اولا انا مسلمة لكن عندى سؤال
وَلَقَدْ خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ لَمْ يَكُن مِّنَ السَّاجِدِينَ
قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قَالَ أَنَاْ خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ
قَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا يَكُونُ لَكَ أَن تَتَكَبَّرَ فِيهَا فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ
قَالَ أَنظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ
قَالَ إِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِينَ
ركزوا على الأيات اللى كتباها باللون الأحمر ، انا عايز اعرف حاجة فى الاسلام ربنا خلق أدم و كان المفروض ان أدم سوف يعيش فى الجنة الى الابد و لكن لما أكل التفاحة نزل الأرض ، نرجع تانى ربنا أول لما خلق أدم قرر ان يخلى أدم يعيش فى الجنة وربنا أمر الملائكة انها تسجد لادم وكلهم سجدوا ماعدا أبليس فربنا قال لابليس فَاهْبِطْ مِنْهَا يعنى اخرج من الجنة ، فى الاية دى ابليس قال (قَالَ أَنظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ )، بعث ايه اللى بيتكلم عنه ؟ كيف عرف ابليس عن البعث فى ذلك الوقت ؟؟ و اصلا وقتها ربنا مكنش لسة نزل أدم الى الارض لكى ينجب البشر و تخطئ البشر او يكونوا صالحين ويموتوا ويبعثون عشان يتحاسبوا
وَلَقَدْ خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ لَمْ يَكُن مِّنَ السَّاجِدِينَ
قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قَالَ أَنَاْ خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ
قَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا يَكُونُ لَكَ أَن تَتَكَبَّرَ فِيهَا فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ
قَالَ أَنظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ
قَالَ إِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِينَ
ركزوا على الأيات اللى كتباها باللون الأحمر ، انا عايز اعرف حاجة فى الاسلام ربنا خلق أدم و كان المفروض ان أدم سوف يعيش فى الجنة الى الابد و لكن لما أكل التفاحة نزل الأرض ، نرجع تانى ربنا أول لما خلق أدم قرر ان يخلى أدم يعيش فى الجنة وربنا أمر الملائكة انها تسجد لادم وكلهم سجدوا ماعدا أبليس فربنا قال لابليس فَاهْبِطْ مِنْهَا يعنى اخرج من الجنة ، فى الاية دى ابليس قال (قَالَ أَنظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ )، بعث ايه اللى بيتكلم عنه ؟ كيف عرف ابليس عن البعث فى ذلك الوقت ؟؟ و اصلا وقتها ربنا مكنش لسة نزل أدم الى الارض لكى ينجب البشر و تخطئ البشر او يكونوا صالحين ويموتوا ويبعثون عشان يتحاسبوا

.. أنا مشفتش غباء بالشكل دا أبداً .


îن îëéىهْ نçمùهْ?