إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

تائهة بين الاسلام والمسيحية

Collapse
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • اولا احب اعتذر على التأخير وايضا ربما لن اتمكن من الرد على كل المشاركات لاني ما قدرتش ادخل قبل كده ومش هاقدر اتأخر كتير
    سامحوني علشان انا اللي مفروض اتفرغ للموضوع لكن ربنا يعلم غصب عني

    الزميل المحترم واثق بالله حضرتك قلت أني انا الوحيدة التي قلت ان العرب برزوا في علم الفلك لكنك ظلمتني وياريت تتفضل على السايت ده علشان تشوف ان العرب قبل الاسلام
    برزوا في علم الفلك ودي حاجة درسناها ومش بالف وعلشان كده انا انكرت انها تعتبر معجزة وبفرض ان العرب قبل الاسلام كانوا بيأرخوا بالحوادث لكن ده مش بيمنع انهم يعرفوا حسابات النجوم والتقويم الشمسي والقمري اتفضل ادخل السيات وعلى فكرة اللي كاتبه مسلم

    http://www.ju.edu.jo/publication/cultural64/space.htm

    ربنا يعلم اني مش عايزة اعارض والسلام لكن حاجة مش خاشة دماغي مش هاقدر اجامل واقول ايوه اقتنعت بيها

    ونيجي للمثال اللي حضرتك قلته انا موافقة معاك ان المنطق بيقول ان رئيس القبيلة يسامح المخطئين وخلاص ومفيش داعي انه يصلبه لكن حضرتك فاتتك نقطة وهي ان الرب اراد من الفداء اظهار محبته وزي ما بيقول المسيح الراعي الصالح هو الذي يبذل نفسه عن الخراف
    وهارجع واقول ان حتى التعليل ده انا مش مقتنعة بيه تماما لكن باحاول اوضح لحضرتك ايه الفرق بين المثال اللي حضرتك قلته وبين فكرة الصلب وهدفها

    وموضوع تدوين القران والكتاب المقدس مش هارد على حضرتك فيه علشان انا مش عارفه ازاي ادون القران ومعلوماتي عن تدوين الكتاب المقدس لسا جديدة من خلال السايات اللي الزملاء الاعزاء ربنا يباركهم وضعوها لي وانا عندي طلب من الزملاء الاعزاء هاكتبه بعد ما ارد على حضرتك
    وعندي عتب على حضرتك علشان اظن انا اللي باحاورك ومكونتش احب انك تقول سجية مسيحية ومش سجية مسيحية وتروح تجيبلي ادله علشان تقولي اني اخده الصفة ده من والدتي !! اعتقد ده مش هيفيد النقاش في حاجة وبرضه اعتقد انه كلام مش لطيف خالص انا اللي بناقش مش حد غيري ومفيش داعي للتحليلات النفسية !!
    واخيرا احب اطلب من حضرتك الدليل على الكلام اللي حضرتك كتبته عن الكتاب المقدس وتدوينه جبته منين؟؟
    وكمان حضرتك بتقول ان الانجيل لما طرح للناس الناس اصبحت ملحده!! ده مش دليل علشان الناس دلوقتي مش في العالم المسيحي لا في كل الدول والديانات رجعت للدين يبقى كلام حضرتك مالوش اساس علشان اسباب اتجاه العالم الغربي للالحاد شو شدة التعلق بالانجازات العلميه والانشغال بها عن الرب.
    ومش عارفه تقصد ايه بعبارتك انها لا تعمى الابصار ولكن تعمى القلوب التي في الصدور؟
    لتكن مشيئتك

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • الاخ الفاضل ابو عمر
      حضرتك شايف ان الطلاق في ممكن يكون فيه فايده
      بالنسبة للزوجين او احدهما جايز لكن بالنسبة للطفال ما اعتقدش لان مصلحة الطفل يجي ويعيش بين اب وام مهما كانت الخلافات بينهم يعني الطلاق بيكون تشجيع للزوجين على الانانيه
      انا هاتفق مع حضرتك ان الطلاق في حاله واحدة ممكن يكون منه فايده وهو ان الزوجين يكون لسا معندهمش اطفال ساعتها يمكن يمكن نقول ان منه فايده مع ان المفروض محدش يدخل للزواج غير وهو متاكد هو بيعمل ايه وداخل على ايه؟
      وسوري في دي الكلمه لكن انا باشوف لو المسيحيين بيلاقوا مشكلة لما بيكون في خلاف بين الزوجين وعايزين يسيبوا بعض لكن المسلمين عندهم الطلاق حاجة مفيش اسهل منها
      دي حتى اسهل من الزواج .. يبقى الكنيسة لما مش بتسمح بالطلاق بتحمي الزوجين من نفسهم لما بيتوهموا ان مصلحتهم يبعدوا عن بعض

      حضرتك بتقول ن الشيطان ضعيف في الاسلام وفي المسيحية لا
      حضرتك فاهم غلط الشيطان عيف في المسيحية والايات اللي حضرتك قلتها عن تجريب الشيطان للمسيح دي مش دليل على قوة الشيطان دي علشان تعلمنا ازاي ننتصر ونرد على ابليس
      وبعدين الشيطان بيقول لله في القرآن فبعزتك لأغوينهم أجمعينيعني بيرد على الله وبيقوله انا هاغويهم
      هتقولي القران بيقول الا عبادك منهم المخلصين هاقولك ماالانجيل برضه بيقول كده والدليل ان المسيح انتصر على تجربة ابليس يعني المؤمن مافيش لابليس عليه سلطن ي الاسلام والمسيحية
      ارجوكم ارجوكم ما تحطوش مقارنات مش صحيحة
      والله مش عايزة اعاند لكن لما بتكون المقارنات مش صحيحة بتضيع وقت لانها بتسقط امام التجربه ومش باستفيد منها حاجة
      عايزة فروق حقيقية

      انا باشكرك وباحييك على الفكرة العظيمة اللي حضرتك قلتها
      الأغراق فى المعاصى بسبب هذا و الوصول لمرحلة التشبع هي بداية العوده الى الله و البحث عن الحق
      وبجد مش هايبقى عندي اي اعتراض او سؤال لو جبتلي مصدر التفسير العظيم اللي حضرتك قلته اسفة لو باتعبك معايا لكن يريت لو الكلام ده قاله النبي محمد او حد معترف بكلامه في الاسلام تجيبه ليا.
      واشكرك على صلاتك لي وربنا يهدينا كلنا
      لتكن مشيئتك

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • انا آسفة جدا لاني هاطر افصل النت دلوقتي
        وبكرة انشاء الله هاكمل كلام مع الزملاء الاعزاء
        ومع ان كل الزملاء تعبوا معايا وربنا يعوض تعب محبتهم لكن لو يتفضل احد الاخوة الاعزاء al_islam_ma7abaاو ابو ذري المصري monotheist ابو عمر سيف الاسلام ( مع ان مشغول في الامتحانات لكن يمكن لما يخلص) Karam_144 م /الدخاخني khaled fariedAMN_ELDA3WAH
        انا ذكرت اسماء الزملاء اللي استفدت جدا من مشاركاتهم بترتيب ردودهم مش بالتفضيل وياريت هما يشوفوا مين الاكثر قدرة لاني بجد مش عارفة حدد
        برضه في الزملاء و محمد الضبيبي استفدت جدا من معلوماتهم لكن اسلوبهم قاسي حبه واخاف ده يأثر على حياديتي
        سامحوني مطرة ااجل الرد على مشاركاتكم الغالية عليا لوقت اخر اليوم انشاء الله

        ربنا يعوض تعبت محبتكم ليا
        لتكن مشيئتك

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • يا استاذة ميرنا انت قلت
          [quote][حضرتك شايف ان الطلاق في ممكن يكون فيه فايده
          بالنسبة للزوجين او احدهما جايز لكن بالنسبة للطفال ما اعتقدش لان مصلحة الطفل يجي ويعيش بين اب وام مهما كانت الخلافات بينهم يعني الطلاق بيكون تشجيع للزوجين على الانانيه
          انا هاتفق مع حضرتك ان الطلاق في حاله واحدة ممكن يكون منه فايده وهو ان الزوجين يكون لسا معندهمش اطفال ساعتها يمكن يمكن نقول ان منه فايده مع ان المفروض محدش يدخل للزواج غير وهو متاكد هو بيعمل ايه وداخل على ايه؟
          وسوري في دي الكلمه لكن انا باشوف لو المسيحيين بيلاقوا مشكلة لما بيكون في خلاف بين الزوجين وعايزين يسيبوا بعض لكن المسلمين عندهم الطلاق حاجة مفيش اسهل منها
          دي حتى اسهل من الزواج .. يبقى الكنيسة لما مش بتسمح بالطلاق بتحمي الزوجين من نفسهم لما بيتوهموا ان مصلحتهم يبعدوا عن بعض/quote]

          ولكن هذا غير صحيح بدليل ان المحاكم المصرية تعج بدعاوى كثيرة لنساء الاقباط يردن الطلاق من ازواجهن
          حتى ان بعضهن اسلمت ليتم الفصل بينها و بين زوجها
          كما ان الطلاق موجود فى العهد القديم اى انه مباح من الله
          فكونك تعيبى على الطلاق يعنى انك تعيبى على الله نفسه




          قلت ايها الزميلة ان الطلاق عند المسلمين اسهل من الزواج
          وهذا غير صحيح بالمرة
          ووالله لم ار فى حياتى قط بين الاهل و الاصدقاء حالات طلاق الا حالة واحدة وفى هذه الحالة كانت الحياة بين الزوجين تكاد تكون مستحيلة
          (وترى الجبال تحسبها جامدة وهى تمر مر السحاب صنع الله الذى اتقن كل شىء)
          والله تكفى هذه الاية كى يعلم الجميع ان الاسلام حق

          îن îëéىهْ نçمùهْ?


          • السلام عليكم ورحمة الله و بركاته يا أستاذة ميرنا
            حمدا لله علي السلامة هذا أولا
            ثانيا : يبدو لي أن حوارنا معكي سيمتد إلي نهاية العمر ، ففي كل مشاركة لك تثيرين بلا قصد منك مواضيع جديدة تحتاج لردود حتي كاد الأمر يتحول إلي شكل عبثي
            مع ملاحظة أنك في كل رد منك علي الأخوة إذا ذكروا شيئا حول قضية تمس المسيحية يشعر القارئ أنك تتسرعين في تقييم ردك بكلام يوحي أنك تظنين أنك أنهيتي علي خصمك بالضربة القاضية مع أن كثيرا مما تكتبيه من ردود لا نسلم به ولو أعطيتينا فرصة فلربما رد الأخوة عليك بما يقضي علي ما تدعينه بفضل الله فلا تتسرعي في تقييم ردك
            ثالثا : بعض الخواطر السريعة علي بعض ما أثرتيه في بعض ردودك علي الأخوة
            أولا ردك علي الأخ العزيز الواثق بالله فيه الكثير من المبالغة و لا أنكر أن الرابط الذي وضعتيه كتبه مسلم و لا أنكر ما به من معلومات
            و لكن أختلف مع بعض ما ذكر في المقال و مع بعض الكلام الذي كتبتيه حضرتك
            أولا كلمة : العرب " برزوا " كبيرة للغاية و ليس لها معني فعلم العرب بالفلك لو اعتبرنا الرابط الذي وضعتيه مرجعا صحيحا هو شكل بسيط من المعرفة يعتمد علي الأشياء المشاهدة برؤيا العين المجردة وليس بروزا بالمعني الشامل للكلمة يعني أجهزة و مراصد فلكية مثلا أو شئ من هذا القبيل الذي عرف بعد ذلك
            و حتي نكون دقيقين لم يذكر المقال أي شئ عن العلوم الفلكية عند العرب الجاهليين إلا في مواضع قليلة مع ملاحظة أن كلمة العرب في المقال قد تسبب لك سؤ فهم حيث إن الكاتب علي ما رأيت في موضوعه غير دقيق في ألفاظه فهو يقول في أحيان كثيرة عرب ويقصد المسلمين أو العرب بعد ظهور الإسلام وهذا ربما يسبب لك بعض سؤ الفهم كما قلت لأنك لست معتادة علي هذا الأمر و حتي تتضح الرؤية بالنسبة لك فلنكن دقيقين فالمواطن التي قال فيها العرب و يقصد عرب الجاهلية هي كالتالي
            وظلت المفاهيم الفلكية الجاهلية هي السائدة عند المسلمين حتى بعد ظهور الإسلام وانتشاره بقرن ونصف القرن من الزمان
            غير أن العرب القدماء كانوا على معرفة بالنجوم والمجموعات النجمية والمنازل والأنواء
            و هو كلام كما ترين عام يعني لا يثبت أن بعض المعارف التي أشار إليها الإسلام كان العرب علي علم بها أو لا
            و باقي المقال يتكلم عن العرب بعد الإسلام و حتي الأشعار التي استدل بها كلها أشعار حديثة شيئا ما عن العصر الجاهلي وهذا له مغزاه لأن العرب كانوا في الغالب أميين لا يعلمون القراءة الكتابة و من ثم احتفظوا بتراثهم في هيئة شعرية بما يعني أن عدم استدلاله بشعر الجاهليين يوحي بصحة ما أقول . بالمناسبة هذه صورة نصيف اليازجي الذي استدل بشعره الكاتب علي ما يريد
            لكن حضرتك فاتتك نقطة وهي ان الرب اراد من الفداء اظهار محبته وزي ما بيقول المسيح الراعي الصالح هو الذي يبذل نفسه عن الخراف
            يا أختنا الفاضلة لا يغرنك هذا الكلام الذي لا يقوله إلا من لا يقيم لربه وزنا
            الله عز وجل ليس بحاجة إلي هذه الحركات الصبيانية حتي يظهر لنا محبته فالكون وما فيه دليل علي حب الله لنا و الله جل و علي ليس محتاجا لأن يهين نفسه ويقتلها أو بلفظ الإنجيل يبذل نفسه حتي يثبت لنا حبه و و الله إن الإنسان كلما قرأ معلومة مثلا عن فائدة أي شئ في الكون خلقه الله لمصلحة الإنسان يقول في نفسه و كثيرا علي مسمع من الناس " سبحان الله"
            أحيانا أشعر بأن هؤلاء الناس يعانون من فراغ عاطفي و هم في تجاهلهم لمحبة الله الظاهرة يذكرون الإنسان بالمثل المصري الشهير الذي يقول " اللي مايشفش م ن الغربال يبقي أعمي"
            ألا ينظرون إلي رحمة الأم بوليدها من أعطاها هذه العاطفة ؟؟؟؟ أليس هو الله الخالق الرازق الذي يرزق الجميع سواء من أطاعه أو من كفر به ؟؟؟؟؟؟ ألا يدل كل ذلك علي أنه إله ودود يحب عباده أم لابد أن يول لنا "بموت فيكم " وينزل يعيش مغامرة علي الصليب يتلقي فيها عربون محبته علي قفاه ووجهه صفعات وبصقات !!!!!أهذا هو الله ؟؟؟؟ تعالي الله عما يقول الظالمون علوا كبيرا .
            لو أخطأ الإنسان في حق الله ثم وجد الله جل وعلي يقول له " عبدي إذا بلغت ذنوبك عنان السماء ثم استغفرتني غفرت لك ولا أبالي " ألا يدل ذلك علي محبته لنا ؟؟؟؟؟؟؟


            و نأتي إلي قضية الطلاق و صدقيني يا أستاذة ميرنا إنت بنت حلال مصفية كما يقال ..فقد وجدت لك خبرا يتكلم عن تجربة علمية يرد علي وجهة النظر التي يزعمها المسيحيون عن الطلاق و تتابعيهم أنت عليها و أنا لن أرد علي كل كلامك الذي ذكرتيه في مشاركتك عن الطلاق بل سيكون الرد مقصورا علي أهمها و هو مصلحة الطفالفي الطلاق أم البقاء في جحيم الوالدين الكارهين بعضهم لبعض
            أما باقي كلامك الذي لي عليه تعليق فسأتبعه بعلامات تعجب لعلك تفكري فيه مرة أخري
            حضرتك شايف ان الطلاق في ممكن يكون فيه فايده
            بالنسبة للزوجين او احدهما جايز لكن بالنسبة للطفال ما اعتقدش لان مصلحة الطفل يجي ويعيش بين اب وام مهما كانت الخلافات بينهم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! يعني الطلاق بيكون تشجيع للزوجين على الانانيه !!!!!!!!!!!!!!!
            انا هاتفق مع حضرتك ان الطلاق في حاله واحدة ممكن يكون منه فايده وهو ان الزوجين يكون لسا معندهمش اطفال ساعتها يمكن يمكن نقول ان منه فايده مع ان المفروض محدش يدخل للزواج غير وهو متاكد !!!!!!!!!!!!!!!!!! هو بيعمل ايه وداخل على ايه؟
            وسوري في دي الكلمه لكن انا باشوف لو المسيحيين بيلاقوا مشكلة لما بيكون في خلاف بين الزوجين وعايزين يسيبوا بعض لكن المسلمين عندهم الطلاق حاجة مفيش اسهل منها
            دي حتى اسهل من الزواج !!!!!!!!.. يبقى الكنيسة لما مش بتسمح بالطلاق بتحمي الزوجين من نفسهم لما بيتوهموا ان مصلحتهم يبعدوا عن بعض !!!!!!!!!!!!!!!!!!! هههههههههههههههههه
            إليك الخبر ...........
            دراسة: الفترة السابقة لطلاق الوالدين اصعب على بعض الاطفال
            نيويورك (رويترز) - قالت دراسة جديدة ان الطلاق صعب على الاطفال ولكن بالنسبة للبعض فان الجزء الاصعب قد يأتي قبل انفصال الوالدين. ووجدت الدراسة التي تابعت اكثر من 2800 طفل كندي من منازل بها والدان ان هؤلاء الذين وقع الطلاق في نهاية الامر بين والداهم اظهروا مستويات عالية من الاكتئاب والقلق والمشكلات السلوكية في السنوات السابقة للانفصال. واشارت النتائج التي نشرت في دورية الزواج والاسرة انه على الرغم من ان الاطفال المصابين بالاكتئاب والقلق استمروا يعانون من تلك المشكلات بعد الطلاق فان المشكلات السلوكية مالت للاختفاء. وقالت الدكتورة ليزا ستروشين معدة الدراسة انه على الرغم من ان اثار الطلاق يمكن ان تكون صعبة عاطفيا على الابناء فان النتائج الحالية تظهر ان وضع العائلة قبل الطلاق يمكن ان يكون مؤذيا بنفس القدر او بشكل اكبر. وقال ستروشين وهي عالمة اجتماع في جامعة البرتا في ادمونتون في بيان"ربما يتعين علينا ان نولي اهتماما اكبر لما يحدث للاطفال في الفترة المؤدية الى طلاق الوالدين بدلا من توجيه جل جهودنا لمساعدة الاطفال بعد وقوع الطلاق." واعتمدت في نتائجها على بيانات من دراسة قومية كبيرة للعائلات الكندية التي عندما اطفال صغار.وابتداء من عام 1994 جرت مقابلة الوالدين والاطفال الاكبر كل عامين للتعرف على حياتهم العائلية والصحة العقلية والنفسية للطفل. وركزت ستروشين على اكثر من 2800 طفل كندي تراوحت اعمارهم بين اربع سنوات وسبع سنوات كان والداهم مازالوا معا في عام 1994 مقارنة الصحة العقلية لهؤلاء الذين انفصل والداهم بحلول عام 1998 باطفال مازالت عائلاتهم ملتئمة. ووجدت في عام 1994 ان الاطفال الذين وقع الطلاق في نهاية الامر بالفعل بين والداهم كانت لديهم بالفعل قبل وقوع الطلاق في حالات كثيرة مستويات اعلى من الاكتئاب والقلق والمشكلات السلوكية مثل الكذب والتشاجر مع الاطفال الاخرين. ووجدت ستروشين ان اعراض الاكتئاب والقلق ساءت بوجه عام بعد الطلاق على الرغم من ان المشكلات السلوكية تراجعت بشكل فعلي . وتكهن بعض الباحثين انه في بعض العائلات المفككة بشكل كبير يمكن ان يعمل الطلاق "كمخفف للضغط" بالنسبة للاطفال ولكن ستروشين قالت انه بعد ان وجدت هذه الدراسة ان اكتئاب الاطفال وقلقهم زاد بعد فترة وجيزة من الطلاق فان النتائج لا تدعم بشكل كامل هذه الفكرة . وخلصت ستروشين الى ان حقيقة ان مشكلات الاطفال تظهر بوجه عام في الوقت الذي مازال الطلاق لم يقع فيه بين والداهم "تشكك في افتراض ان واقعة الطلاق هي التي تلحق بالضرورة الاذى للصحة النفسية للطفل."
            <<


            و شكرا

            îن îëéىهْ نçمùهْ?


            • بسم الله الرحمن الرحيم

              {أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ }الحديد16


              بواسطة ميرنا

              ومع ان كل الزملاء تعبوا معايا وربنا يعوض تعب محبتهم لكن لو يتفضل احد الاخوة الاعزاء al_islam_ma7abaاو ابو ذري المصري monotheist ابو عمر سيف الاسلام ( مع ان مشغول في الامتحانات لكن يمكن لما يخلص) Karam_144 م /الدخاخني khaled fariedAMN_ELDA3WAH
              انا ذكرت اسماء الزملاء اللي استفدت جدا من مشاركاتهم بترتيب ردودهم مش بالتفضيل وياريت هما يشوفوا مين الاكثر قدرة لاني بجد مش عارفة حدد
              برضه في الزملاء و محمد الضبيبي استفدت جدا من معلوماتهم لكن اسلوبهم قاسي حبه واخاف ده يأثر
              ابنتنا العزيزة ميرنا أنا سعيد لقولك أنك استفدت من كل الاخوة تقريبا و رجائى أن تعيدى قراءة كثير مما ذكره الاخوة حيث و الله سيكون مفيدا جدا عند اعادة قرائته

              الرسالة التى أوجهها لك اليوم خاصة بالاية أعلاه ويتعلق ذلك بشكوك نحو عدم حفظ الله للكتاب المقدس ، رجائى أن تتمعنى الايه مرة اخرى وتسألى نفسك هل كان هناك فى ذلك الزمن السحيق وسائل لحفظ المستندات ؟ الجواب لايوجد وهل البشر ينسون ام لا الجواب نعم ينسون وهل للبشر اطماع تتعدى حدود حقوقهم الجواب نعم ما لم يلتزم الانسان بتقوى الله
              وتسالى نفسك لماذا ارسل الله عددا كبيرا من الرسل و الانبياء كل فترة زمنيه اذا كان ما ينزله الله لايضيع و لايتغير ؟ الجواب هو لانحراف الناس عن التوحيد و الدين الصحيح و اضاعتهم ما أنزل الله وعليه فأن النتيجة الاكيدة هى ان ضياع أو تحريف الكتب القديمة هو امر واضح وهو السبب فى ان الله يرسل كل فترة رسولا
              و نصل الى الرسالة الخاتمة و تلاحظى الاتى:
              1-نزلت بلغة مختلفة عن كل ماسبق حتى لاتختلط معها ولاحظى انه لايوجد انجيل باللغة الارامية و هى لغة السيد المسيح عليه السلام ولذلك لايمكن ان تكون الترجمات التى حدثت فى هذه العصور القديمة توافق نماما ما قاله المسيح باللغة الارامية

              2-الرسول رجل امى لا يعرف القراءة و الكتابة فمن اين أتى بكل هذا العلم مع لفت النظر بعدم وجود الانجيل او التوراة باللغة العربية فى عهد الرسول وقال الله فى هذا
              [COLOR="Red"]{وَمَا كُنتَ تَتْلُو مِن قَبْلِهِ مِن كِتَابٍ وَلَا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذاً لَّارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ }العنكبوت48 [/

              COLOR]
              3- القرآن تم كتابته مباشرة و حفظ فى عهد الرسول صلى الله عليه و سلم

              هذه نبذة سريعة رأيت ان أكتبها و حتى لا لأطيل عليك و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

              îن îëéىهْ نçمùهْ?


              • ثانيا : يبدو لي أن حوارنا معكي سيمتد إلي نهاية العمر ، ففي كل مشاركة لك تثيرين بلا قصد منك مواضيع جديدة تحتاج لردود حتي كاد الأمر يتحول إلي شكل عبثي.
                ...............................

                بل هو عبثي بالفعل!!!

                îن îëéىهْ نçمùهْ?


                • السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أحبائي في الله ...

                  لا عليكم إخواني فوالله ما نكتب من حرف إلا ميزان حسناتنا ... وكل مثاب بنيته

                  ونسأل الله عز وجل أن يهدي الزميلة الفاضلة ميرنا و ينير لها الطريق وأن يملأ قلبها بنوره ومحبته ونراها في القريب العاجل أختاً لنا في الله و في الإسلام .


                  *********

                  أحبذ فعلا إقتراح الإخوة الأحباء و أيضا زميلتنا ميرنا .... في تخصيص موضوع حواري واحد في عقائدالإسلام والمسيحية مثل الله أو الأنبياء أو الكتب المقدسة بين الإسلام والمسيحية .

                  ويكون الحوار مع أخ واحد في موضوع منفرد وموضوع آخر لتعليق باقي الإخوة والأخوات الكرام .


                  و أخفف عنكم القائمة واحداً .... فبارك الله لكم ... ولا تنسونا من الدعوات فالإمتحانات علي الأبواب

                  ********

                  إقتراح لزميلتنا ميرنا .....

                  لو قدرتي علي سماع بعض المواد الإسلامية الإيمانية مثل سلسلة إصلاح القلوب والهداية لعمرو خالد .. تجدييها هنا http://www.amrkhaled.net//mcategories/categories37.html

                  وطبعا سماع القران الكريم من خلال بعض القنوات مثل قناة القارئ مشاري راشد العفاسي .. تأكيداً سيترك أثراً في نفسك ..

                  دعواتنا لك بالهداية والتوفيق

                  îن îëéىهْ نçمùهْ?


                  • الاستاذ المحترم واثق بالله شكرا جدا على السايتات ولكن كمية المواضيع كبيرة وطويلة علشان كده ماقريتهاش كلها لكن بالتأكيد هاقراها .

                    اخي الفاضل ابو ذر المصري ربنا يباركك
                    حضرتك بتسأل عن اللي سبق يؤسفني اني اقول دماغي اتلخبطت خالص :( ومعدتش قادرة اميز حاجة من حاجة وخصاة في موضوع ادعاء تحريف الكتاب المقدس علشان كمية المعلومات الموجودة في السياتات كبيرة جدا ومش بالحق اقراها واللي ياقراه مش بالحق اركز عليه وافهمه بوضوح
                    وكمان صلب المسيح ووان الرب مش مطر يعمل كده علشان يغفر لنا :( برضه متلخبطة خالص واعتقد اني محتاجة اقرأ كل اللي اتقال امبارح دماغي قعدت تلف ومبقيتش فاهمة حاجه من حاجه :(
                    وكل كلام حضرتك عن الود والبر انا استوعبته ودي وجهة نظر محترمة في التعامل مع الاعداء

                    اما حديث خلق الله ادم على صورته مفهمتش برضه
                    يعني ازاي خلق الله ادم على صورة ادم ؟ تنفع دي في اللغة العربية؟
                    بس على العموم دي نقطة مش مهمة ابدا
                    وبعدين حضرتك اثرت نقطة هي سجود الملائكة لآدم ؟!
                    مش السجود في الاسلام لا يجوز غير لله ؟ ياريت توضحلي النقطة دي الكتاب المقدس بيقول: "للرب إلهك تسجد وإياه وحده تعبد" متى 10:4


                    وشكرا جزيلا
                    لتكن مشيئتك

                    îن îëéىهْ نçمùهْ?


                    • الاخ العزيز عربي صارم سلام ونعمة
                      حضرتك تقصد بسؤالك ازا كان اتباع محمد مصدقوش المعراج يبقى عايزينا نصدق ازاي؟
                      لو لاحظت حاجة ان اللي بيكدب مبيكونش تابع اساسا يبقى دول مش اتباع نبي الاسلام
                      وكمان في حاجة ان المسلمين مش بيصدقوا ان الله ممكن يتجسد وبيكدبوا بالصلب وكل حاجة
                      هل يترى ده هيكون سبب علشان حضرتك تتخلى عن ايمانك المسيحي علشان في ناس كدبوا بكده؟
                      لا طبعا المهم انته هتصدق مين مش مهم غيرك صدق ايه؟
                      وكمان حضرتك بتقول انك اتعلمت في الكنيسة عن ارهابيت الاسلام؟!
                      اول مرة اعرف ان الكنيسة بتعلم عن الاسلام؟!! قسيس مين اللي علمك عن ارهابيت الاسلام؟
                      انا طول عمري بروح كنيسة ومحدش كلمني عن الاسلام خالص؟! ده حتى اب اعترافي لما كانت بتيجي سيرة الاسلام مكانش بيقول حاجة وحشة عن المسلمين!!
                      ايوه شعب الكنيسة بيتكلم وبيتكلم كتير لكن عمري ما سمعت قسيس او كاهن بيجيب سيرة المسلمين بحاجة وحشه والدليل ان الكنيسة مش موافقه على كلام ابونا زكريا.
                      انا شهدت ليك وعليك علشان انا مش باحب حد يقول كلام مش حقيقي
                      سلام ونعمة !!


                      هذه أحدي المشاركات للزميلة ميرنا في موضوع آخر داخل المنتدي ومن خلال المشاركة يتضح ان الزميلة ميرنا ليست تائهة بين الاسلام والمسيحية فهي مسيحية بكل جوارحها
                      والحقيقة انها هنا لتجادل في الاسلام فقط وليس للوصول الي الحقيقة . وليس عندها اي استعداد لمناقشتها في الدين المسيحي مثل اغلب المسيحين المترددين علي المنتدي.

                      فمن كان هدفة الوصول الي الحقيقة فعلية ان يتجرد من جميع معتقداتة السابقة وان يناقش بحياد إن كانت تائهة كما تقول ؟؟؟؟
                      فعندئذ يكون الحوار من خلال النقاط المثارة بأن يتم عقد مقارنة بين الاسلام و المسيحية حول تلك النقطة.
                      ولا مانع من ان تعرض تلك النقاط علي المنتديات المسيحية ومن ثم تعقد هي المقارنة بنفسها .

                      ونسأل لنا وللزميلة الهداية.

                      اللهم امين
                      ================================================== ======
                      { يا أهل الكتاب لا تغلوا في دينكم ولا تقولوا على الله إلا الحق إنما المسيح عيسى ابن مريم رسول الله وكلمته ألقاها إلى مريم وروح منه فآمنوا بالله ورسله ولا تقولوا ثلاثة انتهوا خيراً لكم }

                      îن îëéىهْ نçمùهْ?


                      • طيب ...
                        على مهلك وخدى وقتك فى قراءة كلامى مرة تانيه والتفكير فيه ثم الرد عليه
                        وحتى لا ازيد فى الكلام ويصبح كم الإضافات كثير عليكى
                        حاولى بس تقرئى ما كتبته فى مداخلتى السابقة بروية (مش بسرعة) ولو فيه حاجه مش واضحه نقول كمان ...
                        رد سريع وبسيط على سجود الملائكة لآدم
                        هل الملائكة سجدوا من أنفسهم لآدم؟ أم الأمر جاء من الله بالسجود؟
                        الله عز وجل هو من أمرهم , والملائكة مخلوقات مجبولة على الطاعة (لا يعصون الله ما أمرهم) إذن هم أطاعوا الأمر ولم يفعلوا ذلك من تلقاء أنفسهم
                        والله لم يقول لهم أعبدوا آدم , لكن قال لهم اسجدوا له أمراً من الله , وهذا سجود تشريف وليس سجود عبادة
                        كما فى العهد القديم سجدوا لداوود وغيره الكثير فهذا سجود تشريف وتكريم وليس سجود عبادة

                        وعندى تعليق على ما كتب سابقاً اود بشدة عرضه , لكن سأأجله حتى ننتهى مما سبق
                        هداك الله لما يحب ويرضى
                        تعصي الإله وأنت تزعم حبــه لعمري إن ذا في القياس شنيع
                        لو كان حبك صادقا لأطعتــه إن المحـب لمــــن يحب مطـيـع



                        ما أصابك ما كان ليخطئك وما أخطأك ما كان ليصيبك

                        îن îëéىهْ نçمùهْ?


                        • رجاء من الزميله ميرنا تحديد عضو واحد يرد علي اسئلتها

                          ورجاء من الاخوه الالتزام بذلك

                          جزاكم الله خير
                          Last edited by ebn_alfaruk; 14-05-2006, 03:32 PM.

                          îن îëéىهْ نçمùهْ?


                          • الاخ العزيز menour انا يظهر نسيت اكتب اسم حضرتك من ضمن اللي استفدت منهم مع الاخ محمد الضبيبي
                            كلام حضرتك ان معنى الانجيل مش البشرى او الخبر السار ده كلام اول مرة اسمعه واللي اعرفه ان المسلمين بيقولوا برضه ان معنى الانجيل البشرى!!
                            التحريفات اللي بتقول عليها في الكتاب المقدس موجودة عند حضرتك ؟ يعني في صور ليها؟ ومش اختلاف في الترجمة؟؟
                            حضرتك زكرت ان الانجيل ما كانش موجود بعد المسيح ب 200 سنة؟!!!
                            ياريت تجيب الدليل؟
                            انا دلوقي باقرأ عن ادعء تحريف الكتاب المقدس ومش هاناقش النقطة دي غير لما اقرأ كل السايتات
                            واظن ده محتاج وقت امهلني كام يوم

                            استاذي الفاضل المسيحية بتقول اللي مش بيؤمن بالرب يسوع مخلص وفادي لحياته مش بيدخل الملكوت وبيروح جهنم لكن مش بتحدد انت في جهنم وده داخل ملكوت علشان الدينونة للرب وحده
                            انا شخصيا مش هاقدر اجاوبك على سؤالك علشان انا دلوقتي لو كل حاجة بتقولها المسيحية صح فانا مش هادخل ملكوت علشان دماغي باظت ومش هادخل الجنة برضه لكني واثقة ان ربي اللي خلقتني مش هيسبني لا في الحياة ولا في القيامة علشان انا غصبا عني بافكر كل الافكار ي


                            الاخ المحترم الصارم حضرتك بتقول ان الانجيل مش بيقول انه اخر الرسالات يمكن مش بالطريقة اللي بيقولها الاسلام لكن في ايات كتير بتقول الكلام ده زي مثلا ان الانبياء اللي هييجوا بعد المسيح انبياء كذبة
                            ومجرد ان في مسيحيين بيقولوا ان الكتب المقدس محرف مش دليل
                            الدليل بالنسبة ليا هو اللي باقتنع بيه
                            يعني مثلا في مسلمين كتير بيقولوا في اخطاء في القران يبقى بكده القران خطأ؟ اكيد هتقول لا
                            يبقى الدليل يا عزيزي هو اللي هقتنع بيه وانا دلوقتي انشاء الله هاقرا كل السايتات اللي وضعوها الزملاء الاعزاء .



                            الاخ المحترم mahmoud000000
                            اشكر حضرتك على الموقع وانا ابتدت اقرأ فيه


                            الاخ المحترم اسد الشمال انا باحاول اوصل لاجة ارتاح ليه حتى لو كانت خارج الاسلام والمسيحيه
                            اشكرك


                            الاخ الفاضل al_islam_ma7aba حصل خير وحضرتك محاور جيد

                            بالنسبة لابونا زكريا انا ما اعتقدش ابدا انه بيكذب على الاسلام هو يمكن احيانا مش بيكمل الايات ودي حاجه لاحظتها فعلا في كام مرة وهو بيتكلم في life t.v

                            هااجاوب على اسئلتك الاسباب اللي بتخليني ان الكتاب المقدس هو كلمة الله
                            ان الكتاب المقدس بيقول انه كلمة الله ، ومحدش اعترض على كده ابدا غير لما جاء الاسلالام ، وكمان نبؤات الكتب المقدس كتير منها اتحقق

                            حضرتك بتقول هتجيبلي كتب سيرة صحيحة تقول ان الكلام ده حصل ! انا اضمن منين ان الكتب دي صحيحه؟ اذا كان الكتاب المقدس زي ما حضرتك بتقول محرف فازاي اثق بكلام انت بتعترف انه كتابة بشر؟؟ لو قلتلي القران ده هيبقى ممكن علشان القران هنفترض انه كلمة الله وبد كده نتأكد اما كتب السيرة فما اقدرش اثق فيها

                            حضرتك بتقول ان النبي محمد امي ازاي ييقول كلام زي القران ؟ ده هيكون عادي لو زي ما بيقولوا الغير مسلمين ان العرب كانوا بليغين وبيعرفوا يقولوا كلام بليغ
                            اما لو اثبت لي عجايب في القران ( زي بجد البحر المسجور مش قادرة ابطل تفكير فيها) فساعتها هيكون معاك حق في سؤالك وان محدش قدر يكتب زي القران ولو ايه فانا سمعت ان في ناس قبلوا التحدي ؟ وكتبوا اكلام اللي هيقراه هيفتكره قران

                            نجي اخيرا للتطابق بين ايات القران والعلوم الحديثة
                            ده لو ثبت انا وقتها هاقتنع ان القران فعلا كلمة الله

                            وانا في انتظار شرح حضرتك للاية اللي بتقول انه بتتكلم عن دوران الارض

                            واقتراح حضرتك انا فعلا بحاجة ليه علشان كده باتشتت جدا جدا
                            ياريت لو حد يقول انه هيجاوب على اي سؤل باللي يقدر عليه
                            ياريت ده يتحدد من النهارده ده رجاء حار

                            وتكون البداية عن ادعاء تحريف الكتب المقدس علشان انا دلوقتي باقرا في النقطة دي
                            وبعد كده يريت نروح لاثبات النبي محمد هو نبي من عند الله او ان القران كلمة الله

                            حضرتك ذكرت وجود تناقض في عمر اخزيا
                            وانا قرأت الرد ده
                            ذكر في سفر الملوك أن عمر أخزيا 22 سنة، وهذا هو عمره الحقيقي وليس 42 سنة. لأن أباه يهورام كان عمره حين ملك 32 سنة، وملك 8 سنوات (الملوك الثاني 8: 17) فيكون مجمل عمر أبيه 40 سنة. فليس من المعقول أن يكون عمر ابنه أخزيا 42 سنة عند موت أبيه.

                            (2) وأما عن ذكر سفر أخبار الأيام أنه كان ابن 42 سنة حين ملك [لاحظ أنه لم يقل كان عمره، بل قال أنه ابن 42 سنة]، ورغم أنه مكتوب في حاشية الكتاب المقدس عبارة [ق عشرون، التي تعني أنها قُرِأَت عشرون بدلا من أربعين] إلا أن المفسرين يقولون عن ذكر الكتاب المقدس أنه كان ابن 42 سنة، هو إشارة إلى عمر أمه البالغة من العمر 42 سنة، التي كانت تحكم البلاد فعليا، لصغر سنه. ويفهم هذا من القرينة المذكورة مباشرة "... لأن أمه كانت تشير عليه... وكانت مالكة على الأرض" (2أخ 22: 2ـ12)

                            لكنه بصراحة رد خيب املي :(
                            لتكن مشيئتك

                            îن îëéىهْ نçمùهْ?


                            • السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

                              سبقنى الأخوة السباقون دائما الى الخير اكرمهم الله و كالعاده لي هذه الأضافات

                              الاخ الفاضل ابو عمر
                              حضرتك شايف ان الطلاق في ممكن يكون فيه فايده
                              بالنسبة للزوجين او احدهما جايز لكن بالنسبة للطفال ما اعتقدش لان مصلحة الطفل يجي ويعيش بين اب وام مهما كانت الخلافات بينهم يعني الطلاق بيكون تشجيع للزوجين على الانانيه
                              انا هاتفق مع حضرتك ان الطلاق في حاله واحدة ممكن يكون منه فايده وهو ان الزوجين يكون لسا معندهمش اطفال ساعتها يمكن يمكن نقول ان منه فايده مع ان المفروض محدش يدخل للزواج غير وهو متاكد هو بيعمل ايه وداخل على ايه؟
                              وسوري في دي الكلمه لكن انا باشوف لو المسيحيين بيلاقوا مشكلة لما بيكون في خلاف بين الزوجين وعايزين يسيبوا بعض لكن المسلمين عندهم الطلاق حاجة مفيش اسهل منها
                              دي حتى اسهل من الزواج .. يبقى الكنيسة لما مش بتسمح بالطلاق بتحمي الزوجين من نفسهم لما بيتوهموا ان مصلحتهم يبعدوا عن بعض
                              1- على اي اساس قلتى ان الطلاق سهل؟ لو كان الطلاق سهلا كما تظنين كنت قد رأيته فى امى و خالاتى و عماتى و اقاربى و معارفى. ان كنت شخصيا ذو مصداقيه عندك فأنا أوكد لك انى فى مدى عمرى لم اعرف حالات طلاق الى حالتين و ربما ثلاثه ان لم تخنى الذاكره فى وسط محيط كبير من الأقارب و المعارف و الأصدقاء. و هذا رغم حجم المشاكل بينهم.

                              2- لماذا الطلاق ليس سهلا فى الأسلام؟ للأسباب التاليه (التى لن تجدى بينها الأجبار على العيش سويا و الأصرار على تفجير البيوت من داخلها و التعامى عن فكرة التوافق البشرى. الأسلام يا اختنا دين واقعى يضع طبائع النفس البشريه فى الحسبان)

                              ‏حدثنا ‏ ‏كثير بن عبيد ‏ ‏حدثنا ‏ ‏محمد بن خالد ‏ ‏عن ‏ ‏معرف بن واصل ‏ ‏عن ‏ ‏محارب بن دثار ‏ ‏عن ‏ ‏ابن عمر ‏
                              ‏عن النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏قال ‏‏ أبغض الحلال إلى الله تعالى الطلاق

                              و أليك الروابط لهذا الحديث حتى لا تعتقدى انه كلام بدون سند او دليل (و انا احترم بك هذا جدا)


                              ان استخدام المسلم لهذا الحق هو فعل يبغضه الله رغم كونه حلالاُ. فهل لا يفكر المسلم المؤمن الف مره قبل ان يثير بغض الله عليه؟

                              3- ان مفهوم المسؤليه محدد تحديدا دقيقا فى الأسلام. لم يترك لأهواء البشر او حتى عاداتهم و تقاليدهم.

                              ‏حدثنا ‏ ‏قتيبة ‏ ‏حدثنا ‏ ‏الليث ‏ ‏عن ‏ ‏نافع ‏ ‏عن ‏ ‏ابن عمر ‏
                              ‏عن النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏قال ‏ ‏ألا كلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته فالأمير الذي على الناس راع ومسئول عن رعيته والرجل راع على أهل بيته وهو مسئول عنهم والمرأة راعية على بيت بعلها وهي مسئولة عنه والعبد راع على مال سيده وهو مسئول عنه ألا فكلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته.




                              أي ان اي خلل او شبهة خلل فى استخدام المسلم حقه فى الطلاق (رجل كان او امرأه) يجعله تحت طائلة هذه الحديث. أي ان الله سيحاسبه على ما اخل به بحق رعيته.

                              3- لقد حمى الله المرأه بحقوق كثيره فى حالة الطلاق و على رأسها مؤخر الصداق و الذى لا قيود على قيمته التى تحددها المرأه.
                              و اليكى فى هذه النقطه مجموعه من الروابط تتحدث عن هذا الموضوع باستفاضه لمن هم اعلم بكثير منى
                              Explore the sermon 'الحلال البغيض' by Sheikh Salman Al-Ouda, which discusses the delicate balance between marriage and divorce in Islam. The Sheikh emphasizes that while divorce is considered the least favorable option, sometimes it becomes a necessary solution to marital issues. He outlines the historical context of divorce, the rights and treatment of women in marriage, and the importance of thoughtful deliberation before making such a significant decision. This enlightening discourse encourages couples to explore all avenues of reconciliation before resorting to divorce, while also addressing the societal misconceptions surrounding divorced individuals. Join us for this comprehensive examination of a crucial topic in Islamic teachings.



                              4- سؤال هل تضمنى عندما تتزوجى ان كثره تدقيقك ستكون ضمانه اكيده على الحياه السعيده مع زوجك؟ الم نسمع عن الاف الحالات من كل البشر انهم تربوا و نشأوا على الحب و انهم لا يستطيعون الأفتراق و ما الى ذلك ثم نجد ان كل هذا لا يوجد له اثر فى حياتهم الزوجيه؟ فالأقدام على الزواج كالأقدام على اي شئ اخر كثرة النظر و التردد و البحث لا تحمى تماما من خلل ما (ربما تقلله بالطبع). هل اذا تزوجتى و اكتشفتى انك لا تطيقينه و لا تتوافقى معه هل سينفعك الكلام النظرى و الخيالى هذا؟

                              5- و بالنسبة للأولاد, لن احكى عن احد اخر و لكنى سأتكلم عن نفسى. طبيعة عملى تحتم على فى بعض الأحيان السفر خارج البلاد و زوجتى من النوع العصبى الى ابعد الحدود. هذان النقطتان يشكلان مؤثرا سلبيا كبيرا فى حياة ابنائى. لكن (و اقسم بالله) ان سفرى و بعدى عنهم اهون بكثير جدا عن 10 دقائق فقط من الشجار بينى و بين امهم ناهيكى عن ان يستمر لأيام طويله (ارجوكى لا تتحدثى عن المثاليات الخياليه و قبل ان تردى اعترف اني اكون مخطأ فى بعض الأحيان). بالنسبه لأبتعادى عنهم فان المشكله عاطفيه رقيقه عندهم فى الأيام القليله قبل السفر. و عندما اعود يكون الوضع مختلف (لا اقصد فرحتهم برجوعى و لكن من كلام زوجتى انهم يكونوا متوترين فى اول يومين بعد سفرى ثم ما يلبثوا ان يعيشوا حياتهم و يتعودوا عليها). خلاصه ما اريد ان اقوله ان حياه فى بيت يملأه الخلافات و التخاصم و التعصب هو افظع و اعنف من فكره الطلاق و ابتعاد احد الطرفين على نفسية الأطفال و كلاهما بالطبع شر.

                              حضرتك بتقول ن الشيطان ضعيف في الاسلام وفي المسيحية لا
                              حضرتك فاهم غلط الشيطان عيف في المسيحية والايات اللي حضرتك قلتها عن تجريب الشيطان للمسيح دي مش دليل على قوة الشيطان دي علشان تعلمنا ازاي ننتصر ونرد على ابليس
                              وبعدين الشيطان بيقول لله في القرآن فبعزتك لأغوينهم أجمعينيعني بيرد على الله وبيقوله انا هاغويهم
                              هتقولي القران بيقول الا عبادك منهم المخلصين هاقولك ماالانجيل برضه بيقول كده والدليل ان المسيح انتصر على تجربة ابليس يعني المؤمن مافيش لابليس عليه سلطن ي الاسلام والمسيحية
                              ارجوكم ارجوكم ما تحطوش مقارنات مش صحيحة
                              والله مش عايزة اعاند لكن لما بتكون المقارنات مش صحيحة بتضيع وقت لانها بتسقط امام التجربه ومش باستفيد منها حاجة
                              عايزة فروق حقيقية
                              عفوا انا اتيت لك بالنصوص و لم اعلق من جانبى و ارجوكى اجعلى ما يقوله الكتاب المقدس قبل ما يقوله الكهنه فالنصوص واضحه لا تحتاج تأويل او لى عنق. و انا كنت اعلم ردك هذا مسبقا. النصوص لثانى مره

                              1 ثُمَّ أُصْعِدَ يَسُوعُ إِلَى الْبَرِّيَّةِ مِنَ الرُّوحِ لِيُجَرَّبَ مِنْ إِبْلِيسَ.
                              2 فَبَعْدَ مَا صَامَ أَرْبَعِينَ نَهَارًا وَأَرْبَعِينَ لَيْلَةً، جَاعَ أَخِيرًا
                              ثم نصل الى
                              8 ثُمَّ أَخَذَهُ أَيْضًا إِبْلِيسُ إِلَى جَبَل عَال جِدًّا، وَأَرَاهُ جَمِيعَ مَمَالِكِ الْعَالَمِ وَمَجْدَهَا،
                              9 وَقَالَ لَهُ: «أُعْطِيكَ هذِهِ جَمِيعَهَا إِنْ خَرَرْتَ وَسَجَدْتَ لِي».

                              و قد اضفت هذه المرة العدد الثانى. المسيحيون يعتقدون (و اعتقد ان النصوص هنا لا تحتاج الى شرح فهى واضحه كالشمس) ان الشيطان قوي جدا الى درجة انه ليس فقط يوسوس او يغوي بنى البشر العادين. لا لا و لكنه قادر على تجريب المسيح (الذى هو ابن الله و هو مساوى لله فى العقيده المسيحيه (استغفر الله العظيم)) و ليس لمدة ثوانى او دقائق لا لمدة اربعين يوما كامله. المسيح طبقا لهذه النصوص استطاع تحمل الجوع اربعين يوم و هو ما لا يطيقه بشر. و لكنه لم يستطع ان يتصدى للشيطان. هل تستطيعى انه لو كان الشيطان ضعيفا فى المفهوم المسيحى لماذا اراه ممالك العالم و مجدها و بأى صفه؟ الصفه تتحدد بالعدد الذى بعده. الشيطان فى مفهوم الكتاب المقدس يملك حق اعطاء ممالك الأرض و مجدها للمسيح. و تقولى انه ضعيف فى المسيحيه؟ بالله عليك بأي منطق تتكلمين؟


                              انا باشكرك وباحييك على الفكرة العظيمة اللي حضرتك قلتها
                              الأغراق فى المعاصى بسبب هذا و الوصول لمرحلة التشبع هي بداية العوده الى الله و البحث عن الحق
                              وبجد مش هايبقى عندي اي اعتراض او سؤال لو جبتلي مصدر التفسير العظيم اللي حضرتك قلته اسفة لو باتعبك معايا لكن يريت لو الكلام ده قاله النبي محمد او حد معترف بكلامه في الاسلام تجيبه ليا.
                              رغم انى احس ان هناك بعض السخريه و التهكم لكنى سأجيبك.
                              يا سيدتى العزيزه انا قلت بالنص

                              توضح ان الأز هو للكافرين لم يقل انه مثلا للعصاه او حتى للمشركين الذين يؤمنون بالله ولكنهم يشركوا معه اله اخر. الكافر هو المعرض عن الله. و لا يفهم من هذه الأيه (فى ضوء ان كيد الشيطان ضعيف اصلا) انه لا امل امام هذا الكافر ربما يكون از الشيطان الذى هو تهييج على المعاصى كما جاء فى تفسير الجلالين, و الأغراق فى المعاصى بسبب هذا و الوصول لمرحلة التشبع هي بداية العوده الى الله و البحث عن الحق.
                              انا قلت "ربما يكون". و أليك هذا الحديث و ارجوا ان تتمعنى فيه

                              ‏حدثنا ‏ ‏محمد بن بشار ‏ ‏حدثنا ‏ ‏محمد بن أبي عدي ‏ ‏عن ‏ ‏شعبة ‏ ‏عن ‏ ‏قتادة ‏ ‏عن ‏ ‏أبي الصديق الناجي ‏ ‏عن ‏ ‏أبي سعيد الخدري ‏ ‏رضي الله عنه ‏
                              ‏عن النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏قال ‏ ‏كان في ‏ ‏بني إسرائيل ‏‏ رجل قتل تسعة وتسعين إنسانا ثم خرج يسأل فأتى راهبا فسأله فقال له هل من توبة قال لا فقتله فجعل يسأل فقال له رجل ائت قرية كذا وكذا فأدركه الموت فناء بصدره نحوها فاختصمت فيه ملائكة الرحمة وملائكة العذاب فأوحى الله إلى هذه أن تقربي وأوحى الله إلى هذه أن تباعدي وقال قيسوا ما بينهما فوجد إلى هذه أقرب بشبر فغفر له .

                              و هذا هو الرابط


                              و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

                              îن îëéىهْ نçمùهْ?


                              • انا مطرة افصل النت

                                هاستأذنكم دلوقتي واحاول ارجع تاني :(:(
                                لتكن مشيئتك

                                îن îëéىهْ نçمùهْ?

                                Working...
                                X