خبز يابس تأكلة في عافية
وكوز ماء بارد تشربة من صافية
وغرفة ضيقة نفسك فيها راضية
ومصحف تدرسة مستند لسارية
أفضل من السكنى بأبراج القصور العالية
ثم بعدها تصلى بنار حاميه
أقترح فتح موضوع جديد ليناقش أحد الأخوة ميرنا وحده .
أنا أرشح (بعد مراجعة كل ما سبق) الأستاذ karam_144 ، فإن لم يكن فليكن الأخ سيف الإسلام .
و إلا فلتختار هي من تفضله .
و يمكنها أن تختار شخصين لو أرادت .
و أتطوع أنا لإدارة و تنظيم الحوار .
أخي الكريم مؤمل جزاك الله خيرا علي حسن الظن و لكني للأسف لن أستطيع أن ألبي إقتراحك حتي لو وافقت عليه الأخت لأني مشغول بالامتحانات وبفضل الله في الأخوة الكفاية
الاخ الفاضل كرم
انا بحاول اكون حيادية وعادلة من كل قلبي وعقلي
وسبق وقلت لحضرتك اني مستغربة من الحاجات دي في العهد القديم
اما الانجيل فكل الاعداد اللي حضرتك زكرتها فمعناها زي ما حضرتك قلت وخاصة و اذبحوهم قدامي علشان الاية دي بتتكلم عن المسيح في مجيئة التاني وقبل نهاية العالم
ومش هناقش ابدا في محبة الله في الاسلام والمسيحية لاني ربنا يعلم اقتنعت بانهم متساويين
وبرضه الاية اللي بتقول فاتبعوني يحببكم الله فهمت تفسيرها
وكلام حضرتك عن ان الله ارسل انبياء لكل الامم اول مرة اسمعه لكنه منطقي علشان انا دايما باسأل نفيسي ليه ربنا ميز اسرائيل وشعوب الشرق الاوسط!! يعني تقصد مثلا ان حتى الناس اللي في ادغال افريقيا ربنا بعتلهم انبياء؟؟
انا شفت الفيديو كليب اللي حضرتك حطيته واكيد شئ مخيف
الزميل المحترم م/الدخاخني انا مش هاعلق على امور كتير حضرتك زكرتها علشان انا اتغيرت نظرتي ليها
لكن في نقطتين
الاولى ان الرب قال لادم موتا تموت والكلام ده مش لادم لوحده لا لكل ابناء ادم وفي كل اعداد في الكتاب المقدس بتذكر الموضوع ده
وليه الفداء ليه ربنا ما يغفرش لينا وبس ده اللي محتاجة اقرأ فيه اكتر
التانية ان المسيح ازاي يقول الهي والهك فعلشان زي ما موجود في الفكر المسيحي المسيح زي ما هو كامل اللاهوت فهو برضه كامل في انسانيته، مع والله في الحتة دي لسا بافكر ليه الله ممكن يتجسد واللي عاشوا قبل وبعد التجسد هيكون وضعهم ايه....
واهو باحاول اوصل لنتيجة
الاستاذ الفاضل خالد فريد شكرا لحضرتك على الدعاء الجميل ده
لفت نظري عدد حضرتك قلته من العهد القديم ومع اني قريته كتير لكن ما اعتقدش اني فكرت فيه وهو ده
ليْسَ \للهُ إِنْسَاناً فَيَكْذِبَ وَلا \بْنَ إِنْسَانٍ فَيَنْدَمَ. هَل يَقُولُ وَلا يَفْعَلُ؟ أَوْ يَتَكَلمُ وَلا يَفِي؟ سفر العدد 23
مع ان العهد الجديد بيقول على يسوع انه ابن الانسان !!
طيب ليه الله يقول جملتين يظهر عليهم الاختلاف كده ؟!!
والاية القرانية اللي حضرتك ذكرتها اقدر اقول معاك انها محيرة !! ويمكن طريقتك واسلوبك خلتني افكر فيها علشان انا كنت بافكر فيه وانا مسملة بان الارض بتدور لكن باسلوبك خليتني انظر لها نظرة جديدة
الزميل الفاضل عبد الله عبدالله حضرتك بتقول ان المحاكم فيها قضايا طلاق بين الاقباط كتير لكنها اكيد يا عزيزي مش زي الموجود بين المسلمين لكن في كل الاحوال الموضوع ده مش موضوع رئيسي ومش هايأثر على النقاش يعني موضوع قابل لاعادة النظر فيه بالنسبة ليا
الاستاذ المحترم كرم حضرتك بتقول كده ليه بس
ربنا وحده يعلم اني اكتر وحدة في كل اللي في الموضوع هنا عايزة اوصل لنتيجة من الحوار وحضرتك بتظلمني لما بتقول اني بافتكر اني قضيت على خصمي بالضربة القاضية علشان انا مش داخلة في خصومة هنا والاجوبة اللي باقولها مش هدفي منها اني اتغلب على غيري بالعكس انا اتمنى اني اجد اجابة شافية لك سؤال باطرحه بالطريقة اللي تنهي أي صراع في عقلي وفي قلبي
حضرتك ذكرت اني بالغت لما قلت برزوا لكن اللي قصدته ان العرب مثلا في الطب ماكنش عندهم أي علم ولا في الكيمياء ولا في الفلسفة ولا في الفيزياء لكن من ضمن العلوم اللي كانوا يعرفوها بشكل معقول هو الفلك والنجوم ومن الممكن ان اللي يعرف انه في تقويم شمسي وفي تقويم قمري وهو عارف كل شهر شمسي او قمري فيه كام يوم بسهولة ممكن يعرف اد ايه الفرق فهمت قصدي ايه؟
الفداء ما عنديش تعليق على كلام حضرتك علشان الصورة في ذهني محتاجة لقراءة اكتر ويمكن كمان صلاة اكتر
والطلاق برضه قلت انه مش نقطة مهمة وممكن اعيد نظر فيها لو اثبتت امور كتيرة قبليها واشكر حضرتك على التعب في وضع الدراسة
سيدي المحترم monotheist
لكن لي ملاحظة واحب اعرف رأي حضرتك فيها
اظن كان في يهود في عهد النبي محمد واليهود دول حتى لو كان العهد القديم اللي بين ايديهم بالعبري فهما يعرفوا عرفي
وبرضه اظن ان انه كان في مسيحيين في اليمن والشام والنبي محمد كان بيروح في تجارة السيدة خديجة لليمن وللشام وبرضوا حتى لو كان الانجيل اللي بين ايدهم بالارامية او باي لغة تانية فهما برضه كانوا بيتكلموا عربي
يعني مش ممكن نقول ان النبي محمد اخد منهم ؟
والله لا اقصد الاساءة لكني عايزة اعرف أيه الدليل ان ده ما حصلش ؟ علشان التشابه في الاحداث بين العهد القديم والقران كبير جدا جدا
اتمنى اشوف من حضرتك جواب دليل ان النبي محمد مخدش من المسيحيين واليهود اللي كانوا بيتكلموا عربي واظن كان في واحد من اقرباء السيدة خديجة مسيحي برضه.
الزميل الفاضل Debator لو حضرتك شايفه عبثي فهو بالنسبة ليا مش عبثي وهدفي منه الوصول للحقيقة
الاخ الفاضل AMN_ELDA3WAH
اظن ان الحوار ممكن يتأجل طالما ان الكل مشغول بالامتحانات وانا والله اولهم والمذاكرة متلتلة زي الهم ع القلب وياريت في المدة دي تشوفوا أي اخ من الزملاء الاعزاء اللي ذكرت اسماهئهم يكون علمه ووقته يسمحله علشان استفيد اكتر مع انهم كلهم خير وبركة
انا هادعيلك لو ينفع ويريت حضرتك برضه تدعيلي
وانا وضعت السايت اللي حضرتك قلت عليه ع Favorite وانشاء الله اول ما تخلص الامتحانات هابقى اسمع
الزميل المحترم khaledms حضرتك عايزني اشهد بالكدب ؟؟ يعني اقول انهم في الكنيسة بيعلموا عن الاسلام؟؟ ولا ان الكهنة بيجيبوا سيرة المسلمين بالوحش؟؟ اسفة مش هاشهد بالكدب
وزي ما شهدت بالحق في دي شهدت برضه بالحق برضه لما كان الزميل عربي صارم بيقول ان اتباع النبي محمد مصدقوش المعراج وقلت ليه اللي مش بيصدق حد مش بيقى تابع ليه يعني ما ينفعش يقول اتباع وبيكدبوه؟ طالما كدبوه يبقوا مش اتباعه واللي صدقوه هما اتباعه ؟
وحضرتك بتتكلم عن التجرد من كل المعتقدات السبقة!!!
يترى مريت بحالة زي دي ؟ لو مريت يريت تقولي كانت سهلة ولا صعبة؟
علشان انا خلاص بقت كتير امور بالنسبة ليا ملخبطة ومش قادرة افكر فيها وسايباها لحد ما تختمر لوحدها
الاستاذ الفاضل ابو ذر المصري انا باعيد قراءة مشاركات كتيرة ومحتاجة اقرا اكتر علشان كم المعلومات بقى كبير ومش هينفع اناقش في حاجة جديدة قبل ما استوعب واحدد موقفي من الحاجات القديمة واشكر حضرتك جدا على تفهمك لوضعي ربنا يعوض تعب محبتك
الاخ الفاضل menour
مش هاقدر اختار عضو واحد مش علشان اجامل لكن الحقيقة مش قادرة احدد واللي شايف انه عنده معلومات ووقت من الاعضاء المحترمين اللي زكرتهم يريت يتفضل ،، واعتقد ده هيكون بعد الامتحانات علشان بلاقي صعوبة في دخول النت اثناء الامتحانات
الاستاذ المحترم ابو عمر
اولا احب اوضح لحضرتك انك اسأت فهمي لما قلت ان في تهكم علشان انا اعجبت بالفكرة اللي حضرتك قلتها لان العاصي لما بيمل من كترة المعاصي فعلا مش بيلاقي مكان غير احضان الرب
بعد كده نيجي لموضوع الطلاق انا قلت انه سهل علشان باشوف كتير حالات وباسمع عن اكتر وباعترف ان في بيوت مسحية كتير فيها مشاكل كتير لكن برضه احيانا بتتصلح المشكلة مع الزمن مع ان الزوجين لو كانت الحرية ليهم كانوا هدموا البيت
هارجع واقول ان الموضوع ده مش رئيس ويمكن انا باتكلم من منطلق شخصي ومن التجارب اللي شفتها
وشكرا جزيلا على كل التوضيحات اللي حضرتك زكرتها عن الطلاق في الاسلام كانت مفيدة ليا
اما سلطان الشيطان في المسيحية فانا مش متفقة معاك ابدا فيه علشان كل الايات اللي قلتها بتتكلم عن جرأة ابليس على الله ودي حاجة موجودة في الاسلام والدليل ان ملوش سلطان ان المسيح انتصر عليه ومخضعش للتجربة
ياريت نخرج من النقطة دي علشان على الاقل من ناحية نظري انا ماقتنعتش بكلام حضرتك لان ابليس فعلا مالوش سلطان على الانسان (على الاقل من ناحية نظري زي ما قلت)يعني ايه مالوش سلطان؟ يعني ممكن يجرب الانسان ويعرضه لكل انواع التجارب الشريرة والبلاءات لكن لو الانسان تمسك بالرب الرب بيبطل كل اعمال الشيطان
الاخ العزيز شبل الاسلام اشكر حضرتك واسفة على التاخير وزي ما بكرر على طول غصب عني
الاخوة الاعزاء مؤمل وكرم اشكركم لاهتمامكم وانا هاسأل الاخ كرم ينفع بعد ما تنتهي الامتحانات تجاوب على اسئلتي (بس يريت بدون نرفزة) علشان انا كمان برضه عندي امتحانات وباحضر ليها وباسرق الوقت سرقة علشان ادخل المنتدى .. بس يارب مااموت قبل كده وقبل ما اوصل لحالة استقر عليها
الزميل المحترم idriss322
شكرا على السايتات وشكرا برضه لاستعدادك لاجابتي على أي تساؤل ده لطف كبير من حضرتك ومن كل الزملاء الاعزاء
مش عارفة هاقدر ادخل تاني امتى لكن هاحاول ادخل بكرة
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته /
جزى الله الإخوة الذين رشحونى للنقاش خيرا ، و اعذرونى إن قلت لكم لا أستطيع و ذلك لأمرين :
أولا : لأنى لست أهلا لذلك ، فوالله إنى لجاهل.
ثانيا : أنى مشغول جدا بالامتحانات .
فإنى يسر الله لى مداخلة أو اثنين فبها و نعمة ، و إن لم يكن ففى الإخوة الكفاية و جزاهم الله خيرا ، و إن كنت أنصحهم بأن يحاولوا جمع الكلمات القليلة التى تحمل المعانى الكثيرة بدلا من الإطالة، فلعل ميرنا تمل القراءة و ذلك ليس خيرا لأجلنا و لا لأجلها.
الفاضلة ميرنا / عذرا و من بعد العذر ألف عذر أن لم يظهر لى ظل فى الرد على أسئلتك طوال أيام مرت ، و لكنى سأعود إن شاء الله بعد الامتحانات و ربما ييسر الله لى ببعض الردود قبل أن أنتهى من امتحاناتى ، فاعذرينى وسامحينى إن لم أكن موجودًا بجانبك فى الأيام القادمة .
و أخيرا أسأل الله أن يعيد أخينا متعلم بخير فكلماته فيها الخير والشفاء من العى لأسئلة الفاضلة ميرنا، فإنى أحسبه و الله حسيبه على خير ، و من صدق الله صدقه ، فعليكم بإحسان النية يا إخوان.
و السلام حتى نلقاكم على خير إن شاء الله ، و لا تنسونا من صالح دعائكم . ملحوظة : عندى امتحانات.
خير إن شاء الله و أنا موافق بعد الامتحانات بإذن الله ومن غير نرفزة و إن كنت أري أنك من الأفضل أن تختاري أحدا غيري لأنني - علم الله - من أقل الإخوة علما هنا و المنتدي فيه بإذن الله الكفاية من الأخوة الأجلاء
وأنا من ناحيتي أسأل الله جل وعلي أن يعيد إلينا الأخ العزيز متعلم و الأخ الحبيب eeww2000 قبل هذا الميعاد فهما أخوان فاضلان و أنا أعتبرهما شيخي هذا المنتدي ( مع كامل إحترامي لجميع الأخوة هنا ) -أسأل الله جل وعلي بأسمائه الحسني وصفاته العلي أن يردهما إلينا سريعا سالمين غانمين فقد طالت غيبتهما و عسي أن يكون سبب غيبتهما خير بإذن الله -
و هذان الأخوان لو كان أحدهما موجودا لكان كفانا جميعا مؤنة هذا الحوار
و لكنت وجدت في محاورتهما المتعة الحقيقية في الحوار و العلم الجم الغزير و لرأيتي الإسلام كما نزل علي النبي محمد صلي الله عليه وسلم أحسبهما كذلك و الله حسيبهما ولا أزكي علي الله أحدا
سيدي المحترم monotheist
لكن لي ملاحظة واحب اعرف رأي حضرتك فيها
اظن كان في يهود في عهد النبي محمد واليهود دول حتى لو كان العهد القديم اللي بين ايديهم بالعبري فهما يعرفوا عرفي
وبرضه اظن ان انه كان في مسيحيين في اليمن والشام والنبي محمد كان بيروح في تجارة السيدة خديجة لليمن وللشام وبرضوا حتى لو كان الانجيل اللي بين ايدهم بالارامية او باي لغة تانية فهما برضه كانوا بيتكلموا عربي
ابنتنا العزيزة ميرنا هذا الموضوع يمكن فهمه كالتالى:
اذا افترضنا ان شخصا اميا لايقرا و لا يكتب العربية جلس مع احد العلماء اليابانيين الذى الف كتابا باليابانية فهل يمكن لهذا الشخص الامى ان يؤلف كتابا بالعربية أقوى من الذى ألفه العالم اليابانى باللغة اليابانية و فى نفس الموضوعات؟
ان هذا بالطبع مستحيل و بالنسبة لبحثتا فان اليهود كانوا متواجدين فى المدينة المنورة و بعض المسيحيين فى نجران و كلاهما على بعد مئات الكيلومترات من مكة مهبط الوحى و بالطبع لاتوجد أى وسائل اتصال فى هذا العصر و الرسول عليه الصلاة و السلام ذهب الى المدينة بعد البعثة بسنوات طويلة والشخص الذى تذكريه انه كان مسيحيا فى مكة( ورقة ابن نوفل ) توفى فور بداية بعثته صلى الله عليه و سلم
اذا اضفنا الى هذا عدم وجود اى ترجمة للكتاب المقدس باللغة العربية و احب هنا ان أذكر ما جاء فى مقدمة انجبل متى من ان أول ترجمة للكتاب المقدس بدأت فى أشبيلية بالاندلس عام 750 ميلاديه اى بعد الرسالة بحوالى 150 سنه ولم تكن ترجمات كاملة ان كل ذلك لايقود الا الى حقيقة واحدة مؤكدة و هى صدق الرسالة و ان القرأن الكريم هو كلام الله
أما الادعاء بان الرسول صلى الله عليه و سلم قابل راهبا و جلس معه عدة ساعات و انه نقل منه فهذا كلام لايمكن لاى عاقل ان يصدقه او حتى يناقشه ولكى أن تعلمى ان الايات كانت تنزل فى المواقف المختلفة فكيف يمكن التوفيق فى لحظة بين طبيعة الحدث و الايات المنقولة كما يدعى المكابرون ـ أن هذا لايقدر عليه أى مخلوق حتى لو كان معه كومبيوتر ؟
وبالنسبة للتشابه فى بعض الايات فهذا طبيعى و نحن لم نقل ان التوراة و الانجيل محرفان بنسبة 100% ولذا فالتشابه فى بعض الامور طبيعى تماما لان المعلومات مصدرها الله سبحانه و تعالى
ما دام Karam_144 و سيف الإسلام قد تنحيا ،
فهل يتقدم أي من خالد فريد أو monotheist أو menour ؟
ملحوظة : أنا لم أفضل أحد على أحد و لم أختار على أساس الأعلم (لأنني لا أستطيع الحكم على هذا) و لكن الترتيب الذي إخترته تم بناء على مدى توافق أساليبهم مع أسلوب ميرنا و ما تحتاجه .
ما دام Karam_144 و سيف الإسلام قد تنحيا ،
فهل يتقدم أي من خالد فريد أو monotheist أو menour ؟
ملحوظة : أنا لم أفضل أحد على أحد و لم أختار على أساس الأعلم (لأنني لا أستطيع الحكم على هذا) و لكن الترتيب الذي إخترته تم بناء على مدى توافق أساليبهم مع أسلوب ميرنا و ما تحتاجه
.
الاخ الحبيب مؤمل ، شكرا على هذه الثقة وانا ارى أن كثيرا من الاخوة اقدر منى على تغطية كل الجوانب المثارة و الاخ خالد فريد هو نعم الاختيار وانه قادر باذن الله على هذه المسئولية وأرجوا أن يوفقه الله ويجعله سببا فى الهداية
مادام الأمر أصبح تكليفا فلا مفر من السمع والطاعة ولعلها فرصة للتدريب بين علمائنا الأفاضل بارك الله فيهم حتي يصححوا ما نقع فيه من أخطاء
ليس تكليفاً و لكنه طلب و رجاء .
و أنا أعلم أن أغلب الأعضاء قد طلبوا الإنتظار إلى ما بعد الإمتحانات ، و لكنني أخشى ألا يقبل منا الله تعالى هذا العذر إذا تخلفنا كلنا عن مساعدتها .
و بالنسبة لميرنا ، فأنا أرى (بعلمي الضئيل و رأيي القاصر ) أن لها حجة أمام الله مادامت تسعى و تبحث عن الحق دون تكاسل و لا تباطؤ . و أرى أن الله الحكم العدل الرحمن لا يميتها و يعذبها حتى تستوفي حجتها . فأخاف إذا توقفت عن البحث لمدة شهر أن تخرج من التوصيف الذي قلت به .
هذا مجرد رأي و مبلغ علمي فيه هو الظن و أرجو من الله تعالى أن يكون ظني حسناً .
:kaal: رُّسُلاً مُّبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَكَانَ اللّهُ عَزِيزاً حَكِيماً [النساء : 165]
مع العلم أن الحورا سيتركز بصفة أساسية إن شاء الله تعالي علي دلائل نبوة الحبيب محمد صلي الله عليه وسلم
أنا دائماً أفضل البدء بالأصول قبل الفروع .
و أصل الأصول هو صفة الله تعالى .
و كما أمرنا الله تعالى : قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى كَلَمَةٍ سَوَاء بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَلاَ نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَلاَ يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِّن دُونِ اللّهِ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ [آل عمران : 64]
فأفضل أن تبدأ بمناقشة التوحيد و التثليث و عدم الوهية السيد المسيح عليه السلام قبل الإنتقال إاى غيرها من المواضيع .
هذا مجرد إقتراح و أنت الوحيد الذي من حقه أن يقرر لأنك صرت مسؤلاً عن الحوار وحدك بمجرد موافقة ميرنا و فتح موضوع جديد .
(و بسبب الغياب الملحوظ للإدارة في الأونة الأخيرة ، سأقوم أنا -إن شاء الله تعالى- بإدارة و توجيه الحوار.
و هذا لا يعني التدخل في الحوار بل توضيح ما يلتبس على أي من الطرفين أو الزوار و المحافظة على مسار الحوار حتى لا يتشتت و ما شابه ذلك .)
مع الرجاء من الأخوة الدعاء والتضرع لله سبحانه وتعالي أن يكون هذا المنتدي المبارك سببا في هدايتنا جميعا وفي
إعلان الأستاذة الفاضلة ميرنا شهادة التوحيد لله عز وجل فهو سبحانه قادر علي كل شئ
أمين .
و جعل الله جهدك و وقتك المبذول في ميزان حسناتك و غفر لك سهوك و خطأك عن غير عمد .
îن îëéىهْ نçمùهْ?