إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

حوار مع الأخ y2j ينتهي بإسلامه ولله الحمد

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • متشكر اوى على الكلام الجميل والترحيب



    وكان احدى اسباب انى اسمعكم


    انى لقيت طريقة الكلام كويسة واستحملتونى وانا غيرت الموضوع اكثر من مرة


    ولقيت ناس مادبة على الاميل كلمتها


    رغم انى كنت مش عايز اعرف الحقيقة كنت بخاف ليكون الدين بتاعى غلط كنت لما اشوف حاجة تبطل الدين كنت بخاف اشوفها لتكون صح ......بس قررت انى اتكلم معاكوا عشان الموضوع يخص جنة ونار وعذاب ابدى...


    وانا هقول لكم على حاجة كنت مش راضى اقولها من اول المشاركة وهى سر الطريق للتعرف على الاسلام




    و الرب الذى خلق كل شىء ورب العالمين ان الكلام الذى هقولوا حصل و الرب العظيم حصل معاية


    انا مرة حلمت انى قاعد معا نبى الاسلام وكنت مسلم رغم انى كان مليش خالص فى حورات الاديان ولا كنت بحب اى مسلم الحقيقة بس كان فى ناس قاعدين معايا وهما بيكلموا الرسول محمد بس انا مشفتهوش ولا سمعت صوته خالص رغم كل اللى معايا كانوا بيكلموه وانا مش قادر اقول حاجة حاسس انى مشلول رغم كل اللى معايا كانوا بيتحكوا
    وفرحنين وكانوا بيرحبوا بالرسول محمد وانا مش قادر اقول اى حاجة خالص وكان شكلى واحد تانى يعنى مش انا كان واحد شكله زى المسلمين زمان زى الافلام بس كان انا وهما كلهم مشيوا حتى الرسول محمد وكان كنت قاعد لوحدى ...بس انتهى الحلم على كدة .....وحكيت الحلم دة لاهلى كانوا يقولوا شيطان ...وكانوا يقولوا كلام مش هقدر اقولوا عشان دة منتدى محترم جدا جدا ......



    انا مش عارف هتفهموا ولا لا بس دة بالظبط





    وقبل الحلم دة حصل معايا حلم تانى


    يعنى اللى هقولوا دة الحلم الاول


    مرة حلمت انى بتعذب فى جهنم اساليب التعذيب مش فكرها اوى بس كان فى من ضمن التعذيب نار بس مش فاكر اتعذبت ازاى وكان فى كذا نوع تعذيب شوفته بس الحقيقة مش فاكرهم


    وبعد كدة لقيت نفسى بفكر كتير فى الجنة والنار

    و كنت اقول لنفسى ازاى احنا اهل الجنة

    احنا عددنا قليل وكنت طبعا مش معترف بالغرب لانهم علمانين يعنى مسيحين بالاسم

    واحنا فى العرب قلة اوى مش معقولة



    انا اسف هكم كلامى بعدين عشان عندى ناس كتير اوى وخاف حد يخش على غفلة وانا عندى كلام كتير اوى


    على فكرة انا هقول لكم على نصايح مهمة جدا بس بعدين


    متشكر اوى على الترحيب

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • ثبتك الله يا اخي اسئل الله ان يهدي القوم الضالين الى الطريق الحق و اسئل الله ان يهدينا
      و انا انظرك على احر من الجمر الخبر
      و اتمنى يا اخي ان تنطق الشهادتين حتى نفرح بك اكثر ثبتك الله و ايانا على هذا الدين

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • انا مش عارف اشكركم اد اية على هذا الكلام الجميل اللى بسمعه على الاميل وعلى المنتدى


        نفس الموقف دة حصلى معا صحابى فى المدرسة من فترة

        كانوا كلهم بيحبونى جدا رغم انى لا اتكلم فى اى حوار خلاص بخصوص الدين بس كانوا على طول يقولوا انت لا يمكن ان

        تكون مسيحى انت مش شكلهم خالص وكانوا اصحابى لدرجة قوية


        اكتر جملة سمعتها فى حياتى انت شكلك مش زى المسيحين خالص


        رغم انى شبه ابويا بالظبط وهو مسيحى

        معلش كنت عايز اعرف يعنى اية مش شبه المسيحين ...انا عن نفسى شايف ان المسلم شبه المسيحى مفيش فرق...ونفسى اعرف اية الفرق....


        فى النهاية اشكركم على الترحيب دة فى الايميل وعلى المنتدى

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • بسم الله الرحمن الرحيم
          الله أكبر الله أكبر الله أكبر الله أكبر
          إبنى العزيز y2j
          الحمد لله رب العالمين أحيك بتحية الإسلام
          السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وهى تحية أهل الجنة ندعوا الله أن نكون جميعآ من أهلها
          لقد تمت ولادتك من جديد فالأسلام يجب ما قبله من الذنوب كما يبدل الله ذنوبك السابقة إلى حسنات
          فأنت أفضل من غيرك بكثير لأنك إستخدمت نعمة العقل وأعملت الفكر وتدبرت الواقع الذى كنت تعيشه فرفض عقلك الضلال والضباب
          والتدليس على الله ولم تتبع ما وجدت عليه آبائك وهو الكفر البين الصريح ولم يشبع نهمك فى البحث عن الحق إجابات القساوسة وما فيها من الفسق والتقول على الله ففطنت إلى الحقيقة المرة وهى عبادنهم لإنسان لا يملك لنفسه ضرآ ولا نفعا مع إنه عليه السلام لم يقل فى آناجيلهم اعبدونى ولم يقل لهم إنة خالقكم أو إبن خالقكم بل كان يقول أنا إبن الأنسان آى مريم الصديقة تمامآ كما يطلق عليه فى القرءان الكريم المسيح عيسى بن مريم . واستخدمت عقلك وفطرتك السوية فى البحث عن الحق حتى وصلت إليه منتصرآ له ومقرآ به وهو أن الله ليس كمثله شيىء وإنه سبحانه لا والدآ ولا مولودآ ولا يشرك فى حكمه أحد وإن عيسى عبد الله ورسوله تمامآ كأخيه محمد صلى الله عليه وسلم وأخيهم موسى وكلهم أنبياء الله مثل من سبقوهم من الأنبياء ويجب عليك عند ذكر رسول الله محمد صلى الله عليه أن تصلى وتسلم عليه ولا تذكره بدون الصلاة عليه كما أمرنا ربنا سبحانه فى كتابه الكريم ( إن الله وملائكته يصلون على النبى يا آيها الذين آمنوا صلوا عليه وسلموا تسليما )وصيغة الصلاة عليه هى ( آللهم صلى على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد كما صليت على سيدنا إبراهيم وعلى آل سيدنا إبراهيم إنك حميد مجيد وبارك على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد كما باركت على سيدنا إبراهيم وعلى آل سيدنا إبراهيم إنك حميد مجيد )
          الله أكبر الله أكبر الله أكبر الله أكبرولله الحمد الدائم والشكر البالغ على عظيم منته وسابغ فضله على خير امة اخرجت للناس

          îن îëéىهْ نçمùهْ?


          • انا اسف لو كان الكلام اللى كتبة مش مفهموم


            عشان انا كنت بكتبه وانا فرحان جدا

            انا عارف ان الحلم الاول مش مفهوم ...عشان كنت بكتبه وانا فرحان جدا

            لو حد مش فاهم الكلام يقولى

            او عايز يستفسر





            ملحوظة هامة





            و المرة القادمة سوف اقول لكم حجات انتم مش عرفنها عن الدين المسيحى...........من داخل الدين

            لانى خلاص اتاكد انه وثنى بنسبة مليون فى المية

            îن îëéىهْ نçمùهْ?


            • انا مرة حلمت انى قاعد معا نبى الاسلام وكنت مسلم رغم انى كان مليش خالص فى حورات الاديان ولا كنت بحب اى مسلم الحقيقة بس كان فى ناس قاعدين معايا وهما بيكلموا الرسول محمد بس انا مشفتهوش ولا سمعت صوته خالص رغم كل اللى معايا كانوا بيكلموه وانا مش قادر اقول حاجة حاسس انى مشلول رغم كل اللى معايا كانوا بيتحكوا
              وفرحنين وكانوا بيرحبوا بالرسول محمد وانا مش قادر اقول اى حاجة خالص وكان شكلى واحد تانى يعنى مش انا كان واحد شكله زى المسلمين زمان زى الافلام بس كان انا وهما كلهم مشيوا حتى الرسول محمد وكان كنت قاعد لوحدى ...بس انتهى الحلم على كدة .....وحكيت الحلم دة لاهلى كانوا يقولوا شيطان ...وكانوا يقولوا كلام مش هقدر اقولوا عشان دة منتدى محترم جدا جدا ......
              الأخ الكريم

              وما سأقوله لك الآن سيثبتك أكثر وستتأكد أنك اعتنقت الدين الصحيح

              طبعاً المسيحيين يروا أن من شاهد المسيح عليه السلام في المنام فقد رآه حقاً وأن المسيح جاءه لأنه يحبه ويرسل إليه رسالة

              سأروي لك رؤية فيها المسيح عليه السلام وستثبت لك أنه نبي مثل كل الأنبياء

              لقد مَنّ الله علي بأن رأيت الثلاثة أنبياء في رؤية واحدة معاً
              نبي الله موسى ونبي الله المسيح عليه السلام ونبي الله محمد عليهم جميعاً أفضل الصلاة والتسليم
              ورأيتهم يجلسون معاً بداخل مبنى الكعبة من الداخل
              ورأيتني دخلت إليهم وكان بالكعبة شباك صغير يطل على الحجاج وهم يطوفون بالكعبة
              وكان ينظر إليهم محمد صلى الله عليه وسلم وهو سعيد

              أنت كرجل منصف بما تفسر تلك الرؤية؟

              أي إنسان بيفهم هيقول أن هذا فعلاً أكبر دليل على أن موسى وعيسى ومحمد عليهم الصلاة والسلام جميعهم أنبياء من الله وأتوا برسالة واحدة من الله ودينهم واحد مع اختلاف الشرائع
              وأنهم جميعاً مرسلين من الله وليس فيهم إله أو رب

              ما رأيك لقد قصصت تلك الرؤية فب منتدى مسيحي وكان ردهم مفاجأة

              ولكن للقليل من المكر حتى أسمع منهم كلمة منصفة فقد قمت أولاً بسؤالهم بالسؤال الآتي

              لقد رأيت المسيح في المنام فهل هو المسيح حقاً وهل هي رؤية حقيقية؟أم هذا حلم من الشيطان؟

              لاحظ يا أخي أنني لم أذكر لهم محمد صلى الله عليه وسلم في الرؤية واستفسرت عن ظهور المسيح عليه السلام فقط

              قالوا لي طبعاً هو المسيح والشيطان لا يستطيع أن يتمثل في صورته وقد جاءكِ في المنام لأنه بيحبك وجاء لخلاصك

              المهم بعد أن أقروا لي أنه المسيح

              رويت لهم الرؤية وذكرت محمد صلى الله عليه وسلم فيها
              إنقلبوا رأساً على عقب وبعد أن كانت الرؤية للمسيح قالوا أنها من الشيطان وظهر التخبط والتناقض واضحاً في كلامهم

              فأحياناً يولون لي هذا حلم من الشيطان ويعودون يقولون هذه رؤية وتفسيرها أنك موجوده هنااااااااا في منتدانا المسيحي

              وقد صورت تلك الحوارات في موضوع مستقل على منتداي الحبيب البشارة الإسلامية أدعوك أن تشاهده لتعرف مدى تناقضهم وجهلهم وأنهم لا يفقهون شيئاً ويفسرون الأمور على حسب هواهم الشخصي دون قواعد أو أسس

              على هذا الرابط



              شاهد بنفسك آرائهم قبل أن أذكر محمد صلى الله عليه وسلم في الرؤي وتفسيرهم المتناقض تماماً بعد أن قلت أن محمد صلى الله عليه وسلم ظهر مع الأنبياء في الرؤية

              أدعو الله لك الثبات والإخلاص والصدق في الإيمان وحب الله ورسوله حبيبنا وحبيب ربنا

              îن îëéىهْ نçمùهْ?


              • انا اتبعتلى رسائل كتير اوى



                الرسائل تقول لماذا لا تنطق الشهادة رغم انى نطقطها



                اشهد ان لا يوجد اله الا الله واشهد ان الرسول محمد نبى من عند الله

                واشهد ان السيد المسيح اجمل الخلق ورسول من عند الرب الى البشر

                îن îëéىهْ نçمùهْ?


                • السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

                  مبارك عليك اسلامك ،

                  نفس الموقف دة حصلى معا صحابى فى المدرسة من فترة

                  كانوا كلهم بيحبونى جدا رغم انى لا اتكلم فى اى حوار خلاص بخصوص الدين بس كانوا على طول يقولوا انت لا يمكن ان

                  تكون مسيحى انت مش شكلهم خالص وكانوا اصحابى لدرجة قوية


                  اكتر جملة سمعتها فى حياتى انت شكلك مش زى المسيحين خالص


                  رغم انى شبه ابويا بالظبط وهو مسيحى

                  معلش كنت عايز اعرف يعنى اية مش شبه المسيحين ...انا عن نفسى شايف ان المسلم شبه المسيحى مفيش فرق...ونفسى اعرف اية الفرق....


                  فى النهاية اشكركم على الترحيب دة فى الايميل وعلى المنتدى
                  في الحقيقة أنا لا أجد فروقا شكلية واضحة بين المسلمين و المسيحيين ،
                  لكن هذا لا يمنع امكانية اكتشاف الفرق لكل ذي بصيرة ،
                  نحن جميعا مسلمون بالفطرة خلقنا مسلمين ،فاذا نصرنا آباؤنا نعرض عن الاسلام و نبتعد عن الفطرة و ينطبع هذا على وجوهنا ،
                  واضح من كلامك أنك خلال مشوار حياتك حاولت ألا تقطع صلتك بفطرتك السليمة وهنا مكمن السر في أنك لم تبد مسيحيا .

                  بالمناسبة موضوع تمييز دين شخص لا يرتدي علامات دينية هو موهبة من عند الله و فراسة ،
                  مثال على ذلك :أستطيع تمييز اليهود و أقول هذا يهودي (بدو ن الطاقية الشهيرة و من غير ما يتكلم حتى ) ويطلع يهودي ،
                  و بالمناسبة عمري ما أخطأت يهودي

                  بالنسبة للمسيحيين ممكن أخطيء المسيحي لكن بنسبة بسيطة لا تتعدى ال10% و غالبا ده بيكون واحد زيك كده لم تنقطع صلته بالفطرة بالرغم من مسيحيته .

                  أتمنى أكون أفدتك باجابتي،بارك الله فيك

                  îن îëéىهْ نçمùهْ?


                  • السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

                    اسأل الله ان يتقبل منك اخى الحبيب ...واسأل الله ان يبارك فى كل الاخوة ويحفظهم وخاصا اخى طارق الذى وقف بجانبك كتير.

                    والله الفرح يملىء قلبى...وبالمناسبة رؤيتك وانت جالس مع اشرف الخلق عليه الصلاه والسلام...والله نصدقك ...واقسم بربى ان هناك حالات كثيرة من معتنقين الاسلام مشابه لحالتك من حيث رؤية أشرف الخلق عليه الصلاه والسلام.

                    ربنا يتقبل منك اخى ويثبتك على الحق...واسأل الله ان يجزى اخى طارق وكل الاخوة الفردوس الاعلى.

                    رغم الفرح الذى يملىء قلبى...الا انى حزين لعدم متابعة الموضوع من البداية.




                    المشاركة الأصلية كتبت بواسطة y2j مشاهدة المشاركة
                    انا اتبعتلى رسائل كتير اوى

                    المشاركة الأصلية كتبت بواسطة y2j مشاهدة المشاركة




                    الرسائل تقول لماذا لا تنطق الشهادة رغم انى نطقطها




                    اشهد ان لا يوجد اله الا الله واشهد ان الرسول محمد نبى من عند الله



                    واشهد ان السيد المسيح اجمل الخلق ورسول من عند الرب الى البشر


                    بالنسبة لنطق الشهادة .


                    الاخوة طلبوا منك اخى ربما على الخاص نطقها دون اى زيادة فيها ودون اى اضافات منك...هكذا اخى:




                    ((اشهد أن لا إله الإ الله وأن محمد رسول الله وأن المسيح عيسى ابن مريم عبد الله و رسوله))




                    معنى شهادة أن لا إله إلا الله: أقرُّ بلساني وأصدق بقلبي أن المعبود بحق هو الله سبحانه وتعالى وحده.




                    معنى شهادة أن محمداً رسول الله: أقرُّ بلساني وأصدق بقلبي أن محمداً رسول الله مرسل من عند الله لإخراج الناس من الظلمات إلى النور أي من الجهل والكفر إلى العلم والإيمان.



                    ومعنى ان المسيح بن مريم عبدالله ورسوله : هو نفى الالوهيه عن السيد المسيح والاقرار به انه عبد ورسول الله.





                    المراد من الشهادتين : نفي الألوهية عما سوى الله تعالى، وإثباتها لله تعالى، والإقرار برسالة محمد صلى الله عليه وسلم.




                    فما عليك سوى قول وكتابة :



                    ((((اشهد أن لا إله الإ الله وأن محمد رسول الله وأن المسيح عيسى ابن مريم عبد الله و رسوله))



                    وتكفيك اخى ((أشهد أن لا إله الإ الله وأن محمد رسول الله))



                    لكن لازم تكمل وتقر بعبودية السيد المسيح لله وحده..وانه عبد ورسول الله...ولنفى الوهيته المزعومة...لآنه كان معتقدك السابق...فيجب عليك نفيه....ولذلك كملنا وقلنا وان تشهد بأن المسيح عبد ورسول الله.




                    الله اكبر ولله الحمد....الله اكبر ولله الحمد.



                    Last edited by فلوجه; 03-10-2008, 02:46 PM.
                    إضغط على الصورة لمشاهدتها بالحجم العادي

                    îن îëéىهْ نçمùهْ?


                    • المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الفضة مشاهدة المشاركة
                      السلام
                      المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الفضة مشاهدة المشاركة



                      في الحقيقة أنا لا أجد فروقا شكلية واضحة بين المسلمين و المسيحيين ،



                      اولا مرحب بيك اخى فى منتديات الفرقان للحوار الاسلامى المسيحى....اتمنى ان تترك كلامك هذا لكى يتسنى لكل الاخوة والاخوات تهنئة اخونا الكريم على اسلامة..لان كلامك يحتاج للنقاش.


                      اخى هناك فروق جوهرية وواضحة جدا ولا خلاف على كفرها....معتقد المسيحية الان يختلف اختلاف كلى من حيث المعبود ومن الوحدانية ومن الايمان بالرسل والانبياء والصلاه والصوم وكتابهم المقدس ايضا....العقيدة كلها...لآنها امتزجت بالتحريف وبالوثنية.

                      عقيدتهم بالكامل تحتاج للنقاش.....اخى لا عليك سوى دخول القسم المسيحى .

                      لا تنسى تفقد القسم المسيحى وانت ستجد كل شيىء عن المسيحية.


                      إضغط على الصورة لمشاهدتها بالحجم العادي

                      îن îëéىهْ نçمùهْ?


                      • اولا مرحب بيك اخى فى منتديات الفرقان للحوار الاسلامى المسيحى....اتمنى ان تترك كلامك هذا لكى يتسنى لكل الاخوة والاخوات تهنئة اخونا الكريم على اسلامة..لان كلامك يحتاج للنقاش.



                        اخى هناك فروق جوهرية وواضحة جدا ولا خلاف على كفرها....معتقد المسيحية الان يختلف اختلاف كلى من حيث المعبود ومن الوحدانية ومن الايمان بالرسل والانبياء والصلاه والصوم وكتابهم المقدس ايضا....العقيدة كلها...لآنها امتزجت بالتحريف وبالوثنية.


                        عقيدتهم بالكامل تحتاج للنقاش.....اخى لا عليك سوى دخول القسم المسيحى .


                        لا تنسى تفقد القسم المسيحى وانت ستجد كل شيىء عن المسيحية.
                        توضيح :أنا قصدت أنه لا يوجد فرق في الملامح بين المسيحيين و المسلمين ،

                        أما عن العقيدة فالفرق واضح مثل الشمس

                        أختكم في الله الفضة

                        îن îëéىهْ نçمùهْ?


                        • المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الفضة مشاهدة المشاركة
                          توضيح :أنا قصدت أنه لا يوجد فرق في الملامح بين المسيحيين و المسلمين ،

                          أما عن العقيدة فالفرق واضح مثل الشمس

                          أختكم في الله الفضة
                          اسف اختى ....التقصير من عندى انا.

                          ومرحب بيكِ اختى فى المنتدى...واتمنى ان لا تكون هذه اخر مشاركة لكِ.

                          كل عام وانتى بخير.
                          إضغط على الصورة لمشاهدتها بالحجم العادي

                          îن îëéىهْ نçمùهْ?


                          • ماشاء الله ولا حول ولاقوة الا بالله
                            هنيئا لنا ولك نعمة الاسلام وثبتك الله وايانا على دين الحق
                            من اسباب دخولى على هذا المنتدى المبارك عندما رايت موضوعك فى بدايته وحسيت باحساس كبير جدا
                            باقبال اخ جديد فى دين الاسلام فلله الحمد والشكر حمدا كثيرا مبارك

                            الله اكبر _ الله اكبر _الله اكبر _ لا اله الا الله
                            الله اكبر _الله اكبر _الله اكبر _محمد رسول الله












                            îن îëéىهْ نçمùهْ?




                            • الله أكبر و لله الحمد

                              أنا أخوك مسلم من منتدى البشارة الإسلامي أيضا

                              و أيضا دخلت هنا خصيصا لكي أهنئك بالإسلام

                              و الشكر الجزيل للإخوة المسلمين الذين لم يتوانوا في أن يظهروا لك حقيقة الإسلام و نبيه :009:

                              و لكنني أعتب عليهم عتابا رقيقا لتسرعهم و ملاحقتهم لك لكنك يجب أن تعذرهم لأنهم ما أرادوا لك إلا الخير جزاهم الله خيرا

                              و الحمد لله الذي أعتق بهم جسدك من النار

                              îن îëéىهْ نçمùهْ?


                              • الحمد لله الذي بنعمته تتم الصالحات

                                مبارك لأخينا الفاضل ونسأل الله أن يهدي أهله خاصة وسائر النصارى عامة إلى ترك الضلال المبين إلى الحق المبين


                                ثبتنا الله وإياك على الحق يا أخي الفاضل فقد ربحت إن شاء الله محمدا :009:ولم تخسر المسيح :009:

                                سبحانك اللهم وبحمدك ... أشهد أن لا إلاه إلا أنت ... أستغفرك وأتوب إليك

                                îن îëéىهْ نçمùهْ?

                                Working...
                                X