إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

حوار مفتوح مع الضيف جريت برنسبلز

Collapse
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام علي رسول الله

    ثم اما بعد

    صديقي العزيز اهلا بك مرة اخري معلش لو سمحت ارجو ان تحترم من يتكلم معك اكثر من هذا قليلا


    فحضرتك بتقول

    أنت مش عارفنى فلا تتكلم من منطق زى ده إنى جاهل , لا أنا أرفض ده تماماً , أنا جاهل فى حوار الأديان لكن خارج كده الحمد لله
    وفي الحقيقة انا بصيت علي كلامك خارج كده فوجدت الاتي


    أقول أن الله يسامحه أبى هو المسئول عن الكارثة التى وقعت فيها بصفتى رجل لأنها أهدى لأمى الكرموسوم x الذكرى ليتحد مع كرموسومها الثابت y فأصبحت ذكراً وليس أنا صدقنى من إختارت هذا الجنس اللعين
    وهذا طبعا الف باء علم

    فان كنت لا تعرف من هو المسؤل عن تحديد جنس المولود ؟

    ولا تعرف من هو الذي يعطي الكروموسومy ومن الذي لا يمتلك الا الكروموسوم x

    وتظن ان الام تمتلك الكروموسوم y وتقول انه كروموسوم الام الثابت ولو كانت والدتك تمتلك الكروموسوم y مع كامل احترامي لحضرتك لكانت والدة حضرتك ذكر لان الكروموسوم y هو كروموسوم الذكورة الذي لا يمتلكه الا الذكر

    ومع هذا تصر ان تتكلم في العلم وانت لا تعرف ابسط اصوله



    ومع هذا احاول ان اشرح كل كلمة لكي يصل اليك ما اقول وها هو كلامك

    دكتور , أنا بسيط جداً , صعب حضرتك تجبلى صفحة كاملة وأرد عليها
    لذلك قلت اني ساتكلم بالعامية واختصر وبرضه مش عاجبك


    إقرأ مثلاً إنجيل يوحنا 11 , 14 وشوف السيد يسوع المسيح نبى الله بيقول إيه عن الحب

    في الحقيقة كان نفسي اقرا انجيل يوحنا ولكن للاسف اجمع العلماء علي انه انجيل مجهول الكاتب مجهول المصدر

    وقد حذفت الطبعات الحديثة والترجمة العربية المشتركة والترجمة اليسوعية قصة الزانية والفاصلة اليوحناوية من هذا الانجيل فكيف اقرا فيه شيء بعدها ؟


    وشوف الكتاب المقدس بيحكى كيفية صلبه وهو عارف إنه هيصلب
    قصة الصلب الخاصة بالمسيح ثبت انها قصة مزيفة لا اصل لها كما اوضح اقدم انجيل مكتشف وهو انجيل يهوذا وقصة الصلب نفسها متناقضة بين الاناجيل وبالتاكيد فان المسيح لم يصلب هذا كلام مخترع

    وإستشعر حالة الحب الوجدانية بين الله ورسوله إلى الناس وبين أحباب الله ورسوله
    لااجد ادني حب بين الاله المزعوم واليسوع الذي ظل يتضرع ويدعوا ويسجد ويبكي طوال الليل حتي لا يصلب وفي الصباح حسب كلامك انضرب واتبهدل واتصلب مع اللصوص

    وظل يصرخ الهي الهي لما تركتني فاي حب هذا بينه وبين الهه؟


    ولكن خوف وضرورة إتباع
    وهذه ايضا طريقة اخري ان لم تكن تخاف من الله فممن ستخاف

    نقول لحضرتك اتباع الرسول امر واجب حتي لا تدخل النار وانت مصر علي اتباع كلام محرف انت حر
    Last edited by د/احمد; 09-08-2011, 05:24 PM.

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • ولكن أنا بحوار حضرتك حوار ودى وليست مناظرة
      يا صديقي انا احترمك واعاملك مثل اخي ولا يمكن ان اسيء اليك ابدا

      انا فقط ارد علي تعليقاتك

      وقلت لحضرتك ارجو ان تركز في كلامك معي وانت تدخل في حوارات جانبية

      يا صديقي اكرر لحضرتك كامل احترامي وتقديري لشخصك

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • أنا فكرت أرد على المشاركة الأخيرة لـ " السيف العضب " ولكن تعاليم دينى وتربيتى لم تسمح وبعدين المشاركات دى بتعكس مدى أخلاق كل فرد ودين كل فرد , مش هاقول وايز معروفة ولكن من إسم العضوية المعنى موجود أنا أقصد إيه وأنا بوجه لحضرتك فقط
        أرجو التنظيم والإحترام من طرفكم لو الحوار هيكون مفتوح
        أنا لما طلبت عدم فتح حوار ثنائى قصدت إنى مش عايز مناظرة عشان المناظرة بتكون بين طرفين متساويين فى العلم وعندهم أدلة قوية للإقناع أو على الأقل قريبين جداً من بعض
        ولكن أنا بحوار حضرتك حوار ودى وليست مناظرة
        ولكن الحوار أصبح مفتوحاً ومن ثم توجهت الإهانات لى !!!
        يبدو ان حضرتك لم تلاحظ أني (مدير المنتدى) ومع ذلك أترك كلامك لأبين للمتابع الكريم حجم إفلاسك وجهلك .

        أنا لما طلبت عدم فتح حوار ثنائى قصدت إنى مش عايز مناظرة عشان المناظرة بتكون بين طرفين متساويين فى العلم وعندهم أدلة قوية للإقناع أو على الأقل قريبين جداً من بعض
        ولكن أنا بحوار حضرتك حوار ودى وليست مناظرة
        ولكن الحوار أصبح مفتوحاً ومن ثم توجهت الإهانات لى !!!
        دا اسمه (قصر ديل يا أذعر) ، وأنت حتى الآن لم تجرؤ أن توضح لنا أين هي الإساءات التي وجهت لك ؟


        ومع احترامي للدكتور أحمد ، لو لم يقدم (جريت) دليل على اتهاماته لي بعدم احترامه .. سوف أقوم بغلق الموضوع وربما حظره .

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • دكتور أحمد

          الغلطة فى اليترز فقط , غلطة مطبعية

          حجم إفلاسك وجهلك .
          قصر ديل يا أذعر)
          ربنا يسامح حضرتك

          يبدو ان حضرتك لم تلاحظ أني (مدير المنتدى)
          سوف أقوم بغلق الموضوع وربما حظره .


          مهام حضرتك

          îن îëéىهْ نçمùهْ?


          • ربنا يسامح حضرتك
            نحن لا ننخدع بأسلوب وداعة الحمام يا عزيزي (مت-10-16) ... فأنت تتهمنا واحد تلو الآخر بعدم احترامك ولا تقدم أي أدلة .


            اُكرر

            ومع احترامي للدكتور أحمد ، لو لم يقدم (جريت) دليل على اتهاماته لي بعدم احترامه .. سوف أقوم بغلق الموضوع وربما حظره .

            îن îëéىهْ نçمùهْ?


            • طيب يا أستاذ صدقنى مش وداعة حمام , وربنا يسامحك يعنى رد عادى

              طيب , أنا عشان أنسحب بهدوء , إيه المطلوب ؟

              قلت ربنا يسامحك وأنا صادق فى دعائى
              اتهاماته لي بعدم احترامه
              تفضل

              إفلاسك وجهلك
              (قصر ديل يا أذعر)
              ده أونلى ليتست بوست
              Last edited by Great Principles; 09-08-2011, 06:53 PM.

              îن îëéىهْ نçمùهْ?


              • نقطة في منتهي الاهمية اهملتها حضرتك في ردك علي

                ان علماء المسيحية اجمعوا علي ان كاتب انجيل يوحنا مجهول

                والانجيل مجهول المصدر

                وتم حذف قصة المراة الزانية اضافة الي الفاصلة اليوحناوية من كل طبعات اليوبي اس والطبعات اليونانية ومعظم الانجليزية ومن الترجمة العربية المشتركة ومن الرهبانية اليسوعية

                îن îëéىهْ نçمùهْ?


                • وانت مصر علي اتباع كلام محرف انت حر
                  ده الفرق يا دكتور أحمد , من جانبى مافيش كلام مسئ للإسلام من جانبى قدر ما حضرتك
                  يعنى , كنت فاكر إن حضرتك هتراعى إن ده على الأقل الدين الخاص والمذهب الخاص والكتاب المقدس

                  وهذه ايضا طريقة اخري ان لم تكن تخاف من الله فممن ستخاف
                  فقط أريد توضيح شىء , أسف على المشاركة ولكن , فى المسيحية أيضاً يوجد الخوف من الله

                  ولكن قصدى , إن أساس العلاقة الإيمان القلبى على الأقل بالنسبة لى , أى أنى لم أقل أن الإسلام دين الحق إلا عندما قرأت مناظرة توضح أن النبوة صادقة وأن القرآن وحى من الله
                  ولكن هذا الكلام نظرى , ولكن الحقيقة أن الإيمان لدى أن أؤمن بكل شىء فى الإسلام أيضاً

                  بمعنى أؤمن بأن الإسلام عادل , وأن الرسول - صلى الله عليه وسلم - يحبنا كما قال سيدنا يسوع المسيح فى إنجيل يوحنا 11 , 14
                  ولكن حتى آلان , أنا أرى أن الرسول - صلى الله عليه وسلم - يحب الطيب والنساء , وأن سيدنا يسوع المسيح يحب أحبابه وهم عباد الله جميعهم و الذين ينفذون تعليمات الله

                  وشكراً

                  أسف لو كنت تعديت حدوى زى ما تفضلت وقلت إنى لازم أكلم بإحترام أكبر

                  îن îëéىهْ نçمùهْ?


                  • أسف لو كنت تعديت حدوى زى ما تفضلت وقلت إنى لازم أكلم بإحترام أكبر

                    انا مش عارف والله انت محمل الامور اكثر ما تحتمل انا لم اغضب من اي كلمة كنت تقصدها او لا تقصدها

                    وانت لا تعديت حدودك ولا اي حد تعدي حدوده

                    ده الفرق يا دكتور أحمد , من جانبى مافيش كلام مسئ للإسلام من جانبى قدر ما حضرتك
                    كيف تسيء للاسلام وانت تشهد بشهادة المسلمين ؟

                    ارجو التوضيح؟


                    كنت فاكر إن حضرتك هتراعى إن ده على الأقل الدين الخاص والمذهب الخاص والكتاب المقدس
                    اللي هو ايه بالضبط ؟

                    يعني انت مسيحي ولا مسلم ولا يهودي ولا شيعي ولا بهائي ولا ملحد ولا ايه بالضبط؟


                    ولكن , فى المسيحية أيضاً يوجد الخوف من الله

                    شهادة ان لا اله الا الله وان محمدا رسول الله وان عيسي عبد الله ورسوله جعلتك كافر بالمسيحية ان كنت تعرف

                    كما قال سيدنا يسوع المسيح فى إنجيل يوحنا 11 , 14
                    قلت لحضرتك انجيل يوحنا انجيل محرف باجماع العلماء وهوليس كلامي يا صديقي

                    فان كنت تري ان هذه اساءة فعليك مراسلة اليوبي اس ومجمع الكنائس العالمية والعربية لانهم حذفوا الكثير من هذا الانجيل واقروا ان كاتبه مجهول هذا ليس كلامي

                    ولو عندك ادلة علي انه غير محرف قدمها لنا


                    وأن سيدنا يسوع المسيح يحب أحبابه وهم عباد الله جميعهم
                    للاسف كلام غير صحيح

                    (الفانديك)(انجيل لوقا)(Lk-19-27)
                    (اما اعدائي اولئك الذين لم يريدوا ان املك عليهم فأتوا بهم الى هنا واذبحوهم قدامي)



                    " لا تظنوا أني جئتُ لأحمل السلام إلى العالم، ما جئتُ لأحمل سلاماً بل سيفاً. جئتُ لأفرق بين الإبن وأبيه، والبنت وأمها، والكنة وحماتها. ويكون أعداء الإنسان أهل بيته.



                    ولا استطيع ان اسمع لخمورجي


                    متى في[ 11 : 19 ] : " جاء ابن الانسان يأكل ويشرب فيقولون هوذاإنسان أكول وشريب خمر" .



                    وشتام


                    متى16 عدد23: فالتفت وقال لبطرس اذهب عني يا

                    شيطان.انت معثرة لي لأنك لا تهتم بما لله لكن بما للناس



                    ويتطاول علي امه

                    يوحنا 2 عدد4: قال لها يسوع ما لي ولك يا امرأة.لم تأت ساعتي بعد. (SVD)



                    و يكذب علي إخوته
                    يوحنا 7 عدد8: اصعدوا انتم الى هذا العيد.انا لست اصعد بعد الى هذا العيد لان وقتي لم يكمل بعد. (SVD)
                    يوحنا 7 عدد10: ولما كان اخوته قد صعدوا حينئذ صعد هو ايضا الى العيد لا ظاهرا بل كأنه في الخفاء. (SVD)

                    îن îëéىهْ نçمùهْ?


                    • ارجو ان تحترم من يتكلم معك اكثر من هذا قليلا
                      يا دكتور ده كلام حضرتك , معنى ذلك إنى تعديت حدودى
                      +

                      الأهم دلوقتى الأستاذ مدير المنتدى الآخر كتب إنه ممكن يغلق الموضوع ومى يعملى بان

                      فدلوقتى عايز أعرف أنا أعمل إيه ؟

                      îن îëéىهْ نçمùهْ?


                      • يا دكتور ده كلام حضرتك , معنى ذلك إنى تعديت حدودى
                        لا انا اقصد تحترم عقل محاورك

                        والاهم ان تخبرنا كيف تقول ان المسيح اتي بالسلام والمحبة

                        بعد ما قدمته اليك

                        وكيف تعتقد في سفر يوحنا وهو محرف كما اوضحت لك

                        هذا هو المهم

                        îن îëéىهْ نçمùهْ?


                        • الأهم دلوقتى الأستاذ مدير المنتدى الآخر كتب إنه ممكن يغلق الموضوع ومى يعملى بان
                          فدلوقتى عايز أعرف أنا أعمل إيه ؟
                          لقد وضحت لك انك ان لم توضح أين عدم احترامي لك سوف أغلق الموضوع ، وحتى الآن حضرتك تتلوى كالحرباء وتتهرب من الرد .. فتفضل قل لنا أين اساءتي لك او ان تعتذر وتسحب ما قلته من اتهامات لشخصي .

                          وهذا آخر كلام عندي .

                          ننتظر

                          îن îëéىهْ نçمùهْ?


                          • السيف العضب

                            لا أنا وضحت فى البوست ده http://www.elforkan.com/7ewar/showpo...&postcount=124

                            +
                            كالحرباء
                            وهذا آخر كلام عندي .
                            تمام , ويتنج
                            عشان كنت وضحت لما حضرتك كتبت إن دى مهام حضرتك , تغلق الموضوع أو تعمل بان

                            îن îëéىهْ نçمùهْ?


                            • السيف العضب

                              حبيب قلبي بعد إذنك .. نُريد أن نفتح صفحة جديده بعيده عن المشاحنات

                              نُريد أن نلغي كل ما صدر منا أو منه ما يُعكر صفاء الجو

                              موافق يا العضب ؟

                              îن îëéىهْ نçمùهْ?


                              • موافق يا العضب ؟
                                هل أنا أكره ان نتناقش في جو يسوده الإحترام المتبادل يا أخي الحبيب ؟

                                كل الحكاية ان الأستاذ (جريت) يتهمنا واحد تلو الآخر بعدم احترامنا له ، ونحن نطلب منه ان يحترم عقولنا ويفكر بعقلانية ويقول كلام يدخل العقل .

                                شوية يقول مؤمن بالإسلام بالمسيحية معاً ، وبعدين يقول ان الكتاب المقدس مش محرف لإننا عارفين كلام الوحي من الإضافات (!) ، ويقول أنا لي مذهبي الخاص وكل واحد حر ، ويقول أنه مؤمن بأن المسيح نبي من عند الله كالمسلمين وفي نفس الوقت يقول بأن صلب المسيح حدث تاريخي [!] ... وبعد كدا نطق الشهادين ، وبعد نطقه للشهادتين يقول بأنه لن يقول كلام مُسيء عن الإسلام ، إيه هوا دا .

                                عموماً ، افعل ما تراه مناسباً أخي الغالي / الكونت .. فأنت تعلم اني اكن لك كل التقدير .

                                îن îëéىهْ نçمùهْ?

                                Working...
                                X