إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

العفاريت

Collapse
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • العفاريت

    السلام عليكم
    موضوع للدردشة بعيدا جو المنتدى العلمي


    بخصوص العفاريت .... انا كان جدي يقعد يحكيلي قصص العفاريت دي كثير

    ويتهيألي كل واحد كان جده بيحكيله نفسه القصص المكررة ..... النداهة والعفريته اللي بتسرح شعرها على شط الترعة ...إلخ
    وكل جد بيعمل نفسه بطل القصة دائما !!


    حدش جده حكاله قصة مختلفة؟
    Last edited by مجاهد في الله; 19-04-2008, 04:01 PM.

  • #2
    بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    حياك الله اخي هشام
    هحكيلك قصه كان يحكيهالي جده الله يرحمه ويحسن اليه ويجعل مثواه ومثوي اموات المسلمين الجنه ان شاء الله ....
    طبعا انت عارف من يجي كده حوالي 100 سنه كانت قري مصر عامله ازاي
    المهم
    كان يسير جد جدي مع اصدقاءه علي طريق بجانب ترعه
    مرت عليهم ست فلاحه تريد ان يحمل احدهم ابنها لغايه اما تضع الحمل الموضوع فوق رأسها
    المهم تناول احدهم الطفل
    فوجدوا ان الطفل رجله طويله لدرجه انها وصلت الي الارض
    انا مش عارف اتخيل المنظر
    المهم
    انت عارف زمان كان جدودنا قلوبهم جامده وحاجه زي كده لا تهز في راسهم شعره واحده
    فبكل هدوء حاول الرجل ان يخرج سكين لطعن العفريت الصغير اللي هو شايله
    ومش تسألني ازاي
    بيبص مره واحده لاقي ان العفرين الصغير اللي هو شايله
    والعرفيته اللي كانت شايلاه اختفوا عن الانظار
    طبعا هتقولي صدق لابد ان تصدق
    بس انا مش عارف القصص دي حقيقيه ولا كانوا بيخوفونا بيها
    الله اعلم

    وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ

    זכור אותו האיש לטוב וחנניה בן חזקיה שמו שאלמלא הוא נגנז ספר יחזקאל שהיו דבריו סותרין דברי תורה מה עשה העלו לו ג' מאות גרבי שמן וישב בעלייה ודרשן

    תלמוד בבלי : דף יג,ב גמרא

    تذكر اسم حنانيا بن حزقيا بالبركات
    ، فقد كان سفر حزقيال لا يصلح ان يكون موحى به ويناقض التوراة ، فاخذ ثلاثمة برميل من الزيت واعتكف في غرفته حتى وفق بينهم .

    التلمود البابلي : كتاب الاعياد : مسخيت شابات : الصحيفة الثالثة عشر : العمود الثاني


    [/FONT][/SIZE]
    [/CENTER]

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • #3
      انت عارف زمان كان جدودنا قلوبهم جامده وحاجه زي كده لا تهز في راسهم شعره واحده
      فبكل هدوء حاول الرجل ان يخرج سكين لطعن العفريت الصغير اللي هو شايله
      ومش تسألني ازاي
      بيبص مره واحده لاقي ان العفرين الصغير اللي هو شايله
      والعرفيته اللي كانت شايلاه اختفوا عن الانظار
      طبعا هتقولي صدق لابد ان تصدق


      وصدق ولابد ان ايه ... ان تصدق


      يعني بلاش جدي وجدك هحكيلك موقف معايا انا

      يعني انا لما كتت صغير ... (مهو انا كنت صغير برده متولدتش كبير) لما كتت صغير كنت بلعب كورة في حتة فيها اراضي زراعية والدنيا ضلمت علينا واحنا بنلعب

      وانا مروح لقيت قطة سودا خالص بتجري وراحت داخلة جوة المية ...راحت فين مش عارف

      انا شفت المشهد ده خدتها جري لغاية بيتنا انا والواد بن خالتي


      هي القطة تقريبا استخبت وسط الحشائش او شئ مثل هذا ... لكن انا شفتها دخلت في المية


      يكونش هم كانوا كده برده ولا الأمر مختلف ؟

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • #4
        انا حدى حكى لى حكاية لذيذة
        كان فى الحقل لبعد المغرب وهو يحمل على حمارة اجلكم الله حمل برسيم تاكل منة الحيوانات ليلا حتى الصباح
        المهم
        بعد ان حمل الحمل وركب فوقة واخذ طريقة الى المنزل
        ما رايكم وجد ان الحمار يعلو ويعلو ويعلو فانتبه جدى لذلك وعرف ان الحمار هذا جنى ملعون فاخرج من جيبة مطواة وغرسها فى ظهرة وهنا نطق الجنى وقال لة اةةةةةةةة لا تؤذينى
        وسوف اتركك وارحل لانة بكدة يكون سيطر علية او كما قال لنا
        المهم
        قال لة جدى ولماذا اردت ازيتى انا ولم افعل لك شيئا سوف اربطك فى بيتى حتى يطلع عليك النهار ويلعبوا بك الصغار
        وفعلا عمل ذلك ولكن الجنى قال لة استحلفك بالله لا تترك الشمس تشرق على لانى سوف احترق ولن اعود لك مرة ثانية فتركة جدى وحل رباطة وانصرف
        اة والله هذة رواية من جدى مباشرة لنا رحمة اللة رحمة واسعة وغفر لة ذنوبة وبدلها حسنات

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • #5
          حكاية حدثت معى شخصيا وهى بصدق بجد واللة
          كنت اجلس مع بعض اصدقائى وجيرانى فى القرية وعمرى وقتها 25 سنة وكان الوقت ليلا وكنا نتسامر ونتكلم فىكل المواضيع من هنا وهناكوكان يوجد مصباح ذات ضوء كبير فوق رؤسنا وعلى مقربة منا طلمة مياة فى نهاية حدود بيت جدى مع الجيران وقد نبة على جدى الا انام واترك يد الطلمبة فيها حتى لا تسرق وغى نهايالجلسة قمت وذهبت الى الطلمبة لاخلع يدها وكانت سهلة وبسيطة وفى اثناء ذلك وجدت طغل صغير يرتدى ملابس اكبر من حجمة ومهرولة علية يقف وسط الشارع امام باب الجيران وهر بيت عمى لامى وابى وهو واقف وينظر الى وانظر الية وتسمرت قدماى وقلت فى نفسى امن هذا الطفل الطفل وقبل ان اسرح بذهنى او حتى افكر وجدت الطفل يجرى ودخل بيت عمى مسرعا فتقدمت خطوات لمتابعتة فوجدت الباب مغلقا فدهشت من ذلك وقلت لاصحابى هل رايتم ذلك الطفل فقالوا يلة يلة عوزين ننام فاخدت اليد ودخلت المنزل وانا لا ابالى بما حدث وفى الصباح حكيت الحكاية دى امام كل افراد العائلة فضحكوا جميعا وقالوا لى انة جنى وانا لم اصدق نفسى اننى رايت جنى وما كنت ادرى او اعلم اساسا انة جنى
          ومن يومها لم اسهر طويلا امام المنزل

          îن îëéىهْ نçمùهْ?


          • #6
            فبكل هدوء حاول الرجل ان يخرج سكين لطعن العفريت الصغير اللي هو شايله
            ما رايكم وجد ان الحمار يعلو ويعلو ويعلو فانتبه جدى لذلك وعرف ان الحمار هذا جنى ملعون فاخرج من جيبة مطواة وغرسها فى ظهرة وهنا نطق الجنى وقال لة اةةةةةةةة لا تؤذينى
            اجدادنا رحمه الله عليهم كان لديهم من الشجاعه ما يتخطي الحدود لدرجه طعن العفريت
            انا شفت المشهد ده خدتها جري لغاية بيتنا انا والواد بن خالتي
            فين الشجاعه يا مجاهد
            هههههههههههههههههههههه
            Last edited by abcdef_475; 05-05-2008, 03:56 PM.

            وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ

            זכור אותו האיש לטוב וחנניה בן חזקיה שמו שאלמלא הוא נגנז ספר יחזקאל שהיו דבריו סותרין דברי תורה מה עשה העלו לו ג' מאות גרבי שמן וישב בעלייה ודרשן

            תלמוד בבלי : דף יג,ב גמרא

            تذكر اسم حنانيا بن حزقيا بالبركات
            ، فقد كان سفر حزقيال لا يصلح ان يكون موحى به ويناقض التوراة ، فاخذ ثلاثمة برميل من الزيت واعتكف في غرفته حتى وفق بينهم .

            التلمود البابلي : كتاب الاعياد : مسخيت شابات : الصحيفة الثالثة عشر : العمود الثاني


            [/FONT][/SIZE]
            [/CENTER]

            îن îëéىهْ نçمùهْ?


            • #7


              عفاريت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ أشتاتا أشتوت

              ألا تلاحظ يا دكتور مجاهد أن مواضيع وقصص " العفاريت " لا تسمع أو تقص إلا بين أهل الشرق ؟

              حتى الغرب إذا ما أراد منهم أن يتكلم عن العفاريت وضعها فى قالب " شرقى " ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

              بس طالما الموضوع فكاهة فخد قصة :

              حكت لى أمى عن موضوع مرعب


              كانت وهى صغيرة مع ابنت اختها " بنت خالتى يعنى " فى المنزل بمفردهم بعد خروج جدى وجدتى لشراء شىء

              أرادت ابنة خالتى أن تقضى حاجتها فقالت لها أمى " ادخلى فى الخلا " وكان فى المنزل غرفة قديمة مهدمة
              فدخلت ابنة خالتى فيها فوجدت امرأة عجوز ضربتها وقالت لها " اياكى تدخلى هنا تانى " فخرجت مسرعة وشاحبة الوجه " لونها مخطوف ومخضوضة يعنى " إلى أمى التى أصيبة بذعر هى الأخرى فخرجتا من المنزل إلى منزل عمها المجاور وهما تبكيان


              بصوا بقا الحكاية اتحكت لى كده وأمى تقسم أن دا حصل فماليش دعوة إن حد جاتله كوابيس فى الليل
              لكل داء دواء يستطب به * إلا الحماقة أعيت من يداويها

              îن îëéىهْ نçمùهْ?


              • #8
                حدش جده طلعله الفانوس السحري والعفريت اللي بيقول "شبيك لبيك عبدك بين ايديك"


                ده يبقى عفريت صاحبي وحبيبي وكفاءة

                îن îëéىهْ نçمùهْ?


                • #9
                  السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .طالما أن الموضوع فيه بحبوحه من الكلام خلينا نتكلم عامى ..ستى الله يغفر لها حكت لنا أنها أيام زما ن كانت راجعه من الغيط متأخر أوى ولم يكن هناك ساعات للوقت ..وفي ضوء القمر في ليلة صافيه وجدت صبى يمشى إلى جوارها يلبس ملابس بيضاء وعندما إقتربت من البلد لم تجده ..فرجعت تبحث عنه .قابلها رجل يألها رايحه فين يا أم محمد .قلت كان فيه عيل ماشى معايا ومره واحده مالقتهوش .قال لها هو طلع لك .تعالى روحى وسيبك منه !!!إيه رأيكوا بقه مش ستى كانت جامده !!ههههههههه
                  [كتاب رؤية عصرية لقضايا كتابية فى الميزان
                  (المختصر المفيد)
                  [ http://www.ebnmaryam.com/web/modules...cat=3&book=561

                  îن îëéىهْ نçمùهْ?


                  • #10


                    طبعا ليس الاجداد وحدهم الذين يضربون العفاريت بالمطاوي
                    الجدات ايضا كانوا لا يخافون من العفاريت


                    سيك انت الجيل بتاعنا ده جيل مخوخ وتعبان

                    îن îëéىهْ نçمùهْ?


                    • #11
                      اللى مالقيت عفريت جدع كده وحمش ..يروح يعملوا عامله

                      في ولاد ال(....... )اليهود ولاحتى يكلف خاطره شويه

                      ويوقع بين المرياع وأتباعه

                      اللى مايعرفش المرياع يقول ياجماعه وأنا أقول له عليه
                      Last edited by مجاهد في الله; 09-06-2008, 02:26 AM.
                      [كتاب رؤية عصرية لقضايا كتابية فى الميزان
                      (المختصر المفيد)
                      [ http://www.ebnmaryam.com/web/modules...cat=3&book=561

                      îن îëéىهْ نçمùهْ?


                      • #12
                        مين المرياع ؟

                        îن îëéىهْ نçمùهْ?


                        • #13
                          بسم الله الرحمن الرحيم
                          السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
                          اه صحيح ايه المرياع ده يا اخي امادو

                          وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ

                          זכור אותו האיש לטוב וחנניה בן חזקיה שמו שאלמלא הוא נגנז ספר יחזקאל שהיו דבריו סותרין דברי תורה מה עשה העלו לו ג' מאות גרבי שמן וישב בעלייה ודרשן

                          תלמוד בבלי : דף יג,ב גמרא

                          تذكر اسم حنانيا بن حزقيا بالبركات
                          ، فقد كان سفر حزقيال لا يصلح ان يكون موحى به ويناقض التوراة ، فاخذ ثلاثمة برميل من الزيت واعتكف في غرفته حتى وفق بينهم .

                          التلمود البابلي : كتاب الاعياد : مسخيت شابات : الصحيفة الثالثة عشر : العمود الثاني


                          [/FONT][/SIZE]
                          [/CENTER]

                          îن îëéىهْ نçمùهْ?


                          • #14
                            محدش ندهته النداهة قبل كده ؟

                            الا صحيح النداهة دي حلوة كده وزي القمر عاملة زي عروسة البحر ولا وحشة عاملة زي ام رجل مسلوخة ؟

                            يعني علشان أأمن ...لو ندهتني يعني ولاحاجة اروح ولا مروحش

                            îن îëéىهْ نçمùهْ?


                            • #15
                              أما عن المرياع إخوتى وأخواتى

                              هى كلمة بدويه عرفتها من أخى الحبيب في الله

                              السعودى حسن الحجيلان

                              وهى تطلق على الكبش الكبير قائد الخراف فهو يحوم حول القطيع يحمى غنماته

                              ولو تدققوا تجدونها مشتقة من الرعى والراعى

                              ووقت ماقالها بالمناسبة كنا بالحرم(وإن شاء الله نكون سويا هذا العام ونلقى الأحبة هناك )

                              كنا نتحدث فكان يقول مرياع النصارى ومرياع الشيعة متشابهان ......امادو
                              [كتاب رؤية عصرية لقضايا كتابية فى الميزان
                              (المختصر المفيد)
                              [ http://www.ebnmaryam.com/web/modules...cat=3&book=561

                              îن îëéىهْ نçمùهْ?

                              Working...
                              X