إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

تحدي لكل نصراني حول رسوليه بولس الطرسوسي

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سميحُ سري مشاهدة المشاركة
    مساء الفل دكتور يوسف
    أسف للتأخير الجو حار والتركيز ضعيف
    تقول


    أنا سعيد بهذه الشهاده ربنا يديم الموده ويعطيك الصحه

    تقول

    طيب ما الشعب العموني ظهر في اصحاحات كثيره في الكتاب المقدس بعد موسي وداوود اللي اعرفه انه في النهايه اختلطوا مع سكان شرق الاردن في العهد اليوناني والروماني ثم اقيمت مدينة عمان علي بقايا عاصمتهم ربة عمون
    يبقي ازاي داوود نشرهم جميعا بالمناشير ؟!

    المهم انهم بقوا لكن مختلطين باجناس اخري لذلك اشارة الكاتب حتي اليوم لا تعني بقاء الشعب وانهم من نسل زناه لكن تعني انها الحقيقه يعني ممكن يكون واحد اصله من بني عمون الان فهذا النسل هو نسل لوط وهذا ما قصده الكاتب انها حقيقه حتي اليوم .

    تقول


    طيب ما نسب السيد المسيح فيه راحاب الزانيه فهل قصد الكاتب التشويش علي السيد المسيح ؟
    طبا لا ولكنها حقيقه

    فارص ابن يهوذا احد الاسباط جاء من علاقه غير شريعيه وهو سلسله في هذا النسب ( المسيح ) فهل قصد الكاتب التشهير ؟

    لم ينكر الكتاب المقدس خطية داوود وبتشبع أم سليمان فهل قصد الكاتب التشهير بداوود وسليمان وهم ملوك اسرائيل
    فالكتاب المقدس كما أبرز المزايا أبرز أيضا العيوب والمساوئ للبشر الضعاف .

    تقول
    المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سميحُ سري مشاهدة المشاركة



    طبعا موضوع الذكور والاناث هي عمليه خاضعه للحيوان المنوي الذكر او الانثي وهذا وارد أن يكون ذكر في كلا الحالتين

    موضوع التبويض :
    فالرغبه في حدوث حمل من الممكن الجماع في غضون يومين او ثلاثه قبل الاباضه ومن 12 الي 24 ساعه بعد الاباضه واذا حدث الجماع خلال الايام القلائل التي بعد التبويض تكون فرص حدوث الحمل تتضائل .

    نستطيع نقول انه من الممكن ان تكون هناك فتره مشتركه للحمل بين ابنتا لوط تقدربخمس ايام وهذا راجع الي قوة الاخصاب التي تختلف من سيده الي اخري كما ان الدوره الشهريه تختلف ايضا من واحده لاخري 28 يوم او 30 يوم

    وبالنسبه للشعوب القديمه فقد كان اعمارهم اكبر من عمر الانسان الان لعوامل كثيره مرتبطه بالصحه وعدم التلوث والاكل الصحي الخالي من الاسمده والهواء النقي لذلك فقوة الاخصاب من الممكن ان تكون اكثر من زمننا الحالي لان صحة المراه كانت احسن

    بالنسبه للوط فالخمر سببت له فقدان الوعي ومن الممكن ان لا يميز اي فتاه اخري عن بناته في الحاله فلم يتم ذكر الملابسات الدقيقه الخاصه بهذه القصه التي من الممكن ان يكون نفذتها البنتان بدقه وهذا وارد

    الا انني استطيع ان اقول لك أن لوط اخطا هو وبناته ولا يوجد احد خالي من الخطيه .

    طبعا حضرتك كما تقول زنا المحارم لا يمكن ان يتم بتدبير الهي .

    تقول





    السيد المسيح له رسل كثيرين ولكن سفر اعمال الرسل تكلم كثيرا عن بولس او شاول الطرسوسي

    سلام


    اهلا سميح:

    يبقي ازاي داوود نشرهم جميعا بالمناشير ؟!
    كدهوا:

    سفر أخبار الأيام الأول 20: 3
    وَأَخْرَجَ الشَّعْبَ الَّذِينَ بِهَا وَنَشَرَهُمْ بِمَنَاشِيرِ وَنَوَارِجِ حَدِيدٍ وَفُؤُوسٍ. وَهكَذَا صَنَعَ دَاوُدُ لِكُلِّ مُدُنِ بَنِي عَمُّونَ. ثُمَّ رَجَعَ دَاوُدُ وَكُلُّ الشَّعْبِ إِلَى أُورُشَلِيمَ.


    خلى بالك: اله العهد القديم كان راضى عن كده!!!


    سفر الملوك الأول 15: 5
    لأَنَّ دَاوُدَ عَمِلَ مَا هُوَ مُسْتَقِيمٌ فِي عَيْنَيِ الرَّبِّ وَلَمْ يَحِدْ عَنْ شَيْءٍ مِمَّا أَوْصَاهُ بِهِ كُلَّ أَيَّامِ حَيَاتِهِ، إِلاَّ فِي قَضِيَّةِ أُورِيَّا الْحِثِّيِّ.

    .........................

    تقول:



    طبعا موضوع الذكور والاناث هي عمليه خاضعه للحيوان المنوي الذكر او الانثي وهذا وارد أن يكون ذكر في كلا الحالتين

    موضوع التبويض :
    فالرغبه في حدوث حمل من الممكن الجماع في غضون يومين او ثلاثه قبل الاباضه ومن 12 الي 24 ساعه بعد الاباضه واذا حدث الجماع خلال الايام القلائل التي بعد التبويض تكون فرص حدوث الحمل تتضائل .

    نستطيع نقول انه من الممكن ان تكون هناك فتره مشتركه للحمل بين ابنتا لوط تقدربخمس ايام وهذا راجع الي قوة الاخصاب التي تختلف من سيده الي اخري كما ان الدوره الشهريه تختلف ايضا من واحده لاخري 28 يوم او 30 يوم

    وبالنسبه للشعوب القديمه فقد كان اعمارهم اكبر من عمر الانسان الان لعوامل كثيره مرتبطه بالصحه وعدم التلوث والاكل الصحي الخالي من الاسمده والهواء النقي لذلك فقوة الاخصاب من الممكن ان تكون اكثر من زمننا الحالي لان صحة المراه كانت احسن

    بالنسبه للوط فالخمر سببت له فقدان الوعي ومن الممكن ان لا يميز اي فتاه اخري عن بناته في الحاله فلم يتم ذكر الملابسات الدقيقه الخاصه بهذه القصه التي من الممكن ان يكون نفذتها البنتان بدقه وهذا وارد


    على فكره مشاركتك كلها عباره عن ( من الممكن) و ( و من الوارد).........يعنى كلها تبريرات لترقيع قصه انت نفسك من جواك مش مصدقها!!!!!

    ما انت حر يا سميح

    ان شا الله تصدق ان الفيله بتطير

    ما انت حر يا بابا

    هو حوارى انا اهم و لا ابديتك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟



    المهم:

    اسم رسولك ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    Last edited by يوسف محمود; 01-06-2018, 02:33 AM.

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • #77
      صباح الخير د يوسف

      أيوه ممكن ينشرهم بالمناشير ولو ان ده صعب انه يمسك الشعب العموني كله ويعمل كده ممكن يعمل ده في المحاربين العمونيين لكن هو السؤال ازاي ينشرهم بالمناشير والنوارج والفؤوس ؟
      النوارج والفؤوس طبعا لا تنشر !!
      يقول وليم ماكدونالد :
      ان هذا العدد قد يشير الي المقاتلين فقط حيث ان الصيغه العبريه غامضه نوعا ما في هذا الجزء فالتفسير المحتمل الذي قدمه الشراح انه سخر الشعب في الاعمال الشاقه ( أو كما تترجمها بعض الترجمات العربيه الحديثه وجعلهم عبيدا يشتغلون بالمناشير والنوارج والفؤوس )
      لكن لو رجعنا لنفس القصه في سفر صموئيل 12-31

      وأخرج الشعب الذي فيها ووضعهم تحت مناشير ونوارج وفؤوس حديد وامرهم في اتون الاجر وهكذا صنع في جميع مدن بني عمون ثم رجع داوود وجميع الشعب الي اورشليم

      اله العهد القديم وضع قواعد لعبدة البعل وتقديم الاطفال ذبائح للبعل لو قرات سفر التثنيه ونفس القواعد كانت علي شعب اسرائيل نفسه فالله استخدم الشعب الاسرائيلي في معاقبة هذه الشعوب كما استخدم الطوفان وحرق سدوم وعموره للافعال الشاذه
      فالقاعده واضحه .

      من الممكن ووارد ما العيب فيها اذا كان هناك استنتاج يخص الموضوع فنحن نفكر عقليا في هذه الامور ونستنبط ما يمكن استنباطه بالعقل ولكن هناك امور اخري لا يمكن استنتاجهابالعقل مثل انجاب اسحق مثلا بعد ان كانت عاقرا فهذه امور الهيه وتدبيرات وضعها مولاك لا يمكن قياسها لان العقل البشري محدود بالنسبه لله
      وبعض الكتاب يشكون من الاساس في وجود ابراهيم ابو الانبياء كشخصيه في التوراه الذي منه خرج اسحق واسماعيل امثال طه حسين مثلا .
      طبعا الفيله مش بتطير لان العقل يقول ذلك .

      رسول المسيح هو بولس وقد سبق تعريفه .


      شكرا

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • #78
        يا سميح....انا مش هجادلك اكتر من كده في المواضيع الفرعيه.... راجع تفسير انطونيوس فكري هتلاقيه في صم الاول ١٢ قايل انها قسوه بس يستحقوها


        المهم ....انت لم تعرف لنا من هو رسولك...؟؟

        رسولك اسمه ايه؟؟؟؟

        و لا تقصد تعريفك اللي جبته من المواقع الاسلاميه!!!!
        اسم والد و جد شاؤول الطرسوسي ايه؟؟
        نسب رسولك ايه يا سميح ....الله يهديك متزهقنيش

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • #79
          اسم بولس الثلاثي اييييييييه؟!؟!؟!

          îن îëéىهْ نçمùهْ?


          • #80
            مساء الفل
            يا دكتور
            والله نفسي اشوف محاور .#### زيك كده مش لاقي
            وكمان باتوسم فيك معلوماتك المسيحيه العاليه
            حاضر حاجاوبك قريبا نظرا
            لانشغالي اليومين دول
            سلام
            Last edited by يوسف محمود; 06-06-2018, 04:37 AM. سبب آخر: انتقي الفاظك لو سمحت

            îن îëéىهْ نçمùهْ?


            • #81
              الحمد لله......عارفين رسولنا مين بقالناه ١٤٠٠سنه و سميح لسه بيبحث....


              خد وقتك

              îن îëéىهْ نçمùهْ?


              • #82
                الحمد لله......عارفين رسولنا مين بقالنا١٤٠٠سنه ولسه سميح بيدور رسوله يبقى مين!!

                اسم شاؤول الطرسوسي ايه؟؟؟؟

                شاؤول ابن (؟؟؟) ابن (؟؟؟؟)..!!!

                و لا متفرقش معاكم....؟!


                خد وقتك
                Last edited by يوسف محمود; 08-06-2018, 02:33 PM.

                îن îëéىهْ نçمùهْ?


                • #83
                  أهلا دكتور
                  وماله يا دكتور لما الواحد يبحث ويدور
                  لكن
                  الحمد لله......عارفين رسولنا مين بقالنا١٤٠٠سنه ولسه سميح بيدور رسوله يبقى مين!!
                  ##########################


                  متخافش مش حاتاخر عليك .
                  Last edited by يوسف محمود; 10-06-2018, 07:30 PM. سبب آخر: التحدى مسيحى بحت يا سميح...الكلام واضح

                  îن îëéىهْ نçمùهْ?


                  • #84
                    على فكره:

                    العيب مش فيك انت يا سميح


                    دينك كله كده؟؟

                    من مجمع نيقيه و قسطنطين ( الذى عمد على يد هرطوق) الى الان.!!!!

                    المهم....

                    بولس ده يبقي ميييييييييييين؟؟؟؟

                    خد وقتك

                    îن îëéىهْ نçمùهْ?


                    • #85
                      دكتور يوسف

                      لنا لقاء بعد مباريات كأس العالم

                      îن îëéىهْ نçمùهْ?


                      • #86
                        المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سميحُ سري مشاهدة المشاركة
                        دكتور يوسف

                        لنا لقاء بعد مباريات كأس العالم

                        و مالو......براحتك

                        îن îëéىهْ نçمùهْ?


                        • #87
                          المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سميحُ سري مشاهدة المشاركة
                          دكتور يوسف

                          لنا لقاء بعد مباريات كأس العالم
                          اهو كاس العالم خلص خلاص.....

                          ممكن تقولى اسم رسولك ايه و لا مؤاخذه؟؟؟؟

                          îن îëéىهْ نçمùهْ?


                          • #88
                            أهلا دكتور

                            رأيك ايه الاول في مباريات كاس العالم ؟
                            هل استحق الفريق الفرنسي الفوز ؟
                            لماذا الفرق العربيه دائما ليس في مستوي الفرنجه ؟

                            سلام

                            îن îëéىهْ نçمùهْ?


                            • #89
                              احنا فى اسوأ مراحل تاريخنا للاسف يا سميح

                              و قدرك تعيش وسطنا فى المرحله دى

                              قولتلى:

                              اسم رسولك كان ايه فكرنى؟؟؟؟
                              Last edited by يوسف محمود; 25-07-2018, 07:28 PM.

                              îن îëéىهْ نçمùهْ?

                              Working...
                              X