إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

طلب مناظره بيني وبين المسلمين

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    حضرتك دى مش سياسه المنتدى خالص ولا ده نظام المنتدى
    نظام المنتدى وسياسه المنتدى الاساسي كان المشاركتك بتظهر في الحال ولكن حضرتكم كمشرفين مقدرتوش تحخافظوا عن المنتدى عشان كده علمتوا النظام ده عشان يحمي المنتدى والكلام ده باعتراف احد المشرفيتن هنا

    نكمل المناظره بكلام من القران الكريم
    يبدو أنك لا تملك شيء آخر مع الجهل غير طول اللسان

    من قال اننا كمشرفين لا نستطيع حماية المنتدى حتى نضع قانون الإعتماد

    الوقاية خير من العلاج

    بعض الحثالة كانوا يضعون صور قذرة مثلهم وألفاظلا تقال إلا في منتديات المراحيض

    نحن ننزه المنتدى عن هذه القذارة ولا يُنشر غير الطيب الذي نرضى أن يراه الإخوة الإخوات

    فهل أنت ممكن يضعون القذارة أم ماذا ؟

    مداخلة في قمة السخف و السذاجة

    تقول

    اولا نبدا بتحريف القران الكري
    ثانيا اثبات ان المسييح هو الله من القران الكريم
    ثالثا نسف الين الاسلامي بسهوله جدا
    وما علاقة هذا بمناظرتنا التي من المفروض عن أخلاق النبي

    كنت أتوقع أن تضع ما تظن أنه يقدح في أخلاق النبي من القرآن الكريم

    ولكنك لا تعلم أصلا ما معنى مناظرة وما معنى حوار لانك ببساطة صفر علمياً

    مشاركتك السابقة المنقولة بالحرف الواحد من موقع نصراني سيتم نقلها لقسم الرد على الشبهات وسيتم الرد عليها ودحضها هناك ، وننتظر منك ما تظنه يقدح في أخلاق النبي صلى الله عليه وسلم من القرآن الكريم

    هل فهمت معنى كلامي ؟


    وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ

    זכור אותו האיש לטוב וחנניה בן חזקיה שמו שאלמלא הוא נגנז ספר יחזקאל שהיו דבריו סותרין דברי תורה מה עשה העלו לו ג' מאות גרבי שמן וישב בעלייה ודרשן

    תלמוד בבלי : דף יג,ב גמרא

    تذكر اسم حنانيا بن حزقيا بالبركات
    ، فقد كان سفر حزقيال لا يصلح ان يكون موحى به ويناقض التوراة ، فاخذ ثلاثمة برميل من الزيت واعتكف في غرفته حتى وفق بينهم .

    التلمود البابلي : كتاب الاعياد : مسخيت شابات : الصحيفة الثالثة عشر : العمود الثاني


    [/FONT][/SIZE]
    [/CENTER]

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • #47
      من قال اننا كمشرفين لا نستطيع حماية المنتدى حتى نضع قانون الإعتماد

      الوقاية خير من العلاج
      حضرتك ليه مستخدمتش الوقايه دى في بدياه افتتاح المنتدى ؟؟؟
      وانك لعلى خلق عظيم

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • #48
        بسم الله الرحمن الرحيم
        السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

        حضرتك ليه مستخدمتش الوقايه دى في بدياه افتتاح المنتدى ؟؟؟
        يا سبحان الله

        يا ضيفنا الكريم ركز في المناظرة شوية من فضلك

        هل ستطرح ما تظنه يقدح في أخلاق النبي صلى الله عليه وسلم من القرآن الكريم أم ماذا ؟

        وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ

        זכור אותו האיש לטוב וחנניה בן חזקיה שמו שאלמלא הוא נגנז ספר יחזקאל שהיו דבריו סותרין דברי תורה מה עשה העלו לו ג' מאות גרבי שמן וישב בעלייה ודרשן

        תלמוד בבלי : דף יג,ב גמרא

        تذكر اسم حنانيا بن حزقيا بالبركات
        ، فقد كان سفر حزقيال لا يصلح ان يكون موحى به ويناقض التوراة ، فاخذ ثلاثمة برميل من الزيت واعتكف في غرفته حتى وفق بينهم .

        التلمود البابلي : كتاب الاعياد : مسخيت شابات : الصحيفة الثالثة عشر : العمود الثاني


        [/FONT][/SIZE]
        [/CENTER]

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • #49
          بسم الله الرحمن الرحيم
          السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

          يغلق لعدم أهلية المحاور لهذه المناظرة

          وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ

          זכור אותו האיש לטוב וחנניה בן חזקיה שמו שאלמלא הוא נגנז ספר יחזקאל שהיו דבריו סותרין דברי תורה מה עשה העלו לו ג' מאות גרבי שמן וישב בעלייה ודרשן

          תלמוד בבלי : דף יג,ב גמרא

          تذكر اسم حنانيا بن حزقيا بالبركات
          ، فقد كان سفر حزقيال لا يصلح ان يكون موحى به ويناقض التوراة ، فاخذ ثلاثمة برميل من الزيت واعتكف في غرفته حتى وفق بينهم .

          التلمود البابلي : كتاب الاعياد : مسخيت شابات : الصحيفة الثالثة عشر : العمود الثاني


          [/FONT][/SIZE]
          [/CENTER]

          îن îëéىهْ نçمùهْ?


          • #50
            بسم الله الرحمن الرحيم
            السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

            يغلق لعدم أهلية المحاور لهذه المناظرة


            واما الموضوع مغلق ليه طلب مني المشرف السيف الغضب ان اكمل المناظره هنا ؟؟ شئ عجيب
            وانك لعلى خلق عظيم

            îن îëéىهْ نçمùهْ?


            • #51
              يعني مغلق وحضرتك رديت ؟

              2 كورونثوس 11
              1 ليتكم تحتملون غباوتي قليلا .
              .

              وإحنا هنستحملك زي ما البشرية إحتملت بولس .

              الموضوع كان مغلق وفتحته لاستكمال المناظرة .. يلا يا جهبذ إتحفنا .
              Last edited by السيف العضب; 25-09-2009, 11:50 PM.

              îن îëéىهْ نçمùهْ?


              • #52
                يعني مغلق وحضرتك رديت ؟



                يا عضب ده سره باتع

                شكلك ملكش في كرامات الأولياء !

                بركاتك ياضيفنا بركاتك ..أنت مقامك فين يا عم وآجيلك !

                يالا يا ضيفنا النصراني تقدم لهذه المناظرة واثبت هروبنا وإفلاسنا وعجزنا

                بيفكرني باللي إسمه أنا هو نور العالم

                الواد داخل يقول أنتوا بتهربوا من المناظرات ولمّا عملت معاه المناظرة قاعد ينقل وخلاص لا هو فاهم حاجة ولا إيه علاقة اللي بينقله بالموضوع ولاحاجة !!

                نفسي واحد يقول إننا بنهرب ويثبتها

                مش يقول أنتوا بتهربوا ويروح واخد طرف الجلابية وخاااااالع !


                Last edited by السيف العضب; 26-09-2009, 12:08 AM.
                .

                îن îëéىهْ نçمùهْ?


                • #53
                  هلا بكم جيمعا اعتزر عن التاخير
                  وانك لعلى خلق عظيم

                  îن îëéىهْ نçمùهْ?


                  • #54
                    الاول نقوم بالتعليق علي كلام الاساتذه المشرفين وهو كالتالى

                    يعني مغلق وحضرتك رديت ؟

                    2 كورونثوس 11
                    1 ليتكم تحتملون غباوتي قليلا .
                    .

                    وإحنا هنستحملك زي ما البشرية إحتملت بولس .

                    الموضوع كان مغلق وفتحته لاستكمال المناظرة .. يلا يا جهبذ إتحفنا .


                    هذا راى السيف الغضب


                    والاخ صاعقه الاسلا كان رايه ...

                    يعني مغلق وحضرتك رديت ؟



                    يا عضب ده سره باتع

                    شكلك ملكش في كرامات الأولياء !

                    بركاتك ياضيفنا بركاتك ..أنت مقامك فين يا عم وآجيلك !

                    يالا يا ضيفنا النصراني تقدم لهذه المناظرة واثبت هروبنا وإفلاسنا وعجزنا

                    بيفكرني باللي إسمه أنا هو نور العالم

                    الواد داخل يقول أنتوا بتهربوا من المناظرات ولمّا عملت معاه المناظرة قاعد ينقل وخلاص لا هو فاهم حاجة ولا إيه علاقة اللي بينقله بالموضوع ولاحاجة !!

                    نفسي واحد يقول إننا بنهرب ويثبتها

                    مش يقول أنتوا بتهربوا ويروح واخد طرف الجلابية وخاااااالع !
                    طيب
                    المهم شكرا لردكم
                    الاهم . ما العيب هنا اذا كنت انا جاهل في امور المنتديات فليس عليا حرج لان كل انسان لا يملك الخبره في كل شئ فانا معلوماتى بسيطه في المنتديات فاعتبر جاهل به
                    ومثلا نبي الاسلام صلي الله عليه وسلم كان يجهل امور عديده فمثلا
                    عند الوحي جاء له جبريل عليه السلام وقال اقرا يا محمد كان انا ليس بقارء اى انا اجهل القراءه وغيرها من الامور كان يجهل بها نبي الاسلام

                    ثانيا بالنسبه للاخ صاعقه الاسلام لم اعرف لماذا بتصرف بما يهوى له عقله فانا في المره الاولى لى بالمنتدى وضعت موضوع للنقاش عن اخلاق نبي الاسلام وانتظرت موافقه جميع المشرفين فالاخ صاعقه الاسلام عرض مناظره اخرى وبداها بدون اذني والان جئت لاكمل المناظره فبدا مناظره ثانيه ايضا عن الوهيه المسيح
                    انا لا اطلب منك المستحيل يا اخى
                    الى بطلبه بسيط جدا جدا ااما تعمل مناظره ابقي اعرض عليا اولا
                    دمتوا بخير
                    Last edited by ابن بولس; 30-09-2009, 02:52 PM.
                    وانك لعلى خلق عظيم

                    îن îëéىهْ نçمùهْ?


                    • #55
                      طيب
                      المهم شكرا لردكم
                      الاهم . ما العيب هنا اذا كنت انا جاهل في امور المنتديات فليس عليا حرج لان كل انسان لا يملك الخبره في كل شئ فانا معلوماتى بسيطه في المنتديات فاعتبر جاهل به


                      يا عزيزي هذا لا شأن له بمعرفتك بأمور المنتديات بل بالعقل كيف ستكتب رداً والموضوع مغلق !

                      ومثلا نبي الاسلام صلي الله عليه وسلم كان يجهل امور عديده فمثلا
                      عند الوحي جاء له جبريل عليه السلام وقال اقرا يا محمد كان انا ليس بقارء اى انا اجهل القراءه وغيرها من الامور


                      لا تقارن نفسك برسول الله مرة أخرى !!!!!!!!!!!!!!

                      ثانيا بالنسبه للاخ صاعقه الاسلام لم اعرف لماذا بتصرف بما يهوى له عقله فانا في المره الاولى لى بالمنتدى وضعت موضوع للنقاش عن اخلاق نبي الاسلام وانتظرت موافقه جميع المشرفين فالاخ صاعقه الاسلام عرض مناظره اخرى وبداها بدون اذني والان جئت لاكمل المناظره


                      يا فاضل انا لم أعرض عليك المناظرة في البداية !


                      جئت لاكمل المناظره فبدا مناظره ثانيه ايضا عن الوهيه المسيح
                      انا لا اطلب منك المستحيل يا اخى
                      الى بطلبه بسيط جدا جدا ااما تعمل مناظره ابقي اعرض عليا اولا
                      دمتوا بخير


                      هل أنا من قام بفتح المناظرة يا أستاذ ؟؟؟؟!

                      على كل أنا لا أرغب في مناظرتك بعد الآن , فإن أردت مناظرة مسيحية فلك هذا على أن تُعين الإدارة محاوراً غيري

                      تحياتي
                      .

                      îن îëéىهْ نçمùهْ?


                      • #56
                        العيب هنا اذا كنت انا جاهل في امور المنتديات
                        يابني أمور المنتديات إيه !
                        إنت رديت على الموضوع وبتقول مغلق .
                        .

                        تفضل إستكمل مناظرتك هنا مع الأخ طارق .

                        فإن أردت مناظرة مسيحية فلك هذا على أن تُعين الإدارة محاوراً غيري
                        خلاص أناظره أنا .. مفيش فرق .

                        أنا وصاعقة واحد ومن ناظرني فقد ناظر صاعقة .

                        .

                        أنا عايزك تفحمنا في المناظرتين .. يلا شد حيلك .

                        حرف زيادة خارج هذا النطاق سيحذف .
                        .
                        Last edited by السيف العضب; 30-09-2009, 04:33 PM.

                        îن îëéىهْ نçمùهْ?


                        • #57
                          لا تقارن نفسك برسول الله مرة أخرى !!!!!!!!!!!!!!
                          شئ غريب كلام حضرتك
                          ولكن نبي الاسلام صلي الله عليه وسلم يقول
                          قل انما انا بشر مثلكم يعني بيشبه نفسي بينا
                          ازاى بقي متشبهش بيه

                          هل أنا من قام بفتح المناظرة يا أستاذ ؟؟؟؟!

                          على كل أنا لا أرغب في مناظرتك بعد الآن , فإن أردت مناظرة مسيحية فلك هذا على أن تُعين الإدارة محاوراً غيري

                          تحياتي
                          هذا موضوع خاص بك انت وحدك لا تعليق منى عليه
                          وانك لعلى خلق عظيم

                          îن îëéىهْ نçمùهْ?


                          • #58
                            شئ غريب كلام حضرتك
                            ولكن نبي الاسلام صلي الله عليه وسلم يقول
                            قل انما انا بشر مثلكم يعني بيشبه نفسي بينا
                            ازاى بقي متشبهش بيه
                            لماذا لم تُكمل ؟؟؟

                            (الكهف)(o 110 o)(قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا)

                            فهل أنت يوحى إليك حتى تُقارن نفسك بأشرف المرسلين ؟؟؟

                            وعجبي فعلاً !!!!!!
                            .

                            îن îëéىهْ نçمùهْ?


                            • #59
                              الكهف)(o 110 o)(قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا)
                              انت يا هذاااااااااااااااااااااااااااااااااا
                              انه يقول في هذه الايه انه بشر مثلنا ويتميز عن بقيت البشر بالوحي فقط
                              فانا قارنت نفسي به كانه بشر مثل ما قال


                              فهل أنت يوحى إليك حتى تُقارن نفسك بأشرف المرسلين ؟؟؟
                              لم اقارن نفسي به علي الوحي يا هذااااااااااااا
                              ولكن قارنت نفسي به علي انه بشر والامور التى يجهلها وهو بشر
                              وانك لعلى خلق عظيم

                              îن îëéىهْ نçمùهْ?


                              • #60
                                لماذا لم تُكمل ؟؟؟
                                ههههههههههه الجواب ده تلاقيه عند السيف الغضب قوله انت مكلمتش ليه كلام العضو انك لعلى خلق عظيم

                                إقتباس:
                                العيب هنا اذا كنت انا جاهل في امور المنتديات
                                يابني أمور المنتديات إيه !
                                إنت رديت على الموضوع وبتقول مغلق
                                فهو علق فقط علي كلمه العيب هنا انى جاهل في امور المنتديات بس مكلمش الجمله ياترا ليه ؟؟
                                اكيد نسي
                                كان من الافضل ان تكمل كلامى ايها المشرف المحترم ولا تتلاعب بالمشاركه

                                فكلامى كان كالتالى

                                ما العيب هنا اذا كنت انا جاهل في امور المنتديات فليس عليا حرج لان كل انسان لا يملك الخبره في كل شئ فانا معلوماتى بسيطه في المنتديات فاعتبر جاهل به
                                ومثلا نبي الاسلام صلي الله عليه وسلم كان يجهل امور عديده فمثلا
                                عند الوحي جاء له جبريل عليه السلام وقال اقرا يا محمد كان انا ليس بقارء اى انا اجهل القراءه وغيرها من الامور كان يجهل بها نبي الاسلام
                                وانك لعلى خلق عظيم

                                îن îëéىهْ نçمùهْ?

                                Working...
                                X