إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

حوار مع الأخ y2j ينتهي بإسلامه ولله الحمد

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته


    ضيفنا الكريم


    في موضوع حديث الذبابه لا ازيد عن وضع هذه السطور القليله


    بعد ان تقراه لن تقول الا محمد رسول الله


    يجب ان تتدبر وتتعلم ان سبحان الله الذي علّم هذا النبي الأمي عليه الصلاة والسلام هذا العلم. ففي كل كلمة من هذا الحديث حقيقة علمية:
    1- قرر الحديث وجود الداء في جناح الذباب، وهذا لم يكن معروفاً في القرن السابع الميلادي زمن حياة النبي الكريم صلى الله عليه وسلم.
    2- قرر الحديث وجود الشفاء أو الدواء في جناح الذباب، وكما رأينا أنه ثبُت علمياً وجود المضادات الحيوية في الذباب.
    3- أشار الحديث إلى ضرورة غمس الذبابة في الماء، وفي هذا إشارة إلى آلية خروج الأجسام المضادة من جسم الذبابة، بعد الضغط عليها إلى داخل السائل وغمسها جيداً فيه، وهذا ما ثبت علمياً أيضاً.
    4- أكد الحديث على ضرورة نزع الذبابة من السائل لأن الهدف من غمسها هو إخراج المضادات الحيوية الموجودة فيها.
    وأقدم لكل من يشكك بصحة هذا الحديث هذه المقالات مع روابطها وهي لأناس غير مسلمين:
    مقالة حول استخراج مضادات حيوية من الذباب للباحثة الأسترالية Joanne Clarke:
    1- Danny Kingsley , The new buzz on antibiotics, www.abc.net.au, October 2002. http://www.abc.net.au/science/news/stories/s689400.htm
    2- Fruit Flies May Pave Way To New Treatments For Age-related Heart Disease, Burnham Institute, 2007.
    3- The ointment in the fly: antibiotics, The Economist, December 3, 1994.
    4- Protein in Fly Saliva Speeds Healing of Incisions, Wounds, Auburn University, 23 Jan 2005.
    5- Fruit Fly Insight Could Lead To New Vaccines, Stanford University, March 11, 2007.
    6- The fly effect: Russian scientists invent new medicine with the help of flies, St. Petersburg State University, 2.
    ولو أن كل كلب عوى ألقمته حجرا ***لبيعت الصخر مثقالا بدينار

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • #47
      انتوا مش فهمين قصدى كويس...كل اللى عايز اعرفه لية مفيش عالم مسلم يطلع فى التليفزيون يقول اكتشفنا
      كذا وكذا .....ممكن تعملوا برنامج عن هذا ويكون فيه اكثر من عالم مسلم او دكتور


      هذا من حقى ....لو صعبة قولوا....لو مستحيل قولوا...


      ازاى اعرف ان الكلام اللى د\زغلول النجار حقيقة ولا مش حقيقة....ازاى اصدق انوا فعلا فى جناح فى شفاء والاخر داء


      عايز اتاكد بس...انتوا تقولوا ثبت علميا العالم كذا وثبت علميا العالم كذا .....ازاى اصدق انوا فعلا قالوا هذا...

      عايز اشوفهم وهم يقولوا كدة ....وهذا من حقى...انا عايز اشوف علماء اجانب او مسلمين يقولوا هذا غير الدكتور زغلول النجار.....


      نسيت اقو حاجة الروابط مش فاهم منها حاجة خالص؟


      يا جماعة لو فى اى تجاوزات منى او طريقتى وحشة فى الاسئلة يا ريت تنبهونى ...انتوا ناس محترمة جدا وانا مش عايز حد يزعل منى ارجوكم..انا مش عيزكم تزعلوا منى..

      انا فعلا لا اجادل................. بس عايز اتاكد اوى................. ...وهذه الحقيقة....

      شكرا ليكم جميعا

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • #48
        بسم الله الرحمن الرحيم
        السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
        طيب جميل اوى

        انا متابع معاكم المعجزات وانا بدرس الامر كويس....يعنى موضوع بتاع شفاء الامراض ...حاجة خطيرة كمان بالنسبة لية

        بس انا بدرس الامر كويس و براحة عشان يكون مظبوط.....ولسة متابع ...راى فى النهاية

        بس لو معترض على نقطة هقولها ...وهذا من حقى الطبيعى
        اهلا بحضرتك مرة أخري
        لك كامل الحق طبعا في دراسة الأمر والتأني ، و الإعتراض إن وُجد شيء يتطلب ذلك .
        ولكن حتي الآن حضرتك لم تعترض علي شيء ، فهل نفهم من هذا انك قبلت ما وضع لك حتي الآن ولا يوجد لديك إعتراض عليه ؟

        بالنسبة لكلام حضرتك حول عرض برامج حول إعجاز القرآن والسنة
        هذا يا صديقي الفاضل أمر لا يد لنا فيه ، فأنت تعلم تماماً أن الأمر ليس بأيدينا وان اجهزة الاعلام تابعة للسلطات الحاكمة
        إن سألت أي مسلم عن رأية ورغبته في عرض برامج كهذه بالتأكيد ستسمع إجابة موافق ، ونحن نريد هذا ونطلبه بإستمرار وكما قلت لك ليس لنا يد في هذا ، حتي ان بعض القنوات الفضائية لا ترفع الآذان للصلاة .
        ومع ذلك توجد بعض القنوات التي تعرض برامج متخصصة في ذلك كقناة الرحمة وبرنامج البرهان في إعجاز القرآن وبرنامج أسرار التنزيل
        وللعلم من يقوم علي هذه البرامج ليس الدكتور زغلول النجار ، فهو ليس الوحيد الذي يتكلم في هذا المجال بل أن هناك مؤتمرات تقام خصيصاً لهذا النوع من التخصص .


        لو كلامى غلط قولوا غلط.....يا جماعة انا اطلب حقى منكم...انا نفسى اشوف علماء مسلمين عرب ومعاهم ابحاث

        ويقولوا نحن اكتشفنا كذا وكذا ومش عالم واحد لا عشرين او خمسين عالم بس يكونوا عرب مش اجانب
        توجد أبحاث عديدة من علماء عرب كثيرون وفي موضوع الذبابة


        بحث للأستاذ الدكتور مصطفي ابراهيم حسن
        أستاذ الحشرات الطبية ومدير مركز أبحاث ودراسات الحشرات الناقلة للأمراض
        كلية العلوم (بنين) – جامعة الأزهر – القاهرة – مصر
        التليفون: منزل 022700749-محمول0123840969
        mostafa012@gmail.com

        فلعلك ترجع إليه إن شاء الله ففيفه من الإفادة كثيراً .
        والعلماء يا ضيفنا الكريم يمضون مئات الصفحات في البحث .. فيصطفي منه ما نفهمه نحن الغير علماء في سطور قليلة حتي نفهمها .
        فطبيعي لا يخرج علينا بورق و كتب ومراجع حتي نقتنع إنه بحث
        اليس كذلك ؟

        انا اسف لو الكلام حاد شوية بس انا فى حالة سيئة انا نفسى اعرف الحقيقة بالظبط.....انتوا مش عرفين الواحد

        لما يكون بيبحث عن الحق بيبقى فى حالة عملة ازاى....

        انا اسف مرة اخرى لو الكلام فى اى تجاوزات
        صدقني يا ضيفنا نحن معك

        يتبع




        وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ

        זכור אותו האיש לטוב וחנניה בן חזקיה שמו שאלמלא הוא נגנז ספר יחזקאל שהיו דבריו סותרין דברי תורה מה עשה העלו לו ג' מאות גרבי שמן וישב בעלייה ודרשן

        תלמוד בבלי : דף יג,ב גמרא

        تذكر اسم حنانيا بن حزقيا بالبركات
        ، فقد كان سفر حزقيال لا يصلح ان يكون موحى به ويناقض التوراة ، فاخذ ثلاثمة برميل من الزيت واعتكف في غرفته حتى وفق بينهم .

        التلمود البابلي : كتاب الاعياد : مسخيت شابات : الصحيفة الثالثة عشر : العمود الثاني


        [/FONT][/SIZE]
        [/CENTER]

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • #49
          بسم الله الرحمن الرحيم
          السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
          انتوا مش فهمين قصدى كويس...كل اللى عايز اعرفه لية مفيش عالم مسلم يطلع فى التليفزيون يقول اكتشفنا
          كذا وكذا .....ممكن تعملوا برنامج عن هذا ويكون فيه اكثر من عالم مسلم او دكتور


          هذا من حقى ....لو صعبة قولوا....لو مستحيل قولوا...
          كتبنا أنا وحضرتك في وقت واحد
          لم تقرأ ما كتبت ولم أقرا ما كتبته أنت
          خيرا ان شاء الله


          نتوا مش فهمين قصدى كويس...كل اللى عايز اعرفه لية مفيش عالم مسلم يطلع فى التليفزيون يقول اكتشفنا
          كذا وكذا .....ممكن تعملوا برنامج عن هذا ويكون فيه اكثر من عالم مسلم او دكتور


          هذا من حقى ....لو صعبة قولوا....لو مستحيل قولوا...
          سؤال فقط يا ضيفنا
          بالنسبة لنا نحن - منتدي الفرقان - او حتي اي منتدي حواري اسلامي علي النت او اي مسلم تقابله في الطريق
          هل مسألة بث برنامج يتحدث عن الإعجاز العلمي لنا فيها دخل؟
          هل يا ضيفنا الكريم .. الأبحاث موجودة والمؤتمرات تقام ... اما مسألة البث فهذا امر خارج عن إرادتنا

          ومع ذلك توجد برامج تناقش هذا
          علي قناة الناس وقناة الرحمة وقناة اقرا يشارك فيها دكاترة واسخاص آخرين غير الدكتور زغلول النجاز كالدكتور سمير تقي الدين وغيره .

          ازاى اعرف ان الكلام اللى د\زغلول النجار حقيقة ولا مش حقيقة....ازاى اصدق انوا فعلا فى جناح فى شفاء والاخر داء


          عايز اتاكد بس...انتوا تقولوا ثبت علميا العالم كذا وثبت علميا العالم كذا .....ازاى اصدق انوا فعلا قالوا هذا...

          عايز اشوفهم وهم يقولوا كدة ....وهذا من حقى...انا عايز اشوف علماء اجانب او مسلمين يقولوا هذا غير الدكتور زغلول النجار.....
          في المشاركة السابقة ارفقت لك بحث رائع ارجع له لرجل عالم فاضل
          والاخوة ارفقوا لك كلام علماء اجانب في هذه المسالة وكان كلامهم ولله الحمد مؤيدا للحديث

          نسيت اقو حاجة الروابط مش فاهم منها حاجة خالص؟
          والله يا ضيفنا هذه خلاصة أبحاث علمية
          من فضلك اقرأ مرة اخري بتأني وإن شاء الله تصل لمرادك


          وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ

          זכור אותו האיש לטוב וחנניה בן חזקיה שמו שאלמלא הוא נגנז ספר יחזקאל שהיו דבריו סותרין דברי תורה מה עשה העלו לו ג' מאות גרבי שמן וישב בעלייה ודרשן

          תלמוד בבלי : דף יג,ב גמרא

          تذكر اسم حنانيا بن حزقيا بالبركات
          ، فقد كان سفر حزقيال لا يصلح ان يكون موحى به ويناقض التوراة ، فاخذ ثلاثمة برميل من الزيت واعتكف في غرفته حتى وفق بينهم .

          التلمود البابلي : كتاب الاعياد : مسخيت شابات : الصحيفة الثالثة عشر : العمود الثاني


          [/FONT][/SIZE]
          [/CENTER]

          îن îëéىهْ نçمùهْ?


          • #50
            abcdef_475

            انت تقول انى لم اعترض على شىء وهذا غلط

            انا اعترض على حديث الشياطين تسلسلت فى رمضان وقولت للمشرف شبكة الفرقان الاسلامية انى مش مقتنع بكلامك فى تفسير الحديث

            وبعد كدة فهمت قصد الحديث منكم جمعيا


            انا جربت المجادلة وخسرت.......... بسبب المجادلة لم اوصل للحقيقة

            انتوا بتجوبوا معاية والاجابة وضحة زى الشمس....اعترض على اية

            ولسة الاسئلة كتير

            وعدم اعتراضى انى الاسئلة اللى بقولها بتجوبوا عليها


            ا....... ولو تلاحظ انى فى حديث الذبابة انى اعترض على لماذا لا يوجد علماء كثيرة يثبتون صحة الحديث من المسلمين ولسة السؤال مطروح ولسة مقتنعتش الحقيقة؟؟؟


            انا عايز اشوف العلماء الحقيقة وهم يثبتوا صحة الحديث على القنوات المسلمة؟؟؟؟بس يكونوا غير زغلول النجار

            عشان عالم واحد مش كفاية لما يكونوا كذا عالم لم اعترض


            لو ممكن فديو .......يبقى ريحتونى كتير اوى.....انا عايز اشوف العالم وهو بيثبت الحديث بنفسه


            ولسة السؤال الاول مطروح ...وهو اهم سؤال عندى ....لماذا المسلمين مصديقين ان الرسول محمد من عند الله؟؟؟


            انا عرفت حجات كتير عن الرسول محمد واهمها عندى انه كان يقول بعض الغيبيات ويشفى الامراض

            îن îëéىهْ نçمùهْ?


            • #51
              يا جماعة انا مش عايز حد يضايق ...لانى اطالب بادلة قاطعة....
              وانا اقول لكم الحقيقة عشان ارتاح

              انا من زمان وانا حاسس ان الرسول محمد هو نبى فعلا وبعض الوقت بعد ما اسمع عن الاسلام حاجة وحشة
              كنت بفرح جدا واقول لا يمكن يكون هذا الدين من عند الله وبعد كدة يجيلى احساس ان الدين الاسلامى دين صيح
              وبعد كدة اسمع حاجة عن الاسلام وحشة افرح جدا جدا وابقى فى منتهى السعادة من سماع الاخبار السيئة
              عن الاسلام وبعد كدة يجيلى احساس قوى ان فعلا الاسلام هو الدين الصحيح وبعد كدة نفس النظام يحصل

              يعنى مهما قولت لن تصدقوا الحالة النفسية اللى انا فيها....انا مش عارف راسى من رجلى

              ومش عارف عندى احساس كبير ان الدين المسيحى مش منطقى واكتر شىء كان يصبنى بهستريا الناس التى تدخل الاسلام بدرجة فظيعة جدا....

              وعرفت كمان ان الناس لا تقبل الدين المسيحى مش عشان هو دين شر او يامر بالغلط لكن عشان هو غير عقلى وانا سعات احس
              انوا دين عقلى وسعات لا ....وسعات كنت اخاف ان يطلع الدين الاسلامى صح يعنى كدة ابويا وجدى واهلى اللى ماتوا سوف يدخلوا الجحيم كنت اقنع نفسى ان الدين الاسلامى وحش وكنت لا افكر فى دينى كل ما علية انى اقنع
              نفسى ان كل الاديان وحشة عشان يكون الدين المسيحى هو الدين الحقيقى

              لكن مش عارف عندى احساس قوى انوا فعلا الاسلام دين الرب الحقيقى

              لكن لازم اسئل فى كل شىء ....وكنت عايز اعرف حاجة ...ما مصير اهلى لو الاسلام هو الدين الصحيح؟

              îن îëéىهْ نçمùهْ?


              • #52
                عذرا أخي طارق

                المشاركة الأصلية كتبت بواسطة y2j مشاهدة المشاركة
                abcdef_475
                المشاركة الأصلية كتبت بواسطة y2j مشاهدة المشاركة
                انا عايز اشوف العلماء الحقيقة وهم يثبتوا صحة الحديث على القنوات المسلمة؟؟؟؟بس يكونوا غير زغلول النجار


                ضيفنا العزيز,
                يبدو أنك لم تقرأ ما كتبته لك الاخت "محبة مريم العذراء" عن عدم ظهور عالم مسلم ليثبت لنا الاعجاز العلمي في القران الكريم, وأنا أنقل لك ماكتبته الاخت مرة أخرى
                عندما يثبت العلماء الغرب صحة ما جاء فى القرآن و ما قاله رسول الله صلى الله عليه و سلم هذا يكفينا فخرا ان ما ذكر فى القرآن و السنه من أكثر من 1400 عام يثبته الآن العلماء بالتجارب و الاكتشافات العلميه فهل هذا وحده ليس دليلا على اعجاز القرآن و السنه النبويه
                الضيف الكريم
                اذا تم إكتشاف المعجزات من قبل المسلمين و العرب فقط لقلتم نريد ان يكتشف عالميا حتى نصدق لذلك نحن نترك الحديث عن الاكتشافات العلميه للغرب الغير مسلمين ليأكدوا اعجاز القرآن و السنه النبويه علميا دون ان يشعروا انهم يثبتوا انه لا ينطق عن الهوى ان هو الا وحى يوحى علمه شديد القوى
                فأنت الان تطلب عكس ما يجب ان تطلبه لماذا لا أعرف ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
                هل هذا لعدم تصديقك للعلماء و المكتشفين الغرب ام هى حجة لعدم التصديق
                نشكرلك سعة صدرك ايها الضيف العزيز فأنت مثال جيد فعلا للباحث عن الحق
                هداك الله لما فيه الخير لك و لنا
                كما اتمنى بعد ان تنتهى من ما تريد ان تفهمه ان ننتقل معا الى ما نريد ان نفهمه نحن من عقيدتك

                انتهى كلام الاخت حفظها الله.
                ولسة السؤال الاول مطروح ...وهو اهم سؤال عندى ....لماذا المسلمين مصديقين ان الرسول محمد من عند الله؟؟؟

                هل ما جاوبك به الاخوة لا يكفي أم أنك غير مقتنع أصلا بما قالوه.

                انا عرفت حجات كتير عن الرسول محمد واهمها عندى انه كان يقول بعض الغيبيات ويشفى الامراض

                بالنسبة لسيدنا محمد , فهو أعظم مما تتصور, وان ما ينقله الحاقدين من شبهات ما هي الا دسائس , وقد تم الرد عليها باسلوب منطقي.
                نحن الان لسنا نقول لك الا جزء بسيط عن حياة سيدنا محمد , وبعد ذلك باذن الله سوف ننتقل معا الى أمور أخرى من حياة سيدنا محمد .

                موقع العلامة المحدث ابو اسحاق الحويني
                موقع الشيخ محمد حسين يعقوب
                موقع الشيخ محمد حسان
                موقع الشيخ محمد عبد الملك الزغبي

                îن îëéىهْ نçمùهْ?


                • #53
                  انا عرفت حجات كتير عن الرسول محمد واهمها عندى انه كان يقول بعض الغيبيات ويشفى الامراض
                  يا أخي الفاضل لا يشفي الأمراض إلا الله عز وجل ... هذه نقطة هامة ضعها في خلدك ... ولكن الله منح رسله معجزات ظاهرة على أيديهم لكي لا يكون للناس حجة في عدم الإيمان برسالاتهم ومنها أن رسول الله شُفى بأمر الله عز وجل على يديه بعض الناس ممن ذكروا لك ... لم يكن الشفاء من تلقاء نفس النبي ولكنه جرى على يديه فقط


                  ولو أراد الله شفاء مريض وأراد الناس كلهم بمن فيهم رسول الله محمد ورسول الله عيسى بن مريم عدم شفاءه لنفذت إرادة الله وتحققت مشيئته رغما عن الجميع

                  هذا هو الرب الحق الذي يشفي المريض ويجيب المضطر دون واسطة نبي أو شفيع أو قديس ... ولكن كما أخبرتك ... الله منح أنبياءه معجزات تأييد منها شفاء الأسقام

                  سبحانك اللهم وبحمدك ... أشهد أن لا إلاه إلا أنت ... أستغفرك وأتوب إليك

                  îن îëéىهْ نçمùهْ?


                  • #54
                    بسم الله الرحمن الرحيم
                    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

                    abcdef_475

                    انت تقول انى لم اعترض على شىء وهذا غلط

                    انا اعترض على حديث الشياطين تسلسلت فى رمضان وقولت للمشرف شبكة الفرقان الاسلامية انى مش مقتنع بكلامك فى تفسير الحديث

                    وبعد كدة فهمت قصد الحديث منكم جمعيا


                    انا جربت المجادلة وخسرت.......... بسبب المجادلة لم اوصل للحقيقة

                    انتوا بتجوبوا معاية والاجابة وضحة زى الشمس....اعترض على اية

                    ولسة الاسئلة كتير

                    وعدم اعتراضى انى الاسئلة اللى بقولها بتجوبوا عليه
                    أهلاً بحضرتك مجدداً
                    وهذه نتيجة طيبة ولله الحمد ، ونشكرك علي كلامك هذا
                    وبالفعل يا ضيفنا الكريم .. المجادلة الفارغة كمبدأ لا يجدي نفعاً ولا يفيد بأي شيء
                    نسأل الله تيسير الأمور

                    ا....... ولو تلاحظ انى فى حديث الذبابة انى اعترض على لماذا لا يوجد علماء كثيرة يثبتون صحة الحديث من المسلمين ولسة السؤال مطروح ولسة مقتنعتش الحقيقة؟؟؟


                    انا عايز اشوف العلماء الحقيقة وهم يثبتوا صحة الحديث على القنوات المسلمة؟؟؟؟بس يكونوا غير زغلول النجار

                    عشان عالم واحد مش كفاية لما يكونوا كذا عالم لم اعترض


                    لو ممكن فديو .......يبقى ريحتونى كتير اوى.....انا عايز اشوف العالم وهو بيثبت الحديث بنفسه
                    والله يا ضيفنا وضعنا لك روابط لابحاث لغير الدكتور زغلول النجار في هذه الصفحة موثقة ومرفق بها بيانات الباحث لم أراد التواصل معه
                    يشرح المسألة بتفصيل وإسهاب
                    وأكرر لحضرتك
                    ارجع اليه ففيه إفادة وشرح وافي

                    تفضل غرض له بطريقة أخري "power point " لتسهيل عملية العرض
                    حجم الملف 1.4 ميجا
                    هنا

                    ولسة السؤال الاول مطروح ...وهو اهم سؤال عندى ....لماذا المسلمين مصديقين ان الرسول محمد من عند الله؟؟؟


                    انا عرفت حجات كتير عن الرسول محمد واهمها عندى انه كان يقول بعض الغيبيات ويشفى الامراض
                    جيدة هذه النتيجة
                    وسؤالك بالفعل رائع وسنستمر عليه إن شاء الله

                    فبعد إقتناع حضرتك بإن الرسول :
                    1- أنبأ بالمغيبات بوحي الله
                    2- أشفى مرضي بإذن الله

                    ننتقل إلي إحدي دلائل نبوته ومعجزاته الباهرة " تكثير الطعام " .

                    خلال اليوم إن شاء الله سأبدا بوضع بعض منها إن شاء الله

                    نذكر حضرتك مرة أخرى

                    من حقك أن تسأل عن أي شيء في الإسلام .. قل أي سؤال لديك يحيرك
                    هذا حقك.

                    وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ

                    זכור אותו האיש לטוב וחנניה בן חזקיה שמו שאלמלא הוא נגנז ספר יחזקאל שהיו דבריו סותרין דברי תורה מה עשה העלו לו ג' מאות גרבי שמן וישב בעלייה ודרשן

                    תלמוד בבלי : דף יג,ב גמרא

                    تذكر اسم حنانيا بن حزقيا بالبركات
                    ، فقد كان سفر حزقيال لا يصلح ان يكون موحى به ويناقض التوراة ، فاخذ ثلاثمة برميل من الزيت واعتكف في غرفته حتى وفق بينهم .

                    التلمود البابلي : كتاب الاعياد : مسخيت شابات : الصحيفة الثالثة عشر : العمود الثاني


                    [/FONT][/SIZE]
                    [/CENTER]

                    îن îëéىهْ نçمùهْ?


                    • #55
                      انا شوفت الرسائل


                      للمشرف abcdef_475


                      وفى مشرف اخر بعت رسالة لية .....عن حجات لشيخ اسمه منقذ السقار

                      وشكرا جدا


                      انا بوعدكم انى اسمع منقذ السقار....بس بعد ما اتاكد من حجات كتير انا مش فهمها وانا سجلت كل حاجة عندى
                      على الجهاز وانا هسمعه بس بعدين

                      سؤال:::: ما هى الاحاديث الصحيحة وما هى الغير صحيحة؟؟؟؟؟

                      ومن الذى يقول احاديث انتوا تثقوا فيه ومن لا تثقوا فيه؟؟؟؟؟

                      îن îëéىهْ نçمùهْ?


                      • #56
                        سؤال:::: ما هى الاحاديث الصحيحة وما هى الغير صحيحة؟؟؟؟؟

                        ومن الذى يقول احاديث انتوا تثقوا فيه ومن لا تثقوا فيه؟؟؟؟؟
                        رايت سؤالك عند مروري وساعطيك اجابه بسيطه وسريعه

                        عندنا في الاسلام شئ لا يوجد في اي مكان اخر هذا العلم تم ابتكاره لشده حرص السلف والتابعين جزاهم الله عنا خير من التثبت من الاحاديث الصحيحه او الموضوعه


                        علم الرجال و الجرح والتعديل


                        بمعني

                        عندما نقول قال الرسول عليه الصلاه والسلام تجده قبله روي عن فلان عن فلان او ما يسمي بالعننه الي ان نصل الي الرسول عليه الصلاه والسلام

                        كل هؤلاء الرواه نعرف من منهم الكاذب والصادق وو........

                        ومن هنا نعرف درجه الحديث ! اي مدي صحته


                        هل وضحت الصوره ام نفص اكثر ؟
                        ولو أن كل كلب عوى ألقمته حجرا ***لبيعت الصخر مثقالا بدينار

                        îن îëéىهْ نçمùهْ?


                        • #57
                          شبكة الفرقان الإسلامية
                          مدير المنتدى


                          ايوة ماشى


                          مين الكاذب ومين الصادق...مين اللى انتوا بتصقوا فيه ولماذا؟؟؟؟

                          îن îëéىهْ نçمùهْ?


                          • #58
                            بسم الله الرحمن الرحيم
                            السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

                            جاوب شيخنا شبكة الفرقان علي سؤال الضيف الكريم ، وإن أشكل عليك فيه شيء فلا مانع من الإزادة إن شاء الله

                            ..........

                            والآن مع إحدي دلائل نبوة الرسول و معجزات أخري من معجزاته " تكثير الطعام " :

                            1 - الطعام القليل يشبع ثمانون رجلًاً :

                            حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي طَلْحَةَ أَنَّهُ سَمِعَ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ يَقُولُ قَالَ أَبُو طَلْحَةَ لِأُمِّ سُلَيْمٍ لَقَدْ سَمِعْتُ صَوْتَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ضَعِيفًا أَعْرِفُ فِيهِ الْجُوعَ فَهَلْ عِنْدَكِ مِنْ شَيْءٍ قَالَتْ نَعَمْ فَأَخْرَجَتْ أَقْرَاصًا مِنْ شَعِيرٍ ثُمَّ أَخْرَجَتْ خِمَارًا لَهَا فَلَفَّتْ الْخُبْزَ بِبَعْضِهِ ثُمَّ دَسَّتْهُ تَحْتَ يَدِي وَلاَثَتْنِي بِبَعْضِهِ ثُمَّ أَرْسَلَتْنِي إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ فَذَهَبْتُ بِهِ فَوَجَدْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْمَسْجِدِ وَمَعَهُ النَّاسُ فَقُمْتُ عَلَيْهِمْ فَقَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ آرْسَلَكَ أَبُو طَلْحَةَ فَقُلْتُ نَعَمْ قَالَ بِطَعَامٍ فَقُلْتُ نَعَمْ. فَقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "لِمَنْ مَعَهُ قُومُوا فَانْطَلَقَ وَانْطَلَقْتُ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ حَتَّى جِئْتُ أَبَا طَلْحَةَ فَأَخْبَرْتُهُ فَقَالَ أَبُو طَلْحَةَ يَا أُمَّ سُلَيْمٍ قَدْ جَاءَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالنَّاسِ وَلَيْسَ عِنْدَنَا مَا نُطْعِمُهُمْ فَقَالَتْ: اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ فَانْطَلَقَ أَبُو طَلْحَةَ حَتَّى لَقِيَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَقْبَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَبُو طَلْحَةَ مَعَهُ. فَقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "هَلُمِّي يَا أُمَّ سُلَيْمٍ مَا عِنْدَكِ فَأَتَتْ بِذَلِكَ الْخُبْزِ فَأَمَرَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَفُتَّ وَعَصَرَتْ أُمُّ سُلَيْمٍ عُكَّةً فَأَدَمَتْهُ ثُمَّ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم فِيهِ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ يَقُولَ ثُمَّ قَالَ: ائْذَنْ لِعَشَرَةٍ فَأَذِنَ لَهُمْ فَأَكَلُوا حَتَّى شَبِعُوا ثُمَّ خَرَجُوا ثُمَّ قَالَ ائْذَنْ لِعَشَرَةٍ فَأَذِنَ لَهُمْ فَأَكَلُوا حَتَّى شَبِعُوا ثُمَّ خَرَجُوا ثُمَّ قَالَ ائْذَنْ لِعَشَرَةٍ فَأَذِنَ لَهُمْ فَأَكَلُوا حَتَّى شَبِعُوا ثُمَّ خَرَجُوا ثُمَّ قَالَ ائْذَنْ لِعَشَرَةٍ فَأَكَلَ الْقَوْمُ كُلُّهُمْ وَشَبِعُوا وَالْقَوْمُ سَبْعُونَ أَوْ ثَمَانُونَ رَجُلًا". [1]

                            أنظر يا أستاذ y2j إلي تلك المعجزة الباهرة رجل أراد أن يطعم الرسول فأرسل إليه فوجده في المسجد ومعه أصحابه ورسول الله يعلم أن البيت ليس بيه ما يكفي من الطعام فيقول للسيدة أم سليم رضي الله عنها وأرضاها " هلمي يا أم سليم ما عندك " وتأتي بالطعام وحينها تظهر المعجزة الباهرة فيكفي الطعام جميع الحاضرين حتي أكلوا جميعا وشبعوا .

                            2- معجزة باهرة يسلم علي اثرها جمع من الناس :

                            حَدَّثَنَا أَبُو الْوَلِيدِ حَدَّثَنَا سَلْمُ بْنُ زَرِيرٍ سَمِعْتُ أَبَا رَجَاءٍ قَالَ حَدَّثَنَا عِمْرَانُ بْنُ حُصَيْنٍ "أَنَّهُمْ كَانُوا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي مَسِيرٍ فَأَدْلَجُوا لَيْلَتَهُمْ حَتَّى إِذَا كَانَ وَجْهُ الصُّبْحِ عَرَّسُوا فَغَلَبَتْهُمْ أَعْيُنُهُمْ حَتَّى ارْتَفَعَتْ الشَّمْسُ فَكَانَ أَوَّلَ مَنْ اسْتَيْقَظَ مِنْ مَنَامِهِ أَبُو بَكْرٍ وَكَانَ لاَ يُوقَظُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ مَنَامِهِ حَتَّى يَسْتَيْقِظَ فَاسْتَيْقَظَ عُمَرُ فَقَعَدَ أَبُو بَكْرٍ عِنْدَ رَأْسِهِ فَجَعَلَ يُكَبِّرُ وَيَرْفَعُ صَوْتَهُ حَتَّى اسْتَيْقَظَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَنَزَلَ وَصَلَّى بِنَا الْغَدَاةَ فَاعْتَزَلَ رَجُلٌ مِنْ الْقَوْمِ لَمْ يُصَلِّ مَعَنَا فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ يَا فُلاَنُ مَا يَمْنَعُكَ أَنْ تُصَلِّيَ مَعَنَا قَالَ أَصَابَتْنِي جَنَابَةٌ فَأَمَرَهُ أَنْ يَتَيَمَّمَ بِالصَّعِيدِ ثُمَّ صَلَّى وَجَعَلَنِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي رَكُوبٍ بَيْنَ يَدَيْهِ وَقَدْ عَطِشْنَا عَطَشًا شَدِيدًا فَبَيْنَمَا نَحْنُ نَسِيرُ إِذَا نَحْنُ بِامْرَأَةٍ سَادِلَةٍ رِجْلَيْهَا بَيْنَ مَزَادَتَيْنِ فَقُلْنَا لَهَا أَيْنَ الْمَاءُ فَقَالَتْ إِنَّهُ لاَ مَاءَ فَقُلْنَا كَمْ بَيْنَ أَهْلِكِ وَبَيْنَ الْمَاءِ قَالَتْ يَوْمٌ وَلَيْلَةٌ فَقُلْنَا انْطَلِقِي إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَتْ وَمَا رَسُولُ اللَّهِ فَلَمْ نُمَلِّكْهَا مِنْ أَمْرِهَا حَتَّى اسْتَقْبَلْنَا بِهَا النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَحَدَّثَتْهُ بِمِثْلِ الَّذِي حَدَّثَتْنَا غَيْرَ أَنَّهَا حَدَّثَتْهُ أَنَّهَا مُؤْتِمَةٌ فَأَمَرَ بِمَزَادَتَيْهَا فَمَسَحَ فِي الْعَزْلاَوَيْنِ فَشَرِبْنَا عِطَاشًا أَرْبَعِينَ رَجُلًا حَتَّى رَوِينَا فَمَلاَنَا كُلَّ قِرْبَةٍ مَعَنَا وَإِدَاوَةٍ غَيْرَ أَنَّهُ لَمْ نَسْقِ بَعِيرًا وَهِيَ تَكَادُ تَنِضُّ مِنْ الْمِلْءِ ثُمَّ قَالَ هَاتُوا مَا عِنْدَكُمْ فَجُمِعَ لَهَا مِنْ الْكِسَرِ وَالتَّمْرِ حَتَّى أَتَتْ أَهْلَهَا قَالَتْ لَقِيتُ أَسْحَرَ النَّاسِ أَوْ هُوَ نَبِيٌّ كَمَا زَعَمُوا فَهَدَى اللَّهُ ذَاكَ الصِّرْمَ بِتِلْكَ الْمَرْأَةِ فَأَسْلَمَتْ وَأَسْلَمُوا". [2]

                            فأسلمت وأسلموا
                            والله إني اعجز عن التعليق

                            تدبر يا ضيفنا الكريم
                            هدااك الله وإيانا

                            يتبع

                            _______________________

                            [1] رواه البخاري في الصحيح 61 : ك : المناقب 25 : ب : علامات النبوة في الإسلام ح 3578 ج 2 ص 399 .
                            ومسلم في صحيحه 36 : ك : الأشربة 20 : ب : جواز استتباعه غيره إلى دار من يثق برضاه بذلك ويتحققه تحققا تاما واستحباب الاجتماع على الطعام ح 2040 ج 6 ص 514 بشرح القاضي عياض .
                            والبغوي في شرح السنة ج 13 ص 301 .
                            [2] رواه البخاري في الصحيح 61 : ك : المناقب 25 : ب : علامات النبوة في الإسلام ح 3571 ج 2 ص 397 ، 398 .


                            وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ

                            זכור אותו האיש לטוב וחנניה בן חזקיה שמו שאלמלא הוא נגנז ספר יחזקאל שהיו דבריו סותרין דברי תורה מה עשה העלו לו ג' מאות גרבי שמן וישב בעלייה ודרשן

                            תלמוד בבלי : דף יג,ב גמרא

                            تذكر اسم حنانيا بن حزقيا بالبركات
                            ، فقد كان سفر حزقيال لا يصلح ان يكون موحى به ويناقض التوراة ، فاخذ ثلاثمة برميل من الزيت واعتكف في غرفته حتى وفق بينهم .

                            التلمود البابلي : كتاب الاعياد : مسخيت شابات : الصحيفة الثالثة عشر : العمود الثاني


                            [/FONT][/SIZE]
                            [/CENTER]

                            îن îëéىهْ نçمùهْ?


                            • #59
                              بسم الله الرحمن الرحيم
                              السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
                              شبكة الفرقان الإسلامية
                              مدير المنتدى


                              ايوة ماشى


                              مين الكاذب ومين الصادق...مين اللى انتوا بتصقوا فيه ولماذا؟؟؟؟

                              صديقي العزيز y2J
                              ما ذكره لك شيخنا شبكة الفرقان كما قال لحضرتك :
                              عندنا في الاسلام شئ لا يوجد في اي مكان اخر هذا العلم تم ابتكاره لشده حرص السلف والتابعين جزاهم الله عنا خير من التثبت من الاحاديث الصحيحه او الموضوعه


                              علم الرجال و الجرح والتعديل


                              بمعني

                              عندما نقول قال الرسول عليه الصلاه والسلام تجده قبله روي عن فلان عن فلان او ما يسمي بالعننه الي ان نصل الي الرسول عليه الصلاه والسلام

                              كل هؤلاء الرواه نعرف من منهم الكاذب والصادق وو........
                              كان شرحا مبسطاً لمعرفة صفة من تقبل روايته ومن لا تقبل .

                              قال بن الصلاح في المقدمة ص 279:
                              أجمع جماهير أئمة الحديث والفقه على‏:‏ أنه يشترط فيمن يحتج بروايته‏:‏ أن يكون عدلاً، ضابطاً لما يرويه‏.‏ وتفصيله‏:‏ أن يكون مسلماً، بالغاً، عاقلاً، سالماً من أسباب الفسق وخوارم المروءة، متيقظاً غير مغفل، حافظاً إن حدَّث من حفظه، ضابطاً لكتابه إن حدَّث من كتابه‏.‏
                              وإن كان يحدث بالمعنى‏:‏ اشترط فيه مع ذلك أن يكون عالماً بما يحيل المعاني، والله أعلم‏.‏

                              هذه شروط من تقبل روايته فإذا تم الإخلال بإحدي من هذه الشروط فلا .







                              وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ

                              זכור אותו האיש לטוב וחנניה בן חזקיה שמו שאלמלא הוא נגנז ספר יחזקאל שהיו דבריו סותרין דברי תורה מה עשה העלו לו ג' מאות גרבי שמן וישב בעלייה ודרשן

                              תלמוד בבלי : דף יג,ב גמרא

                              تذكر اسم حنانيا بن حزقيا بالبركات
                              ، فقد كان سفر حزقيال لا يصلح ان يكون موحى به ويناقض التوراة ، فاخذ ثلاثمة برميل من الزيت واعتكف في غرفته حتى وفق بينهم .

                              التلمود البابلي : كتاب الاعياد : مسخيت شابات : الصحيفة الثالثة عشر : العمود الثاني


                              [/FONT][/SIZE]
                              [/CENTER]

                              îن îëéىهْ نçمùهْ?


                              • #60
                                ياجماعة مين


                                الذى ينطبق عليه الصفات التى ذكرتوها ....يعنى البخارى ولا مين بالظبط

                                îن îëéىهْ نçمùهْ?

                                Working...
                                X