إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

جناب حضرة سعادة ( عبد العال ) بقلم :محمد سنجر

Collapse
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • جناب حضرة سعادة ( عبد العال ) بقلم :محمد سنجر

    أما أنا برضه حكايتي حكاية
    اسمعوا برضه حكايتي و شوفوا معايا

    جاني في يوم الواد كباية
    و معاه حامد و ابن ستيته و عبد العاطي
    قالوا ها نعمل مع بعضينا فريق لا يأنن و لا بيطاطي

    ولما بدأنا يدوبك نلعب
    جبنا جونين من نص الملعب
    قلنا خلاص البلية ها تلعب

    فجأة لقينا الحكم الأصلي في لحظة اتشال
    أيوه اتبدل جابوا مكانه عبد العال
    أه لو شفتم عبدالعال

    عبد العال حاجة عملاقة مش انسان
    رد سجون وحش و حيوان
    كمان مجنون أكل المساجين
    و حلا وراهم بالسجان

    نزل الباشا عبد العال اترج الملعب
    قلت في نفسى عال العال
    قال : أنا هالعب

    قلت بكل براءة و ذوق و على استحياء
    : هو جناب حضرتكم برضه مش ها تحكم ؟

    فجأة لقيت الكف ده نازل واخد وشي عند قفايا
    قال : اياكم حد يهزر مرة معايا

    آه لو دقتم يوم
    كف سعادة حضرة عبد العال

    قال : أنا واد فركيكو و جامد و شادد حيله
    ألعب و أتحكم و اتفرج
    و اللي يحاول فيكو يفلفص يبقى ياويله

    حسب الباشا علينا بنالتي قلنا و ماله
    شاط الكورة جت فينا جون هللناله و فرحناله

    و لما غلطت و خدت الكورة أباصي لحامد
    راح الباشا اتنرفز جدا عصب جامد

    لقينا الضرب بدون أسباب علينا انهال
    ما ادري منين
    بونية يمين و رفسة شمال

    و لما جرينا عشان ما نموتش في ايده فطيس
    رحنا قوام على أقرب قسم بوليس

    و لما دخلنا عند الظابط نشكي الحال
    لقينا الظابط هو بشحمه ولحمه عبد العال

    و لما حاولت اهرب و اتراجع عن شكوايا
    لقيت من عبد العال كذا نسخه عند قفايا

    قلت في نفسي احلوت و بقت عال العال

    آه لو دقتم يوم كف سعادة حضرة عبد العال

  • #2

    بارك الله فيك

    لعلك تقصد الوضع الراهن بمصر ؟؟!!

    ولكن لي ملاحظة

    أن اسم عبد العال لا يجوز . . لأن اسم العال لم يثبت أنه من أسماء الله الحسنى

    والصحيح ( المتعال )

    إضغط على الصورة لمشاهدتها بالحجم العادي

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • #3
      المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ~ الجهاد ~ مشاهدة المشاركة

      بارك الله فيك

      لعلك تقصد الوضع الراهن بمصر ؟؟!!

      ولكن لي ملاحظة

      أن اسم عبد العال لا يجوز . . لأن اسم العال لم يثبت أنه من أسماء الله الحسنى

      والصحيح ( المتعال )
      نعم
      الجهاد

      معك كل الحق
      دمت بحفظ الرحمن

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • #4

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • #5
          المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زهراء مشاهدة المشاركة
          جزاكم الله خيرا

          îن îëéىهْ نçمùهْ?


          • #6
            [frame="1 98"]الأخ الحبيب / ابو عمر
            حلوة وملعوبة بس احنا ح نقطع على بعض واللا إيه ؟
            انت اللي بدأت يا حلو ..خد عندك القصة دي بقى واعطني رايك ....[/frame]

            îن îëéىهْ نçمùهْ?

            Working...
            X