السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين اخى الحبيب اسالك سؤال هل الله في بالك مجرد فكره بس يعني انته مش شايف ان ربنا عمل اي حاجه في اي حاجه لا يغرك ما اصبح فيه البشر حدد ذاتك وشخصيتك وكون الثقه في نفسك من الطبيعه الله كل شئ يدل على وجوده والله الواحد بيستعر لما يلاقي شخص مش شايف ربنا في الكون ده له بص لو فقدت الثقه في شخصيتك صدقنى يبقه انته هتخسر كل شئ هتعمل ايه لو ما ءامنتش بربنا ؟؟؟؟؟؟ اخرك ايه يعني في الدنيا هتزنى مثلا هتشرب خمره ايه هيه الافعال اللى انته عاوز تسيب طريق ربنا وتروح ليها فكر فكر اوى واعرف بل اسال قلبك انا اسوى ايه في الكون ده ومهما هكون هوصل لايه هل عشان الفرح او بمعنى اصح تستريح لو تريد السعاده اقول لك السعاده في طريق الله اكبر ولو جربت اكيد هتكون الان منتش ممانع بمعنى مثلا اشهد الله اننى مثلا عرض عليا في زمن قريب ان انزل شهوتى في الحرام كان الاجابه بيلله حالا او لا انا قلت لا عشان ربنا مش هقدر اعمل كده وهو شايفنى وانا راجح والله قلب كان احس انه يتحرك من الفرح اشهد الله اننى سجدت في الشارع متخيل اننى شعرت بشئ يا الله صدقنى طريق الله نور اما غيره فهو فجور ماذا تفعل وانت حتما من وراد القبور الى عاوز اوضحه لك ان الواحد لو ءامن بربنا فعلا بيلاقي اليقين في قلبه انا عشت المرحله اللى انته فيها واالى خرجنى الله باسباب منها 1 ) اننى حددت شخصيتى وبدأت اثق في نفسي انا مش اللى اسمعه من واحد كافر او ملحد او اى كلمه اقرأها فكر كده انته هتعيش كم سنه طبعا متعرفش عن اي شئ ولا عن المستقبل بل اسمع ماذا لو نمت الان فلم تصحى !!!!! والله انا الان اشعر اننى سابكي ماذا لو اليوم قلت انا مش هؤمن بربنا وهكبر وهعيش حياتى ودخلت نمت وما صحيت او صحيت انته كده كده ميت هتعمل ايه امام ربنا لا تقول انك الا تؤمن بالله انته تكذب على نفسك والله اللى انته عايش فيه ده كان مرحله الحمد لله خرجت منها بفضل الله فقط واعرفك حاجه انك لو معتقدش بربنا هتتعقد لان دايما كل اما هتشوف شئ فيه قدره ربنا هتتعقد والله بيقولو اسال مجرب صح انا بلغتك وبقولك ابني شخصيتك بدون تأثير اى حد عليك ومساله الدعاء دى الله يستجيب الدعاء اذا استوفي شروطه من السهل انك تعرفها ابحث في الكتب مش النت اللى خرب الدنيا ده المهم هسالك سؤال بسيط بس هل لو قلت يا رب مثلا ايه قلت يا رب اصحى من النوم الاقي مثلا 10 جنيه او اى رقم او اى داعء فصبحت من النوم لاقيت الطلب هل ده اللى هيخليك تؤمن بالله هل الله محتاجك تعبده ام انته اللى محتاج تعبده عشان تنجو من العذاب وتدخل الجنه ونعيمها
(قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمْ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَمَا أَنَا عَلَيْكُمْ بِوَكِيلٍ (108)يونس
وانا اقول لك ان كنت تظن ان الله غير موجود اقول لك انت لا تؤمن بهذا ولكن الشيطان ينفث في اذنك بكلمات او بأفكار والله ده حصل لى من قبل ان قلبك مؤمن بالله مهما كان لكن عندما تدعو ا فلا يستجاب لك او مثلا ترى ظلم كبير اوى متقدرشي تتجمله تجد الشيطان يقول لك في اذنك اين الله من هذا مع ان الله ارحم بعباده من الام بولدها كما ان الله يرفع بمن اصابه هذا الظلم اي المظلوم يرفعه الله به درجات ان صبر وقد يصل ان يدخل الجنه بغير حساب ولو عاوز تكلمنى على الخاص حدد ميعاد اكلمك فيه لانى تقريبا عشت ظروفك دى والسلام مسك وختام واشهد الله ان هذا الموقع افضل موقع دخلته او استريح له
والسلام عليكم
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين اخى الحبيب اسالك سؤال هل الله في بالك مجرد فكره بس يعني انته مش شايف ان ربنا عمل اي حاجه في اي حاجه لا يغرك ما اصبح فيه البشر حدد ذاتك وشخصيتك وكون الثقه في نفسك من الطبيعه الله كل شئ يدل على وجوده والله الواحد بيستعر لما يلاقي شخص مش شايف ربنا في الكون ده له بص لو فقدت الثقه في شخصيتك صدقنى يبقه انته هتخسر كل شئ هتعمل ايه لو ما ءامنتش بربنا ؟؟؟؟؟؟ اخرك ايه يعني في الدنيا هتزنى مثلا هتشرب خمره ايه هيه الافعال اللى انته عاوز تسيب طريق ربنا وتروح ليها فكر فكر اوى واعرف بل اسال قلبك انا اسوى ايه في الكون ده ومهما هكون هوصل لايه هل عشان الفرح او بمعنى اصح تستريح لو تريد السعاده اقول لك السعاده في طريق الله اكبر ولو جربت اكيد هتكون الان منتش ممانع بمعنى مثلا اشهد الله اننى مثلا عرض عليا في زمن قريب ان انزل شهوتى في الحرام كان الاجابه بيلله حالا او لا انا قلت لا عشان ربنا مش هقدر اعمل كده وهو شايفنى وانا راجح والله قلب كان احس انه يتحرك من الفرح اشهد الله اننى سجدت في الشارع متخيل اننى شعرت بشئ يا الله صدقنى طريق الله نور اما غيره فهو فجور ماذا تفعل وانت حتما من وراد القبور الى عاوز اوضحه لك ان الواحد لو ءامن بربنا فعلا بيلاقي اليقين في قلبه انا عشت المرحله اللى انته فيها واالى خرجنى الله باسباب منها 1 ) اننى حددت شخصيتى وبدأت اثق في نفسي انا مش اللى اسمعه من واحد كافر او ملحد او اى كلمه اقرأها فكر كده انته هتعيش كم سنه طبعا متعرفش عن اي شئ ولا عن المستقبل بل اسمع ماذا لو نمت الان فلم تصحى !!!!! والله انا الان اشعر اننى سابكي ماذا لو اليوم قلت انا مش هؤمن بربنا وهكبر وهعيش حياتى ودخلت نمت وما صحيت او صحيت انته كده كده ميت هتعمل ايه امام ربنا لا تقول انك الا تؤمن بالله انته تكذب على نفسك والله اللى انته عايش فيه ده كان مرحله الحمد لله خرجت منها بفضل الله فقط واعرفك حاجه انك لو معتقدش بربنا هتتعقد لان دايما كل اما هتشوف شئ فيه قدره ربنا هتتعقد والله بيقولو اسال مجرب صح انا بلغتك وبقولك ابني شخصيتك بدون تأثير اى حد عليك ومساله الدعاء دى الله يستجيب الدعاء اذا استوفي شروطه من السهل انك تعرفها ابحث في الكتب مش النت اللى خرب الدنيا ده المهم هسالك سؤال بسيط بس هل لو قلت يا رب مثلا ايه قلت يا رب اصحى من النوم الاقي مثلا 10 جنيه او اى رقم او اى داعء فصبحت من النوم لاقيت الطلب هل ده اللى هيخليك تؤمن بالله هل الله محتاجك تعبده ام انته اللى محتاج تعبده عشان تنجو من العذاب وتدخل الجنه ونعيمها
(قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمْ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَمَا أَنَا عَلَيْكُمْ بِوَكِيلٍ (108)يونسوانا اقول لك ان كنت تظن ان الله غير موجود اقول لك انت لا تؤمن بهذا ولكن الشيطان ينفث في اذنك بكلمات او بأفكار والله ده حصل لى من قبل ان قلبك مؤمن بالله مهما كان لكن عندما تدعو ا فلا يستجاب لك او مثلا ترى ظلم كبير اوى متقدرشي تتجمله تجد الشيطان يقول لك في اذنك اين الله من هذا مع ان الله ارحم بعباده من الام بولدها كما ان الله يرفع بمن اصابه هذا الظلم اي المظلوم يرفعه الله به درجات ان صبر وقد يصل ان يدخل الجنه بغير حساب ولو عاوز تكلمنى على الخاص حدد ميعاد اكلمك فيه لانى تقريبا عشت ظروفك دى والسلام مسك وختام واشهد الله ان هذا الموقع افضل موقع دخلته او استريح له
والسلام عليكم


îن îëéىهْ نçمùهْ?