إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

بمناسبه عيد الاضحي ...حوار بين شقاوة ومشرفي منتديات النصارى

Collapse
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • أشكرك كثيرا أخي شقاوة وأسأل أن يبارك فيك
    وأسأل الله أن يعيننا وإياكم على دعوته وبيان بطلان عقيدة القوم الفاسدة
    وبيان الطريق المستقيم.
    وجزيت خيرا وزوجت بكرا.



    ربنا يعزك ويرفع من قدرك يا اخي

    شرفني مشاركتك

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • بسم الله الرحمن الرحيم
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



      مازلت في تفنيد بحث المدعو
      " هولى بايبل " الموجود في احدى منتديات المراحيض

      وقد قمت بالرد علي
      " كلمه الرب التى اطلقت علي المسيح " واستدل بها النصراني هولى بايبل علي الوهيته , في منتدى المراحيض

      في هذا الموضوع

      http://www.albshara.com/showthread.php?t=22099

      والان موعدنا مع تفنيد نص اخر من بحث المدعو " هولى بايبل "

      وهو " رب السبت " وكان بطل الحوار نصراني يدعي " النحال "

      يتبع

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • البدايه :

        مداخلتى





        <A href="http://d0.e-loader.net/h3ZwXZTE8y.png" rel=nofollow target=_blank>

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • مداخلته

          îن îëéىهْ نçمùهْ?


          • مداخلته ايضا





            يتبع

            îن îëéىهْ نçمùهْ?


            • نكمل

              ارسل لى النحال رساله خاصه




              ويقول فيها




              ردى عليه



              اهلين يا نحال

              ازاى بقي مسمعتش عني خبر ؟ وانا كل يوم هنا في منتداكم بعمل فضايح ؟؟

              http://www.elforkan.com/7ewar/showthread.php?t=15987


              المهم بخصوص الحوار انا هحاورك في المسيحيات


              ثانيا : بخصوص الموضوع بتاع حوار منتدي الفرقان ؟؟

              مش عيب عليك يا برنس تقول انا مش هناظر في منتدى الفرقان لانى لو دخلت المنتدى هيخترقوني ونيجي نلاقيك بعدها بيومين بس داخل المنتدى بتاعنا بتطلب مناظرتنا ؟
              طيب لو احنا هتخترقك دخلت ليه ؟؟

              مش المفرود يا ريس تاخد بالك من النقطه دى ؟؟

              يلا اكيد دى غلطه ولا حاجه

              المهم : اقسم بربي يا نحال سادمر الوهيه المسيح في منتداك واتحداك ان تصمد امامى


              سلام يا حوبيكا



              وبعد ذلك ارسل مشرف اخر له رساله خاصه يحزره من الحوار معي

              اذ يقول





              يتبع ....

              îن îëéىهْ نçمùهْ?


              • والكل يتابع بصمت




                خايفين علي استاذهم



                ردى عليه النحال





                سؤالى واضح جدا : هل كل من يطلق عليه لفظ رب السبت يصبح اله مستحق للعباده ؟؟

                فماذا يكون رد النحال ؟

                والكل متابع





                يتبع

                îن îëéىهْ نçمùهْ?


                • دخل احد المشرفين محاولا تشتيت الموضوع

                  يقول




                  ردى عليه





                  يتبع

                  îن îëéىهْ نçمùهْ?


                  • رد الخروف النحال




                    ملخص ما قاله هذا الخروف في رده علي سؤالى

                    اولا : اذا خصصت عبارة رب السبت للمسيح فهو اله

                    - يعني الحكاية حكايه مزاج لو الكلمه دى اتقالت علي يسوع يصير اله ولو اتقالت علي حد تانى لا يصير اله !
                    - طبعا هذا الخروف معتقد انى سأتى له بشخص اخر اطلق عليه رب السبت غير المسيح لذلك قال هذا الرد

                    ثانيا : صرح ان المسيح قال انا الله فاعبدوني

                    -
                    بصراحه شديده انا لا أعلم هل هذا الخروف يجهل ايمانه ؟ ام ان هذا الخروف يجهل ايمانه ؟ ام ان هذا الخروف يجهل ايمانه ؟؟
                    كيف يقول هذا الخروف ان المسيح قال انا الله بينما هذا الكلام مناقض لأيمانه ويرفضه علمائه الذي يقبل ايديهم ويطلب منهم المغفره ؟؟

                    لنرى ماذا يقول العلماء

                    1- كتاب سنوات مع اسئله الناس - اسأله لاهوتيه وعقائديه - البابا شنوده -

                    يقول




                    - اى ان المسيح لم يقل انا الله لانه لو قال عن نفسه انا الله لرجموه !

                    - وفي موضع اخر للبابا شنوده يقول ان المسيح لم يقل انا الله ( لانه كان مكسوف )

                    - ويقول القمص تادرس يعقوب ملطي - تفسير لرساله فيلبي الاصحاح الثانى- صفحه 62




                    - يقول ان المسيح اخفي لاهوته اى انه لم يصرح بالوهيته لانه كان خايف ان الشيطان يبوظله خطه الفداء !

                    فكيف تقول ايها الخروف ان المسيح قال انا الله في حين ان البابا شنوده والقمص تادرس يعقوب ملطي يرفضون هذا القول ؟؟

                    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
                    يقول الله تعالى في القران الكريم

                    سورة المائدة ” 116 ” :

                    ( وَإِذْ قَالَ اللّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنتَ قُلتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَـهَيْنِ مِن دُونِ اللّهِ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ

                    أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ إِن كُنتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلاَ أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنتَ عَلاَّمُ الْغُيُوب )


                    يتبع

                    îن îëéىهْ نçمùهْ?


                    • ردى عليه

                      îن îëéىهْ نçمùهْ?


                      • رد النحال





                        تعليقا علي اجابته لسؤالى

                        في البدايه كان سؤالى

                        - هل كل من يطلق عليه رب السبت يصبح اله مستحق للعباده

                        وكان جواب النحال

                        - رب السبت في معناها الواضح الصريح الخاص بالمسيا تقصده الله ولا غير ذلك



                        هل هذه الاجابه منطقيه ؟؟


                        بالرغم من انى سالته السؤال مرتين وهو يجيب نفس الاجابه !

                        عموما : خلينا في اجابته

                        قال لما رب السبت اطلقت علي المسيح كانت تقصد انه الله


                        يتبع

                        îن îëéىهْ نçمùهْ?



                        • ردي عليه


                          îن îëéىهْ نçمùهْ?


                          • ردى عليه











                            ملخص ردى

                            اولا: ادعي النحال ان رب السبت عندما اطلقت علي المسيح كانت تقصد انه الله

                            وكان ردى كالتالى

                            - رب السبت اطلقت علي ابن الانسان
                            ابن الانسان علي حسب ما اكده علماء المسيحيه تدل علي الطبيعه البشريه

                            وطبقا لكلام علماء المسيحيه بالاضافه الى ما صرح به النحال
                            نستنتج التالى

                            بما ان رب السبت تطق علي الله
                            بما ان ابن الانسان اطلق عليه رب السبت
                            بما ان ابن الانسان تطلق علي ناسوت المسيح

                            اذن ناسوت ناسوت المسيح اله مستحق للعباده وبالتالى فانت يا نحال تؤله انسان وتعبده بل انك تشرك هذا الانسان بالهك ,,, عفوا اقصدك بالثلاثه الهه ( الاب والابن والروح القدس ) يووووووووووه اقصدى الالهين الى بتعبدهم ( الاب والابن ) وبعد كدا الاله الجديد الى علمائك عملوا اجتماع وتم تاليهه

                            بعد المحاورات التي دارت في مجمع القسطنطينية

                            îن îëéىهْ نçمùهْ?



                            • رد النحال

                              الرد الطبيعي والمتوقع من الطرف المسيحي

                              اما بحذف مداخلاتى

                              او ان يستخدم غبائه ويعارض كلامي !


                              ولكن ماذا فعل النحال ؟؟

                              رد النحال




                              يقول :


                              انت الى كاتب ده

                              كرره


                              ناسوت المسيح اله




                              - طبعا هو لم يوضح معني ما قاله

                              هل هو اسلوب تعجب من كلامي؟؟

                              ام اسلوب استفهام ؟؟

                              ام اسلوب نهي لكلامي ؟

                              ام ماذا


                              عموما انا اعتبرت هذه الجمله نفي لكلامي فقمت بالرد عليه







                              يتبع مع مفاجاه من العيار الثقيل

                              îن îëéىهْ نçمùهْ?


                              • والان مع المفاجأه

                                رد النحال




                                يقول النحال

                                ناسوت المسيح اله
                                اؤمن بهذا ويؤمن به كل المسيحين



                                كلمة حق تخرج من فم عابد الانسان ,, فالله اكبر ولله الحمد

                                - اكد عابد الخروف انه يؤله ويعبد انسان ياكل ويشرب وينام الخ


                                وحتي لا يأتى احد المسيحين ويقول نحن نؤله ناسوت المسيح فقط ولا نعبده


                                ها هو النحال يؤكد عبادته لناسوت المسيح في مداخله اخري


                                ردى عليه





                                رده عليا




                                المسيحيه تعبد الانسان يسوع اى الطبيعه الانسانيه للمسيح




                                سبحان الله



                                تخيلوا يا اخوه ,, الخروف الى بيؤكد عبادته للانسان ده هو الى كان عايز يتحدى المنتدى الاسلاميه كمنتديات الفرقان للحوار الاسلامي المسيحي ومنتدي اتباع المرسلين ؟؟


                                انه لا يعلم اى شئ عن ايمانه


                                لا يعلم هل هو يعبد اللاهوت ام الناسوت ؟؟ ( علي حسب ايمانه )


                                بيقولى احنا بنعبد ناسوت المسيح


                                - سبحان الله انه لا يعلم ابجديات الايمان المسيحي

                                تعاله يا نحال اديك درس في الايمان المسيحين يمكن اخد فيك ثواب ولا حاجه

                                - علي حسب ايمانك يا نحال الذي تقول انت انه يؤمن بتاليه الناسوت وعبادته ,, هذا قول خاطئ ومن يقول ذلك فهو جاهل في المسيحيه ولا يفقه به اى شئ

                                وتعاله اثبتلك الكلام ده من علمائك الى بتبقبل ايديهم

                                يقول البابا شنوده في كتاب بدع حديثه صفحه 166





                                شايف بيقول ايه ؟؟

                                كما ان تأليه الناسوت معناه تلاشي الناسوت ... وهذا ضد الايمان

                                كما ان تأليه الناسوت معناه تلاشي الناسوت ... وهذا ضد الايمان

                                كما ان تأليه الناسوت معناه تلاشي الناسوت ... وهذا ضد الايمان

                                يعتي الى يقول الناسوت اله يبقي ايه يا نحال ؟؟

                                يبقي مخالف لايمانه المسيحي

                                - فكيف تقول انت ان ناسوت المسيح اله علي حسب الايمان ؟؟

                                ده اولا :

                                ثانيا : لو كان ناسوت المسيح هو الله فكيف مات ناسوت المسيح بالرغم من ان الاله لا يموت ؟


                                ملحوظه : الكلام ده طبعا علي حسب ايمانك ان الناسوت مش اله لكن علي حسب الكتاب المقدس ناسوت المسيح هو الله ومفيش حاجه في الكتاب المقدس اسمها لاهوت المسيح

                                انا بكلمك بس علي حسب ايمانك الى انت مش فاهم فيه حاجه


                                واخيرا يا نحال يا من تجهل ايمانك المسيحي انا ادعوك الى ترك عبادة العباد وعبادة رب العباد



                                يتبع ...

                                îن îëéىهْ نçمùهْ?

                                Working...
                                X