اولا احب اعتذر على التأخير وايضا ربما لن اتمكن من الرد على كل المشاركات لاني ما قدرتش ادخل قبل كده ومش هاقدر اتأخر كتير
سامحوني علشان انا اللي مفروض اتفرغ للموضوع لكن ربنا يعلم غصب عني
الزميل المحترم واثق بالله حضرتك قلت أني انا الوحيدة التي قلت ان العرب برزوا في علم الفلك لكنك ظلمتني وياريت تتفضل على السايت ده علشان تشوف ان العرب قبل الاسلام
برزوا في علم الفلك ودي حاجة درسناها ومش بالف وعلشان كده انا انكرت انها تعتبر معجزة وبفرض ان العرب قبل الاسلام كانوا بيأرخوا بالحوادث لكن ده مش بيمنع انهم يعرفوا حسابات النجوم والتقويم الشمسي والقمري اتفضل ادخل السيات وعلى فكرة اللي كاتبه مسلم
http://www.ju.edu.jo/publication/cultural64/space.htm
ربنا يعلم اني مش عايزة اعارض والسلام لكن حاجة مش خاشة دماغي مش هاقدر اجامل واقول ايوه اقتنعت بيها
ونيجي للمثال اللي حضرتك قلته انا موافقة معاك ان المنطق بيقول ان رئيس القبيلة يسامح المخطئين وخلاص ومفيش داعي انه يصلبه لكن حضرتك فاتتك نقطة وهي ان الرب اراد من الفداء اظهار محبته وزي ما بيقول المسيح الراعي الصالح هو الذي يبذل نفسه عن الخراف
وهارجع واقول ان حتى التعليل ده انا مش مقتنعة بيه تماما لكن باحاول اوضح لحضرتك ايه الفرق بين المثال اللي حضرتك قلته وبين فكرة الصلب وهدفها
وموضوع تدوين القران والكتاب المقدس مش هارد على حضرتك فيه علشان انا مش عارفه ازاي ادون القران ومعلوماتي عن تدوين الكتاب المقدس لسا جديدة من خلال السايات اللي الزملاء الاعزاء ربنا يباركهم وضعوها لي وانا عندي طلب من الزملاء الاعزاء هاكتبه بعد ما ارد على حضرتك
وعندي عتب على حضرتك علشان اظن انا اللي باحاورك ومكونتش احب انك تقول سجية مسيحية ومش سجية مسيحية وتروح تجيبلي ادله علشان تقولي اني اخده الصفة ده من والدتي !! اعتقد ده مش هيفيد النقاش في حاجة وبرضه اعتقد انه كلام مش لطيف خالص انا اللي بناقش مش حد غيري ومفيش داعي للتحليلات النفسية !!
واخيرا احب اطلب من حضرتك الدليل على الكلام اللي حضرتك كتبته عن الكتاب المقدس وتدوينه جبته منين؟؟
وكمان حضرتك بتقول ان الانجيل لما طرح للناس الناس اصبحت ملحده!! ده مش دليل علشان الناس دلوقتي مش في العالم المسيحي لا في كل الدول والديانات رجعت للدين يبقى كلام حضرتك مالوش اساس علشان اسباب اتجاه العالم الغربي للالحاد شو شدة التعلق بالانجازات العلميه والانشغال بها عن الرب.
ومش عارفه تقصد ايه بعبارتك انها لا تعمى الابصار ولكن تعمى القلوب التي في الصدور؟
سامحوني علشان انا اللي مفروض اتفرغ للموضوع لكن ربنا يعلم غصب عني
الزميل المحترم واثق بالله حضرتك قلت أني انا الوحيدة التي قلت ان العرب برزوا في علم الفلك لكنك ظلمتني وياريت تتفضل على السايت ده علشان تشوف ان العرب قبل الاسلام
برزوا في علم الفلك ودي حاجة درسناها ومش بالف وعلشان كده انا انكرت انها تعتبر معجزة وبفرض ان العرب قبل الاسلام كانوا بيأرخوا بالحوادث لكن ده مش بيمنع انهم يعرفوا حسابات النجوم والتقويم الشمسي والقمري اتفضل ادخل السيات وعلى فكرة اللي كاتبه مسلم
http://www.ju.edu.jo/publication/cultural64/space.htm
ربنا يعلم اني مش عايزة اعارض والسلام لكن حاجة مش خاشة دماغي مش هاقدر اجامل واقول ايوه اقتنعت بيها
ونيجي للمثال اللي حضرتك قلته انا موافقة معاك ان المنطق بيقول ان رئيس القبيلة يسامح المخطئين وخلاص ومفيش داعي انه يصلبه لكن حضرتك فاتتك نقطة وهي ان الرب اراد من الفداء اظهار محبته وزي ما بيقول المسيح الراعي الصالح هو الذي يبذل نفسه عن الخراف
وهارجع واقول ان حتى التعليل ده انا مش مقتنعة بيه تماما لكن باحاول اوضح لحضرتك ايه الفرق بين المثال اللي حضرتك قلته وبين فكرة الصلب وهدفها
وموضوع تدوين القران والكتاب المقدس مش هارد على حضرتك فيه علشان انا مش عارفه ازاي ادون القران ومعلوماتي عن تدوين الكتاب المقدس لسا جديدة من خلال السايات اللي الزملاء الاعزاء ربنا يباركهم وضعوها لي وانا عندي طلب من الزملاء الاعزاء هاكتبه بعد ما ارد على حضرتك
وعندي عتب على حضرتك علشان اظن انا اللي باحاورك ومكونتش احب انك تقول سجية مسيحية ومش سجية مسيحية وتروح تجيبلي ادله علشان تقولي اني اخده الصفة ده من والدتي !! اعتقد ده مش هيفيد النقاش في حاجة وبرضه اعتقد انه كلام مش لطيف خالص انا اللي بناقش مش حد غيري ومفيش داعي للتحليلات النفسية !!
واخيرا احب اطلب من حضرتك الدليل على الكلام اللي حضرتك كتبته عن الكتاب المقدس وتدوينه جبته منين؟؟
وكمان حضرتك بتقول ان الانجيل لما طرح للناس الناس اصبحت ملحده!! ده مش دليل علشان الناس دلوقتي مش في العالم المسيحي لا في كل الدول والديانات رجعت للدين يبقى كلام حضرتك مالوش اساس علشان اسباب اتجاه العالم الغربي للالحاد شو شدة التعلق بالانجازات العلميه والانشغال بها عن الرب.
ومش عارفه تقصد ايه بعبارتك انها لا تعمى الابصار ولكن تعمى القلوب التي في الصدور؟



؟ تنفع دي في اللغة العربية؟ 


îن îëéىهْ نçمùهْ?