الأخوه الأفاضل السلام عليكم
كنت قاعد مع صاحبي شغال في مركز كومبيوتر دخلت علينا واحد شايله جهاز كومبيوتر وعايزه تصلح فيه حاجه وسابتلنا الجهاز وانا قعدت معاه يمكن استفيد وبعد مصلحناه عرفنا انها مسيحيه لانها حاطه علي الكومبيوتر كتب عن صلب المسيح و صور مسيحيه وحاجات تانيه منها كتاب اسمه أيات شيطانيه لواحد اسمه اسامه عبد الفادي المصري-كنت اعرف ان ايات شيطانيه ده بتاع سلمان رشدي,مش مهم-
بيقول انه اتعلم علي ايد خدام الرب وحب يعمل كتاب بعد التعليم ده كله يكافاهم بيه
في شبهات قديمه وعبيطه زي الوعد مكنش لاسماعيل وقصه الغرانيق وفيه حاجات انا معرفش ردها فحبيت أعرضها للأخوه في المنتدي يفيدونا في الرد عليها
كان نفسي اعرض الشبهه وارد عليها بس انا مش مؤهل دلوقتي للحكايه دي انا بتعلم دلوقتي علي ايديكو
الشبهه الأولي:
ذكر الباش مهندس اسامه أحاديث عن عذاب القبر منها حديث فيه واحده عجوزه يهوديه بتسأل السيده عائشه وقالتلها"أعاذك الله من عذاب القبر"
فتعجبت السيده عائشه وسألت الرسول اهناك عذاب في القبر الي اخر الحديث
وعلق بعد كده وقال:
من بعد الموقف ده وجد الرسول يتعوذ من عذاب القبر -قبلها لأ-
لو كان الرسول عارف كانت السيده عائشه أكيد عارفه ومكنتش استغربت
وقال ان الامم زمان ممكن يدفنو اي واحد يفتكروه مات وممكن يكون عايش وشافوه بيصوت ويتكلم وبعد كده طلعت الاشاعه بعذاب القبر وصدقها محمد
وبيقول كمان لو وضعنا الميت في غرفه بها نافذه صغيره لن نراه يصرخ ويستغيث
وبيسأل كمان لو حرقنا الجثه او واحد اكله أسد أو غرق وكله السمك هيتحاسب ويتعذب في القبر ازاي
وذكر المصريين القدماء وانهم كانو بيحنطو الجثه وعمليه التحنيط ده كانت بتستغرق اربعين يوم كما ذكر ومحدش شاف جثه بتتحرك وبتصوت
حد يقدر يرد عليه ولا أطلعلو أنا لوحدي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
كنت قاعد مع صاحبي شغال في مركز كومبيوتر دخلت علينا واحد شايله جهاز كومبيوتر وعايزه تصلح فيه حاجه وسابتلنا الجهاز وانا قعدت معاه يمكن استفيد وبعد مصلحناه عرفنا انها مسيحيه لانها حاطه علي الكومبيوتر كتب عن صلب المسيح و صور مسيحيه وحاجات تانيه منها كتاب اسمه أيات شيطانيه لواحد اسمه اسامه عبد الفادي المصري-كنت اعرف ان ايات شيطانيه ده بتاع سلمان رشدي,مش مهم-
بيقول انه اتعلم علي ايد خدام الرب وحب يعمل كتاب بعد التعليم ده كله يكافاهم بيه
في شبهات قديمه وعبيطه زي الوعد مكنش لاسماعيل وقصه الغرانيق وفيه حاجات انا معرفش ردها فحبيت أعرضها للأخوه في المنتدي يفيدونا في الرد عليها
كان نفسي اعرض الشبهه وارد عليها بس انا مش مؤهل دلوقتي للحكايه دي انا بتعلم دلوقتي علي ايديكو
الشبهه الأولي:
ذكر الباش مهندس اسامه أحاديث عن عذاب القبر منها حديث فيه واحده عجوزه يهوديه بتسأل السيده عائشه وقالتلها"أعاذك الله من عذاب القبر"
فتعجبت السيده عائشه وسألت الرسول اهناك عذاب في القبر الي اخر الحديث
وعلق بعد كده وقال:
من بعد الموقف ده وجد الرسول يتعوذ من عذاب القبر -قبلها لأ-
لو كان الرسول عارف كانت السيده عائشه أكيد عارفه ومكنتش استغربت
وقال ان الامم زمان ممكن يدفنو اي واحد يفتكروه مات وممكن يكون عايش وشافوه بيصوت ويتكلم وبعد كده طلعت الاشاعه بعذاب القبر وصدقها محمد
وبيقول كمان لو وضعنا الميت في غرفه بها نافذه صغيره لن نراه يصرخ ويستغيث
وبيسأل كمان لو حرقنا الجثه او واحد اكله أسد أو غرق وكله السمك هيتحاسب ويتعذب في القبر ازاي
وذكر المصريين القدماء وانهم كانو بيحنطو الجثه وعمليه التحنيط ده كانت بتستغرق اربعين يوم كما ذكر ومحدش شاف جثه بتتحرك وبتصوت
حد يقدر يرد عليه ولا أطلعلو أنا لوحدي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

كان يوحى إليه على مدار 23 من مشكاة العلم الربانى قرأناً و سنةً ، و ما وقع هنا هو أن خبر عذاب القبر لم يكن معلوماً لرسول الله
îن îëéىهْ نçمùهْ?