[frame="1 98"]لا أعلم ماذا أقول بصراحة فالأح كريم أصابني " بسدة نفس " في أيام مفترجة
فأي حوار يرجوه وهو أصلا لا يقرأ الكلام الذي نكتبه ومصمم على دخول ما يسمى بحوار الطرشان[/frame]
لا تعليق!!!!!!!!!!
اسف لو كنت سببتللك سده النفس بس لو انت كنت فهمتنى مكنتش نفسك هتتسد ولا نفسك اتسددت لاانك معندكش غير اجابه واحده؟؟؟؟؟؟؟؟؟وكلامك قريته ومش بدخل فى حوار طرشان لاان ان معندكش غير نفس الاجابه سالتك 3 مراتت ومجاوبتنيش غير هيا هيا الاجابه وهشرحللك دلوقتى ازاااى بس متقولش عليا المره الجايه انى من الطرشان الله يكرمك وافهمنى
[frame="1 98"]ينكر إستخدام اللفظ كتعبير لغوي شائع ، لانه لو وجد التعبير لزال الإشكال
فكيف تنكر وتدعي عدم وجود تعبيرات وقد ذكرت لك هذا سابقا وانت تتجاهله ولا تعلق عليه[/frame]
انت تقول كتعبير لفظى شائع وكأنك متبرمج على انه شائع لما سالتك اين الدليل على شيوعه روحت جايبلى معناه من المعجم زى ماهنشووف
[frame="1 98"]يقول النصراني اللاهوتي بطرس البستاني الذي شارك في ترجمة كتاب النصاري المُقدس إلي العربية في معجمه " محيط المحيط " :
النَّيْكُ معروف, والفاعل : نائِكٌ والمفعول به مَنِيكٌ و مَنْيُوكٌ والأَنثى مَنْيُوكة وقد ناكَها يَنيكها نَيْكاً و النَّيّاك الكثير النَّيْك شدد للكثرة; وفي المثل قال : من يَنِكِ العَيْرَ يَنِكْ نَيّاكا و تَنَايَكَ القوْمُ : غلبهم النُّعاسُ . و تَنايَكَتِ الأَجْفانُ : انطبق بعضها على بعض . الأَزهري في ترجمة نكح : ناكَ المطرُ الأَرضَ وناكَ النعاسُ عينه إِذا غلب عليها . [/frame]
مع انى قلتللك للمره المليون وانت تصر على عدم الفهم قلتللك ان ده ميعتبرش دليل لاان المعاجم بترصد معانى كل الالفاظ حتى لو كان المجتمع لايستعملها او محرم استعمالها ولكى اوفر عليك المجهود الذى ستبذله لفهم هذه النقطه يكتفى ان اقول للك اذهب الى اى مكتبه واختر اى معجم وسترى بنفسك معانى جميع الشتائم مرصوده فى المعجم وقد تكون معناها اللغوى غير معناها المقصود فهل معنى ذللك اننا نستخدم هذه الكلمات فى حياتنا هلى معنى ذللك ان هذه الكلمات يمكن ان ينطق بها انسان محترم ؟؟؟؟؟ اتمنى ان تكون فهمتنى؟؟؟؟
[frame="1 98"]رجاء من الإخوة عدم التدخل في الموضوع وقصره على وعليه فقط[/frame]
اسلوبك فى الحوار يشعرنى انها مبارزه وليس حوار انا اتمنى وبشده ان يتدخل احد من الاخوة لاانهم سيفهمونى بالطبع
[frame="1 98"]المطلوب منك يا كريم الأتي :
التعليق على ما ذكرته لك من شيوع للفظ في كلام العرب واستفاضته في امثالهم
الثاني هو الإجابة على هذا السؤال
توجد ابيات شعرية بها العديد من المسبات
هل لو وضعت الشتيمة والمسبات في الشعر اصبحت طيبة في وجهة نظرك ووفقاً لمعيارك ؟[/frame]
مع انى قد اجبتك سابقا ولكنى ساجيب عليك ثانيا حتى لاتتهمنى بالهروب او قصر الاسئله علييك
حضرتك جبتلى معنى الكلمه فى معجم محيط المحيط وانا علقت ع النقطه دى اما بخصوص الامثله فانا لم اتجاهلها ولكن انا طلبت ايضا الاستشهاد بببيت شعر وحضرتك تجاهلتنى لست انا من تجاهللك انت قلت فى شعراء كتير وابيات شعر كتيره ورد فيها اللفظ ده وكل مااقوللك طب قولى بس بيت شعر واحد تككر نفس الجمله ونفس السؤال ايلى مالوش مبرر اصلا انك تسئله وهو
[frame="1 98"]هل لو وضعت الشتيمة والمسبات في الشعر اصبحت طيبة في وجهة نظرك ووفقاً لمعيارك ؟[/frame]
وانا جاوبتك قبل كده وقلتللك ان يااخى موضوعنا اصلا قائم على شتيمه فهل ماستجلبه من ابيات اكبر مما نتحدث فيه انا لاافهم ماالغايه من سؤالك ام انك لاتمللك ابيات اصلا وبتسئل ع الفاضى والمليان وكمان انت استحضرت بمثال وبمعنى الكلمه من المعجم فهل ماذكرته هتكون الابيات فيها شتيمه اكتر ولا كلام مكسوف تقوله حضرتك سؤاللك غريب ومفيش كبرر من سؤاللك غير انك لاتمللك اجابه؟؟؟
ووبعدين لو حضرتك محرج من وضع ابيات وتظن انها فيها شتيمه اكبر مما نتحدث عليه الان قولى على اسماء الشعراء واسماء قصائدهم دون ذكر الشتائم وانا هرووح ادور عليها واقراها حلو كده؟؟؟؟؟؟؟؟
اظن مفيش اسهل من كده؟
واظن انى جاوبتك؟؟؟
وياريت انت بقا متتهربش من سؤالى
اين هيا تللك الابيات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شكرا
فأي حوار يرجوه وهو أصلا لا يقرأ الكلام الذي نكتبه ومصمم على دخول ما يسمى بحوار الطرشان[/frame]
لا تعليق!!!!!!!!!!
اسف لو كنت سببتللك سده النفس بس لو انت كنت فهمتنى مكنتش نفسك هتتسد ولا نفسك اتسددت لاانك معندكش غير اجابه واحده؟؟؟؟؟؟؟؟؟وكلامك قريته ومش بدخل فى حوار طرشان لاان ان معندكش غير نفس الاجابه سالتك 3 مراتت ومجاوبتنيش غير هيا هيا الاجابه وهشرحللك دلوقتى ازاااى بس متقولش عليا المره الجايه انى من الطرشان الله يكرمك وافهمنى
[frame="1 98"]ينكر إستخدام اللفظ كتعبير لغوي شائع ، لانه لو وجد التعبير لزال الإشكال
فكيف تنكر وتدعي عدم وجود تعبيرات وقد ذكرت لك هذا سابقا وانت تتجاهله ولا تعلق عليه[/frame]
انت تقول كتعبير لفظى شائع وكأنك متبرمج على انه شائع لما سالتك اين الدليل على شيوعه روحت جايبلى معناه من المعجم زى ماهنشووف
[frame="1 98"]يقول النصراني اللاهوتي بطرس البستاني الذي شارك في ترجمة كتاب النصاري المُقدس إلي العربية في معجمه " محيط المحيط " :
النَّيْكُ معروف, والفاعل : نائِكٌ والمفعول به مَنِيكٌ و مَنْيُوكٌ والأَنثى مَنْيُوكة وقد ناكَها يَنيكها نَيْكاً و النَّيّاك الكثير النَّيْك شدد للكثرة; وفي المثل قال : من يَنِكِ العَيْرَ يَنِكْ نَيّاكا و تَنَايَكَ القوْمُ : غلبهم النُّعاسُ . و تَنايَكَتِ الأَجْفانُ : انطبق بعضها على بعض . الأَزهري في ترجمة نكح : ناكَ المطرُ الأَرضَ وناكَ النعاسُ عينه إِذا غلب عليها . [/frame]
مع انى قلتللك للمره المليون وانت تصر على عدم الفهم قلتللك ان ده ميعتبرش دليل لاان المعاجم بترصد معانى كل الالفاظ حتى لو كان المجتمع لايستعملها او محرم استعمالها ولكى اوفر عليك المجهود الذى ستبذله لفهم هذه النقطه يكتفى ان اقول للك اذهب الى اى مكتبه واختر اى معجم وسترى بنفسك معانى جميع الشتائم مرصوده فى المعجم وقد تكون معناها اللغوى غير معناها المقصود فهل معنى ذللك اننا نستخدم هذه الكلمات فى حياتنا هلى معنى ذللك ان هذه الكلمات يمكن ان ينطق بها انسان محترم ؟؟؟؟؟ اتمنى ان تكون فهمتنى؟؟؟؟
[frame="1 98"]رجاء من الإخوة عدم التدخل في الموضوع وقصره على وعليه فقط[/frame]
اسلوبك فى الحوار يشعرنى انها مبارزه وليس حوار انا اتمنى وبشده ان يتدخل احد من الاخوة لاانهم سيفهمونى بالطبع
[frame="1 98"]المطلوب منك يا كريم الأتي :
التعليق على ما ذكرته لك من شيوع للفظ في كلام العرب واستفاضته في امثالهم
الثاني هو الإجابة على هذا السؤال
توجد ابيات شعرية بها العديد من المسبات
هل لو وضعت الشتيمة والمسبات في الشعر اصبحت طيبة في وجهة نظرك ووفقاً لمعيارك ؟[/frame]
مع انى قد اجبتك سابقا ولكنى ساجيب عليك ثانيا حتى لاتتهمنى بالهروب او قصر الاسئله علييك
حضرتك جبتلى معنى الكلمه فى معجم محيط المحيط وانا علقت ع النقطه دى اما بخصوص الامثله فانا لم اتجاهلها ولكن انا طلبت ايضا الاستشهاد بببيت شعر وحضرتك تجاهلتنى لست انا من تجاهللك انت قلت فى شعراء كتير وابيات شعر كتيره ورد فيها اللفظ ده وكل مااقوللك طب قولى بس بيت شعر واحد تككر نفس الجمله ونفس السؤال ايلى مالوش مبرر اصلا انك تسئله وهو
[frame="1 98"]هل لو وضعت الشتيمة والمسبات في الشعر اصبحت طيبة في وجهة نظرك ووفقاً لمعيارك ؟[/frame]
وانا جاوبتك قبل كده وقلتللك ان يااخى موضوعنا اصلا قائم على شتيمه فهل ماستجلبه من ابيات اكبر مما نتحدث فيه انا لاافهم ماالغايه من سؤالك ام انك لاتمللك ابيات اصلا وبتسئل ع الفاضى والمليان وكمان انت استحضرت بمثال وبمعنى الكلمه من المعجم فهل ماذكرته هتكون الابيات فيها شتيمه اكتر ولا كلام مكسوف تقوله حضرتك سؤاللك غريب ومفيش كبرر من سؤاللك غير انك لاتمللك اجابه؟؟؟
ووبعدين لو حضرتك محرج من وضع ابيات وتظن انها فيها شتيمه اكبر مما نتحدث عليه الان قولى على اسماء الشعراء واسماء قصائدهم دون ذكر الشتائم وانا هرووح ادور عليها واقراها حلو كده؟؟؟؟؟؟؟؟
اظن مفيش اسهل من كده؟
واظن انى جاوبتك؟؟؟
وياريت انت بقا متتهربش من سؤالى
اين هيا تللك الابيات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شكرا

لم يكن فقط نبي ورسول .. لكنه كان حاكم وقاضي ورئيس دولة الإسلام .. لعله يحدث اختلاط احيانا بين كل هذه الوظائف لكن لكل وظيفة متطلباتها والا فسيصبح النبي مقصرا وحاشاه


îن îëéىهْ نçمùهْ?