إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

سؤال

Collapse
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    انا عندما قلت ان حصلتلى مصائب كنت اعلم الحقيقة الثابتة ان الله يبتلى الناس لسببين اما الانتقام او الابتلاء وانا مش عارفة هل انا عنده سبحانه قريبة من الانبياء لمثل هذه الابتلاءات ام هذا انتقام ولفت نظر لانى على ضلال في دينى وعلى فكرة انا اعتبر ملتزمة بالفرائض وبعض السنن واحب ان اعرض كل امورى على الدين قبل ان اتخذ بها اى قرار في كل شئ على قد ما اقدر واعرف
    مجاوبتيش برده على سؤالي
    اي حد من اي ديانة حتى الملحد والمسيحي واليهودي ممكن يجيله مصائب
    ايه علاقة ده بالدين ؟
    Last edited by مجاهد في الله; 05-04-2010, 05:24 AM.

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • #17
      عفوا

      أولا سلام ونعمة

      ثانيا

      كل كلامكم كدب مع احترامي الكامل لشخصياتكم

      لأني مسترك في منتديات كتير ومش بتعمل حاجة من دا


      أنا عارف المشاركة هتتحذف بس دا لأن اللى هيحذفها واثق من خطأة وغلطة


      يلام


      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • #18
        اولا شكرا لكم وثانيا الاستاذ مجاهد انا ملتزمة بحدود دينى وبحاول ارضى ربنا وبيجيلى مصائب لا تحدث لاحد من غير الملتزمين او حتى من ليسوا على ديانتى ففكرت ومش ذذنبي انى بفكر وعاوزة اوصل للحقيقة واللى بيجيلهم مصائب من ديانات اخرى مش بيفكروا في حياتهم واخرتهم بس وطبعا المصائب لها علاقة بالدين لان لها علاق بالحياة وهى تعتبر رسائل من الله واظن انك سمعت الكلام ده كتير عندنا في الاسلام ان المصائب ممكن تيجى للناس عشان تفوقهم ولا ده غلط فقولت يمنك ربنا عاوزنى افوق بس دورت مالقيتش انى بسرق او بزنى او باكل حرام او لا اصلى او غير محجبة فبحاول الاقى تفسير مقنع للى بيحصلى ونفسي قوى ارتاح لانى بجد متقطعة جدا وفي ابتلاءات شديدة لم تاتى لاناس سارقين وبنات ممكن يكونوا عملوا كل الحرام اللى في الدنيا ومش عارفة ايه حكمة الرحمن من ده بس خلاص

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • #19
          بسم الله الرحمن الرحيم
          السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

          والاستاذ abcd اذا كنت تعلم في الاسلام اذا ظلمت احد الناس فالله لن يسامحك حتى يسامحك صاحب الحق


          لا اله الا الله

          اسلوبك جرحنى كثيرا ولا ادرى لماذا ترد بالطريقة دى مع انى لم افعل شئ سوى السؤال


          ولماذا لم تعتقدي ان عنوان موضوعك الذي غيرته غير جارح ؟

          نفس اسلوب الكيل بميكالين الذي طفح الكيل منه صراحة

          وياريت لو هترد باسلوبك الجارح مرة اخرى لا ترد ولا تشغل بالك وارجو ان يرد عليا المشرفن الاخرين من فضلك وانا لم اقل فوازير ولا حاجة انا قلت ازاى تريدوا النصارى يصدقوا انكم بتنصحوهم بالحقيقة اذا كنتم انتم لا تقبلوا نفس النصح منهم وتحاولوا تتعرفوا على دينهم


          يعني احنا مبنتعرفش علي دينهم

          طيب المنتدي ده مفتوح ليه ؟

          عشان نقول نكت ؟

          الظاهر اني اكلم نفسي

          انا قلت في مشاركة سابقة
          يبدو أن حضرتك لم تقرأي في المنتدي و المنتديات الاسلامية عموما

          لم تسمعى عن الدورات التعليمة التي تتم للتثقيف وتعلم اصول ومعتقدات اليهودية والنصرانية

          ولم تسمعى ايضا عن المراجع المسيحية التي يضعها الاخوة في المنتدي والتي لا توجد اصلا في المنتديات المسيحية

          والكثير والكثير


          ثم تقولي عن الدورات والمشاريع التعليمة

          ووبتتكلم عن دورات انا دخلت كل المنتديات الاسلامية والدورات دى لا اعرف ازاى اصلا بنسجل فيها


          طيب وهل هذه مسؤوليتنا انك لا تستطيعي التسجيل ؟

          و اصلا لماذا تفترض سوء النية في النصارى الذين يدعون لدينهم الذيى تربوا عليه كما تدعوا انت لدينك الذى تربيت عليه اشمعنى يعنى اصدق كلام حضرتك ومااصدقش النصارى لانك على دينى مثلا


          خلط للاوراق لا اعرف ما سببه

          انا اقول لا ندخل لمنتديات النصاري لسببين شرعيين :

          1- حرمانية الدخول لمواقع تسب الله ورسوله
          2- عدم الحديث عن الدين بغير علم

          اذا توافر هذين الشرطين لا مشكلة في ذلك الحديث معهم

          ولا اعرف عن اي سوء نية تتحدثين

          نحن نتبع الدليل ونصدقه والمرجع للدليل والبرهان

          ومعلش هتقولى بالحجة وكده احيانا تكون حججكم قوية واحيانا حججهم تكون قوية وانا كمسلمة بسيطة زى النصرانية البسيطة مش لازم اكون استاذة تفسير وفقه عشان احكم على الدين الصحيح


          حجتهم قوية على بعض الاشخاص فقط

          لا تعممي لو سمحتي

          وتقعد تقولى اتعلمى دينك الاول وكده لان النصارى اللى بيسلموا معاك هنا مثلا لا يكونوا متعلمين دينهم كله برضوا لكن اناس بسطاء لكن وصلوا الى الراحة والسكينة واعتقدوا انهم على حق


          المسلم لا بد عليه ان يقرا في دينه جيدا وان يعلمه

          وكذلك النصراني الذي يقول له كتابه فتش في الكتب

          فهذه اساسيات متعارف عليها عن كل من الطرفين

          اعيد عليكِ اسئلتي للمرة الثالثة

          وارجوا الرد عليها وعدم التظاهر بعدم الانتباه
          وهل النصاري فاكرين انهم مش صح ؟

          واليهود فاكرين انهم مش صح ؟

          والمسلمين بس هما اللي فاكرين انهم اللي صح ؟

          وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ

          זכור אותו האיש לטוב וחנניה בן חזקיה שמו שאלמלא הוא נגנז ספר יחזקאל שהיו דבריו סותרין דברי תורה מה עשה העלו לו ג' מאות גרבי שמן וישב בעלייה ודרשן

          תלמוד בבלי : דף יג,ב גמרא

          تذكر اسم حنانيا بن حزقيا بالبركات
          ، فقد كان سفر حزقيال لا يصلح ان يكون موحى به ويناقض التوراة ، فاخذ ثلاثمة برميل من الزيت واعتكف في غرفته حتى وفق بينهم .

          التلمود البابلي : كتاب الاعياد : مسخيت شابات : الصحيفة الثالثة عشر : العمود الثاني


          [/FONT][/SIZE]
          [/CENTER]

          îن îëéىهْ نçمùهْ?


          • #20
            المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحر للأبد مشاهدة المشاركة
            عفوا

            أولا سلام ونعمة

            ثانيا

            كل كلامكم كدب مع احترامي الكامل لشخصياتكم

            لأني مسترك في منتديات كتير ومش بتعمل حاجة من دا


            أنا عارف المشاركة هتتحذف بس دا لأن اللى هيحذفها واثق من خطأة وغلطة


            يلام

            كل الكلام المكتوب صح ...

            بجد والله العظيم كل المنتديات الإسلامية ناقصها قسم مهم جداا

            الا وهو قسم تعليم النصارى دينهم

            لازم نعلم النصرانى دينة الأول وبعد كدة نحاورة

            لان الحاشا بتزيد يوم بعد يوم وكدة مش هينفع .........

            îن îëéىهْ نçمùهْ?


            • #21
              عفوا

              أولا سلام ونعمة

              ثانيا

              كل كلامكم كدب مع احترامي الكامل لشخصياتكم

              لأني مسترك في منتديات كتير ومش بتعمل حاجة من دا


              أنا عارف المشاركة هتتحذف بس دا لأن اللى هيحذفها واثق من خطأة وغلطة


              يلام
              بيطلع منين دا ؟

              îن îëéىهْ نçمùهْ?


              • #22
                يمنك ربنا عاوزنى افوق بس دورت مالقيتش انى بسرق او بزنى او باكل حرام او لا اصلى او غير محجبة فبحاول الاقى تفسير مقنع للى بيحصلى ونفسي قوى ارتاح لانى بجد متقطعة جدا وفي ابتلاءات شديدة لم تاتى لاناس سارقين وبنات ممكن يكونوا عملوا كل الحرام اللى في الدنيا ومش عارفة ايه حكمة الرحمن من ده بس خلاص


                أنا مُقدر إحساسك أستاذة الباحثة عن الجنة

                وحضرتك فاهمة غلط وبتقولي إن الابتلاء إما لمن هم على ضلال أو للأنبياء وأنا أقول لك أن الإبتلاء يكون أيضاً للصالحين كما قال النبي صلى الله عليه وسلم :
                " قَالَ سَعْدٌ: يَا رَسُولَ اللهِ أَيُّ النَّاسِ أَشَدُّ بَلاءً ؟ قَالَ: " الْأَنْبِيَاءُ، ثُمَّ الْأَمْثَلُ ، فَالْأَمْثَلُ، حَتَّى يُبْتَلَى الْعَبْدُ عَلَى قَدْرِ دِينِهِ، ذَاكَ فَإِنْ كَانَ صُلْبَ الدِّينِ ابْتُلِيَ عَلَى قَدْرِ ذَاكَ - وَقَالَ مَرَّةً: أَشَدُّ بَلاءً - وَإِنْ كَانَ فِي دِينِهِ رِقَّةٌ ابْتُلِيَ عَلَى قَدْرِ ذَاكَ - وَقَالَ مَرَّةً: عَلَى حَسَبِ دِينِهِ - قَالَ: فَمَا تَبْرَحُ الْبَلايَا عَنِ الْعَبْدِ، حَتَّى يَمْشِيَ فِي الْأَرْضِ - يَعْنِي - وَمَا إِنْ عَلَيْهِ مِنْ خَطِيئَةٍ " رواه أحمد بسند حسن

                فالحاصل يا أختاه أن المسلم لو كان إيمانه بالله قوي وملتزم بفرائضه يبتليه الله لماذا ليطهره من الذنوب والخطايا حتى إن النبي صلى الله عليه وسلم يقول أن هذا المؤمن يلازمه البلاء حتى إنه يمشي على الأرض وليس عليه خطيئة ..

                فيجب يا أختنا الكريمة أن تكوني حسنة الظن بالله وأن تعلمي أن أمر المؤمن كله خير إذا صبر كما قال الحبيب صلى الله عليه وسلم :
                " عَجَبًا لِأَمْرِ الْمُؤْمِنِ إِنَّ أَمْرَهُ كُلَّهُ خَيْرٌ وَلَيْسَ ذَاكَ لِأَحَدٍ إِلَّا لِلْمُؤْمِنِ إِنْ أَصَابَتْهُ سَرَّاءُ شَكَرَ فَكَانَ خَيْرًا لَهُ وَإِنْ أَصَابَتْهُ ضَرَّاءُ صَبَرَ فَكَانَ خَيْرًا لَهُ " رواه مسلم

                فأمرك أختنا الكريمة خير إن شاء الله لا يدعوا للقلق والشك والحيرة فقط أحسني الظن بالله ..

                وهذا الموضوع مفتوح لك أختنا الفاضلة اطرحي أي تساؤل وسنجيبك إن شاء الله بما فيه شفاء للصدور

                شرح الله صدرِك وأزال همِك
                ألا ليت شعري هل أرى اليوم من فتىً ** صحيح الدعاوى بالصواب منطق
                رحيم رؤوف عاطف متعطف ** ولوعٍ بذكراه على الخلق مشفق
                بلفظٍ تراه في الحقيقة معجزاً ** لزور الذي يأتي به الخصم مزهق
                يناضل عن أصل الوجود بنفسه ** يباري رياح الجود جوداً ويتقى
                حذارا عليه أن يحوز مقامه ** سواه بتأييدٍ وغيرة مشفقِ
                لقد جهل الأقوام قولي ومقصدي ** ولم يدر ما قلناه غير محققِ

                îن îëéىهْ نçمùهْ?


                • #23
                  المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد تميم مشاهدة المشاركة
                  بيطلع منين دا ؟


                  l
                  من غير بيطلع منين ولا غيره؟

                  عاوز تتناقش في أي حاجة مستعدلك


                  غير كدا ممكن تفضل لغاية مليون سنة وأنت محلك سر


                  تعلم أدب الحوار والمناقشة وافتح عقلك ومستعد لمناقشة أيا كان في حدود الاحترام

                  îن îëéىهْ نçمùهْ?


                  • #24
                    من غير بيطلع منين ولا غيره؟

                    عاوز تتناقش في أي حاجة مستعدلك


                    غير كدا ممكن تفضل لغاية مليون سنة وأنت محلك سر


                    تعلم أدب الحوار والمناقشة وافتح عقلك ومستعد لمناقشة أيا كان في حدود الاحترام



                    طيب .. هل تقبل بالمناظره ؟

                    îن îëéىهْ نçمùهْ?


                    • #25


                      عاوز تتناقش في أي حاجة مستعدلك
                      الكتاب المقدس مثلا

                      الوهية المسيح

                      الصلب والفداء عقليا ونقليا

                      الثالوث ودلائله !

                      اي حاجة تفتكر انك هتعرف تحاور فيها .

                      îن îëéىهْ نçمùهْ?


                      • #26
                        المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحر للأبد مشاهدة المشاركة
                        l



                        تعلم أدب الحوار والمناقشة وافتح عقلك ومستعد لمناقشة أيا كان في حدود الاحترام
                        نعدك بالاحترام مادمت محترما
                        واهلا بك ومرحبا بحوار جاد لعله يكون مثمرا بالخير للجميع نتمنى ان تقبله مع احد الاخوة المشرفين
                        الى كل من يدعونا للايمان بالمسيح عليه السلام ربا والها

                        (( قل أندعو من دون الله ما لا ينفعنا ولا يضرنا ونرد على أعقابنا بعد إذ هدانا الله كالذي استهوته الشياطين في الأرض حيران له أصحاب يدعونه إلى الهدى ائتنا قل إن هدى الله هو الهدى وأمرنا لنسلم لرب العالمين )

                        îن îëéىهْ نçمùهْ?


                        • #27
                          اولا شكرا لكم وثانيا الاستاذ مجاهد انا ملتزمة بحدود دينى وبحاول ارضى ربنا وبيجيلى مصائب لا تحدث لاحد من غير الملتزمين او حتى من ليسوا على ديانتى ففكرت ومش ذذنبي انى بفكر وعاوزة اوصل للحقيقة واللى بيجيلهم مصائب من ديانات اخرى مش بيفكروا في حياتهم واخرتهم بس وطبعا المصائب لها علاقة بالدين لان لها علاق بالحياة وهى تعتبر رسائل من الله واظن انك سمعت الكلام ده كتير عندنا في الاسلام ان المصائب ممكن تيجى للناس عشان تفوقهم ولا ده غلط فقولت يمنك ربنا عاوزنى افوق بس دورت مالقيتش انى بسرق او بزنى او باكل حرام او لا اصلى او غير محجبة فبحاول الاقى تفسير مقنع للى بيحصلى ونفسي قوى ارتاح لانى بجد متقطعة جدا وفي ابتلاءات شديدة لم تاتى لاناس سارقين وبنات ممكن يكونوا عملوا كل الحرام اللى في الدنيا ومش عارفة ايه حكمة الرحمن من ده بس خلاص
                          يعني انتي بتفترضي حجات على اساس خاطئ .. انا بكلمك عقليا وسيكولوجيا بعيد عن النصوص الدينية رغم ان الإسلام له جواب على كل سؤال

                          بتفترضي انك طالما بتصلي وتصومي ومحجبة مثلا المفروض متحصلكيش حاجة وحشة ... ؟ وبتفسري بعد كده ان الحجات الوحشة دي انها رسالة من الله عشان انتي ممكن تكوني على خطأ !
                          انا فاهمك من الاول وقلتلك .. طيب ما في مسيحيين ملتزمين جدا وبيجيلهم مصائب .. وفي يهود ملتزمين بيجيلهم مصائب
                          فين المقياس للحق والباطل اذا تساوى الجميع ؟

                          لما تفكري في اي موضوع حاولي تفكري بمنطقية .. يعني تسحبي فكرتك للمستوى الاعلى وتقارنيها بالعالم ولا تسحبي فكرتك على نفسك فقط !

                          وياريت تسمعي سورة الملك وسورة يس وسورة ابراهيم وحاولي تركزي مع الايات

                          اسمعي الاية في اول سورة الملك "(الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ )

                          ""لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ"

                          { لتبلون في أموالكم وأنفسكم ولتسمعن من الذين أوتوا الكتاب من قبلكم ومن الذين أشركوا أذى كثيرا وإن تصبروا وتتقوا فإن ذلك من عزم الأمور } (آل عمران:186).

                          îن îëéىهْ نçمùهْ?


                          • #28
                            المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحر للأبد مشاهدة المشاركة
                            l
                            من غير بيطلع منين ولا غيره؟

                            عاوز تتناقش في أي حاجة مستعدلك


                            غير كدا ممكن تفضل لغاية مليون سنة وأنت محلك سر


                            تعلم أدب الحوار والمناقشة وافتح عقلك ومستعد لمناقشة أيا كان في حدود الاحترام

                            لي بس ملاحظة
                            بلاش الخط الكبير اوي ده

                            يعني اللي بيكبر خطه بيكبره ل 4 او حتى 5 لكن مش للدرجة دي
                            احنا نظرنا كويس ولو مش كويس هنركب نظارات عشان نشوف كلام حضرتك .. فياريت تصغره شويه



                            وياريت تشاركني في هذا الموضوع



                            وشكرا لك مقدما

                            îن îëéىهْ نçمùهْ?


                            • #29
                              شكرا للاستاذ الفاضل ابو حمزة السيوطى وبالنسبة للاستاذ مجاهد انت قرأت كل اللى انا كتبته انا كتبت ان كل من يتعرض لمصائب المفروض يعيد نظر في حياته سواء مسلم او مسيحى او يهودى اعتقد كده سحبت فكرتى على العالم مش على نفسي وايه الغير منطقى في اللى انا قولته ان المفروض الى بيعمل الذنوب زى اللى بيحاول يبطلها مثلا حضرتك بتقول عشان انتى بتصلى ومحجبة عادى يحصلك حاجات وحشة يعنى لو طبقنا كلامك يبقى ماحدش يتوب عشان محصلة بعضها وعلى فكرة انا سمعت الايات وحافظها زى حضرتك بالضبط الحمد لله ومركزة قوى معاها

                              îن îëéىهْ نçمùهْ?


                              • #30
                                وبالنسبة للاستاذ مجاهد انت قرأت كل اللى انا كتبته انا كتبت ان كل من يتعرض لمصائب المفروض يعيد نظر في حياته سواء مسلم او مسيحى او يهودى اعتقد كده سحبت فكرتى على العالم مش على نفسي وايه الغير منطقى في اللى انا قولته ان المفروض الى بيعمل الذنوب زى اللى بيحاول يبطلها مثلا حضرتك بتقول عشان انتى بتصلى ومحجبة عادى يحصلك حاجات وحشة يعنى لو طبقنا كلامك يبقى ماحدش يتوب عشان محصلة بعضها
                                يعني اللي وصلني من كلامك ان الشخص اللي على الحق المفروض ميحصلوش اي مصايب ربنا بيحبه بأة وميجيش ناحيته بأي حاجة تزعله ؟!

                                اما المذنب والكافر واللي مش على الحق لازم يتعذب ويطلع عينه في مصائب وغيره !!
                                هو ده الغير منطقي اللي انا بتكلم عليه

                                ولذلك قلت ان الحق والباطل بيحصلهم مصائب وكوارث .. ايه المعيار اللي هيحدد الحق من الباطل اذا تساوى الطرفان في هذه النقطة ؟!

                                لازم تحطي معيار حقيقي يفرق بين الحق والباطل مش معيار زائف لا يمكن اثباته !

                                îن îëéىهْ نçمùهْ?

                                Working...
                                X