إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

فرصة من ذهب لكل مسيحي

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    لا حول ولا قوة الا بالله

    انت تسأل عن كيفية كلام الله للرسول يوم الإسراء والمعراج مع عدم رؤيته له

    فسألتك

    هل الكلام يستلزم الرؤية ؟

    فكانت إجابتك

    لا يستلزم الرؤيه طبعا


    فما هي المشكلة بعد ذلك ؟

    الموضوع انتهى ، دا إذا كان في موضوع أصلاً

    ثم تقول كلام ركيك تافه لا معنى له مرة اخرى


    الحل الوحيد في هذه الايه يا عزيزى اما ان يكون نبي الاسلام ليس من البشر
    او يكون هذه الايه مضاف اليها الا محمد رسول الله
    والامر الاول مستبعد لان نبي الاسلام بشر
    قل انما انا بشر مثلكم يوحي الى انما الهكم اله واحد

    والامر الثانى مستبعد لان هذه الايه ليس بها اضافات ؟؟
    اذن فكيف كلم الله نبي الاسلام دون حجاب او رسول او وحي
    امر غريب جدا ليس كذلك


    فما هو هذا الهزل

    اسمع

    لا تكتب مشاركة في هذا الحوار إلا لي فقط

    فحاول أن تضبط صيغة كلامك وفكر فيه جيداً قبل أن تكتبه


    وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ

    זכור אותו האיש לטוב וחנניה בן חזקיה שמו שאלמלא הוא נגנז ספר יחזקאל שהיו דבריו סותרין דברי תורה מה עשה העלו לו ג' מאות גרבי שמן וישב בעלייה ודרשן

    תלמוד בבלי : דף יג,ב גמרא

    تذكر اسم حنانيا بن حزقيا بالبركات
    ، فقد كان سفر حزقيال لا يصلح ان يكون موحى به ويناقض التوراة ، فاخذ ثلاثمة برميل من الزيت واعتكف في غرفته حتى وفق بينهم .

    التلمود البابلي : كتاب الاعياد : مسخيت شابات : الصحيفة الثالثة عشر : العمود الثاني


    [/FONT][/SIZE]
    [/CENTER]

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • #32
      اشكرك اخي المشرف العام على الرد


      وياضيفنا العزيز ابن بولس .. اتقى الله في نفسك وانا ادعوك بان تشهد ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله وان عيسى ابن مريم رسول الله

      افتح قليك للاسلام وابعد عنك وسوسة الشيطان سوف تجد بأذن الله ان الاسلام هو دين الله الحق
      Last edited by الكونت; 13-01-2010, 06:02 AM.

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • #33
        اشكرك اخي المشرف العام على الرد


        وياضيفنا العزيز ابن بولس .. اتقى الله في نفسك وانا ادعوك بان تشهد ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله وان عيسى ابن مريم رسول الله

        افتح قليك للاسلام وابعد عنك وسوسة الشيطان سوف تجد بأذن الله ان الاسلام هو دين الله الحق
        الاخ ابن بولس هو مسلم سابق يا اخي الكونت !

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • #34
          الاخ ابن بولس هو مسلم سابق يا اخي الكونت !

          حتى لو كان مسلم سابق من واجبنا أن ندعوه الى الاسلام مره أخرى

          îن îëéىهْ نçمùهْ?


          • #35
            حتى لو كان مسلم سابق من واجبنا أن ندعوه الى الاسلام مره أخرى

            îن îëéىهْ نçمùهْ?


            • #36
              حتى لو كان مسلم سابق من واجبنا أن ندعوه الى الاسلام مره أخرى
              اتقصد اقتناعه بالاسلام ؟

              îن îëéىهْ نçمùهْ?


              • #37
                اتقصد اقتناعه بالاسلام ؟
                ما فهمت يا محمد ممكن توضح

                îن îëéىهْ نçمùهْ?


                • #38
                  ما فهمت يا محمد ممكن توضح
                  انت تقول يا اخي الكونت؟
                  حتى لو كان مسلم سابق من واجبنا أن ندعوه الى الاسلام مره أخرى
                  فهل تعني ان ندعوه للاسلام مره اخرى ... ان نقنعه بالاسلام
                  لان ارى اسالته تعبر عن الشك بداخله في الاسلام
                  واذا كان مقتنع فلما سال؟
                  فهذا قصدى بهذا الجمله . ان نقنعه باالسلام
                  فهل استنتاجي صحيح ؟ ام ماذا تقصد اذن

                  îن îëéىهْ نçمùهْ?


                  • #39
                    فهل تعني ان ندعوه للاسلام مره اخرى ... ان نقنعه بالاسلام
                    بالظبط ... نقنعه بالاسلام ونستفسر عن سبب تركه للاسلام

                    وبعدين هو قال ...


                    عموما انا مسيحي سابق يا عزيزى
                    كيف تقول أنه كان مسلم سابقا ؟

                    îن îëéىهْ نçمùهْ?


                    • #40
                      المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد تميم مشاهدة المشاركة
                      الاخ ابن بولس هو مسلم سابق يا اخي الكونت !
                      ومين قالك إنه مسلم سابق يا أخي ؟؟

                      هو عشان قال إنه أسلم ؟

                      أنت بتصدق التخاريف دي يا أخ محمد ؟؟

                      هو قال إنه أسلم إحنا بقى نيجي نصقفله ونقوله برافوووو معاك حق يا ابن بولس أنت أسلمت !

                      ربنا يهديه ويهدينا ..
                      .

                      îن îëéىهْ نçمùهْ?


                      • #41
                        ومين قالك إنه مسلم سابق يا أخي ؟؟

                        هو عشان قال إنه أسلم ؟


                        أنت بتصدق التخاريف دي يا أخ محمد ؟؟

                        هو قال إنه أسلم إحنا بقى نيجي نصقفله ونقوله برافوووو معاك حق يا ابن بولس أنت أسلمت !

                        ربنا يهديه ويهدينا ..


                        هو قال إنه أسلم إحنا بقى نيجي نصقفله ونقوله برافوووو معاك حق يا ابن بولس أنت أسلمت

                        لا ياصاعقه مش قصدى كده خالص
                        هو انا معاك انه ممكن يكون بيكذب في حكايه انه قال انه مسلم
                        بس برضه لازم نفترض انه مكذبش واسلم فعلا
                        لان مفيش معانا دليل تثبت انه مسلم او لا؟ غير كلامه
                        عموما اذا كان اسلم او ما اسلم المفرود نقنعه بالاسلام ونحاول ننفي الشكوك الى بداخله في الاسلام
                        وده مش هيكون ليه هو بس . لا يمكن تكون سبب في هدايه نصرانى؟ !
                        ولا ايه رايك اخي صاعقه ؟!!

                        îن îëéىهْ نçمùهْ?


                        • #42
                          المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد تميم مشاهدة المشاركة
                          لا ياصاعقه مش قصدى كده خالص
                          هو انا معاك انه ممكن يكون بيكذب في حكايه انه قال انه مسلم
                          بس برضه لازم نفترض انه مكذبش واسلم فعلا
                          لان مفيش معانا دليل تثبت انه مسلم او لا؟ غير كلامه
                          عموما اذا كان اسلم او ما اسلم المفرود نقنعه بالاسلام ونحاول ننفي الشكوك الى بداخله في الاسلام
                          وده مش هيكون ليه هو بس . لا يمكن تكون سبب في هدايه نصرانى؟ !
                          ولا ايه رايك اخي صاعقه ؟!!
                          مفيش شك أخي محمد

                          لكن لما يكون محترم نوضحله كل اللي هو عايزه , لكن الطريقة اللي بيتعامل بيها دي طريقة طفولية وبتدل إنه شخص غير ناضج , يبقى عنده مناظرة ومنشفش وشه طول المدة دي ولما يفتكر يدخل يكتب كلمتين وفين وش الضيف !

                          ده مينفعش , المحترم بيجبرنا على إحترامه لكن النوعية دي ربنا يهديها بجد لأن حالتها متأخرة .

                          إحنا مش بنكره حد , إحنا بنزعل على طريقة تفكيرهم , بيجيبوا شبهات تبقى عارفها من قبل ما تفتح الموضوع , كل شبهة ليها ريحة مميزة من التخلف , أنا عمري في حياتي مشفت مسيحي مسك رد من ردودنا ويرد عليه رد علمي أو حتى غير علمي.

                          شفتها قبل كدة ؟؟

                          لو شفتها يبقى المسيحي ده بيحاول يعمل حاجة وده اللي يستحق يترد عليه , لكن زي ما أنت شايف دي ناس متعرفش ترد على الأسئلة الموجهة في دينها بتكتفي بكلمتين خايبين يقروها في محركات البحث , ولما يجي الرد , يا إما المسلم مش بيفهم , المسلم بيهرب , المسلم أفلس , المسلم عجز , فين الشيوخ ؟؟؟

                          نسأل الله العلى العظيم أن يهدي كل باحث عن الحق وأن يرد كيد كل مفتر في نحره .
                          .

                          îن îëéىهْ نçمùهْ?


                          • #43
                            مفيش شك أخي محمد

                            لكن لما يكون محترم نوضحله كل اللي هو عايزه , لكن الطريقة اللي بيتعامل بيها دي طريقة طفولية وبتدل إنه شخص غير ناضج , يبقى عنده مناظرة ومنشفش وشه طول المدة دي ولما يفتكر يدخل يكتب كلمتين وفين وش الضيف !


                            ده مينفعش , المحترم بيجبرنا على إحترامه لكن النوعية دي ربنا يهديها بجد لأن حالتها متأخرة .

                            إحنا مش بنكره حد , إحنا بنزعل على طريقة تفكيرهم , بيجيبوا شبهات تبقى عارفها من قبل ما تفتح الموضوع , كل شبهة ليها ريحة مميزة من التخلف , أنا عمري في حياتي مشفت مسيحي مسك رد من ردودنا ويرد عليه رد علمي أو حتى غير علمي.

                            شفتها قبل كدة ؟؟

                            لو شفتها يبقى المسيحي ده بيحاول يعمل حاجة وده اللي يستحق يترد عليه , لكن زي ما أنت شايف دي ناس متعرفش ترد على الأسئلة الموجهة في دينها بتكتفي بكلمتين خايبين يقروها في محركات البحث , ولما يجي الرد , يا إما المسلم مش بيفهم , المسلم بيهرب , المسلم أفلس , المسلم عجز , فين الشيوخ ؟؟؟

                            نسأل الله العلى العظيم أن يهدي كل باحث عن الحق وأن يرد كيد كل مفتر في نحره .
                            معك حق صاعقه
                            معنديش تعليق صراحه , كلامك كله واقعي

                            îن îëéىهْ نçمùهْ?


                            • #44
                              يسوع بيحبك ومات عشانك ، خلاص اتصلب عشان خاطرك ...
                              يسوع بيقلك اكذب عشان مجدي يزداد ... اكذب يامسيحي اكذب ...

                              ربنا يهدي
                              وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئًا إِدًّاتَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنْشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا أَنْ دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ وَلَدًا وَمَا يَنْبَغِي لِلرَّحْمَنِ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَدًا
                              ( 19 : 88 - 91 )
                              http://www.alsalfy.com/vb/index.php

                              îن îëéىهْ نçمùهْ?


                              • #45
                                جزاكم الله خيرا وأكثر من أمثالكم

                                îن îëéىهْ نçمùهْ?

                                Working...
                                X