إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

ايس كريم بطعم الويسكى

Collapse
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • ايس كريم بطعم الويسكى




    بما اننا نحن العرب والمسلمون هوايتنا وديدننا محاكاة الغرب وتقليدهم شبرا بشبر حتى لو دخلوا جحر ضب خرب لدخلوه وراءهم كما اخبرنا الصادق المصدوق عليه افضل الصلوات واتم التسليمات فقد وضعت هذه الصورة للتنبيه

    لمن له قلب او القى السمع وهو شهيد


    الصورة التي تشاهدونها في الأعلى هي لنوع جديد من الأيسكريم ظهر في استراليا قبل أيام ... والغريب في هذا الايسكريم أنة بطعم الويسكي ... يقال بأنه للكبار فقط !!! .. أيضاً في استراليا قبل أشهر ظهر منتج بنفس الفكرة لبسكويت بطعم الويسكي ... وقال جيف مونرو وهو رئيس جمعية محاربة للكحول في استراليا بأن هذا النوع من المنتجات تجعل الناس يعتادون على الكحول وجعلها جزء من حياتهم اليومية ... وحذر بأنها ستؤدي إلى إغراء الأطفال على تجربة الكحول والتعود عليها ... وفي دفاع عن فكرة الأيسكريم قال مدير الشركة المنتجة بأن الأيسكريم يحتوي فقط على طعم الويسكي وأنة لا يؤدي إلى السكر ( فقدان العقل ) !!! وقال بأن الشركة تسوقة على أنة للكبار فقط !!


    للكبار فقط يا سادة؟؟؟؟؟


    ولا تقولوا انه منتج فى استراليا اى بعيد عنا لا فالطائرات قربت المسافات


    وربنا يعافينا ويبعد عنا بلاهم واذاهم




    مؤمنة
    <span style=\'color:red\'><span style=\'font-size:14pt;line-height:100%\'><span style=\'font-family:Arial\'>اعمل لدنياك كأنك تعيش ابدا
    واعمل لآخرتك كأنك تموت غدا</span></span></span>

  • #2
    ALSALAMU ALAIKUM ALL MUSLIMS
    SHUKRAN SISTER BELIEVER (MU&#39;MENA) AND I THINK THE CHURCHES WILL IMPORT THAT TO TRAIN KIDS ON FRINKING THE BLOOD OF THEIR GOD, I THINK IT IS A GOOD IDEA FOR THEM
    IN THE FUTURE U WILL SEE ON TV A COMMERCIAL TELLING PEOPLE ABOUT A BLESSED ICE CREAM AND ABOUT MIRACLES HAPPENED AFTER EATING IT
    AND IN THE CHRISTIAN WEB SITES, WE WILL READ STORIES ABOUT "MUSLIMS" WHO BECAME CHRISTIANS WHEN JESUS APPEARED TO THEM AFTER EATING THE ICE CREAM AND TELLING THEM THIS IS MY BLOOD
    AND ABOUT BISCUITS WE WILL HEAR THAT JESUS APPEARED TO THEM IN THE CHURCH SAYING THIS IS MY BODY
    AND MAYBE AND ALLAH KNOWS BEST WE WILL READ IN A NEW BIBLE IN ARABIC THAT JESUS GAVE HIS DISCIPLES BISCUITS AND ICE CREAM SAYING THIS IS MY BODY AND MY BLOOD FROM AUSTRALIA
    ALSALAMU ALAIKUM

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • #3
      متخافيش علينا يا حاجة مؤمنة

      احنا هنا في البلاد النايمة مبيحطوش من اساسه لبن . :blink:

      قوم هيخلطه ويسكي .. صعب خالص

      ده غير ان تمنه هيعدي و هيبقى فوق

      ده في محل بيعمل ايس كريم هنا في مصر , اقل بولة ايس كريم بـ 10 جنيه

      يعنى تاخد بولتين او تلاتة , لبسكوتة واحدة تلاقي االواحد دفع 30 جنيه

      و ياسلام لو معاكى العيلة و المتوحشين الصغار :tomato:

      و اكيد طبعا , هيبقوا معايا لان اللى ياكل لوحده يزور و انتى ست العارفين
      <img src=\'http://galerie.fantome.ca/smil/anm/obje/019x200billard.gif\' border=\'0\' alt=\'user posted image\' />

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • #4
        بصراحة شكله مغرى جداً

        الله يعيننا وميدخلش بلادنا مش ناقصين قرف

        وبعدين زى ما قال الأخ بنبوتى هتلاقيه غالى


        بس يمكن ينزلوا عليه دعم ساعتها تبقى كارثة وينزل على البطاقات التموينيه

        يادى النيله

        أذكر إن كان فى تاجر مخدرات كبير فى مصر نزل المخدرات فى بطاقات مثل بطاقات التموين

        وهناك تاجر آخر كان يبيع المخدرات بسعر أقل من الأكل فكان سعر كيلو المخدر أقل من سعر كيلو الجبن وعندما سألوه لماذا قال لهم حتى ينسى الناس غلاء المعيشة فيشتروا المخدر وينسون الأكل

        طبعاً معلوماتى عن تجار المخدرات من الصحف أحسن ألاقى واحد باعتلى برايفت يقولى بكام الكيلو دلوقتى يامعلم:vis:

        فلربما نجد من يجعل هذه المثلجات سعرها أقل من العاديه دعما للنسيان ونحو مزيد من التوهان

        والله المستعان

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • #5
          شكرا لردودكم الظريفة الطريفة


          ويا اخ بنبوطى (بمبوطى - بنبوتى) هى العشرة جنية الاغلى واللا الجنيه الجبس؟


          طبعا حاجة زى دى لما بتنزل من برة بتنزل مدعوقة :( قصدى مدعومة ليتعود عليها كافة طبقات الشعب


          يعنى الحتة بجنيه (اوكازيون)


          تعرف انا بفكر دلوقتى انزل فى الاسواق ايس كريم بطعم الطعمية والفول :hp:


          المشكلة اننا عاوزين ناس يوردوه لبرة ومصرانهم يبوظ مش مشكلة ولنبدأ بالاخ عمر الفاروق فى امريكا موافق ياعمر ؟ موافقة بالاجماع (ولا فتحى سرور فى زمانه)




          مؤمنة
          <span style=\'color:red\'><span style=\'font-size:14pt;line-height:100%\'><span style=\'font-family:Arial\'>اعمل لدنياك كأنك تعيش ابدا
          واعمل لآخرتك كأنك تموت غدا</span></span></span>

          îن îëéىهْ نçمùهْ?


          • #6
            الدنيه الدبس اغلى ...

            و بعدين هيبقى مدعم ازاي يا حاجة مؤمنة

            هيعملوه بالبيرة مثلا

            و فكرتك تمام

            ممكن فعلا نعمله بطعم الفول و الطعمية

            و نحطه في سندوشت
            <img src=\'http://galerie.fantome.ca/smil/anm/obje/019x200billard.gif\' border=\'0\' alt=\'user posted image\' />

            îن îëéىهْ نçمùهْ?


            • #7
              السلام عليكم


              طيب شوفو المصيبه الجديده دي :







              السلام عليكم

              هذه المعلومات ليست حرب اقتصادية وليس لها اى اغراض دنيوية خاصة بل كل ما تهدف اليه هو اتقاء الله عز وجل وتجنب الشبهات والابتعاد عن المنكر

              لقد قام بعض العلماء بتحليل مشروب فيروز

              وهو ماء شعير بطعم الفواكه

              مشهور جدا فى الوطن العربى

              ووجد به نسبة ضئيلة من الكحول

              ولقد قام احد المسئولين فى قناة أقرأ

              الفضائية بالتصريح أن الفيروز حرام لما تحتويه على نسبة من الكحول

              وعند مراجعة القانون وجد انه لم يتم الاعلان ان الفيروز خالية من الكحول

              بل لقد تم وضع هذا التنبيه على مشروب البيريل فقط

              حيث توجد عليه عبارة

              ماء شعير خالى من الكحول

              وهذه العبارة لم تتم كتابنها على مشروب الفيروز بالرغم من ان الشركة المنتجة لكل من المشروبين هى شركة واحدة

              وعند مراجعة القانون لم نجد عليهم جنحة قانونية

              ولقد قال الرسول عليه الصلاة والسلام

              ما كان كثيره مسكر فقليله حرام

              والكثير من هذه النسبة الضئيلة من هذا الكحول مسكر أذن فقليله حرام

              ولقد أمرنا الرسول عليه الصلاة والسلام أيضا بجتناب الشبهات

              لذا يا أخوانى فأرجو بتجنب شرب هذا المشروب كما أمرنا الله عز وجل وأرجو ألا تأخذنا العزة بالأثم

              وارجو أن يقوم بمراجعة كلامى هذا من يملك القدرة على تحليل محتويات هذا المشروب ليتأكد وكذلك مراجعة وجود عبارة خالى من الكحول على مشروب البيريل وعدم وجودها على الفيروز

              مع التنويه أن الشركة الصانعة لكل منهما هى شركة الأهرام والتى نفسها تقوم بصناعة البيرة

              كما ان طريقة صناعتهما تشبه كثيرا صناعة البيرة ويتم تخميرهما بالفعل ثم يتم نزع الكحول كاملا من البيريل ونزعه جزئيا أو عدم نزعه بالنسبة للفيروز

              أرجو من اخوانى أن يقوموا بنشر هذه الرسالة لجميع معارفكم وأصدقائكم وذلك لتجنب الخطيئة عن جهل وهذا إذا كنتم ممن يهتم برضى الله عز وجل

              للمراجعة

              أرجو الأتصال بـ

              م / محمود فؤاد الحسيني

              (elhossiny@hotmail.com)

              أرجو فعلا منكم نشر هذه الرسالة

              وجزاكم الله خيرا
              منقول
              <span style=\'font-family:Arial\'><span style=\'font-size:12pt;line-height:100%\'><span style=\'color:blue\'>أمنت باللـــــــه مخلصاً</span></span></span>

              îن îëéىهْ نçمùهْ?


              • #8
                والله أنا سمعت عن الموضوع ده

                بس كده كده أنا مبحبش المشروب المسمى فيروز ده

                أساساً كان هناك حملة لوقف هذا المشروب بسبب إعلاناته المسخرة

                وبعدين أساساً طعمه لا يطاق ويجيب حموضه

                الله المستعان

                îن îëéىهْ نçمùهْ?


                • #9
                  ALSALAMU ALAIKUM ALL MUSLIMS
                  THANK U ALL FOR YOUR COMMENTS
                  FOR SISTER BELIEVER (MU&#39;MENAH) I THINK IF THEY EXPORT THAT ICE CREAM TO USA,IT WILL BE FREE, INSTEAD OF BUY A HOLY GHOST AND GOT ONE FREE, IT WILL BE BUY A HOLY GHOST AND GET ICE CREAM FREE
                  FOR BROTHER ABU NAFE3 THANX BROTHER, I REMEMBER FEW YEARS AGO I GOT SOME NON-ALCOHOL DRINK IN MY STORE AND A MUSLIM BROTHER SHOWED ME IN THE FINE PRINT THAT U CAN BARELY SEE IT SAYS %.05 SO I RETURNED IT BACK
                  SO MY ADVICE TO ALL MUSLIMS SPECIALLY IN THE WEST TO HAVE A LOOK ON THE FINE PRINT THING
                  MAY ALLAH FORGIVE US AND PROTECT US FROM EVIL
                  AMEEN
                  ALSALAMU ALAIKUM

                  îن îëéىهْ نçمùهْ?


                  • #10
                    نسأل الله العافيه

                    مابقى شي ماسووه

                    مشكوره اختي على هذه الفائده

                    وجزاك الله خير

                    îن îëéىهْ نçمùهْ?


                    • #11
                      نسأل الله العافيه



                      مابقى شي ماخترعوه



                      مشكوره اختي على المعلومه

                      îن îëéىهْ نçمùهْ?


                      • #12
                        Originally posted by مؤمنة@May 9 2004, 06:45 AM




                        الصورة التي تشاهدونها في الأعلى هي لنوع جديد من الأيسكريم ظهر في استراليا قبل أيام ... والغريب في هذا الايسكريم أنة بطعم الويسكي ... يقال بأنه للكبار فقط &#33;&#33;&#33; .. أيضاً في استراليا قبل أشهر ظهر منتج بنفس الفكرة لبسكويت بطعم الويسكي ... وقال جيف مونرو وهو رئيس جمعية محاربة للكحول في استراليا بأن هذا النوع من المنتجات تجعل الناس يعتادون على الكحول وجعلها جزء من حياتهم اليومية ... وحذر بأنها ستؤدي إلى إغراء الأطفال على تجربة الكحول والتعود عليها ... وفي دفاع عن فكرة الأيسكريم قال مدير الشركة المنتجة بأن الأيسكريم يحتوي فقط على طعم الويسكي وأنة لا يؤدي إلى السكر ( فقدان العقل ) &#33;&#33;&#33; وقال بأن الشركة تسوقة على أنة للكبار فقط &#33;&#33;


                        و كأن الفنكوش أصبح حقيقة&#33;&#33;&#33;
                        <span style=\'font-family:Arial\'><span style=\'font-size:12pt;line-height:100%\'><span style=\'color:blue\'>أمنت باللـــــــه مخلصاً</span></span></span>

                        îن îëéىهْ نçمùهْ?


                        • #13
                          مبدئيا يا ابو نافع

                          الشركة المصنعة للفيروز هي الشركة المصنعة للبيرة و اسمها الاهرام للمشروبات ....

                          اوكيه

                          اما ,, ما يحدث من تغيير قليلا لطعم الفيروز هو نتيجة سوء تخزين من الموزعين , مثل ترك الصندوق في الشمس او تخزين كميات كبيرة لسماع اشاعة في غلو الثمن و هكذا



                          فالمشروب يحتوي على قشاشة الشعير و ليس الشعير نفسه , لان طن الشعير غالي الثمن و تصنع منه البيرة بأضافته مع الكحول ..

                          و هذه النسبة من قشاشة الشعير ,, و الباقي محسنات طعم ,, هي التى تَحدث تغيير في الطعم

                          و ليس من المعقول ان يبيع زجاجة تحتوي على الشعير و نسبة ضئيلة من الكحول .. بجنيه واحد فقط :blink:
                          <img src=\'http://galerie.fantome.ca/smil/anm/obje/019x200billard.gif\' border=\'0\' alt=\'user posted image\' />

                          îن îëéىهْ نçمùهْ?


                          • #14
                            يا خبر اسود الفيروز كمان

                            انا من ساعة ما قاطعت البيبسى والسفن اب

                            شربتلى يجى برميلين فيروز :wacko:

                            îن îëéىهْ نçمùهْ?


                            • #15
                              اهلا يا جهاد


                              نورتينا ولك وحشة اختى الحبيبة

                              #######################################

                              الحمد لله انا لا اطيق لا الفيروز ولا حاملة الكوز


                              واترك حتى المحلل منه تقية وادعو الله ان يتقبل منى


                              مليش غير فى الكركديه والعرقسوس واى عصاير طبيعية


                              وهى دعوة لترك المعلبات والزجاجات والعودة الى الطبيعى


                              والطبيعى يكسب



                              مؤمنة
                              <span style=\'color:red\'><span style=\'font-size:14pt;line-height:100%\'><span style=\'font-family:Arial\'>اعمل لدنياك كأنك تعيش ابدا
                              واعمل لآخرتك كأنك تموت غدا</span></span></span>

                              îن îëéىهْ نçمùهْ?

                              Working...
                              X