إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

الله يرحمك يا مبارك ( بقلم : محمد سنجر )

Collapse
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • الله يرحمك يا مبارك ( بقلم : محمد سنجر )

    ( طرقات قوية أيقظتني من نومي فزعا ،
    انطلقت صرخة طفلي الرضيع مذعورا تشق صمت الليل ،
    هممت باستبيان الأمر ، صوت انكسار الباب شل حركتي ،
    أعمى عيني أضواء مصابيحهم القوية ،
    اغتصب سمعي صوته الجهوري )
    ـ فز قوم يا ابن الوزة ....
    ( صرخات أطفالي و زوجتي و أخواتي حالت دون سماع بقية موجات لعناتهم المتتالية ،
    وجدتني مجرورا على الأرض في اتجاه الباب ،
    باءت كل محاولاتي للمقاومة بالفشل ،
    انهالت زوجتي بالشبشب على رؤوسهم )
    ـ سيبوه يا زبالة يا ولاد الزبالة ، واخدينه على فين ؟
    ( سدد أحدهم إليها ركلة قوية في بطنها فطارت ملتصقة بالجدار ،
    جرى الأطفال إليها يصرخون ،
    ركلني أحدهم بقوة فسقطت متدحرجا على دركات السلم ،
    ألم رهيب سيطر على جسدي نتيجة ارتطامي بزوايا السلم الخشبي الحادة ،
    لا أعلم كم من الوقت مضى و أنا غائب عن الوعي ،
    استيقظت على أصوات بعض النساء و الرجال الذين التفوا حولي ،
    نظرت هنا و هناك أحاول استبيان الأمر ،
    فإذا بنا داخل غرفة مظلمة إلا من شعاع ضوء خافت متسلل من إحدى نوافذها العالية ،
    بدأت الرؤية تتضح بعيني شيئا فشيئا ،
    الكثير من الناس يقفون هنا و هناك ،
    تحرش بسمعي بكاء بعض النساء الجالسات ،
    اكتظ المكان بالمساكين أمثالي ،
    ناولني أحدهم إناءا معدنيا صدئا )
    ـ اشرب اشرب ، حمد الله على السلامة ....
    ( رفعت الإناء أفرغ ما بداخله بجوفي ،
    شدة الظمأ جعلتني أتناسى هذه الرائحة العفنة للسائل الذي أتناوله ، حاولت السيطرة على هذه الرغبة التي بدأت تتأجج بمعدتي لإفراغ ما بداخلها ،
    أين أنا ؟ ماذا حدث ؟؟؟؟
    و إذا بصوت أظن أنني أعرفه يداعب سمعي )
    ـ حتى أنت كمان يا أستاذ ؟
    ( التفت ناحية الصوت و إذا بالخالة لبيبة تجلس بجواري ،
    صرخت فرحا )
    ـ خالة لبيبة ؟ خالة لبيبة ؟
    ـ حتى أنت ما سلمتش من إيديهم ؟
    ـ مين دول ؟
    ـ ولاد الكلب اللي جابوك هنا ....
    ـ هو إحنا فين بالظبط ؟
    ( أخذتها حالة هستيرية من الضحك حتى استشرى الضحك بين الجموع ،
    حاولت الخالة لبيبة التماسك للرد على سؤالي )
    ـ ها ها ها ، إحنا في الهيلتون يا أستاذ ( انفجر المتواجدون ثانية في الضحك) ها ها ها ، تحب نعمل لجنابك إيه على العشا ؟؟؟؟؟ ها ها ها ....
    ـ كده برضه ؟ الله يسامحك ....
    ـ طب قولي أنت ، أرد عليك أقولك إيه ؟؟؟؟؟
    ـ لا و لا حاجة طب احنا إمتى و فين ؟
    ـ إحنا سنة ألفين و خمسة و تلاتين ، أما بقى احنا فين ؟ ففي المعتقل يا سعادة البيه ، مش شايف بعينك الزبالة اللي رمونا فيها ؟؟؟؟؟
    ـ معتقل ؟ طب و يعتقلونا ليه إن شاء الله ؟ هو أنا عملت لهم إيه ؟؟؟؟؟
    ـ مش لازم تكون عملت ، ما تخافش هما ها يخلوك تعمل غصبا عن أبو خاشك ....
    ـ أعمل إيه لا مؤاخذة ؟
    ـ تعملها على نفسك ، هاهاهاهاها ( انفجرت في الضحك )
    ـ هي طالبة معاك ظرافة ع الصبح و إلا إيه بالظبط يا ولية أنتي ؟؟؟؟؟
    ـ ما هو إنت اللي بتسال أسئلة غريبة ، الجماعة دول مش محتاجين إن سيادتك تعمل حاجة أصلا عشان يودوك في ستين داهية ، هما مرتبين لك كل حاجة ، و مفصلين لك حاجة على مقاسك و كل ما عليك تلبس و تقعد و تتهنى ، شفت مريحينك ع الآخر إزاي ؟؟؟؟
    ـ آآآآآآه ، فهمت ، يعني كلنا كده في الشخرمة لا مؤاخذة ؟؟؟؟؟
    ـ الله ينور عليك ، حمد الله ع السلامـــــــة .......
    ـ طب و عيالي و مراتي ؟؟؟
    ـ ربنا يتولاهم بقى ، إنت شوف نفسك الأول ، بس ادعي ربنا كده إنك ما تستحلاش القعدة و تطول عشان ما تتعذبش كتير و تخلص بدري بدري ....
    ـ لا حول و لا قوة إلا بالله ، معقولة الكلام ده ؟؟؟؟
    ـ و مش معقولة ليه ، كل يوم يدخلوا علينا يصطادوا لهم تلاتة أربعة مننا و ما يرجعوش تاني .....
    ـ و تهمتي إيه بقى إن شاء الله ؟
    ـ لاااا من الناحية دي اطمن ، ها يفصلوا لك تهمة برضه على مقاسك بالظبط ، ما تقلقش إنت بس ...
    ـ ليه ؟ هي سايبة و إلا سايبة ؟ ما فيش قانون في البلد ؟
    ـ قانون إيه يا أبو قانون ، قانون إيه يا أبو قانــــون ، تكونش فاكر نفسك في بلد الأمن و الأمان ؟؟؟؟ ههههههه ده كان زمان و جبر و طلع لك في قفاك وبر ، دلوقتي بقت بلد الكوسة و البتنجان ، ما خلاص خلصت خلاص ،

    مش قعدتوا تقولوا ( كفاية كفاية ) لحد ما خربوتوها و قعدتوا على تلها ؟؟؟؟ استلقى وعدك بقى ،
    مش هما دول اللي قعدتوا تقولوا إنهم ها يصلحوا البلد ؟؟؟؟
    فاكر لما قعدتوا تقولوا ( التغيير التغيير ها يخلي الرغيف ده كبير ) ؟
    أدينا سمعنا كلامكم و غيرنا ، حصل إيه بقى ؟ تقدر تقول لي ؟ و إلا ( ما حصلش لسه ) على رأي نيللي ؟
    بالعكس ، أهي بقت أظرط م الأول عشروميت مرة ،
    الديون ؟ أهي زاطت و بقت أكتر من الأول ،
    الفقر ؟ أهو زاد و غطى و ما بقناش لاقيين حتى ورق الشجر ،
    الدولار ؟ أهو بقى بتلاتة و عشرين جنيه و نص ،
    الأمراض ؟ إلا ما فيه حد فينا إلا عنده كوكتيل ، إيشي سرطان على دبحة على بلهاريسيا على كبدي على سكر و ضغط و فشل كلوي ،
    البطالة ؟ أهي الرجالة و الستات زي ما أنت شايف قاعدين لا شغلة و لا مشغلة ، و أهو الطلاق و العنوسة و الرشوة و المحسوبية و البلطجة و الجواز العرفي و التحرش و الجريمة زادوا عن الأول شخروميت مرة ،
    قلت لك م الأول يا أستاذ العيب فينا إحنا ما سمعتش كلامي ، إحنا أوس البلاوي و إحنا اللي عايزين ( تغيير ) و إحنا اللي ( كفاية ) ، إحنا اللي نستاهل ضرب الجزم ، إحنا اللي بنسرق و إحنا اللي بننهب في البلد و إحنا اللي بنخرب و نبوظ ، قلت لك من الأول إن إحنا اللي ناقصين رباية ما سمعتش كلامي ،
    يا ريتكم كنتوا سمعتوا كلامي م الأول ، يا ريتكوا سمعتوا كلامي ، و يا ريتها كانت دامت ، يا ريتها كانت دااااااااااااامت ، الله يرحمه و يرحم أيامه ،
    الله يرحمك و يرحم أيامك يا مبـــــــارك ،
    الله يرحمك و يرحم أيـــــامك يا مبـــــــــــــــــارك .......





  • #2
    بصراحة معاك حق
    بس امتى نقولها الله يرحمك ويرحم أيامك
    يامباااااااااااااااااارك!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • #3
      فين ابداعات من نزف القلم
      محمد سنجر لعلكم بخير ان شاء الله

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • #4
        الله يرحمك ياصدام ويرحم ايامك
        الله يرحمك يا حسني ويرحم ايامك
        الله يرحمك يا معمر ويرحم ايامك
        الله يرحمك يا..........

        لماذا نحن لانتعظ من غيرنا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟
        sigpic

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • #5
          بسم الله الرحمن الرحيم
          السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

          اخ العبادي والله امرك غريب وحيرتني معاك

          مرة تستنكر ازاحة القردافي وتعيب على الثوار الذين ازاحوا هذا الصنم

          والان تطلب منا ان نتعظ مما حدث للقردافي ومبارك وصدام حسين

          حاجة عجيبة

          وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ

          זכור אותו האיש לטוב וחנניה בן חזקיה שמו שאלמלא הוא נגנז ספר יחזקאל שהיו דבריו סותרין דברי תורה מה עשה העלו לו ג' מאות גרבי שמן וישב בעלייה ודרשן

          תלמוד בבלי : דף יג,ב גמרא

          تذكر اسم حنانيا بن حزقيا بالبركات
          ، فقد كان سفر حزقيال لا يصلح ان يكون موحى به ويناقض التوراة ، فاخذ ثلاثمة برميل من الزيت واعتكف في غرفته حتى وفق بينهم .

          التلمود البابلي : كتاب الاعياد : مسخيت شابات : الصحيفة الثالثة عشر : العمود الثاني


          [/FONT][/SIZE]
          [/CENTER]

          îن îëéىهْ نçمùهْ?


          • #6
            بسم الله الرحمن الرحيم
            السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

            اخ العبادي والله امرك غريب وحيرتني معاك

            مرة تستنكر ازاحة القردافي وتعيب على الثوار الذين ازاحوا هذا الصنم

            والان تطلب منا ان نتعظ مما حدث للقردافي ومبارك وصدام حسين

            حاجة عجيبة
            اخي العزيز abcdef_475
            اولا انا لم اطلب ان يتعض الناس مما حصل لمعمر وصدام ومبارك بل ان تتعضوا مما حدث وسيحدث للناس في تلك البلدان بسبب ازاحة صدام ومبارك ومعمر عن الحكم

            لكني اسأل الله تعالى ان لايحدث اي مكروه في تلك البلدان

            الله يرحمك ياصدام ويرحم ايامك
            الله يرحمك يا حسني ويرحم ايامك
            الله يرحمك يا معمر ويرحم ايامك
            ثانيا ما اوردثه اعلاه في الاقتباس الثاني هو لسان حال الناس في العراق وليبيا وربما في مصر وليس ترحمي عليهم
            Last edited by العبادي محمد; 27-02-2012, 11:08 PM.
            sigpic

            îن îëéىهْ نçمùهْ?


            • #7
              اولا انا لم اطلب ان يتعض الناس مما حصل لمعمر وصدام ومبارك بل ان تتعضوا مما حدث وسيحدث للناس في تلك البلدان بسبب ازاحة صدام ومبارك ومعمر عن الحكم
              أخي أنت تحسسني أن معمر ومبارك كانوا حامين البلد وشايلين هم الشعب وخايفين على مصلحة الدولة والمواطن ... الخ

              îن îëéىهْ نçمùهْ?

              Working...
              X