إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

هل سؤالى فى منتهى الصعوبة............يا خسارة

Collapse
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    ربنا يهديك

    ازيك يا y2j يعلم الله اني متالم لحالك واني والله متاثر لحالك ولكني اعلم بان من بحث عن الله ............فلابد لابد لابد ان يهديه الله لا محاله ........توكل علي الله يا y2j ............ يا y2j هناك فيلم اسمه " انه الحق " ياريت ياريت تنزله وتتفرج عليه .......... هتستفيد منه كتير وان شاء الله يكون سبب معرفتك بالله ...........يا y2j او يا يوسف انا حاسس ان اسمك يوسف .........انا نفسي اكلمك يا يوسف علي الايميل ......... يا يوسف انا بعت لك قبل كده علي الخاص ومردتش علي .........ممكن تقبل تكلمني .........هتلاقي ايميلي علي الخاص .............. انا شهدت اسلامك رمضان اللي فات ...............ونفسي اشهد ايمانك السنه دي ..........يعلم الله كم فرحت ويعلم الله انك في بالي طوال السنه الماضيه .......انا هحاول اجيب لك فلم انه الحق واتمني انك تتفرج عليه ..........
    في رعايه الله وسلامه حفظك الله من كل سوء ...........وهداك الي كل خير .......

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • #92
      الفيديو اهه

      هتلاقي الفيديو ع الرابط ده يا يوسف


      ابقي اعمل save as
      عشان يجي لك .

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • #93
        بالنسبة محمود بن ممدود .........اشكرك على كلامك الجميل


        واسمى .........رامى


        بالنسبة ..العلاء



        انت سئلت سؤال


        لما تحدد انت ؟


        ببساطة ....عشان انا اللى عندى مشكلة وعارف طريقة تفكيرى لذلك اختار الطريقة التى ممكن تساعدنى


        فى سؤال اخر


        ما هى المعجزة التى لا اصدقها؟

        لا اريد الموضوع يدخل فى جدال ....ونبعد عن الموضوع الرئيسى والمهم


        ممكن نتكلم فيها فى الاخر ..........

        بالنسبة بالعلاء...... انت تقول

        انت هنا لمعرفة الحق وليس لتناظر وتجادل انت فقط مستمع

        متشكر على الروح الجميلة

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • #94
          ببساطة ....عشان انا اللى عندى مشكلة وعارف طريقة تفكيرى لذلك اختار الطريقة التى ممكن تساعدنى
          صح كلامك انت اللي عندك المشكلة يبقي تبقل الكلام كله مش اللي يعجبك واللي مايعجبكش.
          وماتقولش طريقة تفكيري لان اللي بيفكر زيك بيكون مريض نفسي !!!


          لا اريد الموضوع يدخل فى جدال ....ونبعد عن الموضوع الرئيسى والمهم
          والله هو ده الموضوع الرئيسي وبعدين انت اللي قولت يبقي تشيل اللي قولت وحاسب نفسك قبل ان تنطق.
          وجدال ايه اللي انت بتقول عليه انت فعلا في جدال

          مش بقولك بتأخد الكلام اللي بيعجبك وال.............!!

          متشكر على الروح الجميلة
          وهل تسخر مني ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
          وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئًا إِدًّاتَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنْشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا أَنْ دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ وَلَدًا وَمَا يَنْبَغِي لِلرَّحْمَنِ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَدًا
          ( 19 : 88 - 91 )
          http://www.alsalfy.com/vb/index.php

          îن îëéىهْ نçمùهْ?


          • #95

            السلام عليكم يا جماعه .............يارب تكونوا كلكم بخير ............وازيك يا رامي .حلو الاسم يا رامي مع اني كنت مفكرك يوسف ......عشان انت مستخدم y فقلت انت يوسف .........اتمني يا رامي انك تكون بالف خير وسلامه .......
            يارامي كل اللي انت محتاجه زي ما قلت لك انك تشوف فلم انه الحق ........................................
            هتلاقي في الفلم ده كل الاعجازات فعلا اللي بحق وحقيق اللي محدش يقدر ينكرها ابدا ابدا ..........

            هقول لك انا تشبيه حلو علي اعجازات القرآن ........عارف اعجاز القرآن عامل زي ايه ....في منه عامل زي الشمس وفي منه عامل زي القمر ..........اما اللي زي الشمس فده ساطع ولا حد يقدر ينكره وان استنكره واستخبي منه وبعد عنه يفضل حاسس بحرارة الشمس عليه وميبقاش مرتاح ......والنوع التاني زي القمر .....ضوءه خافت ويستلزم انك تكون مؤمن ذو بصيره عشان تقدر تحس بيه .........

            انا طبعا فاهم قصدك ايه بان بعض الحاجات مش قويه اوي في الاعجاز ...........عندك حق يا رامي .....بس ده اشارات للمؤمنين الراسخين .........................لكن برده في شمس ساطعه واعجاز مزلزل علي راس المؤمنين وغير المؤمنين ...............عشان كده يا جماعه واحنا بنتكلم مع رامي لازم ناخد بالنا ان مش كل الاعجازات ممكن تدخل دماغه """""""كل القرآن من اول كلمه لاخر كلمه اعجاز """"""""لكن لازم نركز ع الاعجاز الساطع ...............وبقولك تاني يا رامي اتفرج بس علي فلم انه الحق وعلي ضمانتي ........ان شاء الله كل خير " اللهم اهديك يارب والن قلبك لكلمته وحكمه انه علي ما يشاء قدير "

            اما اخوي العلاء ...اقوله براحه ع رامي شويه ........الولد بقاله سنه بيبحث عن الله بعقله وعلي فكره قلبه مؤمن بالاسلام حتي النخاع لكن هو عاوز يتاكد عشان فعلا يبقي مسلم صحيح "واسال نفسك سؤال.... ايه اللي يخلي واحد يتكلم بقاله سنه في منتدي الا اذا كان مؤمن بقلبه بس عاوز يوصل لعبادة ربه بعقله .....الولد مكفرش علي فكره ............هو بس متردد وان شاء الله ربنا يهديه .....كمان يا جماعه الولد طالب مساعدتنا وصابر علي الحاله النفسيه السيئه اللي هو فيها ........فياريت نكون كلنا برد وسلام عليه ............. خليك طيع ومتخلكش جامد كده ..............هو علي فكره مش من النوع الالحادي اللي ينرفز وهو اصلا مش ملحد .......ده انسان باحث بصدق عن الله عز وجل " ياريت متتنرفزش بسرعه ومتاخدش كلامه علي محمل سئ .......لانه لو كافر مكنش جه هنا من اصله .........خليك رحيم بعباد الله .............

            وبقولك يا رامي مره تانيه انا نفسي نفسي اكلمك ونكون اصدقاء ........انا حاسس انك هتبقي صديق كويس ياريت تديني ايميلك ع الخاص عشان اكلمك لان فعلا فعلا نفسي اكون صديقك ...........ياريت تقبلني كده ...............وان شاء الله كل خير ...........وربنا يوفقك يارب ........ان مش هنساك من الدعاء .........وانت كمان متبطلش دعاء .........ربنا بيقبل الدعاء ............ربنا يهديك يا رامي يارب ..........

            îن îëéىهْ نçمùهْ?


            • #96
              y2j هداك الله .. شغل مخك قليلا معي وافتح مخيلتك .. هل القرآن الكريم كلام بشر ؟!


              كروية الأرض في القرآن الكريم ..





              "لاحظ في الصورة السابقة أن الأرض عندما تدور حول نفسها سيبدو النصف الأسود -الليل- ينزلق وينسحب ليأتي فوق النصف الآخر المضاء - النهار- .. والعكس أيضا صحيح ، فالأرض عندما تدور حول نفسها سيبدو أن النصف المضاء -النهار- ينزلق وينسحب ويتكور على النصف الآخر المظلم - االليل- ..
              وهنا جاءت هذه الآيات الصريحة التي تستخدم لفظ التكوير لتصف انزلاق الليل والنهار كنصفي كرة :
              { يُكَوِّرُ اللَّيْلَ عَلَى النَّهَارِ وَيُكَوِّرُ النَّهَارَ عَلَى اللَّيْلِ } 5/ سورة الزمر


              ثم الآية التي تصف دحو الأرض ..
              { وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا } 30 سورة النازعات
              ودحا هي الكلمة الوحيدة في القاموس التي تعني البسط والتكوير معاً .. والأرض كما هو معلوم مبسوطة في الظاهر ومكورة في الحقيقة ، بل هي أشبه بالدحية " البيضة " في تكويرها..


              الجبال يا y2j التي تبدو لنا من على سطح الأرض ثابتة لا تتحرك ، هي في الحقيقة لو راقبناها من مكان آخر سنراها تتحرك وليست ثابتة .. ولو صعدنا إلى المدار حيث الأقمار الصناعية وراقبنا الأرض سنرى أن الجبال تتحرك بفعل دوران الأرض حول نفسها تماما كالسحاب الذي نراه يتحرك في السماء ونحن على سطح الأرض .. وهنا نقرأ إشارة أخرى صريحة في القرآن الكريم عن ذلك في قول الرحمن سبحانه وتعالى :
              { وَتَرَى الْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَهِيَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ صُنْعَ اللَّهِ الَّذِي أَتْقَنَ كُلَّ شَيْءٍ } 88 / سورة النمل
              فالجبال التي تبدو لنا جامدة ساكنة هي في الواقع سابحة في الفضاء ..
              كما أن الأرض تسبح في الفضاء ، فهي تدور حول الشمس .. وبدوارنها حول الشمس الجبال تتحرك معها .. وبالتالي فالأرض كلها تسبح بجبالها .. فالجبال ليست جامدة ثابتة كما تبدو لنا من على سطح الأرض .. فلاحظ أن في الآية الكريمة إشارة لدوران الأرض حول نفسها وكذلك لدوران الأرض حول الشمس ..


              ثم الكلام عن تواقت الليل والنهار بدون أن يسبق أحدهما الآخر ..
              { لَا الشَّمْسُ يَنبَغِي لَهَا أَن تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ } 40/ سورة يـس
              إشارة أخرى إلى كروية الأرض .. حيث بدأ الليل والنهار معاً وفي وقت واحد كنصفي كرة
              ولو كانت الأرض مسطحة لتعاقب النهار والليل الواحد بعد الآخر بالضرورة .. (( لا حظ أن في الصورة السابقة أعلاه لا يمكننا أن نقول أن النصف المظلم يسبق النصف المضاء أو النصف المضاء يسبق النصف المظلم وذلك بسبب أن الأرض كروية الشكل ))
              ثم ولو كانت الأرض مسطحة لكان لها في كل وقت وجه واحد .. ولا بد أن يكون النهار أو الليل يسبق أحدهما الآخر .. لكن لأنها كروية : { وَلَا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ } 40/ سورة يـس


              ثم تأتي القيامة والأرض في ليل ونهار معا في وقت واحد ..
              { حَتَّىَ إِذَا أَخَذَتِ الأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَازَّيَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَا أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَيْهَآ أَتَاهَا أَمْرُنَا لَيْلاً أَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَاهَا حَصِيدًا كَأَن لَّمْ تَغْنَ بِالأَمْسِ } 24 / سورة يونس
              وفي قوله تعالى ليلاً أو نهاراً .. تأكيد لهذا التواقت الذي لا تفسير له إلا أن نصف الأرض محجوب عن الشمس ومظلم ، والآخر مواجه للشمس ومضيء .. لأن الأرض كروية ..
              (( لا حظ أن في الصورة السابقة اعلاه أن في نفس اللحظة يكون ليل ونهار معا .. ولا يمكن التكلم عن أحدهما دون الآخر ))


              ثم تعدد المشارق والمغارب في القرآن :
              { بِرَبِّ الْمَشَارِقِ وَالْمَغَارِبِ } 40/ سورة المعارج
              { رَبُّ الْمَشْرِقَيْنِ وَرَبُّ الْمَغْرِبَيْنِ } 17/ سورة الرحمن
              فالإنسان الذي يعيش في مصر مثلا قد تشرق عليه الشمس في وقت معين ولكن الذي يعيش في المغرب ستشرق عليه الشمس بعد ذلك بساعتين أو أكثر .. فهنا مشرقين .. وهكذا فإن هناك مشارق كثيرة وليس مشرق واحد .. لأن الأرض كروية الشكل .. فتأمل قوله تعالى في الآيتين السابقتين !


              ولو كانت الأرض مسطحة لكان هناك مشرق واحد ومغرب واحد ، يقول الإنسان لشيطانه يوم القيامة :
              { يَا لَيْتَ بَيْنِي وَبَيْنَكَ بُعْدَ الْمَشْرِقَيْنِ } 38 / سورة الزخرف
              ولا تكون المسافة على الأرض أبعد ما تكون بين مشرقين إلا إذا كانت الأرض كروية .. فتأمل !"

              مقتبس بتصرف من كتاب حوار مع صديقي الملحد ..



              هداك الله ..
              Last edited by إدريسي; 14-07-2009, 09:27 PM.

              îن îëéىهْ نçمùهْ?


              • #97
                اما اخوي العلاء ...اقوله براحه ع رامي شويه ........الولد بقاله سنه بيبحث عن الله بعقله وعلي فكره قلبه مؤمن بالاسلام حتي النخاع كن هو عاوز يتاكد عشان فعلا يبقي مسلم صحيح "واسال نفسك سؤال.... ايه اللي يخلي واحد يتكلم بقاله سنه في منتدي الا اذا كان مؤمن بقلبه بس عاوز يوصل لعبادة ربه بعقله .....الولد مكفرش علي فكره ............هو بس متردد وان شاء الله ربنا يهديه .....كمان يا جماعه الولد طالب مساعدتنا وصابر علي الحاله النفسيه السيئه اللي هو فيها ........فياريت نكون كلنا برد وسلام عليه ............. خليك طيع ومتخلكش جامد كده ..............هو علي فكره مش من النوع الالحادي اللي ينرفز وهو اصلا مش ملحد .......ده انسان باحث بصدق عن الله عز وجل " ياريت متتنرفزش بسرعه ومتاخدش كلامه علي محمل سئ .......لانه لو كافر مكنش جه هنا من اصله .........خليك رحيم بعباد الله .............
                أقسم لك انني لم أقصد أن أغلظ عليه ولكن كلامه لم يكن في الموضع الصحيح ولم أجد أحد يرد عليه لذا .........
                وأتمني ان يكون صادقا كم قلت
                وعذرا لما قدمت
                وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئًا إِدًّاتَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنْشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا أَنْ دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ وَلَدًا وَمَا يَنْبَغِي لِلرَّحْمَنِ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَدًا
                ( 19 : 88 - 91 )
                http://www.alsalfy.com/vb/index.php

                îن îëéىهْ نçمùهْ?


                • #98
                  مستغرب جدا ....


                  اية المشكلة ان تكتبوا عنوان كل معجزة....وما هذا الوقت......


                  اريد كتابة عنوان المعجزة فقط....


                  ونختار المعجزة المحددة ونتكلم فيها بالتفصيل

                  îن îëéىهْ نçمùهْ?


                  • #99
                    برده تاني
                    حاضر

                    تعالي نتكلم عن معجزة القرأن في البلاغة
                    ايه رأيك؟؟
                    وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئًا إِدًّاتَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنْشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا أَنْ دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ وَلَدًا وَمَا يَنْبَغِي لِلرَّحْمَنِ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَدًا
                    ( 19 : 88 - 91 )
                    http://www.alsalfy.com/vb/index.php

                    îن îëéىهْ نçمùهْ?



                    • الفاضل y2j هداه الله ..


                      اية المشكلة ان تكتبوا عنوان كل معجزة....وما هذا الوقت......
                      الوقت ؟! .. ونحن هنا نمنحك من أوقاتنا لما نكتب هذه المشاركات من أجلك لعلك تعود إلى رشدك ولا تكون ممن قال فيهم الله سبحانه وتعالى :{ وَمَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُولَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآَخِرَةِ وَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ }{217 : البقرة} .. ؟

                      خذ على سبيل المثال .. أنني كتبت لك مشاركة عن الإعجاز العلمي في القرآن الكريم حول كروية الأرض ، فتجاهلتها أنت تماما ! .. وبعدها أتيت تتكلم عن الوقت هداك الله ! .. وقبل مشاركتي كانت هناك مشاركات كثيرة للإخوة بارك الله فيهم تجاهلتها تماما ! .. وهذا بالنسبة لي لا يبشر بخير ! .. فهل أتيت أيها الفاضل لتبحث عن الحق فتتبعه أم أنك أتيت لتبحث عن شيئ يطمئن نفسك ويهدئ من قلقها بعد أن اعتقدت أشياء لا ترتاح لها ؟ .. هل حقا أنت باحث عن الحق أم أنك جئت تبحث عن شيئ يجعلك تطمئن أن ما أنت عليه من أفكار إلحادية هو الصواب ؟ .. إذا كنت جئت من أجل الثاني ، فخذ ما جئت من أجله وتوهم ما شئت ولكن في الأخير ستكون أنت الخاسر ، بعد الموت الذي لن يفلت منه أحد منا !

                      لقد قرأت لك مشاركات في هذا الموضوع ، وفي موضوع آخر أيها الفاضل فوجدت أن طرق تفكيرك للأسف غير سليمة وبعيدة كل البعد عن المنطق .. وأعطيك مثالا على ذلك .. مثلا عندما نفيت وجود الله سبحانه وتعالى لمجرد أنك لم تره ولم تحس بوجوده ! .. فالعقل يقول عكس ما تقول به .. العقل يقول أن عدم الوجدان لا يستلزم عدم الوجود .. أما أنت فجعلت عدم الوجدان يستلزم عدم الوجود .. مما يناقض ما يتفق عليه العقلاء .. ففي القديم مثلا لم يكن الناس يعلمون بوجود كواكب خارج مجموعتنا الشمسية لعدم توفر الوسائل الموصلة لمعرفة ذلك ، فهل هذا يعني أن الكواكب خارج مجموعتنا الشمسية التي أثبت العلماء حديثا وجودها هي غير موجودة في الحقيقة لأن القداماء لم يروها ولم يحسوا بها ؟! .. طبعا لا .. ومثال آخر .. أنت لا تعرف ما يوجد وراء جبل .. لم ترى ما يوجد وراء هذا الجبل ولم تلمسه بيديك .. فهل هذا يعني أنه لا يوجد أي شيئ وراء هذا الجبل كقرية أو بئر أو غابة مثلا ؟! .. طبعا لا ! .. ولكن أنت للأسف نفيت وجود الله سبحانه وتعالى لمجرد أنك لم تره ولم تحس بوجوده ، تماما كذلك الشخص الذي سينفي وجود أي شيئ وراء جبل ، لمجرد أنه لم يرى ما يوجد وارء هذا الجبل ولم يحس به .. وهذا يناقض القاعدة العقلية التي تقول : عدم الوجدان لا يستلزم عدم الوجود .. مما يدل على أن طرق تفكيرك غير سليمة وغير منطقية .. ربما هذا الاعوجاج في طرق تفكيرك وبعدك عن المنطق نتيجة لقراءتك كتابات المرضى نفسيا - الملاحدة - هداهم الله !

                      الذي أريد الوصول إليه مما سبق هو .. هل بطرق تفكيرك هذه ، والتي هي بعيدة عن الصواب والمنطق ، لن نشك في أنك لن تفهم الأدلة العقلية على وجوب وجود الله سبحانه وتعالى إذا قدمناه لك ؟! .. كقانون السببية واستحالة تسلسل الأحداث داخل عالمنا واستحالة الرجحان بدون مرجح ؟ .. أنا أشك في ذلك لما رأيته منك من بعد عن التفكير السليم ! .. ولذلك أعتقد أن أفضل وسيلة تصلح معك أيها الفاضل للبرهان على وجوبية وجود الله سبحانه وتعالى هي عن طريق الإعجاز العلمي في القرآن الكريم كما أشار من قبل أستاذنا الحبيب سيف الكلمة .. فلا أعتقد أنك إذا بقيت على حالتك هذه لم تصحح طرق تفكيرك سينفع معك البديهيات العقلية والمنطق والرياضيات وغيرها .. بل ينفع معك ما كان ينفع مع البدائيين الذين كانوا لا يؤمنون إلا بالخوارق ! .. وقد أتيتك بشيئ خارق في مشاركتي السابقة فلم أرى منك تعليقا أيها الفاضل :

                      فهل ترى في ما كتبته عن كروية الأرض إعجازا أم لا ؟ .. وإذا كان لا .. فلماذا ؟ .. إن كنت باحثا عن الحق بصدق فسترد .

                      أكرمك الله بالحق ..
                      Last edited by إدريسي; 17-07-2009, 01:09 AM.

                      îن îëéىهْ نçمùهْ?


                      • فهل ترى في ما كتبته عن كروية الأرض إعجازا أم لا ؟ .. وإذا كان لا .. فلماذا ؟ .. إن كنت باحثا عن الحق بصدق فسترد
                        هذا ان كان باحثا عن الحق[/align]
                        وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئًا إِدًّاتَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنْشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا أَنْ دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ وَلَدًا وَمَا يَنْبَغِي لِلرَّحْمَنِ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَدًا
                        ( 19 : 88 - 91 )
                        http://www.alsalfy.com/vb/index.php

                        îن îëéىهْ نçمùهْ?




                        • السلام عليكم ورحمه الله وبركاته : ازيك يا رامي كيفك يارب تكون كويس ............بص يا رامي انا ناوي اعمل لك فهرس عن كل الاعجازات في القرآن الكريم ............لكن طبعا مش انا اللي هناقشك فيها ..............بص انا هحضر لك القايمه كلها من الاول للاخر وانت تختار وان شاء الله تلاقي حد هنا في المنتدي يشرحها لك باسلوب بسيط ...............هداك الله اخوي ومتعك بطمانينه القلب ....

                          îن îëéىهْ نçمùهْ?


                          • ادريسى


                            انا طلبت بعد اذنكم جميعا طريقة الحوار


                            انا مش مسئول عن كتابة الحوار غير اللى انا طلبه


                            انا على فكرة بشوف كل المشاركات ...........


                            انا طلبت ان يكون الحوار

                            كالتالى


                            مثلا


                            اريد اى واحد يكتب عنوان المعجزات كلها ....العنوان فقط...وانا سوف اختار معجزة معينة نتكلم فيها




                            يعنى



                            1 - معجزة كروية الارض

                            2- معجزة شق القمر

                            3- معجزة الجنين

                            4-....................


                            5 -............................



                            وهكذا





                            وانا سوف اختار معجزة معينة ونتكلم فيها............




                            ياريت يكون الكلام وصل



                            بالنسبة للسؤال



                            فهل ترى في ما كتبته عن كروية الأرض إعجازا أم لا ؟ .. وإذا كان لا .. فلماذا ؟ .. إن كنت باحثا عن الحق بصدق فسترد



                            يا عم خليك مع الكداب لحد باب الدار....... وبعدين فى معجزات مع احترامى لا اهتم بها


                            وممكن نتكلم فيها بس بعد تنفيذ طلبى........دة بعد اذنكم يعنى

                            îن îëéىهْ نçمùهْ?


                            • يا عم خليك مع الكداب لحد باب الدار
                              بحس انك بتتكلم صح
                              وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئًا إِدًّاتَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنْشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا أَنْ دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ وَلَدًا وَمَا يَنْبَغِي لِلرَّحْمَنِ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَدًا
                              ( 19 : 88 - 91 )
                              http://www.alsalfy.com/vb/index.php

                              îن îëéىهْ نçمùهْ?


                              • اختر ماشئت


                                1- معجزة القرأن في البلاغة.

                                2- معجزة القرأن في الرياح.

                                3- معجزة القرأن في الكون. (الفضاء)

                                4- معجزة القرأن في الأنسان.

                                5- معجزة القرأن في الأرض.

                                6- معجزة القرأن في الجبال.

                                7- معجزة القرأن في البحار والمحيطات.

                                8- معجزة القرأن في التنبؤ بأمور الغيب.

                                9- معجزة القرأن في الحشرات.

                                10- معجزة القرأن العددية.
                                وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئًا إِدًّاتَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنْشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا أَنْ دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ وَلَدًا وَمَا يَنْبَغِي لِلرَّحْمَنِ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَدًا
                                ( 19 : 88 - 91 )
                                http://www.alsalfy.com/vb/index.php

                                îن îëéىهْ نçمùهْ?

                                Working...
                                X