بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام علي رسول الله
ثم اما بعد
صديقي الجديد
اولا انا سعيد بالحوار معك وارجو ان يكتمل
اولا انا احييك علي ذكاءك الواضح
فانت تهرب من كل الاسئلة الموجهة لك وباحتراف
انا قلت لحضرتك ان المراة عندنا تفطر لانها تحيض بينما الرجل يصوم لانه لايحيض
والمراة تعوض الصيام لانه شهر واحد في السنة بينما لا تعوض الصلاة لانها يوميا والاسلام دين عدل فلا يمكن ان تكون طبيعة المراة انها تحيض ثم يحملها الاسلام مشقة تعويض الفائت من الصلاة مع الصلوات المفروضة وهو امر صعب ولا يكلف الله نفسا الا وسعها
واوضحت لك ان ما تعترض عليه هو امر موجود في شريعتك وبصورة مشوهة
فان المراة تصبح نجسة وتنجس ما حولها ولكي تتطهر عليها ان تذهب لكاهن وتقدم قربانا لخطيئة لم ترتكبها
وفي نفس الوقت يحرم عليها ان تصلي او ان تقرب الكنيسة
ولم يحدد دينك هل تعوض هذه الصلوات ام لا؟
وتكلمت حضرتك عن الاسفار وقانونيتها وان هناك اضافات ولكنك تستطيع ان تحدد الاضافات التي اضيفت بغير وحي؟وهو كلام عجيب كما اوضحت لحضرتك لانه طالما وجدت الاضافات انتفي معها الوحي
والان انت تعود وتقول
حضرتك دخلت بنا لموضوع جديد وهو كيف حددت انت ومذهبك الاسفار الموحي بها من الله عن غيرها الغير موحي به ؟
وكيف حددت الاضافات من الاصول؟
علما يا صديقي باني اسف ان اخبرك ان حوالي تسعين بالمائة من كتاب اسفار الكتاب المقدس مجهولين
ارجو ان تخبرني بايات الكتاب المقدس التي تحرم تعدد الزوجات ؟
من قال ان المراة افضل من الرجل ؟
ارجو ان تخبرني ؟
الاول حتي يتضح الامر بالنسبة لك لايوجد هناك من افضل ولا من هو اقل هذا دين يا صديقي ليس بالافضل هناك حق ان ظهر وجب اتباعه
اما كون حضرتك متاثر بالكتاب المجهول المصدر الذي تؤمن به فهذه مشكلة خاصة بك
ما هو احنا مالناش دعوة بكون الكنيسة جديدة
المصدر لابد ان يكون قديم ارجو ان تخبرنا به
ماهو للاسف انا مش لاقي مذهب علشان افهم وجهة نظره
كما تريد حضرتك اتفضل حدد الموضوع وانا معك
ثم اما بعد
صديقي الجديد
اولا انا سعيد بالحوار معك وارجو ان يكتمل
اولا انا احييك علي ذكاءك الواضح
فانت تهرب من كل الاسئلة الموجهة لك وباحتراف
انا قلت لحضرتك ان المراة عندنا تفطر لانها تحيض بينما الرجل يصوم لانه لايحيض
والمراة تعوض الصيام لانه شهر واحد في السنة بينما لا تعوض الصلاة لانها يوميا والاسلام دين عدل فلا يمكن ان تكون طبيعة المراة انها تحيض ثم يحملها الاسلام مشقة تعويض الفائت من الصلاة مع الصلوات المفروضة وهو امر صعب ولا يكلف الله نفسا الا وسعها
واوضحت لك ان ما تعترض عليه هو امر موجود في شريعتك وبصورة مشوهة
فان المراة تصبح نجسة وتنجس ما حولها ولكي تتطهر عليها ان تذهب لكاهن وتقدم قربانا لخطيئة لم ترتكبها
وفي نفس الوقت يحرم عليها ان تصلي او ان تقرب الكنيسة
ولم يحدد دينك هل تعوض هذه الصلوات ام لا؟
وتكلمت حضرتك عن الاسفار وقانونيتها وان هناك اضافات ولكنك تستطيع ان تحدد الاضافات التي اضيفت بغير وحي؟وهو كلام عجيب كما اوضحت لحضرتك لانه طالما وجدت الاضافات انتفي معها الوحي
والان انت تعود وتقول
الأسفار الصحيحة بالنسبة لمذهبى
أيوة ما الكتاب اللى بؤمن بيه أنا مش فيه إضافات لكن مثلاً الأرثوذوكس عندهم
أيوة ما الكتاب اللى بؤمن بيه أنا مش فيه إضافات لكن مثلاً الأرثوذوكس عندهم
حضرتك دخلت بنا لموضوع جديد وهو كيف حددت انت ومذهبك الاسفار الموحي بها من الله عن غيرها الغير موحي به ؟
وكيف حددت الاضافات من الاصول؟
علما يا صديقي باني اسف ان اخبرك ان حوالي تسعين بالمائة من كتاب اسفار الكتاب المقدس مجهولين
الشواهد يعنى آيات الكتاب المقدس
يعنى لو أنتم شايفين إن المرأة أفضل من الرجل , عادى أنتم حريين , وأنا مش شايف ده نقص من الدين , لكن إعترفوا بكدة وأنتم اللى خجلانين
ارجو ان تخبرني ؟
ى مثلاً القوامة , يعنى إن الراجل مسئول عن المرأة وينفذلها كل طلباتها والمرأة مش بتعوض الصلاة المرأة لم تكون أم بيتغفرلها كل ذونبها
والآية اللى ذكرتها فى الرد اللى فات , كل دى إمتيازات للمرأة وأنا متأكد من رأيئ ومش شايف من حضراتكم أدلة مقنعة بالنسبة لى فعشان كدة بفضل ينتهى الموضوع عشان أكيد مافيش حد من حضراتكم يعنى هايكون أحسن من مدير المنتدى نفسه
والآية اللى ذكرتها فى الرد اللى فات , كل دى إمتيازات للمرأة وأنا متأكد من رأيئ ومش شايف من حضراتكم أدلة مقنعة بالنسبة لى فعشان كدة بفضل ينتهى الموضوع عشان أكيد مافيش حد من حضراتكم يعنى هايكون أحسن من مدير المنتدى نفسه
الاول حتي يتضح الامر بالنسبة لك لايوجد هناك من افضل ولا من هو اقل هذا دين يا صديقي ليس بالافضل هناك حق ان ظهر وجب اتباعه
اما كون حضرتك متاثر بالكتاب المجهول المصدر الذي تؤمن به فهذه مشكلة خاصة بك
أصل يعنى أجيب المصدر منين , الكنيسة التابع ليها جديدة من 6 سنوات فقط ,
المصدر لابد ان يكون قديم ارجو ان تخبرنا به
المسيحية أعطت الحق الكامل للجنسين من وجهة نظر المذهب وأنا تحدثت بما فيه الكفاية فى الأمر ده وفى النهاية مش بقتنع غير بوجهة نظرى
أنا مش متطرف فى الرأى , لكن زى حضرتك مقتنع لعدل الإسلام وأنت مقتنع بالرأى ده
أنا مش متطرف فى الرأى , لكن زى حضرتك مقتنع لعدل الإسلام وأنت مقتنع بالرأى ده
ممكن موضوع سهل






îن îëéىهْ نçمùهْ?