إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

حوار مفتوح مع الضيف جريت برنسبلز

Collapse
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام علي رسول الله

    ثم اما بعد

    صديقي الجديد

    اولا انا سعيد بالحوار معك وارجو ان يكتمل


    اولا انا احييك علي ذكاءك الواضح

    فانت تهرب من كل الاسئلة الموجهة لك وباحتراف


    انا قلت لحضرتك ان المراة عندنا تفطر لانها تحيض بينما الرجل يصوم لانه لايحيض


    والمراة تعوض الصيام لانه شهر واحد في السنة بينما لا تعوض الصلاة لانها يوميا والاسلام دين عدل فلا يمكن ان تكون طبيعة المراة انها تحيض ثم يحملها الاسلام مشقة تعويض الفائت من الصلاة مع الصلوات المفروضة وهو امر صعب ولا يكلف الله نفسا الا وسعها

    واوضحت لك ان ما تعترض عليه هو امر موجود في شريعتك وبصورة مشوهة


    فان المراة تصبح نجسة وتنجس ما حولها ولكي تتطهر عليها ان تذهب لكاهن وتقدم قربانا لخطيئة لم ترتكبها

    وفي نفس الوقت يحرم عليها ان تصلي او ان تقرب الكنيسة

    ولم يحدد دينك هل تعوض هذه الصلوات ام لا؟



    وتكلمت حضرتك عن الاسفار وقانونيتها وان هناك اضافات ولكنك تستطيع ان تحدد الاضافات التي اضيفت بغير وحي؟وهو كلام عجيب كما اوضحت لحضرتك لانه طالما وجدت الاضافات انتفي معها الوحي

    والان انت تعود وتقول

    الأسفار الصحيحة بالنسبة لمذهبى

    أيوة ما الكتاب اللى بؤمن بيه أنا مش فيه إضافات لكن مثلاً الأرثوذوكس عندهم


    حضرتك دخلت بنا لموضوع جديد وهو كيف حددت انت ومذهبك الاسفار الموحي بها من الله عن غيرها الغير موحي به ؟

    وكيف حددت الاضافات من الاصول؟

    علما يا صديقي باني اسف ان اخبرك ان حوالي تسعين بالمائة من كتاب اسفار الكتاب المقدس مجهولين

    الشواهد يعنى آيات الكتاب المقدس
    ارجو ان تخبرني بايات الكتاب المقدس التي تحرم تعدد الزوجات ؟


    يعنى لو أنتم شايفين إن المرأة أفضل من الرجل , عادى أنتم حريين , وأنا مش شايف ده نقص من الدين , لكن إعترفوا بكدة وأنتم اللى خجلانين
    من قال ان المراة افضل من الرجل ؟

    ارجو ان تخبرني ؟


    ى مثلاً القوامة , يعنى إن الراجل مسئول عن المرأة وينفذلها كل طلباتها والمرأة مش بتعوض الصلاة المرأة لم تكون أم بيتغفرلها كل ذونبها
    والآية اللى ذكرتها فى الرد اللى فات , كل دى إمتيازات للمرأة وأنا متأكد من رأيئ ومش شايف من حضراتكم أدلة مقنعة بالنسبة لى فعشان كدة بفضل ينتهى الموضوع عشان أكيد مافيش حد من حضراتكم يعنى هايكون أحسن من مدير المنتدى نفسه

    الاول حتي يتضح الامر بالنسبة لك لايوجد هناك من افضل ولا من هو اقل هذا دين يا صديقي ليس بالافضل هناك حق ان ظهر وجب اتباعه

    اما كون حضرتك متاثر بالكتاب المجهول المصدر الذي تؤمن به فهذه مشكلة خاصة بك


    أصل يعنى أجيب المصدر منين , الكنيسة التابع ليها جديدة من 6 سنوات فقط ,
    ما هو احنا مالناش دعوة بكون الكنيسة جديدة

    المصدر لابد ان يكون قديم ارجو ان تخبرنا به


    المسيحية أعطت الحق الكامل للجنسين من وجهة نظر المذهب وأنا تحدثت بما فيه الكفاية فى الأمر ده وفى النهاية مش بقتنع غير بوجهة نظرى

    أنا مش متطرف فى الرأى , لكن زى حضرتك مقتنع لعدل الإسلام وأنت مقتنع بالرأى ده
    ماهو للاسف انا مش لاقي مذهب علشان افهم وجهة نظره

    ممكن موضوع سهل
    كما تريد حضرتك اتفضل حدد الموضوع وانا معك

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • #17
      زى ما حضرتك واثق من الإسلام , فالمذهب متفق على اللى صحيح أو موضوع من الكتاب المقدس
      +
      هابقى أراسل الكنيسة وأعرف بالضبط كيف أوضحلك الكتاب المقدس لدى المذهب من الكتاب المقدس وليكن الكامل عند الأرثوذوكس وعندما يرسلوا الرد هاقدر أناقش حضرتك بشأن لو فى أشياء متلاسبة عند حضرتك فى تفسيرها أو نستغل الوقت بالإعتراف بإن السفر موضوع أو مش وحى
      +
      مافيش موضوع جديد , بس لازم نحدد القواعد عشان نأسس عليها ما فوقها
      +
      ستوب كلام عن المرأة , شوف المناظرة مع مدير المنتدى وهاتعرف رأئى الذى لم يتيغير
      +
      يعنى أنا غلطان إنى قلت كده مصدر المذهب الكنيسة المختلفة مع شهود يهوه لما سألتنى ؟
      لما الكنيسة تحدد بالمراسلة أقدر أجاوب حضرتك
      +
      كنت تكمل قلت الموضوع عن العدل بشكل عام

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • #18
        زى ما حضرتك واثق من الإسلام , فالمذهب متفق على اللى صحيح أو موضوع من الكتاب المقدس
        لا الموضوع مختلف انا واثق من الاسلام لانني اعرفه جيدا

        ما انت واثق من شيء لا تعرفه والا فانا استشهد بسفر لاتعرف ان كان صحيحا او غير صحيح فكيف تكون واثق من عقيدة لا تعرف ما هي ؟




        تكمل قلت الموضوع عن العدل بشكل عام
        طيب يا صديقي لنتحدث عن العدل في المسيحية اولا


        اولا اريد ان اسال حضرتك هل من العدل ان يرسل الله عز وجل انبيائه ورسله الي الخلق ليعلموهم امور دينهم ويخبرونهم باوامر الله ونواهيه ليعملوا بها وليجازي الله الصالح بصلاحه ويعاقب الكافر علي كفره ثم بعد كل هذا يدخلهم الجحيم فجاة دون ان يخبرهم انه سيدخلهم الجحيم ؟

        يدخل الصالح والفاسد الي الجحيم؟

        يدخل موسي مع فرعون ويدخل هامان مع يوحنا المعمدان؟هل هذا عدل ؟


        لا والاكثر من هذا ياتي شخص عادي ربما يكون ذهابه الي الكنيسة قليل وربما كان خاطيء ولكنه جاء بعد صلب المسيح وفداؤه فيموت فيدخل الفردوس مباشرة

        هل هذا عدل ؟

        ارجو ان تخبرني بكلام واضح
        Last edited by د/احمد; 07-08-2011, 12:10 AM.

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • #19
          أنا واثق
          +
          فين الشاهد ؟
          وبعدين ما هو فى الإسلام الفرد بيدخل برحمة ربنا فقط , يعنى أيضاً ممكن يكون فى مسلم لا يدخل الجنة أفضل من آخر دخلها
          يعنى مش بالأعمال فى الإسلام أيضاً ومافيش حد عارف مين فى الجنة ومين فى النار ؟

          îن îëéىهْ نçمùهْ?


          • #20
            أنا واثق

            فين الشاهد ؟
            ارجو التوضيح ماذا تقصد

            هل تقصد السفر الذي استشهدت انا به ؟

            انا استشهدت بسفر اللاويين وهو سفر قانوني عند اليهود والارثوذوكس والبروتستانت والكاثوليك بينما لا تعرف انت ان كان سفرا قانونيا عندكم ام لا ؟


            وهذا كلام الويكبيديا


            سفر اللاويين (بالعبرية: ויקרא) هو أحد الاسفار المقدسة في التناخ الكتاب المقدس لدى الديانة اليهودية والعهد القديم لدى المسيحية؛ ولا خلاف على قدسيته لدى جميع الطوائف المسيحية واليهودية؛



            يعنى أيضاً ممكن يكون فى مسلم لا يدخل الجنة أفضل من آخر دخلها
            يعنى مش بالأعمال فى الإسلام أيضاً ومافيش حد عارف مين فى الجنة ومين فى النار ؟
            لا يا استاذ هذا كلام من تاليفك وتلحينك

            الاسلام دين عدل لايمكن ان يدخل مسلم مستحق للجنة النار ابدا

            ولا يستوي ابدا من عمل مع من لم يعمل ولا يستوي المؤمن والكافر


            الامور عندنا توزن بميزان ذهب

            (فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ * وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ) ...
            هذا امر لايحدث الا في كتابك المقدس
            يدخل اللص الفردوس بينما يدخل يوحنا المعمدان الجحيم

            ما رايك هل هذا عدل؟

            ام انه عين الظلم ؟
            Last edited by د/احمد; 07-08-2011, 12:37 AM.

            îن îëéىهْ نçمùهْ?


            • #21
              يعنى أيضاً ممكن يكون فى مسلم لا يدخل الجنة أفضل من آخر دخلها
              وهل الله (حاشا لله) ظالم يا عزيزي !

              الإله في المسيحية عاقب آدم وحواء على ذنب لم يدركوه لأنهم كانوا لا يعرفون الخير ولا الشر ، وعاقب الأرض ولا أدرى ما سبب لعنه للأرض (!) ... أليس هذا ظلم ؟

              عموماً ، أسجل مروري ومتابعتي .. وبالتوفيق يا دكتور أحمد .

              îن îëéىهْ نçمùهْ?


              • #22
                وتوزيعى كمان يا دكتور أحمد مافيش مشاكل مع إنى متأكد إن الإنسان بيدخل الجنة فى الإسلام برحمة ربنا فقط مش بأعماله

                يعنى , محمد متولى الشعراوى مثلاً راجل دين فاضل , الكثير بيطلق عليه إنه إمام القرن فى الإسلام الذى يبعث للأمة ؟
                يا ترى ممكن أضمن إنه فى الجنة ؟
                وأنا مثلاً لو أسلمت وكانت أعمالى نسبتها الأكبر حسنات أضمن دخول الجنة ؟

                طيب ليه مثلاً , رجل دخل الجنة فى كلب ساقه وإمرأة دخلت النار لأنها عذبت قطة , بالرغم من إن ده مجرد عمل من الحياة كلها وممكن يكون العكس صحيح ؟

                +
                لحين التأكد من الأسفار فى العهد القديم , إسالنى حالياً من العهد الجديد بس ضيف الشاهد من الكتاب المقدس من فضل حضرتك

                îن îëéىهْ نçمùهْ?


                • #23
                  د. أحمد

                  فى سؤال عايز أساله لحضرتك , أنت شايفنى مش عارف كده أى حاجة , مش شايف إن ده تضييع وقت ؟
                  +
                  حضرتك عندك إنتينشن إنك تنهى الحوار زى ما إنتهى مع مدير المنتدى ؟

                  وشكراً مقدماً على رحب وسعة صدر حضرتك

                  îن îëéىهْ نçمùهْ?


                  • #24
                    المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Great Principles مشاهدة المشاركة
                    د. أحمد

                    فى سؤال عايز أساله لحضرتك , أنت شايفنى مش عارف كده أى حاجة , مش شايف إن ده تضييع وقت ؟
                    +
                    حضرتك عندك إنتينشن إنك تنهى الحوار زى ما إنتهى مع مدير المنتدى ؟

                    وشكراً مقدماً على رحب وسعة صدر حضرتك
                    صديقي الجديد العزيز

                    اولا قبل ان ارد علي اي كلام احب ان اوضح لك انني احترمك جدا

                    وسعيد بالحوار معك ولا يوجد اي نية لدي لانهاء الحوار مع حضرتك الا ان رغبت حضرتك في هذا

                    ارجو ان تعرف اننا جميعا هنا لاظهار الحق ولا شيء غير الحق

                    ثم يا استاذ كل شوية تقوللي مدير المنتدي مدير المنتدي

                    في ايه ياعم انت بتعايرني؟

                    îن îëéىهْ نçمùهْ?


                    • #25
                      حضرتك عندك إنتينشن إنك تنهى الحوار زى ما إنتهى مع مدير المنتدى ؟


                      عزيزي لا تُضلل الناس وتتمسّكن لقد أنتهى الحوار الذي بيني وبينك والسبب هو أنك ترفض كلام أهل العلم وتعتمد على تفسير هواك فقط وعندما سألتك هل تستخدم تفسير الهوى في الكتاب المقدس إيضاً ؟

                      أنت قلت ( لا ) وقلت أنك ترجع لكلام أهل العلم حتى لو كان النص صريح وواضح في الكتاب المقدس ..!!!!!

                      فلا حوار مع أصحاب الهوى يا عزيزي

                      ثانياً : لا تتكلم عن حواري معك وتذكر أسمي في كل لحظه فأنتهى ذاك الحوار وذهب في حال سبيله فلديك حوار جديد ركز عليه من فضلك

                      ثالثاً : يُمنع عليك نقد الإسلام العظيم دون أحضار شاهد من القرآن الكريم أو من السنة النبوية الشريفة الصحيحه ( وليست مشكلتنا أنك تسمع من فلان ولا تعرف ما هي الشواهد )
                      وكما قلت لك إذا لا تُريد أن تتبع المنهج العلمي الأكاديمي في الحوار لا تتكلم في الإسلام العظيم بتاتاً

                      فأذا رأيت لك نقد على الإسلام العظيم دون أحضار شواهد
                      وتستخدم تفسير الهوى سأحذف مشاركتك

                      أعتقد كلامي واضح ولا يحتاج أن أكرر

                      îن îëéىهْ نçمùهْ?


                      • #26
                        السلام عليكم
                        حياكم الله جميعاً
                        أرى أن نفتح صفحة جديدة مخصصة للحوار بين الضيف جريت، وبين الأخ الدكتور الفاضل العزيز أحمد، حيث نرى انسجاماً بينهما.
                        على أن يتم الاتفاق على موضوع محدد للنقاش بدلاً من الاستمرار في الفوضى العارمة.
                        منتظر رد الطرفين.
                        موفقين.
                        אין אלוה מבלעדי אללה ומחמד הוא שליח אללה
                        إن عرفتَ أنك مُخلط، مُخبط، مهملٌ لحدود الله، فأرحنا منك؛ فبعد قليل ينكشف البهرج، وَيَنْكَبُّ الزغلُ، ولا يحيقُ المكرُ السيء إلا بأهلِهِ. [الذهبي، تذكرة الحفاظ 1 / 4 ].
                        בטח באללה ועשׂה טוב שׁכן ארץ ורעה אמונה

                        îن îëéىهْ نçمùهْ?


                        • #27
                          اولا هنا توضيح مهم جدا قبل توضيح كلام حضرتك

                          المثالين الذين قمت حضرتك بالاستشهاد بهما لاعلاقة لهما بما استشهدت به انا من عقيدتك

                          الموضوع مختلف تماما

                          نحن امام انبياء وهم صفوة الله في خلقه ارسلهم الله بعد ان اصطفاهم برسالاته وبكلامه وارسلهم للناس ليخبروهم باوامر الله ونواهيه وحقيقة اسماؤه وصفاته

                          وارسل للناس الشرائع التي بها صلاح الارض معهم وامر الناس باتباعهم لكي لا يهلكوا ومنهم يوحنا المعمدان افضل مولود من النساء والذي كان يعمد الناس لمغفرة الخطايا وعمد المسيح ومات شهيدا مقطوع الراس فدخل الجحيم مثله مثل الفرعون ؟


                          بينما اللص الذي كان مصلوبا مع يسوع دخل الفردوس ؟

                          كيف هذا ؟

                          يا للهول ؟

                          ماذا فعل اللص من اعمال صالحة ولم يفعله المعمدان؟

                          حتي يدخل المعمدان الجحيم ويدخل اللص الفردوس؟

                          وكيف يدخل المعمدان الجحيم اصلا؟

                          وكيف يدخل متساويا مع الفرعون؟

                          وكيف يفضل اللص عليه ؟

                          هذا هو السؤال ارجو ان يكون الموضوع قد اتضح


                          اما عن المثال الاول

                          توزيعى كمان يا دكتور أحمد مافيش مشاكل مع إنى متأكد إن الإنسان بيدخل الجنة فى الإسلام برحمة ربنا فقط مش بأعماله

                          يعنى , محمد متولى الشعراوى مثلاً راجل دين فاضل , الكثير بيطلق عليه إنه إمام القرن فى الإسلام الذى يبعث للأمة ؟
                          يا ترى ممكن أضمن إنه فى الجنة ؟
                          النقطة الاولي ان الانسان يدخل الجنة برحمة ربنا فقط فهذه كلمة حق ولا شك

                          فان الانسان مهما فعل يا صديقي وان ظل صائما قائما منذ المولد حتي الممات ما وفي الله حق نعمة واحدة انعم بها عليه


                          كما ان الجنة وكما تعرف فيها مالم تري عين ولا خطر علي قلب بشر فاي عمل هذا يعمله الانسان يكون مستحقا لنيل هذه الجنة الا برحمة الله ؟هل فهمت المقصود من هذا الكلام


                          اما عن الجزم بان الامام الشعراوي رحمه الله في الجنة فلا يستطيع كائنا من كان ان يجزم بدخوله الجنة لاننا لا نعرف ما في الصدور نحن لنا الظاهر والباطن موكل الي الله عز وجل

                          هو وحده العليم بما في الصدور فنحن لانعلم شيئا عما كان بينه وبين ربه انما لنا الظاهر

                          لذا نقول نحسبه علي خير ولا نزكي علي الله احد


                          وأنا مثلاً لو أسلمت وكانت أعمالى نسبتها الأكبر حسنات أضمن دخول الجنة ؟
                          هذا امر لاشك فيه وهو ما اخبرنا به رسول الله صلي الله عليه وسلم بينما يضحك اعداء الاسلام علي اصدقائنا النصاري ويقولوا ان الاسلام لا يضمن الجنة ؟

                          من قال هذا ؟


                          { فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ * وَمَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خَالِدُونَ (10) ] } [ المؤمنون:102 ، 103 ]


                          روي البغوي عن ابن مسعود قال يحاسب الناس يوم القيامة فمن كانت حسناته أكثر من سيئاته بواحدة دخل الجنة ومن كانت سيئاته أكثر من حسناته بواحدة دخل النار

                          يتبع ان شاء الله
                          Last edited by د/احمد; 07-08-2011, 01:40 AM.

                          îن îëéىهْ نçمùهْ?


                          • #28
                            شكراً يا كونت , الحمد لله إن الحوار إنتهى الحمد لله
                            بس يعنى أنا محترم الإسلام العظيم جداً , لكن مش بلاقى المقابل عن المسيحية

                            ملاحظة : لازم أعرف . دلوقتى حضرتك مدير المنتدى يعنى الأعضاء كلها والمشرفين اللى حضرتك مختارهم أكيد موافقينك فى كل حاجة
                            فأنا هقول إنى أنا كنت الغلطان , فيبقى أعرف ممكن أى حد تانى ينهى الحوار زى حضرتك عشان أنسحب من الأول ولا لا ؟

                            îن îëéىهْ نçمùهْ?


                            • #29
                              أستاذ وان أور ثرى

                              أنا عن نفسى مش موافق لأن القسم للمناظرة وأنا صفر على الشمال فى العلم فى الإسلام أو حتى المسيحية بالنسبة لدكتور أحمد طبعاً
                              فلا يجوز إنى أناظره أو يتكتب إسمى مع إسم سيادته على مناظرة واحدة

                              îن îëéىهْ نçمùهْ?


                              • #30
                                دكتور أحمد

                                بما إن واقعة يوحنا المعمدان واللص من سفر اللاويين فدلوقتى مش هاقدر أرد بعد إذن حضرتك طبعاً

                                +
                                زى ما قلت لحضرتك , نبدأ من العهد الجديد وإن شاء الله أقدر أرد على حضرتك
                                +
                                حضرتك بتقول صديقى , ده طبعاً شىء يشرفنى جداً
                                إذاً بلاش تقول حضرتك , أنا 17.5 سنة ولسه داخل الجامعة وحضرتك دكتور يعنى لو لسه طبيب على الأقل 24 سنة أو لو دكتور بروفيسير يبقى ممكن 22 سنة

                                îن îëéىهْ نçمùهْ?

                                Working...
                                X