إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

ارجوا من الذى لديه علم فى الدين ............يدخل هنا .....لو سمحتم

Collapse
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    بسم الله الرحمن الرحيم
    الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين اخى الحبيب اسالك سؤال هل الله في بالك مجرد فكره بس يعني انته مش شايف ان ربنا عمل اي حاجه في اي حاجه لا يغرك ما اصبح فيه البشر حدد ذاتك وشخصيتك وكون الثقه في نفسك من الطبيعه الله كل شئ يدل على وجوده والله الواحد بيستعر لما يلاقي شخص مش شايف ربنا في الكون ده له بص لو فقدت الثقه في شخصيتك صدقنى يبقه انته هتخسر كل شئ هتعمل ايه لو ما ءامنتش بربنا ؟؟؟؟؟؟ اخرك ايه يعني في الدنيا هتزنى مثلا هتشرب خمره ايه هيه الافعال اللى انته عاوز تسيب طريق ربنا وتروح ليها فكر فكر اوى واعرف بل اسال قلبك انا اسوى ايه في الكون ده ومهما هكون هوصل لايه هل عشان الفرح او بمعنى اصح تستريح لو تريد السعاده اقول لك السعاده في طريق الله اكبر ولو جربت اكيد هتكون الان منتش ممانع بمعنى مثلا اشهد الله اننى مثلا عرض عليا في زمن قريب ان انزل شهوتى في الحرام كان الاجابه بيلله حالا او لا انا قلت لا عشان ربنا مش هقدر اعمل كده وهو شايفنى وانا راجح والله قلب كان احس انه يتحرك من الفرح اشهد الله اننى سجدت في الشارع متخيل اننى شعرت بشئ يا الله صدقنى طريق الله نور اما غيره فهو فجور ماذا تفعل وانت حتما من وراد القبور الى عاوز اوضحه لك ان الواحد لو ءامن بربنا فعلا بيلاقي اليقين في قلبه انا عشت المرحله اللى انته فيها واالى خرجنى الله باسباب منها 1 ) اننى حددت شخصيتى وبدأت اثق في نفسي انا مش اللى اسمعه من واحد كافر او ملحد او اى كلمه اقرأها فكر كده انته هتعيش كم سنه طبعا متعرفش عن اي شئ ولا عن المستقبل بل اسمع ماذا لو نمت الان فلم تصحى !!!!! والله انا الان اشعر اننى سابكي ماذا لو اليوم قلت انا مش هؤمن بربنا وهكبر وهعيش حياتى ودخلت نمت وما صحيت او صحيت انته كده كده ميت هتعمل ايه امام ربنا لا تقول انك الا تؤمن بالله انته تكذب على نفسك والله اللى انته عايش فيه ده كان مرحله الحمد لله خرجت منها بفضل الله فقط واعرفك حاجه انك لو معتقدش بربنا هتتعقد لان دايما كل اما هتشوف شئ فيه قدره ربنا هتتعقد والله بيقولو اسال مجرب صح انا بلغتك وبقولك ابني شخصيتك بدون تأثير اى حد عليك ومساله الدعاء دى الله يستجيب الدعاء اذا استوفي شروطه من السهل انك تعرفها ابحث في الكتب مش النت اللى خرب الدنيا ده المهم هسالك سؤال بسيط بس هل لو قلت يا رب مثلا ايه قلت يا رب اصحى من النوم الاقي مثلا 10 جنيه او اى رقم او اى داعء فصبحت من النوم لاقيت الطلب هل ده اللى هيخليك تؤمن بالله هل الله محتاجك تعبده ام انته اللى محتاج تعبده عشان تنجو من العذاب وتدخل الجنه ونعيمها (قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمْ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَمَا أَنَا عَلَيْكُمْ بِوَكِيلٍ (108)يونس
    وانا اقول لك ان كنت تظن ان الله غير موجود اقول لك انت لا تؤمن بهذا ولكن الشيطان ينفث في اذنك بكلمات او بأفكار والله ده حصل لى من قبل ان قلبك مؤمن بالله مهما كان لكن عندما تدعو ا فلا يستجاب لك او مثلا ترى ظلم كبير اوى متقدرشي تتجمله تجد الشيطان يقول لك في اذنك اين الله من هذا مع ان الله ارحم بعباده من الام بولدها كما ان الله يرفع بمن اصابه هذا الظلم اي المظلوم يرفعه الله به درجات ان صبر وقد يصل ان يدخل الجنه بغير حساب ولو عاوز تكلمنى على الخاص حدد ميعاد اكلمك فيه لانى تقريبا عشت ظروفك دى والسلام مسك وختام واشهد الله ان هذا الموقع افضل موقع دخلته او استريح له
    والسلام عليكم

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • #17
      اريد ان اتكلم مع احد على الاميل


      عايز حد يعملى ايميل ويرسله فى رسالة لكى ابدا الكلام معه

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • #18
        السلام عليكم هذا اميل عملته لك اخى الفاضل أسأل الله أن يثبتك ان كنت ترجوا رحمه الله اما ان كنت تعبث فأسأل الله ان ينجينا منك ويثبت كل مسلم الاميل اللى انا عملته اسمه #####يمكنك ان ترسله له على الخاص##### ادخل عليه وأنا هضيفك ولو حد عاوز يكلمك هيكلمك بس يا ريت متكنشي عاوز تضيع وقت على الفاضي وانا والله بقولك مشكلتك بسيطه خالص انظر الى كل شئ بتأمل الطبيعه لنفسك فكر اوى واله وسيبك من البشر وكتابتهم ده البشر ده الكائن الوحيد اللى تلاقيه بميت جلد والله انا مش عارف انته ازاى بتقول مش شايف ربنا ازاى بس انا مش عارف عجيبه من بني ادم دى ومساله انك دعيت فلم يستجيب يا سيدى مثلا لو استجاب هل هتقدر تمسك نفسك عن المعاصي طب تعرف عيبنا ايه اننا لو جينا ندعى مثلا يا رب عاوز 1000 جنيه بتكون رافع ايدك وانته بتدعى واونته بتنتهى من الدعاء وبتنزل ايدك بتكون فاكر انك هتلاقيهم في ايدك لازم تؤمن بالاسباب وتقرا بل شوف حد يشرح لك باب القضاء والقدر وبرده حته اخيره لو انته دعيت من ربنا مثلا انك تشوف قرد وهب شفته هل الحظه دى هيه اللى هتخليك تؤمن بربنا !!!! تعرف انا بشبهطك بايه بموظف مثلا في شركه صاحبها ملياردير فرئيسها نادى للموظف قال له اعمل كذه ب 10 جنيه وهحاسبك ام قال له وانا اضمن منين انك معاك فلوس !!! سبحان الله انا قائم للفجر
        Last edited by قسورة; 04-04-2009, 02:17 PM.

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • #19
          mr.zidaan




          واضح تماما انك تفهم الموضوع على حقيقته



          انى عايز اضيع وقت



          فعلا بتفهما وهى طايرة





          طلبى انى اتكلم مع حد بيفهم على الايميل


          كان لعدم تضيع الوقت


          عشان الكلام يبقى بسرعة



          وعلى فكرة انا لا اتكلم الا فى هذا المنتدى فقط


          وامنتنعت فترة بسبب الحادى و بعد ذالك افتكرت المشاكل التى تحاصرنى وانى محتاج لحد يساعدنى فيها





          ولا يوجد اى حد يقدر يساعدنى الا الرب






          سبب بحثى عن الرب هو الصبر على ما انا فيه



          وسبب انى اتعرفت على الاديان الاخرى



          هى المشاكل


          لو لم يوجد مشاكل لكنت لم ابحث عن دين و لا غيره

          îن îëéىهْ نçمùهْ?


          • #20
            حاولت ارسال رسالة لكن يبدو ان صندوقك ممتليء ارجو مسح بعض الرسائل

            îن îëéىهْ نçمùهْ?


            • #21
              السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
              انتبه انت به

              îن îëéىهْ نçمùهْ?


              • #22
                السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

                اسال الله ان يهديك ضيفنا الكريم

                واتمني لو كان عندي وقت لكي اناقشك

                فقط اعطي لك امثله سريعه علي مساله الدعاء واستجابته

                1)_ ولد كان يزني مع امراه فدخلت عليه امه ونهره نهرا شديدا , فقام الولد فاخذ ( حزام ) وضرب امه اربعين مره علي ظهرها وجسمها , فدعت عليه امه وقالت ( يارب تتجلد اربعين جلده) , وكان هذا في زمان الملك عندنا في مصر , ومرت الايام , واذا بهذا الولد والذي اصبح رجل كبير يقع في مصيبه كبيره مع احد المقربين من الملك , فيريد هذا المقرب ان يعذبه فتخيل بما حكم عليه اخيه ؟؟

                حكم عليه بان يجلد اربعين جلده ....!!!!!!!

                سبحان الله ثم تقول اين الذي يستجيب الدعاء ؟؟؟؟


                2)_ ولد اخر كان يعق امه ويضربها كثيرا ففي مره من المرات عقها عقوقا شديدا فقالت بالعاميه : روح يا اخي ربنا ياخدك ) فمات الولد في ساعتها
                سبحان الله .

                3)_احكي لك حكايه عن امي
                كان تقوم بعمل احسبه عمل خير , وكان تخشي الا يتقبل الله منها , فدعت الله وقالت : يارب ان كنت تتقبل مني هذا العمل واسير فيه علي رضاك فانزل مطرا اللان علينا
                فنزل المطر
                اللهم تقبل

                ويا اخيه والله لو سردت عليك القصص التي تؤيد وجود الله واستجابته للدعاء لما توقفت عن الكتابه لشهور ولكني اردت فقط ان انبهك الي ان المشكله ليست في الاستجابه وانما هي في الدعاء وتدبر في كلمتي الاخيره سوف تعرف اين الخلل ..

                اتركك في رعايه الله وامنه
                اعتذر عن التاخر في وضع المشاركات بسبب ضيق الوقت واسال الله ان ييسر لي الامر ان شاء الله

                îن îëéىهْ نçمùهْ?


                • #23
                  الأستاذ / y2j‏ ‏, هل تريد أن تعرف أن الله موجود أم لا , أنظر إلي نفسك وتفكر في مكوناتك , قال تعالي ( وفي أنفسكم أفلا تبصرون ) , فأنت بشحمك ولحمك ليس دليل فقط علي الخالق ولكنه دليل علي إبداع الخالق ...
                  دليل أخر : إن الموت لهو أكبر دليل علي وجود الله , فأنا وأنت سنموت و في نفس اللحظة يأتي الي الحياة غيرنا , فهل تعتقد أن الأم هي التي تخلق طفلها ?? أو تعتقد أن الحيوانات البالغة هي التي تخلق صغارها ??
                  إن وجود الموت نؤمن به , ولم نراه حقيقة , هل رأيت الموت أم رأيت آثاره ونتائجة ??
                  إن موت المخلوقات جعلها عاجزة , فلا يمكن للعاجز أن يتحكم في غيره ويسيطر عليه ...
                  ‏ كل من سبقنا مات , ونحن سنموت , ونعلم يقينا أن الآتي فاني ,. فمن خلق وأبدع ومن أمات وأفني ??
                  هدانا الله وإياك الي ما يحبه ويرضاه ...

                  îن îëéىهْ نçمùهْ?


                  • #24
                    واضح ان مفيش امل خالص




                    انا شفت كل الكلام فى مواضيع سابقة


                    انا قبل ان اشارك كنت ببحث عن الالحاد


                    وشفت كل هذا الكلام

                    انا اسف بس انا طلبت واحد يكون متخصص



                    منتظر احد يكون متخصص




                    ارجو من اى حد يكون بيعرف حد عنده معلومات عن الملحدين ان يكلمنى

                    îن îëéىهْ نçمùهْ?


                    • #25
                      المشاركة الأصلية كتبت بواسطة y2j مشاهدة المشاركة
                      واضح ان مفيش امل خالص




                      انا شفت كل الكلام فى مواضيع سابقة


                      انا قبل ان اشارك كنت ببحث عن الالحاد


                      وشفت كل هذا الكلام

                      انا اسف بس انا طلبت واحد يكون متخصص



                      منتظر احد يكون متخصص




                      ارجو من اى حد يكون بيعرف حد عنده معلومات عن الملحدين ان يكلمنى

                      من هنا

                      îن îëéىهْ نçمùهْ?


                      • #26
                        اخي y2j المنتدى هذه مخصص للمواضيع النصرانية
                        اما مواضيع الالحاد والملحدين والتشكك في اي شيء فهو في منتدى التوحيد وانا مشارك به ايضا و ايضا اطرح بعض الشبهات ويجاوبونني الاخوة بارك الله فيهم بسرعة مثل هذا المنتدى المبارك
                        http://www.eltwhed.com/vb/index.php

                        îن îëéىهْ نçمùهْ?


                        • #27
                          اخي y2j هل لو اصبحت مريض تذهب الى لتساله حول مرضك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
                          اما اذا اصبح سنك متسوس تذهب الى المهندس وتساله ان يعالجك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
                          اما اذا اردت بناء بيتك تذهب الى الطبيب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
                          حتى ولو كان الطبيب او المهندس كانوا يملكون اعظم الشهادات فانك لن تذهب له الا في اختصاصه الوحيد
                          فيا اخي اطرح سوالك في منتدى التوحيد وكلنا اخوة ولا فرق بيننا

                          îن îëéىهْ نçمùهْ?


                          • #28
                            بسم الله الرحمن الرحيم
                            السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

                            صدقني الموضوع أكبر من طريقة تفكيرك هذه

                            تستخدم منطق غريب

                            الله لا يستجيب = الله غير موجود

                            غلط × غلط × غلط

                            اسأل نفسك فقط

                            لماذا لا يستجيب الله لي ويستجيب لغيري

                            وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ

                            זכור אותו האיש לטוב וחנניה בן חזקיה שמו שאלמלא הוא נגנז ספר יחזקאל שהיו דבריו סותרין דברי תורה מה עשה העלו לו ג' מאות גרבי שמן וישב בעלייה ודרשן

                            תלמוד בבלי : דף יג,ב גמרא

                            تذكر اسم حنانيا بن حزقيا بالبركات
                            ، فقد كان سفر حزقيال لا يصلح ان يكون موحى به ويناقض التوراة ، فاخذ ثلاثمة برميل من الزيت واعتكف في غرفته حتى وفق بينهم .

                            التلمود البابلي : كتاب الاعياد : مسخيت شابات : الصحيفة الثالثة عشر : العمود الثاني


                            [/FONT][/SIZE]
                            [/CENTER]

                            îن îëéىهْ نçمùهْ?


                            • #29
                              رسالة الى الأخ y2j بالخصوص والى الجميع تفضلوااااا

                              السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



                              """سال احدهم ان يمنحه الله وردة و فراشة فعوضا عن الوردة و الفراشة اعطاه الله صبارا و يرقة
                              حزن الرجل جدااا ولم يفهم لمادا اسيء طلبه ففكر قائلا حسنا ان الله ليده كتيرا من الناس ليهتم بهم وقرر عدم الطلب مرة اخرى بعد مدة من الوقت افتقد الرجل ماكان الله قد أساء اعطاه اياه بعد ماكان قد نيسه تماما
                              وكانت المفاجاة فمن الصبار الشائك القدر نمت وردة جميلة واليرنقة القبيحة تحولت الى اجمل واروع فراشة

                              الله يمنح كل شيء للخير طرقه غير طرقنا حتى ولو بدت لنا غير ملائمة
                              ادا طلبت من الله شيئا واعطاك مالا تريد ثق يجب ان تثق انه سيمنحك دائما ماتحتاج اليه في وقته

                              الدي نريده ليس دائما ما نحتاج اليه الله لا يقصر ابداااااا في منحك ما توسلت من اجله لدلك فتابع مسيرتك بعلاقك معه من دون شك او تدمر

                              شوكة اليوم.......................هي وردة الغد....!!!

                              الله يعطي الافضل للدين يلقون رجائهم عليه ......!!!!!!
                              """"""""""


                              ليباركك الرب

                              îن îëéىهْ نçمùهْ?


                              • #30
                                ارجو من اى حد يكون بيعرف حد عنده معلومات عن الملحدين ان يكلمنى
                                يمكنك مخاطبني علي الياهو
                                "## يمكنك أن ترسله على الخاص##
                                متابعة اشرافية
                                "



                                وسأحول باذن الله أن أساعدك كما ساعدت صديقا لي ملحدا
                                اللهم التوفيق
                                Last edited by قسورة; 13-04-2009, 01:09 AM.
                                وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئًا إِدًّاتَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنْشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا أَنْ دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ وَلَدًا وَمَا يَنْبَغِي لِلرَّحْمَنِ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَدًا
                                ( 19 : 88 - 91 )
                                http://www.alsalfy.com/vb/index.php

                                îن îëéىهْ نçمùهْ?

                                Working...
                                X