إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

(قصيدة البتاع) ..... للشاعر أحمد فؤاد نجم

Collapse
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • (قصيدة البتاع) ..... للشاعر أحمد فؤاد نجم

    قصيدة البتاع

    يا للي فتحت البتاع
    فتحك على مقفول
    لأن أصل البتاع
    واصل على موصول
    فأى شئ في البتاع
    الناس تشوف على طول
    والناس تموت في البتاع
    فيبقي مين مسؤول ؟
    وإزاي حتفتح بتاع
    في وسط ناس بتقول
    بأن هذا البتاع
    جاب الخراب مشمول
    لأنه حتة بتاع
    جاهل غبي مخبول
    أمر بفتح البتاع
    لأنه كان مسطول !
    وبعد فتح البتاع
    جابوا الهواالمنقول
    نكس عشوش البتاع
    وهد كل أصول
    وفات في غيط البتاع
    قام سمم المحصول
    وخلا لون البتاع
    أصفرحزين مهزول
    وساد قانون البتاع
    ولا عله ولا معلول
    فالقاضي بتع البتاع
    فالحق ع المقتول
    والجهل زاد في البتاع
    ولا مقري
    ولا منقول
    والخوف سرح في البتاع
    خلا الديابه تصول
    ويبقي البتاع في البتاع
    والناس صايبها ذهول
    وأن حد قال دا البتاع
    يقولوا له مش معقول
    وناس تعيش بالبتاع
    وناس تموت بالفول
    وناس تنام ع البتاع
    وناس تنام كشكول
    آدي اللي جابه البتاع
    جاب الخراب بالطول
    لأنه حتة بتاع
    مخلب لراس الغول
    باع البتاع بالبتاع
    وعشان يعيش على طول
    عين حرس بالبتاع
    وبرضه مات مقتول



    وقد قال الشاعر أحمد فؤاد نجم هذه القصيدة على السادات
    فليتك تحلو والحيـــاةُ مريرةٌ .. وليتك ترضى والأنام غضابُ
    ليت الذي بيني وبينك عامــرٌ .. وبيني وبين العالمين خرابُ
    إذا صحَّ منك الودُّ فالكل هين .. وكل الذي فوق الترابِ ترابُ

  • #2
    احمد فؤاد نجم ده راجل معارض على طول الخط
    يعني قال قصايد في جمال عبد الناصر والسادات ومبارك

    هو شاعر عبقري بس مش عاجبه حد عايز يعمله حزب لوحده اسمه حزب "لا " المعارض عشان يعترض براحته


    السادات احسن واحد حكم مصر حتى الان
    Last edited by مجاهد في الله; 27-08-2009, 09:59 PM.

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • #3
      ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه قصيدة البتاع مع معارضتى للراجل ده
      ان الله يغفر الذنوب جميعا انه هو الغفور الرحيم

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • #4
        كان الله في عون أهل مصر..
        ما حكمهم بعد الخلافة إلآ روبيضات
        اللهم إني أسألك الهداية والسداد..
        اللهم آآميين..


        []



        مدونتي My Blog
        http://kumonah.blogspot.com/

        îن îëéىهْ نçمùهْ?

        Working...
        X