السلام عليكم
عايزة اعتذر من الجميع علشان مش باقدر ادخل النت كتير لاني عندي امتحانات
وكنت اتمنى اجل الموضوع لبعد كده لكن ما قدرتش امنع نفسي من الكتابة
ومحرجة كتير من لطفكم واجاباتكم الكتير الي قرأتها اكتر من مرة
وابتدي مع الاخت إيفا واقول لها اني طرحت السؤال في منتدى مسيحي علشان حد اكتر علم مني، يعني انا شايفة ان معنى الخداع في الكتاب المقدس هو نفس معنى المكر في القرآن لكن احب بس اعرف ليه بنعترض على المسلمين اذا كان في نفس الفكره في الكتاب المقدس واتمنى حد من الاعضاء هناك يجاوب على السؤال
الاخ محمد بيقول هل انتقالي لنقطة تانيه يعني اقتناعي بالكلام في النقطة اللي قبليها فبقول ليه في موضوع الكلام المنقول عن ابو بكر الصديق انا اقتنعت وحتى المكر لكن انا مستغربه بس ليه مفيش لفظ تاني غير المكر؟! لكن مع ذلك دي مش حاجة مهمة بعد ما فهمت ايه المقصود بالمكر
Monotheist انا مش باعترض على المقارنه بين الاسلام والمسيحية لان ده اللي باعمله فعلا انا بس مش عايزة حد يقول حاجة انا فاهماه ولو دافعت يقولي انتي بتعاندي لاني لاحظت في حاجات كتير المسلمين بيفسروها تفسير اسلامي عن المسيحية مع ان معناها في المسيحية غير كده خالص
فاهمني؟
سيف الإسلام انا مش عارفة اشكر حضرتك ازاي علشان عندك امتحانات وبتديني كل ده من وقتك واتمنى انك تهتم بدراستك وتسيب حد من الزملاء اللي معندهش امتحانات يجاوبوا
وانا امبارح دخلت وعرفت ان عندك امتحانات وصليتلك علشان تجاوب كويس بس ما طمنتناش يارب تكون جوبت 100% بس الكلام اللي حضرتك قلته عن العهد القديم مش دقيق علشان في العهد القديم ربنا ما امرش اسرائيل انهم يبيدوا كل الشعوب زي ما بتقول لا ده كان في حالات خاصه يعني مش امر لكل زمان ومكان
مش باقول محدش يدخلنا في المسيحية .
وشكرا على كل الحاديث اللي كتبتها لكن انا اقصد من سؤالي محبة الله للبشر مش محبة النبي او محبة البشر لبعض انا فاهمة ان الله بيحب المؤمنين وده في كل الاديان لكن ماذا عن محبة الغير مؤمن والخاطي؟
عزيزتي رفيدة اسمحك على ايه ؟ انتي تعبتي نفسك معايا جدا وربنا يعوض تعب محبتك ده
والاحاديث اللي كتبتيها عن المحبة بين المؤمنين جميله جدا
ومن كل الاحديث اللي حضرتك كتبتيها لاحظت ان الله بيحب الصابرين المحسنين المقاتلين المتقين المقسطين المتطهرين المتوكلين الانبياء
يعني بيحب بس اللي بيسمعوا كلامه ؟ انا اسفة على الكلمه دي لكن ده اللي لاحظته
لكن لو جينا للام مثلا لو حد من اولادها غلط مش بتحبه؟ لا اكيد كلنا جربنا محبة امهاتنا وعرفنا اننا مهما غلطنا الام مستحيل في يوم ما تحبناش؟ هتزعل مننا وهتحاول تصلحنا لكنها هتستمر في حبنا
يعني محبة الام بلا شروط لكن محبة الله بشروط؟!!!!!
مع ان البار مش بيكون محتاج للاحساس بمحبة الله زي الخاطي
لكن انا وجدت مكتوب إذا أحب عبدي لقائي أحببت لقاءه، وإذا كره لقائي كرهت لقاءه
مش ملاحظة معايا ان المحبة دي هي المحبة بتاعة الارض؟ ومحبة السما لازم تكون اسمى من كده ؟
المسيح بيقول لنا وأما أنا فأقول لكم: أحبوا أعداءكم، باركوا لاعنيكم، أحسنوا إلى مبغضيكم، وصلوا لأجل الذين يسيئون إليكم ويطردونكم؛ لكي تكونوا أبناء أبيكم الذي في السموات. فإنه يشرق شمسه على الأشرار والصالحين، ويمطر على الأبرار والظالمين. لأنه إن أحببتم الذين يحبونكم، فأي أجر لكم؟ أليس الخطاة أيضاً يفعلون ذلك؟ وإن سلَّمتم على إخوتكم فقط، فأي فضلٍ تصنعون؟ أليس العشارون أيضاً يفعلون هكذا؟ فكونوا أنتم كاملين، كما أن أباكم الذي في السموات هو كامل.’’
قوليلي يارفيده فين المحبة اكتر؟
وكمان في حاجة عن قولال النبي محمد انت مع من احببت، يعني مهما كانت اعمال الانسان يبقى مع من احب؟
وكمان الله خلقنا في علشان نعبده؟؟ يعني ده الغرض من خلقنا في الاسلام؟؟
الاخ العزيز ابو عمر حضرتك اتكلمت عن اوصاف الله في الاسلام علشان توصل ان الله محبة
وبجد كلامك كان مؤثر جدا لكن عندي سؤالين؟
الاول دي اسماء الله ال 99؟
التاني مفيش منهم اسم الله المحبة؟؟ علشان حضرتك قلت لم تذكر المحبة في الاسلام لانها نتيجة؟ اللي اعرفه ان المحبة هي الاساس والمصدر وهي حتى السبب اللي ربنا خلقنا علشانه
الاخ الفاضل منور انا موفقه معاك ان الله في كل الاديان محبة
وحضرتك قلت اية قرانية : قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
انا اعرف ان المطلوب نحب الرب الهنا من كل قلبنا وكل الانبياء كانوا بيقولوا كده لكن ليه هنا دخل النبي محمد؟
يعني ليه ماقالش لو اتبعتم الله هيحبكم؟ النبي بشر زي ما هو بيقول يبقى ليه اتباعه هيخلي الله يحبنا؟
حضرتك قلت احاديث كتيرة بنفس الفكرة اللي قالوها الزملاء اللي قبلك عن ان الله بيقول ان المؤمنين لازم يحبوا بعض والمؤمنين لازم يحبوا الله وده كله جميل انه موجود في الاسلام لكن محدش كلمني عن محبة الله لينا كلنا كبشر ومحدش اتكلم عن محبة المسلمين للي بيختلفوا معاهم؟!!
فاهمني يا اخ منور؟
اختي العزيزة نور الهدى كل الاحاديث اللي قولتيها انا موافقة معاكي انها تدل على الحب لكن في حديث ما فهمتش معناه أنا عند ظن عبدي بي يعني ايه عند ظن عبدي؟
ممكن توضحي ؟؟
والاية اللي بتقول فتبعوني انا سألت الاخ منور يوضح ايه الفكرة
الاخ سيف الاسلام اللي حاسة اني باخد من وقته كتير حضرتك بتقول ان المسيح رد الخاطيه علشان كان خايف من الرومان
انا هقول لحضرتك ان المنطقي ان اليهود هم اللي كانوا يخافوا من الرومان وميفكروش برجم الخاطيه لكن انهم يفكروا يرجموها ده دليل ان الرومان ما كانوش بيمنعوا الاسرائليين من العمل بالناموس وان حضرتك بتقول ان المسيح بيناقض العهد القديم فدي حاجة هاسأل فيها علشان انا عقلي بيقولي ان الرجم ده حاجه قاسيه جدا وان المسيح عمل حاجة صح لكن ازاي كده بجد مش عارفه وهاسأل مع اني انا شايفه ان قصد المسيح من ما جئت لانقض يقصد انه مش بيكدب موسى والانبياء اللي من قبل لكن مش معناه انه هيخلي كل حاجه مكتوبة في العهد القديم تتطبق ، بس هاسأل وهاسأل برضه عن كل الايات الايات اللي حضرتك كتبتها لكن اللي اعتقده ان ده كان في وقت محدد وحوادث محددة علشان ده كل الحل المناسب لما كان البشر متعودين على الحروب لكن لما جيه المسيح وكانت رسالته لكل الازمان الوضع اختلف.
واول مرة اعرف ان الاسلام مش بيسمح بقتل النساء والاطفال والشيوخ علشان اللي بنشوفه في التلفزيون غير كده وكل الناس فاهمه ان ده من تعليم النبي محمد فدي معلومة جديد خالص بالنسبالي اشكرك عليها.
والايات اللي من الانجيل معناه غير ما حضرتك فاهم معناها ان المسيح بافكاره هيسبب الانقسام علشان في ناس هترفض الحق وهتحارب المؤمنين بالمسيح والبغض اظن ان المقصود بيه هو ان يكرهوا اعمال اهلهم الغير مؤمنين
لكن الاية اللي في لوقا انا دايما كنت باقف عندها لكن اعتقد جيه الوقت اللي اسأل عن معناها
وبجد صليتلك .. ياترى صلاتي تنفع؟
الاخ كرم شكرا لصلاتك من اجلي
مرة اخرى مع الاخ سيف الاسلام المشاركة التانية ليك بتجاوب عن المحبة بالمعنى اللي كنت اقصده اكتر من الاولنية علشان فيها كلام عن محبة الله للخطاه ودي الحاجة اللي كنت باسأل عنها
لكن ليه الكلام عن محبة الله لكل الببشر قليلة في الاسلام ؟ وليه مفيش احاديث كتيرة عن محبته زي ما الحديث اللي بيقول فيه النبي محمد لله أرحم بعباده من هذه بولدها؟
انا موافقة معاك انه الاحاديث اللي كتبتها بتقول كده لكنها مش تعليم قوي في الاسلام بقوة الحرب والقتال اللي الله في الاسلام بيأمر بيهم؟؟؟
ولفت نظري في صلاتك شي انك قلت ان الله له وجه؟ ولما قرأت القران كان بيقول برضه ان لله وجه، طيب بتعترضوا ليه ان الله ممكن يتجسد طالما ان ده مكتوب في القران؟؟
الاخ الفاضل الاسلام محبه اسمك جميل
انت فهمت اني بارفض المقارنة لكن انا مش بارفضها خالص انا مش باعمل حاجة غير المقارنة لكني بارفض حد يأثر عليا ويقارن بدالي انا عايزة اسمع من غير مقارنة علشان انا اقارن لوحدي وعلى العموم لو الكل يريحهم انهم يقارنوا انا موافقه لكن من غير ما حد يحسسني انه بيمدح الاسلام ويذم المسيحية علشان ده غصبا عني بيدني رد فعل عكسي وانا باعترف ان في مقارنات ماكنتش هاتخطر على بالي زي مقانة سيف الاسلام بين العهد القديم والاسلام
هاكمل بعد شويا الاجابه على الزملاء الاعزاء
عايزة اعتذر من الجميع علشان مش باقدر ادخل النت كتير لاني عندي امتحانات
وكنت اتمنى اجل الموضوع لبعد كده لكن ما قدرتش امنع نفسي من الكتابة
ومحرجة كتير من لطفكم واجاباتكم الكتير الي قرأتها اكتر من مرة
وابتدي مع الاخت إيفا واقول لها اني طرحت السؤال في منتدى مسيحي علشان حد اكتر علم مني، يعني انا شايفة ان معنى الخداع في الكتاب المقدس هو نفس معنى المكر في القرآن لكن احب بس اعرف ليه بنعترض على المسلمين اذا كان في نفس الفكره في الكتاب المقدس واتمنى حد من الاعضاء هناك يجاوب على السؤال
الاخ محمد بيقول هل انتقالي لنقطة تانيه يعني اقتناعي بالكلام في النقطة اللي قبليها فبقول ليه في موضوع الكلام المنقول عن ابو بكر الصديق انا اقتنعت وحتى المكر لكن انا مستغربه بس ليه مفيش لفظ تاني غير المكر؟! لكن مع ذلك دي مش حاجة مهمة بعد ما فهمت ايه المقصود بالمكر
Monotheist انا مش باعترض على المقارنه بين الاسلام والمسيحية لان ده اللي باعمله فعلا انا بس مش عايزة حد يقول حاجة انا فاهماه ولو دافعت يقولي انتي بتعاندي لاني لاحظت في حاجات كتير المسلمين بيفسروها تفسير اسلامي عن المسيحية مع ان معناها في المسيحية غير كده خالص
فاهمني؟
سيف الإسلام انا مش عارفة اشكر حضرتك ازاي علشان عندك امتحانات وبتديني كل ده من وقتك واتمنى انك تهتم بدراستك وتسيب حد من الزملاء اللي معندهش امتحانات يجاوبوا
وانا امبارح دخلت وعرفت ان عندك امتحانات وصليتلك علشان تجاوب كويس بس ما طمنتناش يارب تكون جوبت 100% بس الكلام اللي حضرتك قلته عن العهد القديم مش دقيق علشان في العهد القديم ربنا ما امرش اسرائيل انهم يبيدوا كل الشعوب زي ما بتقول لا ده كان في حالات خاصه يعني مش امر لكل زمان ومكان
مش باقول محدش يدخلنا في المسيحية .
وشكرا على كل الحاديث اللي كتبتها لكن انا اقصد من سؤالي محبة الله للبشر مش محبة النبي او محبة البشر لبعض انا فاهمة ان الله بيحب المؤمنين وده في كل الاديان لكن ماذا عن محبة الغير مؤمن والخاطي؟
عزيزتي رفيدة اسمحك على ايه ؟ انتي تعبتي نفسك معايا جدا وربنا يعوض تعب محبتك ده
والاحاديث اللي كتبتيها عن المحبة بين المؤمنين جميله جدا
ومن كل الاحديث اللي حضرتك كتبتيها لاحظت ان الله بيحب الصابرين المحسنين المقاتلين المتقين المقسطين المتطهرين المتوكلين الانبياء
يعني بيحب بس اللي بيسمعوا كلامه ؟ انا اسفة على الكلمه دي لكن ده اللي لاحظته
لكن لو جينا للام مثلا لو حد من اولادها غلط مش بتحبه؟ لا اكيد كلنا جربنا محبة امهاتنا وعرفنا اننا مهما غلطنا الام مستحيل في يوم ما تحبناش؟ هتزعل مننا وهتحاول تصلحنا لكنها هتستمر في حبنا
يعني محبة الام بلا شروط لكن محبة الله بشروط؟!!!!!
مع ان البار مش بيكون محتاج للاحساس بمحبة الله زي الخاطي
لكن انا وجدت مكتوب إذا أحب عبدي لقائي أحببت لقاءه، وإذا كره لقائي كرهت لقاءه
مش ملاحظة معايا ان المحبة دي هي المحبة بتاعة الارض؟ ومحبة السما لازم تكون اسمى من كده ؟
المسيح بيقول لنا وأما أنا فأقول لكم: أحبوا أعداءكم، باركوا لاعنيكم، أحسنوا إلى مبغضيكم، وصلوا لأجل الذين يسيئون إليكم ويطردونكم؛ لكي تكونوا أبناء أبيكم الذي في السموات. فإنه يشرق شمسه على الأشرار والصالحين، ويمطر على الأبرار والظالمين. لأنه إن أحببتم الذين يحبونكم، فأي أجر لكم؟ أليس الخطاة أيضاً يفعلون ذلك؟ وإن سلَّمتم على إخوتكم فقط، فأي فضلٍ تصنعون؟ أليس العشارون أيضاً يفعلون هكذا؟ فكونوا أنتم كاملين، كما أن أباكم الذي في السموات هو كامل.’’
قوليلي يارفيده فين المحبة اكتر؟
وكمان في حاجة عن قولال النبي محمد انت مع من احببت، يعني مهما كانت اعمال الانسان يبقى مع من احب؟
وكمان الله خلقنا في علشان نعبده؟؟ يعني ده الغرض من خلقنا في الاسلام؟؟
الاخ العزيز ابو عمر حضرتك اتكلمت عن اوصاف الله في الاسلام علشان توصل ان الله محبة
وبجد كلامك كان مؤثر جدا لكن عندي سؤالين؟
الاول دي اسماء الله ال 99؟
التاني مفيش منهم اسم الله المحبة؟؟ علشان حضرتك قلت لم تذكر المحبة في الاسلام لانها نتيجة؟ اللي اعرفه ان المحبة هي الاساس والمصدر وهي حتى السبب اللي ربنا خلقنا علشانه
الاخ الفاضل منور انا موفقه معاك ان الله في كل الاديان محبة
وحضرتك قلت اية قرانية : قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
انا اعرف ان المطلوب نحب الرب الهنا من كل قلبنا وكل الانبياء كانوا بيقولوا كده لكن ليه هنا دخل النبي محمد؟
يعني ليه ماقالش لو اتبعتم الله هيحبكم؟ النبي بشر زي ما هو بيقول يبقى ليه اتباعه هيخلي الله يحبنا؟
حضرتك قلت احاديث كتيرة بنفس الفكرة اللي قالوها الزملاء اللي قبلك عن ان الله بيقول ان المؤمنين لازم يحبوا بعض والمؤمنين لازم يحبوا الله وده كله جميل انه موجود في الاسلام لكن محدش كلمني عن محبة الله لينا كلنا كبشر ومحدش اتكلم عن محبة المسلمين للي بيختلفوا معاهم؟!!
فاهمني يا اخ منور؟
اختي العزيزة نور الهدى كل الاحاديث اللي قولتيها انا موافقة معاكي انها تدل على الحب لكن في حديث ما فهمتش معناه أنا عند ظن عبدي بي يعني ايه عند ظن عبدي؟
ممكن توضحي ؟؟
والاية اللي بتقول فتبعوني انا سألت الاخ منور يوضح ايه الفكرة
الاخ سيف الاسلام اللي حاسة اني باخد من وقته كتير حضرتك بتقول ان المسيح رد الخاطيه علشان كان خايف من الرومان
انا هقول لحضرتك ان المنطقي ان اليهود هم اللي كانوا يخافوا من الرومان وميفكروش برجم الخاطيه لكن انهم يفكروا يرجموها ده دليل ان الرومان ما كانوش بيمنعوا الاسرائليين من العمل بالناموس وان حضرتك بتقول ان المسيح بيناقض العهد القديم فدي حاجة هاسأل فيها علشان انا عقلي بيقولي ان الرجم ده حاجه قاسيه جدا وان المسيح عمل حاجة صح لكن ازاي كده بجد مش عارفه وهاسأل مع اني انا شايفه ان قصد المسيح من ما جئت لانقض يقصد انه مش بيكدب موسى والانبياء اللي من قبل لكن مش معناه انه هيخلي كل حاجه مكتوبة في العهد القديم تتطبق ، بس هاسأل وهاسأل برضه عن كل الايات الايات اللي حضرتك كتبتها لكن اللي اعتقده ان ده كان في وقت محدد وحوادث محددة علشان ده كل الحل المناسب لما كان البشر متعودين على الحروب لكن لما جيه المسيح وكانت رسالته لكل الازمان الوضع اختلف.
واول مرة اعرف ان الاسلام مش بيسمح بقتل النساء والاطفال والشيوخ علشان اللي بنشوفه في التلفزيون غير كده وكل الناس فاهمه ان ده من تعليم النبي محمد فدي معلومة جديد خالص بالنسبالي اشكرك عليها.
والايات اللي من الانجيل معناه غير ما حضرتك فاهم معناها ان المسيح بافكاره هيسبب الانقسام علشان في ناس هترفض الحق وهتحارب المؤمنين بالمسيح والبغض اظن ان المقصود بيه هو ان يكرهوا اعمال اهلهم الغير مؤمنين
لكن الاية اللي في لوقا انا دايما كنت باقف عندها لكن اعتقد جيه الوقت اللي اسأل عن معناها
وبجد صليتلك .. ياترى صلاتي تنفع؟
الاخ كرم شكرا لصلاتك من اجلي
مرة اخرى مع الاخ سيف الاسلام المشاركة التانية ليك بتجاوب عن المحبة بالمعنى اللي كنت اقصده اكتر من الاولنية علشان فيها كلام عن محبة الله للخطاه ودي الحاجة اللي كنت باسأل عنها
لكن ليه الكلام عن محبة الله لكل الببشر قليلة في الاسلام ؟ وليه مفيش احاديث كتيرة عن محبته زي ما الحديث اللي بيقول فيه النبي محمد لله أرحم بعباده من هذه بولدها؟
انا موافقة معاك انه الاحاديث اللي كتبتها بتقول كده لكنها مش تعليم قوي في الاسلام بقوة الحرب والقتال اللي الله في الاسلام بيأمر بيهم؟؟؟
ولفت نظري في صلاتك شي انك قلت ان الله له وجه؟ ولما قرأت القران كان بيقول برضه ان لله وجه، طيب بتعترضوا ليه ان الله ممكن يتجسد طالما ان ده مكتوب في القران؟؟
الاخ الفاضل الاسلام محبه اسمك جميل
انت فهمت اني بارفض المقارنة لكن انا مش بارفضها خالص انا مش باعمل حاجة غير المقارنة لكني بارفض حد يأثر عليا ويقارن بدالي انا عايزة اسمع من غير مقارنة علشان انا اقارن لوحدي وعلى العموم لو الكل يريحهم انهم يقارنوا انا موافقه لكن من غير ما حد يحسسني انه بيمدح الاسلام ويذم المسيحية علشان ده غصبا عني بيدني رد فعل عكسي وانا باعترف ان في مقارنات ماكنتش هاتخطر على بالي زي مقانة سيف الاسلام بين العهد القديم والاسلام
هاكمل بعد شويا الاجابه على الزملاء الاعزاء




يوافق 13 رمضان 1427
îن îëéىهْ نçمùهْ?