إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

تحدي لكل نصراني حول رسوليه بولس الطرسوسي

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    ثالثا:

    ماذا عن بقيه سيره بولس؟؟؟

    الغاز و علامات استفهام؟؟؟؟

    على سبيل المثال لا الحصر:

    ماذا فعل بولس بعد حادثه دمشق و لقاءه بحنانيا ؟؟؟

    ذهب الى ((العربيه)) لمده ((1000 يوم=3 سنوات))!!!


    ماذا كان يفعل هناك ...(بالدليل؟؟))

    ااششششششششششششش

    ((صمت القبور))

    و هكذا منذ رؤيا دمشق حتى ذبحه بروما ....الغاز ...الغاز فقط لا غير

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • #47
      رابعا:

      رسائله كلها تقريبا منحوله ( بالاخص الرسائل البوليسيه الثانيه و الرسائل الرعائيه) كما اعترف بولس الفغالى

      ((معايا التوثيق))

      فكيف اثق فى مثل هذة الرسائل المنحوله؟؟؟

      يتبع.....
      Last edited by يوسف محمود; 28-04-2018, 03:17 AM.

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • #48
        خامسا:

        حتى لو افترضنا صحه نسبه هذة الرسائل لبولس فعلا ((مع اننا مش عارفين مين بولس ده اصلا))

        فالرسائل محتواها عباره عن امور شخصيه مثلا:
        سلامه على فرسكا....نسيانه لردائه عند صديقه.... و هكذا..!!!

        و يا ليت ما حتى هذه الامور الشخصيه مفيده لنا...بل هى مجموعه من المعتقدات الشعبيه الخاطئه الدارجه حينها فمثلا:


        نصيحته الشاذه الى تيموثاوس:

        ادخل هنا:


        http://www.elforkan.com/7ewar/showthread.php/22940-%CA%DA%C7%E1%ED%E3-%E3%CD%E3%CF-%D1%D3%E6%E1-%C7%E1%E1%E5-Vs-%CA%DA%C7%E1%ED%E3-%C8%E6%E1%D3-Vs-%C7%E1%D8%C8-%C7%E1%CD%CF%ED%CB-(%E3%E6%CB%DE-%C8%C7%E1%D1%E6%C7%C8%D8-%C7%E1%C3%CC%E4%C8%ED%E5)?p=120281#post120281

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • #49
          سادسا و اخيرا:

          بولس اصلا مشكوك فى صحته العقليه..!!!!



          تفضل من موقع ال
          PUBMED او ال NCBI و هو اشهر موقع للابحاث الطبيه على مستوى العالم و هو الاشهر بدون منافس




          St Paul and temporal lobe epilepsy.

          Abstract
          Evidence is offered to suggest a neurological origin for Paul's ecstatic visions.Paul's physical state at the time of his conversion is discussed and related to these ecstatic experiences. It is postulated that both were manifestations oftemporal lobe epilepsyy.


          الرابط الطبى الاجنبى:

          http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1032067/




          Last edited by يوسف محمود; 28-04-2018, 03:15 AM.

          îن îëéىهْ نçمùهْ?


          • #50
            أهلا أستاذ محمود
            أستاذ محمود

            لنفرض أن بولس كان يعاني من الصرع فهل هذا يمنعه من ان يكون مبشر ومرسل من السيد المسيح ؟
            المرض شيئ والإرساليه شيئ أخر وخاصة من الممكن ان تكون حاله لم تتكرر ولم يذكرها الكتاب المقدس او انها تكررت مع بولس وهذا من الناحيه الطبيه اما الكتاب المقدس فيقول ان الضوء كان من السيد المسيح ولا يوجد دليل علي صحة الإدعاءات كما ان الذين كانوا مع بولس في الطريق نظروا نفس النور غهل كان جميعهم مرضي ؟ !
            ثانيا :انا قلت لك ان في سفر اعمال الرسل مكتوب
            قال الروح القدس افرزوا لي برنابا وشاول (بولس الرسول) للعمل الذي دعوتهما إليه.. فهذا إذ أرسلا من الروح القدس انحدرا إلى سلوكية"
            فإرساليته ليس شك فيها وخاصة انه تقابل مع التلاميذ وأيضا حضر مجمع اورشليم برئاسة يعقوب الرسول .
            ثالثا: لا شيئ من الناحيه الإسلاميه يطعن في القديس بولس .
            تحياتي


            îن îëéىهْ نçمùهْ?


            • #51
              يا سميح....الموضوع ده مسيحي بحت ملكش دعوه بالاسلاميات في الموضوع ده
              و رد عل الست مشاركات اللي كتبتهم لك مش كلمتين و تجري

              îن îëéىهْ نçمùهْ?


              • #52
                أستاذ يوسف
                مساء الفل
                هو حضرتك عايز نناقش نقطه نقطه ولا لازم الست نقاط مره واحده ؟

                îن îëéىهْ نçمùهْ?


                • #53
                  نقطه نقطه......

                  اول نقطه.....

                  قولي يا سميح.....ما اسم بولس الرسول او شاؤول الطرسوسي؟؟؟؟

                  اسمه ايهً؟

                  مين ابوه و لا مين جده

                  تعرف ؟؟؟

                  îن îëéىهْ نçمùهْ?


                  • #54
                    شاول ابن كيساي
                    يهودي فر يسي من سبط بنيامين
                    ولد في تركيا وتتلمذ علي يد غمالائيل معلم اليهود
                    للتوراه والناموس
                    القديس لوقا ركز علي الاعمال الخاصه بالرسل وليس علي الانساب الخاصه بهم لانه سفر اعمال الرسل فلا مجال ولا قيمه لذكر والد بولس او امه كيهوديين سابقين فالهدف هنا هو الاعمال
                    الاسم الروماني شاول والاسم اليهودي بولس
                    بولس كان يحمل الجنسيه الرومانيه
                    مما يدل علي ان والده كان من الاشراف
                    بولس كان مضطهد للمسيحيين وشاهد رجم استفانوس الشماس
                    القديس بولس ركز في كلامه علي فترة ابتداءتحديه للمسيحيين واصله كيهودي فريسي متبحرا في الدين اليهودي والشريعه من خلال مواقف معينه خلال تبشيره بالمسيحيه فلا فائده ولا مجال لذكر اسم والده او جده فلا يوجد في الكتاب المقدس اي اسم لوالده او امه او جده
                    ولكن بعض المواقع الاسلاميه قالت انه ابن كيساي
                    مصدر الاسم كيساي مش عارف
                    الكتاب المقدس ذكر بعض الانساب لاناس حاصرتهم الخطيه فكانت هناك فائده ودروس من ذكر هذه الانساب تتعلق بتعامل الله مع الخطيه واستفادة المؤمن من هولاء الخطاه مثل راحاب الزانيه مثلا
                    فلا علاقه بذكر اب او ام بولس لان الموضوع يتعلق بتحول بولس وايمانه المسيحي رغم تشدده اليهودي
                    وعلمه الغزير فضلا علي اتقانه للغه اليونانيه وهذا كان اختيارا موفقا من السيد المسيح حيث قال انه سيكون اناءا مختارا لي
                    سلام

                    îن îëéىهْ نçمùهْ?


                    • #55
                      معذره اخ يوسف
                      الاسم الروماني بولس واليهودي شاول

                      îن îëéىهْ نçمùهْ?


                      • #56
                        ا ي يوسف
                        هل لك تعليق علي النقطه الاولي؟
                        سلام

                        îن îëéىهْ نçمùهْ?


                        • #57
                          ا. يوسف محمود
                          منتظر ردك او تعليقك
                          سلام

                          îن îëéىهْ نçمùهْ?


                          • #58
                            هو ده رد اصلا يا سميح........بقولك اسم رسولك ايه قعدت شهر و راجع تجيبلي كلمتين بدون مرجع...!!!!!

                            و كمان مش عارف اهميه انك تعرف مين هو رسولك اللي نقل لك دينك!!!!!!

                            اهو كان واحد و خلاص....و اسمه (شاوول)

                            يا حلاااااااااوه

                            مش فارقه........!!

                            للدرجه دي دينك عديم التوثيق و مفيش فيه تمحيص .....

                            من نعومه اظافرى علمونى ان اسم رسولى محمد بن عبد الله

                            اسم رسولك ايه؟؟؟؟؟

                            صعبه قوى يعنى ؟؟؟


                            واحد اسمه شاؤول و مش عارفين ابوه مين بيقول انه تخيل له ان شاف نور و هو رايح دمشق وبعدها اختفى ثلاث سنوات و بعدها رجع كسر الناموس ة تعاليم موسي و عهد ابرام الابدى و الغي الختان و و و و الخ

                            عادي كده...!!

                            ايزي للدرجه دي


                            امنت بالله...

                            يتبع نهايه هذا الاسبوع ان شاء الله لانشغالى بالامتحانات
                            Last edited by يوسف محمود; 13-05-2018, 05:27 PM.

                            îن îëéىهْ نçمùهْ?


                            • #59
                              اهلا د
                              يوسف والامتحانات حاتخلص امتي؟

                              îن îëéىهْ نçمùهْ?


                              • #60
                                د يوسف
                                هل هي امتحانات ام ابحاث عن الكبد؟

                                îن îëéىهْ نçمùهْ?

                                Working...
                                X