إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

لماذا تعتقدون....ان فى رب للمسلمين او المسيحين

Collapse
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    تعليق بسيط جدا جدا علي كلام الاخت لا افهمها بصراحه

    بس مع مرور الوقت دخلت فى الحاد ........لدرجة انى متاكدة تماما انه لا يوجد رب
    نركز مره ثانيه في هذه الجمله

    لدرجة انى متاكدة تماما انه لا يوجد رب
    وفي نفس المداخله ذكرت الاخت
    سهرت الليل وانا اقول فى السماء......


    يارب طمنى....يارب طمنى.........يارب طمنى.............يارب طمنى.............يارب طمنى............يارب طمنى...............يارب طمنى
    ب طمنى....يارب طمنى.........يارب طمنى.............يارب طمنى.............يارب طمنى............يارب طمنى...............يارب طمنى
    شئ غريب جدا ان حضرتك تكوني متاكده تماما ان مفيش رب ومع ذلك تسهرى الليل وتقولى يارب طمني يارب طمني يارب طمني يارب طمني


    يقول سبحانه تعالى (إن الله لا يهدي من هو مسرف كذاب)
    ويقول ايضا
    وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ تَرَى الَّذِينَ كَذَبُواْ عَلَى اللَّهِ وُجُوهُهُم مُّسْوَدَّةٌ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِّلْمُتَكَبِّرِينَ{60})
    Last edited by شقاوه; 31-12-2009, 07:33 PM.

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • #17
      ملاحظه جديده !!!

      هل الاخت مسلمه ام مسيحيه

      انا كنت مسلمة سابقة
      في مداخله اخرى

      انا اصاب بهستريا لما حد يكلمنى فى هذا الموضوع ويشبهينى بمسيحية

      ..وافتكروا ايضا انى مسيحية بسبب دخولى المنتديات بتعتهم
      يا اخت سارى الله يهديكي!!
      حضرتك ذكرتي في المداخله الاولى
      انا كنت مسلمة سابقة
      انا اصاب بهستريا لما حد يكلمنى فى هذا الموضوع ويشبهينى بمسيحية
      ويشبهني بمسيحيه ؟ وليه يشبهك حضرتك الان مسيحيه اصلا والدليل من خلال نصوص كلامك
      انا كنت مسلمة سابقة
      شئ طبيعي عندما تتركي دين لعدم ثقتك به وتدخلى دين اخر لعل تجدى فيه ما تبحثي عنه
      فمن الطبيعي ان اول ما تبحثي عنه عن ما يدور في زهنك هو دينك الجديد
      وهذا بالظبط ما فعلتيه
      ا متاكدة انه لا يوجد اله


      لماذا هذا الكره بين المسلمين والمسيحين


      انا كنت مسلمة سابقة


      دخلت على منتدى مسيحى فى مرة.......لقيت السباب والشتيمة...والتخلف ....


      لا تعليق

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • #18
        بقيت مش بصلى وحتى رمضان اللى فات لم اصوم ولا يوم


        انا مش بعبد ربنا من فترة كبيرة.......بس كنت بصوم من غير ما اصلى

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • #19
          إهانة وكلام فارغ .. !


          حُرر بواسطتي .. السيف العضب .
          Last edited by السيف العضب; 03-01-2010, 01:09 AM.

          îن îëéىهْ نçمùهْ?


          • #20
            أتبحثين عن الحق ؟
            وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئًا إِدًّاتَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنْشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا أَنْ دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ وَلَدًا وَمَا يَنْبَغِي لِلرَّحْمَنِ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَدًا
            ( 19 : 88 - 91 )
            http://www.alsalfy.com/vb/index.php

            îن îëéىهْ نçمùهْ?


            • #21
              رد على محمد تميم.................وياريت زى ما حذفتوا الاجابة تحطوا معناها


              .





              أتبحثين عن الحق ؟

              ايوة..........انا الان فى اسوء وقت فى حياتى



              نفسى اعرف ربنا


              انا بصراحة محتاجة ربنا ان يساعدنى فى حجات كثيرة لكن للاسف حاسة انه لا يوجد له وجود


              كان عندى مشاكل كثيرة واقول له يارب لكن كانى بكلم نفسى.......


              انتوا حاسين بيه ...حسوا بيه

              اعتبرونى اختكم وعندى مشكلة ........ارجوكم خليكوا معايا ....ارجوكم


              فلا اريد ان اطمئن بوجود ربنا..........بس فعلا عندى شك

              îن îëéىهْ نçمùهْ?


              • #22
                ايوة..........انا الان فى اسوء وقت فى حياتى


                ليس بالعجب فأنت تجحدين بخالقك !

                بالطبع لن أعلق عي باقي المشاركة ...
                أختنا - في الله - إن كنتي تبحثين عن الحق >>> أطلب منكي للمرة الثانية الرد علي سؤالي . لم تركتي الإسلام ؟؟ حتي نعلم كيف نحاوركي ..

                ننتظر ..............
                وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئًا إِدًّاتَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنْشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا أَنْ دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ وَلَدًا وَمَا يَنْبَغِي لِلرَّحْمَنِ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَدًا
                ( 19 : 88 - 91 )
                http://www.alsalfy.com/vb/index.php

                îن îëéىهْ نçمùهْ?


                • #23
                  ليس بالعجب فأنت تجحدين بخالقك !

                  بالطبع لن أعلق عي باقي المشاركة ...
                  أختنا - في الله - إن كنتي تبحثين عن الحق >>> أطلب منكي للمرة الثانية الرد علي سؤالي . لم تركتي الإسلام ؟؟ حتي نعلم كيف نحاوركي ..

                  ننتظر ..............


                  لماذا شكيت فى وجود ربنا.....هذا السئوال الصحيح


                  انا اعانى من مشكلة خاصة جدا


                  كنت بطلب المساعدة من ربنا سنين وسنين لكن لم اجد اى شىء حصل....كنت بصبر نفسى فى بعض الاحيان قلت يمكن بعمل حاجة غلط


                  ومن فترة طويلة كنت ملتزمة جدا جدا....كنت صابرة واقول ربنا هيستجيب بس بيختبر امانى...وكل حكايات الصبر كنت بصبر نفسى بيها


                  وبعد ذلك اثناء التصفح على الانترنت لقيت حجات عن القساوسة....انا كنت ببحث عن حاجة تانية خالص


                  دخلت منتدى المسيحين.....لقتهم بيقولوا حجات كذب عن الاسلام فى كل شىء.....واثناء حوارى معهم لقيتهم طردونى


                  بعد كدة دخلت تانى و هكذا .......


                  واثناء عدم استجابة ربنا لاى شىء


                  جربت ان اكون مسيحية بعد ما فقد الامل فى الاسلام


                  لكن ولا فى اى شىء....كانى بكلم نفسى....كرهت المسيحية ولم اعترف بها بعد كدة


                  بقيت مسلمة واستغفرت وبقيت احسن من الاول لكن بعد كدة ...


                  لقيت انى بطلب المساعدة من حد غير موجود


                  زاد همى على الاقل وانا بطلب المساعدة وانا على اى دين.......كان عندى امل وكنت بصبر لكن الان انا حاسة انه لايوجد رب


                  نفسى ربنا يحسسنى بوجوده عايزة اتاكد منه

                  îن îëéىهْ نçمùهْ?


                  • #24
                    نفسى ربنا يحسسنى بوجوده عايزة اتاكد منه
                    حسناً ، ما رأيك بمناقشة أخونا خالد فريد ..!!؟
                    لقد وضع مشاركة ولم تعلقي عليها !

                    يُنقل لقسم الرد علي الاسئلة حول الاسلام .
                    Last edited by العلاء; 04-01-2010, 06:38 PM.
                    وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئًا إِدًّاتَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنْشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا أَنْ دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ وَلَدًا وَمَا يَنْبَغِي لِلرَّحْمَنِ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَدًا
                    ( 19 : 88 - 91 )
                    http://www.alsalfy.com/vb/index.php

                    îن îëéىهْ نçمùهْ?


                    • #25
                      تركتي الاسلام منذ كم عاما يا اخت سارة

                      îن îëéىهْ نçمùهْ?


                      • #26
                        اوكى


                        انا عارفة الحجات اللى قالها كلها

                        ممكن اسئل انا سؤال


                        انا لما بشوف معجزة من المعجزات


                        بلقى شيخ بيتكلم وبيقول .......وبيتكلم فى المعجزة

                        ازاى اعرف المعجزة بالظبط...ممكن يكون بيقول معنى تانى غير العالم اللى بيشرح .او بيزود


                        يعنى يا ريت نتكلم فى كل معجزة.....وكيفية تصدقها


                        وانا شايفة ان الموضوع كدة له فايدة كبيرة


                        نتكلم عن معجزة معجزة....(وكيفية تصدقها)

                        îن îëéىهْ نçمùهْ?


                        • #27
                          بسم الله الرحمن الرحيم

                          جزاكم الله خيرا أخي الحبيب العلاء

                          نستأذن أحبابي الكرام أن يكون الحوار الآن ثنائيا لبعض الوقت مع أختنا وابنتنا الفاضلة سارة

                          نسأل الله سبحانه وتعالي أن يهدينا و‘إياها إلي الحق



                          أكرر مرة أخري المشاكة ونسير بهدوء شديد جدا وأرجو أن تفكري جيدا في الأمر وأن تكون الإجابة محددة فقط علي قدر السؤال
                          المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled faried مشاهدة المشاركة
                          بسم الله الرحمن الرحيم
                          أختنا وابنتنا الفاضلة سارة
                          مرحبا بحضرتك بين إخوانك وأخواتك
                          نعم أنت اختنا
                          فأنا علي يقين بإذن الله سبحانه وتعالي أن بداخلك ولوذرة من الإيمان
                          بذرة واحدة من الإيمان تكفي لأن نزرعها لتكون أمثال الجبال الشامخات من الإيمان

                          تنمو بذرتنا الإيمانية حتي تصل إلي مرحلة نتذوق طعم الإيمان كما يتذوق أحدنا طعاما يحبه ويجد حلاوته علي لسانه
                          هيا أخنا الكريمة وابنتنا الفاضلة نروي معا هذه البذرة الإيمانية المباركة حتي نسبح مع الكون كله لرب العالمين
                          هل حقا الكون يسبح

                          نعم وأي تسبيح
                          نعم وأي خضوع وخشوع لرب العالمين
                          رأينا بأعيننا البرق وسمعنا الرعد ليلة العيد المبارك في القاهرة وعلمنا يقينا كم يكون الإنسان ضعيفا أمام قدرة الخالق سبحانه وتعالي
                          علنا يقينا صدق ربنا تبارك وتعالي حين يقول (هُوَ الَّذِي يُرِيكُمُ الْبَرْقَ خَوْفًا وَطَمَعًا وَيُنْشِئُ السَّحَابَ الثِّقَالَ (12) وَيُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ وَالْمَلَائِكَةُ مِنْ خِيفَتِهِ وَيُرْسِلُ الصَّوَاعِقَ فَيُصِيبُ بِهَا مَنْ يَشَاءُ وَهُمْ يُجَادِلُونَ فِي اللَّهِ وَهُوَ شَدِيدُ الْمِحَالِ (13) [الرعد/12، 13]

                          نعم سبح الرعد - نعم سبح الرق

                          هيا ابنتنا المباركة نسمو ونعلو ونرتفع ونعود إلي زمن السمو والرفعة زمن الإطهار الأخيار زمن الرسول صلي الله عليه وسلم
                          ومن حيث السمو نبدأ رحلتنا المباركة نحو النور نحو الإيمان برب العالمين سبحانه وتعالي



                          وأبدا رحلتنا بسؤال غاية في البساطة والسهولة


                          الآن نحن في الصحراء ......... لا نري إلا الجبال .......... لا ماء .............. لا أنهار ................. لا محيطات


                          وهنا أسألك حضرتك هذا السؤال كبداية تمهيدية لطريقنا نحو النور


                          هل كان الحبيب محمد صلي الله عليه وسلم يعلم أن تحت البحار نارا ؟

                          îن îëéىهْ نçمùهْ?


                          • #28
                            الحوار بإذن الله مقصور بين أستاذنا خالد فريد وأختنا الفاضلة سارة هدانا الله وإياها
                            ـــــــــ
                            صـاعقة الإســلام
                            .

                            îن îëéىهْ نçمùهْ?


                            • #29
                              انا يا ساره واحده من الناس ال حبيت اعرف ايه هو الدين الصح بس طبعا طول عمرى كنت متاكده ان فى اله طبعا ازاى هو مش موجود؟انت اتخلقتى ازاى ده ابسط حاجه تساليها لنفسك.....والبحث مطلوب عشان تقتنعى بدينك وتتمسكى بيه اكتر وتربى اولادك عليه وتقنعيهم بيه بس البحث مش المفروض يوصل للالحاد المفروض ان احنا نتعلم ونقرا وندور لحد لمت نموت ولو احنا بندور صح وفى فى قلبنا ايمان بالله الواحد اكيد هنلاقى الطريق الصح وانت مش محتاجه حد يقنعك بحاجه ربنا ادى لكل واحد عقل يفكر بيه ويارب تهتدى للطريق السليم ويارب كمان نقاشهم معاكى ميكونش على الفاضى واتكلمى معاهم بقلب مفتوح وربنا يوفقك ويهديكى
                              Last edited by سيف الحتف; 05-01-2010, 04:37 PM.

                              îن îëéىهْ نçمùهْ?


                              • #30
                                مين فينا معندوش مشاكل كبيرة كل واحد مشكلته كبيرة من وجهة نظره انا مثلا بقالى حوالى 15 سنه بطلب من ربنا طلب واحد بس ولسه متحققش بس دايما بقول يمكن ربنا عنده شايف حاجة تانيه اه ببقى زعلانه ان امنيتى مش بتتحقق بس مش بقول ان هو مش موجود بحس ساعات ان الغلط فيا لكن عمرى ما حسيت ان هو مش سامعنى او مش حاسس بيا

                                îن îëéىهْ نçمùهْ?

                                Working...
                                X