إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

حوار مفتوح مع الضيف جريت برنسبلز

Collapse
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Great Principles مشاهدة المشاركة
    الأسفار الصحيحة بالنسبة لمذهبى
    +
    أيوة ما الكتاب اللى بؤمن بيه أنا مش فيه إضافات لكن مثلاً الأرثوذوكس عندهم
    +
    الشواهد يعنى آيات الكتاب المقدس
    +
    يعنى لو أنتم شايفين إن المرأة أفضل من الرجل , عادى أنتم حريين , وأنا مش شايف ده نقص من الدين , لكن إعترفوا بكدة وأنتم اللى خجلانين
    ولكن أنا لما نظرت مدير المنتدى الموضوع كان فيه فتيل وإنتهى من جانبه ومش عايز بقى أتكلم تانى فيه

    زى مثلاً القوامة , يعنى إن الراجل مسئول عن المرأة وينفذلها كل طلباتها والمرأة مش بتعوض الصلاة المرأة لم تكون أم بيتغفرلها كل ذونبها
    والآية اللى ذكرتها فى الرد اللى فات , كل دى إمتيازات للمرأة وأنا متأكد من رأيئ ومش شايف من حضراتكم أدلة مقنعة بالنسبة لى فعشان كدة بفضل ينتهى الموضوع عشان أكيد مافيش حد من حضراتكم يعنى هايكون أحسن من مدير المنتدى نفسه
    +
    أصل يعنى أجيب المصدر منين , الكنيسة التابع ليها جديدة من 6 سنوات فقط , بدأت بالإتفاق مع الشهود بإننا كل واحد يقرأ الكتاب المقدس ويفسره وبعد ما طلعنا برأى عام ووجهة نظر إختلفنا مع الطائفة فأصبحنا مش زى بعض تماماً يعنى

    والمذهب ليس له سايت للفانز على النت ولكن فيه لوكال نت بالإيميلات للأعضاء فقط فى الكنيسة زى الكوربريشانز

    أولا:

    الله لا يظلم أحدا:



    وَوُضِعَ الۡكِتَابُ فَتَرَى الۡمُجۡرِمِينَ مُشۡفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَاوَيۡلَتَنَا مَالِ هَذَا الۡكِتَابِ َلا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحۡصَاهَا وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا وَلَا يَظۡلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا سورة الكهف رقم الآية 49







    سورة يونس رقم الآية 44
    إِنَّ اللّهَ لاَ يَظۡلِمُ النَّاسَ شَيۡئًا وَلَكِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمۡ يَظۡلِمُونَ


    سورة النساء رقم الآية 40
    إِنَّ اللّهَ لاَ يَظۡلِمُ مِثۡقَالَ ذَرَّةٍ وَإِن تَكُ حَسَنَةً يُضَاعِفۡهَا وَيُؤۡتِ مِن لَّدُنۡهُ أَجۡرًا عَظِيمًا



    بالنسبة لفكرة ان النساء مبيعوضوش الصلاة الى بتضيع منهم بسبب الدورة:

    طيب ما الدورة دى نفسها (مؤلمة!!!!)

    طول الدورة بيبقى فى وجع

    ده حتى قبلها فى حاجة اسمها pre menstrual syndrome
    و دى اعراض (كلها وحشة) بتعرف الست منها ان الدورة هتنزل عليها

    و غير ان الدم ده الى بيضيع........بيخلى حدوث الانيميا اكثر سهوله فى النساء
    حتى تلاقى ال RANGE نسبة الهيموجلوبين ا
    لطبيعية فى التحليل فى الاناث أقل من الذكور!!!!!!!!!!!!!!!

    عشان الدم الى بيفقدوه



    و انت مستكتر ان ربنا يخفف عنهم تعويض الصلاة الى ضاعت منهم غصب عنهم!!!!!!!

    دة الانسان (المخلوق)
    لما بيبعت واحد شغال عنده مشوار بعيد تبع الشغل (بيديه فلوس زيادة ((بدل سفر))!!!!

    فما بالك بربنا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    Last edited by يوسف محمود; 07-08-2011, 03:41 PM.

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • #47
      يا دكتور أحمد إتكلم فى موضوع واحد , هات كده من فضل حضرتك شاهد من العهد الجديد وبعدين مثلاً فيه ظلم وأنا أوضحلك

      لكن مش معقول حضرتك بترد على النقط الجزئية , حضرتك قلت تحرر المسيحية أكبر زيف ليها وبتقول المسيحية بتسئ لنفسها وأنا مش موافق
      يعنى إتكلم حضرتك عن المسيحية زى ما تحب غير المسلمين يتكلموا عن الإسلام

      ملحوظة : متوقع حضرتك تجيب أقوال علماء إنهم بيشيدوا بالإسلام ومش مسلمين وتقول الكل بيتكلم كويس عن الإسلام , سامحنى بس أنا بدقق فى كل كلمة بقولها وعارف إحتمالالتها إيه . فعشان مايكونش فى ويست تايم

      +

      نجيتف ريبلاى يعنى مش بمعنى النفى ولكن معنى السلب , حضرتك كل حاجة أقولها عن المسيحية بتنفيها , معنى ذلك إن حضرتك شايف إن الكتاب المقدس من الأول إلى الآخر لا يوجد به فضيلة ؟

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • #48
        يا دكتور نيو

        أنا قلت إينف عن المرأة
        لو حتى مش بيصلوا خالص ويكونوا أحسن مخلوقات ربنا , طالما فى الإسلام يبقى فين الضرر الواقع على مسيحى ؟

        الأمر يعنى حضراتكم وحضراتكم شايفين الأمر عدل وأنا العكس لحد آلان , ومش هاقدر أرد عشان خلاص قلت ستوب فى النقطة دى
        " لكم دينكم ولى دين "

        وأنا مع حضرتك فى نقطة تانية وتمام بالشكل ده

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • #49
          يا دكتور أحمد إتكلم فى موضوع واحد
          امال انا باتكلم في خمسين موضوع ؟

          هات كده من فضل حضرتك شاهد من العهد الجديد وبعدين مثلاً فيه ظلم وأنا أوضحلك
          يا صديقي العهد الجديد ليس فيه تشريع لاي شيء المسيح لم ياتي بتشريع


          وهذا قول المسيح في العهد الجديد


          لا تظنوا إنى جئت لأنقض الناموس أو الأنبياء ما جئت لأنقض بل لأكمل " (مت 17:5).

          ما هو الناموس؟

          هو العهد القديم

          من هم الانبياء ؟

          هم انبياء العهد القديم


          طيب ماهو العهد الجديد ؟

          هو عبارة عن حوالي ثلاث اسابيع من حياة المسيح لا اكثر !

          فكيف اعتمد عليه وحده ارجو ان تخبرني؟





          كما ان المسيح في العهد الجديد الذي تؤمن به يامرك بان تتبع العهد القديم ولا تخالفه



          متى 5: 17-19 ( 17 - لاَ تَظُنُّوا أَنِّي جِئْتُ لأَنْقُضَ النَّامُوسَ أَوِ الأَنْبِيَاءَ. مَا جِئْتُ لأَنْقُضَ بَلْ لِأُكَمِّلَ. 18 - فَإِنِّي الْحَقَّ أَقُولُ لَكُمْ: إِلَى أَنْ تَزُولَ السَّمَاءُ وَالأَرْضُ لاَ يَزُولُ حَرْفٌ وَاحِدٌ أَوْ نُقْطَةٌ وَاحِدَةٌ مِنَ النَّامُوسِ حَتَّى يَكُونَ الْكُلُّ. 9 1- فَمَنْ نَقَضَ إِحْدَى هَذِهِ الْوَصَايَا الصُّغْرَى وَعَلَّمَ النَّاسَ هَكَذَا يُدْعَى أَصْغَرَ فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ. وَأَمَّا مَنْ عَمِلَ وَعَلَّمَ فَهَذَا يُدْعَى عَظِيمًا فِي مَلَكُوتِ السماوات



          عبرانيين 10: 28 (28مَنْ خَالَفَ نَامُوسَ مُوسَى فَعَلَى شَاهِدَيْنِ أَوْ ثَلاَثَةِ شُهُودٍ يَمُوتُ بِدُونِ رَأْفَةٍ.)




          فكيف تطلب مني يا صديقي ان اتجاهل العهد القديم واكتفي بالعهد الجديد ؟

          ستقول حضرتك انك لا تعرف الاسفار التي تقرها كنيستك ؟

          وانا اقول لحضرتك انا استشهد بالاسفار القانونية عند اليهود اصحاب العهد القديم والذين اخذتموه انتم منهم

          وهذه الاسفار التي استشهد بها انا هي اسفار قانونية لدي الارثوذوكس والبرتستانت والكاثوليك والحبش ؟

          مش عارف فاضل ايه تاني ؟


          ثانيا انا لا استشهد بسفر واحد بل بمجموعة كبيرة من الاسفار يستحيل ان تكون كلها غير قانونية


          حضرتك قلت تحرر المسيحية أكبر زيف ليها وبتقول المسيحية بتسئ لنفسها وأنا مش موافق

          يا صديقي ما معني تحرر المسيحية ؟

          انا فهمت ان التحرر الذي تقصده هو ما نفهمه جميعا وهو ما هو واضح عندكم من تحليل الرقص والموسيقي واللبس الغير محتشم وهذا عندنا حرام ولا اعرف خلاف علي حرمته

          اما ما قلت انت عن اساءتي للمسيحية فانا اوضحت لك انني لا اسيء للمسيحية بل المسيحية تسيء لنفسها وتسيء لله عز وجل والا فاخبرني هل هذا كلام عقلاء ؟



          الرب خروف

          هؤلاء سيحاربون الخروف والخروف يغلبهم لانه رب الارباب وملك الملوك والذين معه مدعوون ومختارون ومؤمنون



          رب المجد يلعب مصارعة مع يعقوب


          (( وبقيَ يعقوبُ وحدَهُ، فصارَعَهُ رَجلٌ حتى طُلوعِ الفَجرِ. ولمَّا رأَى أنَّه لا يقوى على يعقوبَ في هذا الصِّراعِ، ضرَبَ حُقَ وِرْكِه فاَنخلَعَ. وقالَ لِيعقوبَ: طَلَعَ الفجرُ فاَترُكْني! فقالَ يعقوبُ: لا أتْرُكُكَ حتى تُبارِكَني فقالَ الرَّجلُ: ما اَسمُكَ؟ قالَ: اَسمي يعقوبُ )) ( تكوين 32 : 25 – 28 )

          رب المجد يُزمجر ويزأر !! :
          (( الرب من العلا يزمجر، ومن مسكن قدسه يطلق صوته، يزأر زئيراً على مسكنه بهتاف كالدائين، يصرخ ضد كل سكان الأرض يبلغ الضجيج أطراف الأرض )) ( أرميا 25 : 31 ) .
          رب المجد استيقظ من النوم زي السكران !! :
          (( فاستيقظ الرب كنائم جبار مُعَيّط من الخمر فضرب أعداءه إلى الوراء )) ( مزامير 78 : 65 ) .
          رب المجد أسد ولبؤة ودبة ونمر !! :
          (( فأكون لهم كأسد، أرصد الطريق كنمر، أصدمهم كدبة وأكلهم هناك كلبؤة )) ( يوشع 13 : 7-8 ) .
          رب المجد من فصيلة الحشرات !! :
          (( يقول الرب : أنا لأفرايم كالعث ولبيت يهوذا كالسوس )) ( هوشع 5 : 12 )
          رب المجد له رأس وشعر !! :
          (( لباسه أبيض كالثلج ، وشعر رأسه كالصوف النقي ، وعرشه لهيب نار )) ( خروج 32 : 33 ).


          ارجو ان تخبرني ما هذا؟


          ملحوظة : متوقع حضرتك تجيب أقوال علماء إنهم بيشيدوا بالإسلام ومش مسلمين وتقول الكل بيتكلم كويس عن الإسلام , سامحنى بس أنا بدقق فى كل كلمة بقولها وعارف إحتمالالتها إيه . فعشان مايكونش فى ويست تايم
          ما هذا الكلام ؟

          وهل الاسلام متهم حتي اتي باقوال علماء واضيع وقت ؟


          اخبرنا حضرتك بالتهم التي تزعمها ثم نري بعدها


          واخيرا احب ان اوضح لك ان حجتك بخصوص يوحنا المعمدان حجة باطلة لان كل انبياء العهد القديم دخلوا الجحيم



          هذا هو كلام القديس ابيفاموس




          أبرار العهد القديم


          لننزل إذن مع المسيح! لنسرع ونتهلّل معه إذ نشاهد البشر مصالحين مع الله والمحكوم عليهم محررين من قبل السيد الصالح. لأن الذي هو بطبيعته محبّ للبشر يجري ليفكّ المقيّدين منذ القديم بشجاعة وقوة كثيرة، هؤلاء القابعين في القبور، الذين ابتلعهم الطاغية المرّ المتوحّش بعد أن أخضعهم لسلطانه ونشلهم كاللص من أحضان الله. هناك نجد آدم المقيّد الذي جُبل أولاً ومات موضعه أعمق من سائر المحكوم عليهم. هناك هبيل الراعي البار الأول والذبيحة البريئة الأولى مثال الذبح الظالم للمسيح الراعي. هناك نوح مثال تابوت المسيح العظيم الذي أنشأ كنيسة الله التي، بواسطة حمامة الروح القدس، خلّصت الأمم البربرية من طوفان عدم الإيمان وطردت منها الغراب الأسود الشيطان المظلم. هناك أيضاً إبراهيم جدّ المسيح ذابح ابنه والذي قدم لله الذبيحة الشهيرة التي بالسيف وبدون سيف، بموت وبدون موت في آن واحد. هناك يوجد يعقوب حزيناً في الجحيم أسفل، كما حزن على الأرض لفقدان يوسف. هناك يوسف المسجون في مصر مثال المسيح المسجون والسيّد. وفي أسفل الظلمات نجد موسى كما كان مرّة على الأرض داخل السلّة المظلمة. هناك النبي دانيال في أسفل الجحيم كما وُجد وهو على الأرض في جبّ الأسود. هناك ارميا النبي في قعر الجحيم وفساد الموت كما كان في جبّ الهلاك حيث رماه أبناء جنسه. هناك أيضاً في فم الجحيم التي تبتلع العالم النبي يونان الذي يمثل المسيح الأزلي. هناك داود جد الإله الذي انحدر منه المسيح بالجسد. ولماذا أقتصر على ذكر داود، يونان سليمان؟
          هناك أيضاً يوحنا المعمدان العظيم الفائق على كل الأنبياء وكأنه في جوف مظلمة (كما كان قديماً في بطن أمه اليصابات) يسبق ويعلن المسيح لكل المقيدين في الجحيم، وهو السابق والكارز للأحياء والأموات معاً. هذا الذي عند ذبحه أُرسل من سجن هيرودس إلى سجن الجحيم، إلى الراقدين منذ الدهر، الأبرار والمظلومين




          من كتاب (الشباب يسال) للانبا موسي اسقف الشباب ان الموت لم يستطيع ان يهزم الرب يسوع فهذه هي المرة الاولي التي لم يستطيع الشيطان فيها ان يسجن نفس انسان فارق الجسد ولان الرب يسوع انسان واله في ان واحد لذلك لم يستطيع الشيطان ان يقبض علي نفسه حينما فارقت جسده وحينما نزل الي الجحيم لم يستطيع الشيطان ان يقبض عليها(اع2:24)
          بل علي العكس قبض الرب يسوع علي الشيطان وسجنه في الجحيم وقيده واطلق ارواح انبياء وابرار العهد القديم الذين ماتوا علي رجاء المسيح المخلص ودخل بهم الي الفردوس.بناء علي ذلك فان كل من يؤمن بالمسيح تصل اليه مفاعيل الصليب من خلال سر المعمودية وتنفتح امامه ابواب الملكوت الامر الذي لم يتح لانبياء العهد القديم ذلك لان المسيح لم يكن قد اتي بعد ولم يكن الفردوس قد فتح بعد ولكن مفاعيل الصليب قد وصلت اليهم مباشرة من خلال موت المسيح وقيامته حينما اخرجهم من الجحيم فهم اذن قد اعتمدوا بشكل اخر



          قسمة الخماسين المقدسة بعد قيامة المسيح:

          (ايها الرب الاله الضابط الكل ابو ربنا والهنا ومخلصنا يسوع المسيح الذي من قبل صليبه نزل الي الجحيم ورد ابانا ادم وبنيه الي الفردوس ودفننا معه وبموته ابطل عز الموت وفي ثالث يوم قام من بين الاموات)نقلا عن موقع دير القديس العظيم الانبا مقار)



          واما عن اللص


          فقد قال له المسيح

          الحق اقول لك انك اليوم تكون معي في الفردوس (لوقا 43:23)


          والموضوع منتهي يا صديقي اللص دخل الفردوس مباشرة بينما دخل كل الابرار والانبياء والشهداء والقديسين من ادم وحتي يوحنا المعمدان للجحيم مع الاشرار الاف السنين

          هذا امر منتهي لا هروب منه

          ارجو ان تخبرني اي عدل هذا ؟


          لكن مش معقول حضرتك بترد على النقط الجزئية
          لا يا صديقي انا بارد علي كل كلمة حضرتك بتقولها

          ولذلك اوضحت لحضرتك ان المسيح لا يمكن ان يكون هو الله ولا ابن الله


          لانه من كتابك


          سفر العدد 23: 19




          لَيْسَ اللهُ إِنْسَانًا فَيَكْذِبَ، وَلاَ ابْنَ إِنْسَانٍ فَيَنْدَمَ. هَلْ يَقُولُ وَلاَ يَفْعَلُ؟ أَوْ يَتَكَلَّمُ وَلاَ يَفِي؟

          îن îëéىهْ نçمùهْ?


          • #50
            دكتور أحمد

            أنا مش طالب حاجة صعبة , العهد القديم مش عارف حاجة عنه , نو نقاش عليه دلوقتى
            ونوت ماى بيزنس إن كل الطوائف بتؤمن به أنا ليا مذهبى المؤمن به أيضاً وكل واحد حر

            ما هو سيدنا يسوع قال مش هاينقض الوحى لكن غير الوحى ده مافيش حد مسئول عنه
            يعنى أنا مثلاً فاكر سفر إسمه نشيد الإنشاد ده مش مؤمن به عشان عمل أدبى يهودى وهكذا

            لَيْسَ اللهُ إِنْسَانًا فَيَكْذِبَ، وَلاَ ابْنَ إِنْسَانٍ فَيَنْدَمَ. هَلْ يَقُولُ وَلاَ يَفْعَلُ؟ أَوْ يَتَكَلَّمُ وَلاَ يَفِي؟

            طيب يعنى حضرتك شايف ده بيدل إن يسوع ليس إبناً لله من وجهة نظر المسيحية ؟

            مكتوب إن الله مش إنسان ومش إبن إنسان وفقط أو بيندم أو يكذب زى الناس فقط لا غير

            îن îëéىهْ نçمùهْ?


            • #51
              يا دكتور أحمد

              أنت حتى مافهمتش الملحوظة لما قلتلك ممكن تجيب أقوال بـتأييد الإسلام
              حضرتك لم تفهمها

              إحنا كده مختلفين جذرياً , شوف الكنيسة كلها صور وفى فرقة مزيكا تابعة لها والملابس دى حرية شخصية يعنى كده إحنا مختلفين فى أشياء كنت فاكر إنها ثابتة يعنى

              وكمان أنا برد على ردك كله بعد ما أفهمه وحضرتك زى ما قلت بترد كلمة كلمة وده من أسباب فشل حوارى مع الأستاذ الفاضل مدير المنتدى , يعنى رد فقط على معنى كلام بشكل عام وأنا أقدر أكمل

              أو يكون صعب زى ما بلغت حضرتك أكمل بالمنهج الخاص بحضراتكم مع التأكيد على إن حضرانكم شايفينه المنهج العلمى الموحد فى أى أكاديمية لكن أنا أنسحب بهدوء أحسن وطبعاً لحضرتك أكيد ثواب من الله إن حضرتك كنت بتدعو شخص للإسلام

              +

              هو أنا بطلب حاجة صعبة ؟ يا دوك , هات شاهد أو آية من العهد الجديد , 3 أسابيع لكن أجمل شىء فى الكتاب المقدس ولو خالى من إن حضرتك تقدر تجيب منه حاجة خلاص ننتظر بقى لحين الرد من الكنيسة على مشكلة العهد القديم

              أنا مش أمامى أى ريسيرش سورسيز نهائياً غير الكنيسة دى عشان على النت مش موجود طبعاً مذهبى

              îن îëéىهْ نçمùهْ?


              • #52
                بعد إذن حضرتك يا دكتور , حضرتك إستوعبت كلامى ولا لا ؟
                يعنى هنكمل بنظام أنا أعرف أكمل فيه ؟ ولا ز ما قال مدير المنتدى منهجكم الأكاديمى ده اللى صعب عليا أكمل بيه ؟

                îن îëéىهْ نçمùهْ?


                • #53
                  يعنى هنكمل بنظام أنا أعرف أكمل فيه ؟ ولا ز ما قال مدير المنتدى منهجكم الأكاديمى ده اللى صعب عليا أكمل بيه ؟
                  يا أستاذ افهم...ولا تتعمد الإستفزاز بهذا الإسلوب.
                  المدير قال لك أنه لن يتدخل في هذا الحوار مادمت ستلتزم بإحضار أدلة صحيحة من الكتاب والسنة حين تنتقد شيء في الإسلام ...
                  أما أن تقول سمعت الكنيسة تقول كذا.. ورأيت المسلمين يقولون كذا.. فهذا هو المرفوض..
                  هذا فقط هو المطلوب منك .
                  وأكيد أنت لن ترضى أن ننتقد شيء في المسيحية بدون إحضار أدلة من نصوص كتابك الذي تقدس تثبت صحة كلامنا.. أليس كذلك؟

                  ركز في حوارك مع الدكتور أحمد إذا سمحت ولا تعيد تكرار هذه الجملة مرة أخرى.
                  وبما أنك تعترف بجعلك في الإسلام والمسيحية كذلك فاستغل هذا الحوار لتتعلم وتستفيد من إخوة هنا درسوا المسيحية وكشفوا زيفها وبطلانها..وقارن بنفسك بين تعاليم الديانتين لتعرف الحق معنا أم معكم.
                  فالامر جد خطير ومتعلق بالمصير إما إلى جنة وإما إلى نار.. فإذا جهلت شيئاً فإسأل وإذا رأيت الباطل فكن منصفاً واعترف أن هذا باطل...
                  هداك الله.

                  îن îëéىهْ نçمùهْ?


                  • #54
                    بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام علي رسول الله

                    أنا مش طالب حاجة صعبة , العهد القديم مش عارف حاجة عنه , نو نقاش عليه دلوقتى

                    كيف تؤمن بشيء لا تعرف حاجة عنه ؟

                    انت مش معايا ان ده موضوع عجيب شوية؟


                    ونوت ماى بيزنس إن كل الطوائف بتؤمن به أنا ليا مذهبى المؤمن به أيضاً وكل واحد حر
                    ما هو مصدر مذهب حضرتك هذا ما اريد ان اعرفه ما هو الصعب في الموضوع

                    يعني من عند حضرتك يحدد الاسفار القانونية من الاسفار الغير قانونية ؟

                    ومن يقول ان هذا الكلام هو كلام الله وان هذا الكلام كلام اضيف وليس كلام الله ؟هل هو نبي جديد؟



                    ما هو سيدنا يسوع قال مش هاينقض الوحى لكن غير الوحى ده مافيش حد مسئول عنه
                    كيف عرفت كلام الوحي من الكلام الذي ليس بوحي ؟

                    وهذا طبعا دليل التحريف كما قال القران ولا شك

                    وطالما ان هناك كلاما قد اضيف كيف تاكدت انه لم يحدث حذف لكلام اخر؟


                    وهل اخبر المسيح ان هناك كلاما سيضاف الي كلامه يجب عليكم حذفه؟


                    والكتاب يقول غير هذا



                    (ان كان احد يزيد على هذا يزيد اللة علية الضربات المكتوبة فى هذا الكتاب وان كان احد يحذف من اقوال كتاب هذة النبوة يحذف اللة نصيبة من سفر الحياة ومن المدينة المقدسة ومن المكتوب فى هذا الكتاب )(رؤ22:18.19)


                    والان امامنا مجموعة من الكتب بخلاف العديد من الترجمات المختلفة


                    امامنا

                    الارثوذكس لهم كتاب مقدس يحتوي علي 73 سفر

                    بينما الكنيسة الحبشية لها كتاب مقدس مقدس مكون من 81 سفر

                    والكنيسة الكاثوليكية كتابها المقدس مكون من 73 سفر

                    وكنيسة البروتستانت تؤمن بكتاب مقدس به 66سفر

                    بخلاف شهود يهوه

                    وانت الان تخبرنا بكتاب جديد


                    فايكم زاد علي الكتاب وبالتالي سيزيد الله عليه الضربات المكتوبة واي كتاب حذف وبالتالي سيحذف الله نصيبه من سفر الحياة ومن المدينة المقدسة ومن المكتوب في هذا الكتاب



                    لَيْسَ اللهُ إِنْسَانًا فَيَكْذِبَ، وَلاَ ابْنَ إِنْسَانٍ فَيَنْدَمَ. هَلْ يَقُولُ وَلاَ يَفْعَلُ؟ أَوْ يَتَكَلَّمُ وَلاَ يَفِي؟

                    طيب يعنى حضرتك شايف ده بيدل إن يسوع ليس إبناً لله من وجهة نظر المسيحية ؟

                    مكتوب إن الله مش إنسان ومش إبن إنسان وفقط أو بيندم أو يكذب زى الناس فقط لا غير

                    الكلام واضح لا لبس فيه الكلام يقول ان الله ليس انسانا ولا ابن انسان

                    كما اقول لك انا لست بقنبلة فانفجر ولا طائرة فاطير

                    فهل يفهم من الكلام انني قنبلة او طائرة ؟


                    معني الكلام انني لست قنبلة ولا طائرة



                    يتبع ان شاء الله

                    îن îëéىهْ نçمùهْ?


                    • #55
                      يا دكتور أحمد

                      أنت حتى مافهمتش الملحوظة لما قلتلك ممكن تجيب أقوال بـتأييد الإسلام
                      حضرتك لم تفهمها

                      إحنا كده مختلفين جذرياً , شوف الكنيسة كلها صور وفى فرقة مزيكا تابعة لها والملابس دى حرية شخصية يعنى كده إحنا مختلفين فى أشياء كنت فاكر إنها ثابتة يعنى
                      انا والله ما فاهم تقصد ايه

                      يا استاذ الحرية الشخصية في الاسلام مكفولة للجميع دون مخالفة اوامر الله فكيف اخالف اوامر الله واقول حرية شخصية واطلب منه بعدها الا يعاقبني علي مخالفتي لاوامره ؟

                      ارجو ان تخبرني؟



                      هو أنا بطلب حاجة صعبة ؟
                      انت شايف ايه ؟

                      ا دوك , هات شاهد أو آية من العهد الجديد
                      سبق واخبرت حضرتك ان الدين لا يتجزا

                      بتقوللي نقي حتة وسيب حتة طب ازاي؟


                      العهد القديم هو شريعتك التي تاخذ منها الحلال والحرام وهي اساس دينك وبذلك امرك المسيح عليه السلام

                      وانت الان لا تعرف عنها شيئا كيف تعيش اذا ؟

                      كيف تعرف الحلال من الحرام ؟


                      3 أسابيع لكن أجمل شىء فى الكتاب المقدس
                      يا صديقي مش بالحلاوة احنا مش بنتكلم عن فيلم واحلي حتة فيه

                      وبعدين حلاوة من اي نوع ده واحد انضرب واتهزق واتصلب يبقي احلي زا من اي ناحية بالظبط

                      ده واحد ابليس اخذه يجربه اربعين يوم يفعل به ما يشاء وبعدها تقوللي انه ابن الله ودي احلي حتة يا راجل قول كلام غير ده



                      ولو خالى من إن حضرتك تقدر تجيب منه حاجة خلاص ننتظر بقى لحين الرد من الكنيسة على مشكلة العهد القديم

                      انا طبعا بانتظار رد الكنيسة اللي مش عارف عنها حاجة

                      ولكن ارجو ان تخبرني

                      كيف يقول المسيح انه لم ياتي لينقض الناموس ثم يمتنع الناس عن الزنا خوفا من الرجم كما هو مشرع في الناموس ومن يزني يرجم حتي هذا الوقت

                      ثم ياتي المسيح ويلغي عقوبة الزنا فجاة ؟

                      اليس هذا عين الظلم ؟

                      واليك القصة


                      8: 1 اما يسوع فمضى الى جبل الزيتون
                      8: 2 ثم حضر ايضا الى الهيكل في الصبح و جاء اليه جميع الشعب فجلس يعلمهم
                      8: 3 و قدم اليه الكتبة و الفريسيون امراة امسكت في زنا و لما اقاموها في الوسط
                      8: 4 قالوا له يا معلم هذه المراة امسكت و هي تزني في ذات الفعل
                      8: 5 و موسى في الناموس اوصانا ان مثل هذه ترجم فماذا تقول انت
                      8: 6 قالوا هذا ليجربوه لكي يكون لهم ما يشتكون به عليه و اما يسوع فانحنى الى اسفل و كان يكتب باصبعه على الارض
                      8: 7 و لما استمروا يسالونه انتصب و قال لهم من كان منكم بلا خطية فليرمها اولا بحجر
                      8: 8 ثم انحنى ايضا الى اسفل و كان يكتب على الارض
                      8: 9 و اما هم فلما سمعوا و كانت ضمائرهم تبكتهم خرجوا واحدا فواحدا مبتدئين من الشيوخ الى الاخرين و بقي يسوع وحده و المراة واقفة في الوسط
                      8: 10 فلما انتصب يسوع و لم ينظر احدا سوى المراة قال لها يا امراة اين هم اولئك المشتكون عليك اما دانك احد
                      8: 11 فقالت لا احد يا سيد فقال لها يسوع و لا انا ادينك اذهبي و لا تخطئي ايضا



                      نحن الان امام حالة ظلم

                      1-كل الزناة كانوا يرجمون كما قرات سابقا

                      2-المسيح اخبر انه لن ينقض الناموس وبالتالي استمر رجم الزناة

                      3-وامتنع الناس عن الزنا خوفا من الرجم

                      4-جاء المسيح ليظلم من زنا ورجم ومن امتنع عن الزنا خوفا من الرجم

                      هذا طبعا بخلاف انه بذلك اصبح كذاب وناقضا للناموس

                      بخلاف انه اثبت انه خاطيئ لانه وضع نفسه مع المخطئين الذين لم يرجموا الزانية

                      ما راي حضرتك هذا عدل ام ظلم ؟

                      îن îëéىهْ نçمùهْ?


                      • #56
                        زهراء

                        طيب يا أستاذة خلاص أنا مش هاتكلم تانى فى الموضوع ده تانى
                        بس صدقينى أنا واخد الموضوع جد , وحتى آلان لو مصيرى الجنة مسيحى فالحمد لله
                        مصيرى النار مسيحى الحمد لله

                        ده العدل , عشان كده أنا واخد الموضوع بجدية ولكن أنا كنت إتفقت على شروط بالتنسيق أصلاً مع الأستاذ السيف العضب وهو وافق إنى أضع شروط أو مبادئ عشان ننسق الموضوع
                        مش لاقى إستجابة عليها دلوقتى فخلاص حابب أفكر بمناظرة الأستاذ المدير عشان أقول للدوك إن بنفس النظام نفس النتيجة

                        îن îëéىهْ نçمùهْ?


                        • #57
                          دكتور أحمد

                          طيب أنا أسف , صعب عليا إنى أجاوب حضرتك على حاجة ليس لى علم بها
                          والأصعب عليا إنى أكمل , لا يلدغ المؤمن من حجر مرتين

                          حضرتك مش مبالى باللى قلته لحضرتك + وضعت الأيموشن اللى بيضحك على كلامى مش هاستنى لما حضرتك تنهى الحوار من نفسك

                          أنا زى ما قلت لحضرتك أنا صفر على الشمال بالنسبة لعلم حضرتك , أنا دخلت الموضوع عشان أعتذر للأستاذ السيف العضب وبعدين تحول لحوار معاك
                          مافيش تكافؤ فرص

                          أنا بفضل الإنسحاب

                          îن îëéىهْ نçمùهْ?


                          • #58
                            السلام عليكم ورحمة الله

                            صديقي العزيز اقسم بالله انني لم اسخر منك انا اقصد ان امازحك

                            واقسم بالله انني اريد من حواري معك اظهار الحق لاغير

                            يا صديقي ان كنت تؤمن بما يؤمن به شهود يهوه

                            فهم يقرون بتحريف الكتاب المقدس


                            كيف يقوم جماعة شهود يهوه بتبرير معتقداتهم الغير كتابية؟ (1) أنهم يدعون أن الكنيسة قامت علي مر العصور بتحريف الكتاب المقدس، و (2) قاموا بترجمة الكتاب المقدس بما هو معروف بترجمة العالم الجديد وقامت الجمعيات المذكورة بعاليه بتغيير النص الكتابي ليتناسب مع ما هو مدون في كتب تشارلز رسل بدلاً من تعاليم الكتاب المقدس. ولقد تم تعديل ترجمة العالم الحديث عدة مرات.


                            من هم شهود يهوه وبماذا يؤمنون؟ هل شهود يهوه طائفة مسيحية أم بدعة؟


                            وهذا موقع كنسي اسئلة واجوبة في الكتاب المقدس

                            فارجو ان تخبرني بالله عليك

                            الاسلام منذ اكثر من 1400 عام جاء ليخبرك بان الكتاب المقدس محرف

                            واليوم انت تتبع جماعة تقول ان الكتاب المقدس محرف ولا يعرفون اين الكلام الموحي به من المحرف وامامك كتاب اتي به نبي محفوظ من التبديل والتحريف به اكمل شريعة علي وجه الارض

                            فمن الاولي بالاتباع ؟

                            ارجو ان تخبرني

                            ماذا يمنعك من الاسلام ؟

                            انقذ نفسك من النار

                            îن îëéىهْ نçمùهْ?


                            • #59
                              طيب مش أنا قلت لحضرتك مذهب من الطائفة مش تجسد للطائفة كلها
                              + لا المعروف فين الإضافات فى العهد القديم ومعروف الوحى أيضاً

                              أنا كنت رديت على حضرتك المانع من الإسلام

                              يعنى ممكن النار تكون أحسن لو هايدخل المسيحى فيها وهو عارف إنه كان متبع العدل
                              ويكون بلا قيمة لو فاهم إنى ممكن أدخل الجنة وأنا مش مؤمن بعدل الدين ده

                              يعنى مثلاً ممكن أدخل الجنة وأنا شايف فى الإسلام حاجة مش عجبانى ؟

                              +
                              كان فى حديث مثلاً فى آخر المناظرة مع مدير المنتدى , طلب منى إنى أجيب تفسير من عالم مسلم إن الإسلام مثلاً بيقر إن الرسول - صلى الله عليه وسلم - بيحبوا النساء لأنهم نساء
                              وطبعاً مستحيل يحصل ده , مافيش حد بيشهد على نفسه , والعلماء تقريباً - اللى فاكره - إن الحديث معناه حب الزوجات

                              أرجوك ما تعملش الكومينت على الحديث , أنا بتكلم عن الإستايل وهو ده المنهج الأكاديمى العلمى المعاصر اللى مش عايز أكمل به
                              ياريت تكونت فهمت قصدى

                              فأيضاً لو إتكلمت مع حضرتك بشأن موضوع وإختلفنا فيه هتطلب نفس الطلب , وأنا مش هاخترع من عندى عشان أجاوب

                              فبنسحب من البداية أحسن , الوقوف أمام الله يوم القيامة , الإسلام هو الصح , لكن حتى الوقت ده مش مقتنع مثلاً بنقاط تخص العدل فى الإسلام

                              زى ما إتكتب , الجنة مسيحى الحمد لله , النار مسيحى الحمد لله

                              îن îëéىهْ نçمùهْ?


                              • #60
                                والله العظيم انا ما فاهم حاجة

                                بس يا صديقي بلا ادني شك ان الكتاب المقدس محرف

                                ومثال بسيط امامك قصة المراة الزانية


                                اقدم مخطوطة للعهد الجديد

                                المخطوطة 52P

                                لا تحتوي علي قصة المراة الزانية


                                اقدم مخطوطة يونانية للعهد الجديد البردية p66

                                يرجع تاريخها للقرن الثاني الميلادي

                                لا تحتوي علي قصة المراة الزانية


                                اقدم مخطوطة عربية للاناجيل الاربعة

                                مخطوطة دير سانت كاترين (يرجع تاريخها للقرن التاسع الميلادي)


                                لا تحتوي علي قصة المراة الزانية

                                وها هي ترجمة الآباء اليسوعين أو الرهبانية اليسوعية


                                (لابد من الإضافة ان العمل يبدوا مع كل ذلك ناقصاً , فبعض اللحمات غير محكمة وتبدوا بعض الفقراتغير متصلة بسياق الكلام (3/13 – 21 , 3/31-36 , 1/15 ) يجرى كل شىء وكأن الكاتب لم يشعر قط بأنه وصل إلى النهاية . وفى ذلك تعديل لما فى الفقرات من كل الترتيب فمن الراجح أن الإنجيل كما هو بين أيدينا أصدره بعض تلاميذ الكاتب فأضافوا عليه الإصحاح 21 ولا شك أنهم أضافوا أيضاً بعض التعليق مثل (4/2) وربما (4/1 , 4/44 ) (7/39 ) (11/2) (19/35) أما رواية المرأة الزانية ( 7/53 ) إلى ( 8/11) فهناك إجماع على أنها من مرجع مجهول فأدخلت فى زمن لاحق ....)


                                وها هي ( الترجمة العربية المشتركة )
                                (لا نجديوحنا 7/53 _ 8/11 . فى المخطوطات القديمة وفى الترجمات السريانية واللاتينية . بعض المخطوطات تجعل هذا المقطع فى نهاية الإنجيل)



                                كل طبعات اليو بي اس استبعدت النص

                                كل الطبعات اليونانية استبعدت النص

                                تقريبا كل الطبعات الانجليزية استبعدت النص


                                اقر علماء النقد النصي بان النص غير اصلي

                                بروس ميتزجر

                                في الوقت نفسه الـ بريكوب الذي غالباً ما يطبع كـ يوحنا 7 : 53 - 8 : 11
                                لابد أن يحكم عليه بأنه دخيل على الإنجيل الرابع
                                هذا هو حكم بروس متزجر أكبر علماء العهد الجديد في علم دراسة المخطوطات والنقد النصي

                                دانيال والاس
                                قصة الزانية من المُرجح جداً انها غير حقيقية تاريخياً. من المُحتمل ان تكون قصة كُوِنت من قصتين أخريتين مُختلفتين . هكذا، العذر بأن الفرد يستطيع المناداة بها لأنها قصة حدثت حقيقةً واضح انه غير صحيح.


                                وها هو حينما سئل هل قصة المراة الزانية جزء من الكتاب المقدس اجاب بالنفي



                                feature=player_embedded


                                واخيرا بارت ايرمان يسخر من القصة


                                وليست قصة المراة الزانية وحدها وانما هناك الكثير والكثير

                                واليك مثلا الفاصلة اليوحناوية وخاتمة انجيل مرقس

                                انظر واسمع اعترافات دانيال والاس


                                حينما سئل هل قصة المراة الزانية جزء من الكتاب المقدس يجب الابقاء عليه ؟ اجاب بالنفي




                                هل يوحنا 1 ( 5 - 7 ) جزء من الكتاب المقدس يجب الابقاء عليه ؟ اجاب بالنفي




                                هل آخر 12 عدد من انجيل مرقص جزء من الكتاب المقدس يجب الابقاء عليه ؟ اجاب بالنفي

                                ]http://www.youtube.com/watch?v=FEh_oe_LUkQ&feature=player_embedded[/url]



                                يا صديقي اي اسئلة تريد ان تسالها في الاسلام اسئل وانا معك ولا تتحجج بامور ليس لها وجود الامر خطير انت امام اختبار النجاة او الضياع للابد

                                اسال ولا تتحجج ولكن ارجو ان تقرا كل كلامي وان تشاهد كل الفيديوهات اولا
                                Last edited by د/احمد; 08-08-2011, 03:02 AM.

                                îن îëéىهْ نçمùهْ?

                                Working...
                                X