إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

مدرسة أحمد ديدات للدعوة

Collapse
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    السلام ورحمة الله وبركاته

    أخى العزيز إن ما يقوم به الأخ العزيز وسام هوا
    إلقاء محاضرات الهدف منها تحصين وتعليم المسلمين دحض المنصرين و الدعوه الى دين الله الواحد لغير المسلمين

    وهذا يحدث الساعه العاشره بتوقيت مكه كل يوم ثلاث
    فى باللغه
    ثم بالعربيه
    ثم النصاره يسئلوننا عن الإسلام
    <span style=\"font-size:24pt;line-height:100%\"><a href=\"http://www.ebnmaryam.com/vb\" target=\"_blank\">www.ebnmaryam.com/vb</a></span>

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • #17
      بسم الله الرحمن الرحيم
      السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
      اخى الفاضل عمرو بن العاص
      جزاك الله خيرا يا اخى على الاهتمام بالقراءة و بالتعقيب
      ثم اقول اعرف يا اخى ان هذا ما يفعله وسام و لكنى كما قلت من قبل ان و جهة نظرى ان يكون هناك اكثر من و سام موجود على الساحة متميز و متمكن مثله و مثال بسيط انظر فى اى محل كاسيت انظر كم من قراء القرءان و كم من دعاة موجوده عنده. ستجد الكثير
      عارف انا فكرتى ايه؟ فكرتى انا عايز زى مصنع كده يطلع كل شويه داعية زى ما احنا عندنا على الساحة مثلا وجدى غنيم و عمر خالد و....
      و هب اخى الكريم ( لا قدر الله و بعد عمر طويل ان شاء الله) ان و سام مات مثلا و لم نستفد بعلمه مثلا سيترك فراغ كبير
      فانا اريد ان نسجل كل ما يتعلق بما يمكن ان يصنع واحد من الصفر الى داعية مثل ديدات وو سام و نضعه على قسم / موقع مدرسة ديدات و ممكن تنزل على الاجهزة و تسجل مثلا على شرائط و تكون اسهل للمتعلمين بجانب الكتب و بجانب المحاضرات التى ممكن ان تتوافر بجانب ممكن ندربهم عمليا فده فكره مكمله لما يعمله وسام حفظه الله و اعتقد انه وافق على الفكرة
      فده يساعد و يوفر كثير من المواد بجانب انه يوجد تفاعل بين المتدربين و المشرفين الكبار
      ارجوا ان تكون و ضحت و جهة نظرى اخى عمرو

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • #18
        السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

        معلش على الحاحى بس ارجو ان تكونوا متقبلين منى بصدر رحب و اسف ان اقول مثل هذا (الا نكون مثل ما يقال عن المسلمين انهم بتوع كلام و بس و مفيش فعل و انهم يقولوا هنعمل و هنعمل بحماس ثم مفيش اى حاجة تحصل)
        حضراتكم اعلم منى بوسائل التبشير الفظيعة
        بس انا لمست ده بنفسى فعندنا جار مسيحى و له طفل فى (الكى جى 2 )و لما باساله عن اسمه قال لى ايليا و اخويا ده اسمه يوحنا و احنا الاتنين قديسين
        شوفت ازاى بيوعوهم من و هم صغيرين
        2- عند قريبة لى فى الشغل واحد مسيحي دائما يستفز و احد مسلم هناك باسئلة فى الاسلام و دائما يسخر منه و انت عارف المسلمين معلوماتهم شكرا( يعنى مفيش خالص)
        3- التلفزيون بدا تدريجيا يعرض مسلسلات بها نصارى كثير و اخرها الذى يعرض فى القناة الثانية الساعة السادسة مساء و به حلفان كتيير بالمسيح الحى و العدرا و اللى زاد و غطى ان فيه و احدة مسلمة ضاعت بنتها و جارتها المسيحية ادتها ماء قرا عليه المقدس عشان تلاقى بنتها و المصيبة ان المسلمة اخدت الزجاجة
        4-ناس مسلمين كتيير يحلفوا بالامانة و صدقنى و هى كلمات النصارى
        5- المسيحيين الاولاد يقفوا مع بنات مسلمين فى الجامعة
        6-مسلمين كتيير عندهم صور العدرا بجانب صور الكعبة و لا بجانب ايه قرءانية
        ( تلاحظ كتيير فى التاكسيات. بغض النظر ان صاحب التاكسى يريد رضا الطرفين فهو غلط اساسا)
        8- عند و قوع العراق ناس مسيحية قالت ان ده موجود عندنا فى الكتاب
        9- اسئلة - فين العزير اللى يعبده اليهود مفيس حاجة بالشكل ده فى التوراه&#092; المسيحية غير النصرانية .... الخ
        فارجوا نعين واحد و ليكن الاستاذ ابو بكر مثلا ( صاحب الفكرة منذ سنتين) او من الاخ جامع و نكون على اتصال بالمشايخ و ناخذ رايهم و نبدا بخطوة صغيرة

        الفكرة ستكون ممتازة و مفيدة بالخصوص للحلة رقم 2 مثلا

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • #19
          <div align="center"></div>
          <span style=\"font-size:24pt;line-height:100%\"><a href=\"http://www.ebnmaryam.com/vb\" target=\"_blank\">www.ebnmaryam.com/vb</a></span>

          îن îëéىهْ نçمùهْ?


          • #20
            السلام عليكم ورحمة الله

            بارك الله فيكم اخوانى الكرام على هذا المشروع المبارك ، ونريد ان نبدأ سريعا مستغلين موافقة الاخوة المشرفين والاعضاء وقبل ان يفتر هذا الحماس .

            وارجح كبداية على جدية المشروع ان نقوم بعمل فريقين ، فريق يقوم بوضع الشبهات والفريق الاخر يقوم بالرد علي هذه الشبهات وهكذا .

            والله المستعان
            ملتقى أهل الحديث : http://www.ahlalhdeeth.com/vb
            ملتقى أهل التفسير : http://www.tafsir.net/vb
            منتدى التوحيد للرد على الإلحاد والمذاهب الفكرية : http://www.eltwhed.com/vb
            الجامع للرد على النصارى
            http://www.aljame3.net/ib/

            îن îëéىهْ نçمùهْ?


            • #21
              بسم الله الرحمن الرحيم
              أخوتي في الله / السلام عليكم
              أما بعد ...
              أرجوا أن أكون من تلامذة الشيخ الفاضل / أحمد ديدات
              فأنا لم أكن أعرف من هو الشيخ ديدات إلي أن قرأت عنه ُ و رأيت مناظرته ُ القويـّـة مع "سواجارت"
              و قد قمت بعمل "Research" عنه ُ في الكلية و أيضا ً أغلب زملائي لم يسمعوا عنه ُ إلا منـّـي
              أرجوا السرعة في عمل هذهِ المدرسة ، فإننا سوف نحتاجها في الأيام القادمة
              و السلام عليكم

              îن îëéىهْ نçمùهْ?


              • #22
                إخوانى

                الأفكار كده إتلخبطت على بعض

                ناس فكرت إنها تتعمل عبر الإنترنت والبال توك وهذه الطريقه جربناها من قبل فى تعليم اللغة العبريه للإخوة والأخوات وكانت ستكون تحت إشراف الأخ الشاعر جمال حمدان ولكنها لم تفلح لأن الإخوة من دول متفرقه فضاع الجهد بين عدم إلتزام وبين إنشغال وبين عدم توافق الأوقات ولم يلتزم بالأمر سوى إثنين ثلاثه بالنهايه توقف الدرس للأسف

                وناس غيرهم وأنا منهم فكرت أنها تكون على أرض الواقع وهذا ما أخرنى فى الرد لمحاولتى التوصل للإخوة علماء مقارنة الأديان ليشاركوا معنا فى التدريس وفكرت فى وضع تصور لها ولكنى فشلت لأن المفروض أن الطالب الذى سيدرس مقارنه الأديان لازم يكون متأسس أولاً فى الإسلام وهذا ما لا يمكن حدوثه فى خلال أربعه شهور كما توقعت أن تكون مدة الدراسه

                ناس ثالثه مثل أخونا الحبيب الجندى فكروا أن يكون الأمر طرح للشبهات فى المنتدى وتجميع الردود عليها وهذا شىء جميل وخطير وأنا عن نفسى أوافق عليه ولكن هذه الفكره خارج مجال الموضوع المطروح

                فهذا آخر ما توصلت إليه

                والله أعلم

                îن îëéىهْ نçمùهْ?


                • #23
                  مباشر من هولندا :: لقاء مباشر وخاص مع الشيخ الخطيب / جمــال الحسينـــي في موضوع مهم بعنوان - (( الاســـــلام دين ســـــــلام )) - في سلسله بعنوان - (( ردود حول الافتراءات الموجه للاسلام )) - في تمام الساعه 12 ليلا بتوقيت مكه المكرمه في - - - في غرفة الحـــــوار الاســــلامي النصــــراني تحت تصنيف باللغه ثم بالعربى


                  سيقام الدرس كل يوم أربع من كل إسبوع


                  ملاحظه :
                  هذا الشيخ من الشيوخ التى لها باع طويل فى الدعوه فى إوربا
                  <span style=\"font-size:24pt;line-height:100%\"><a href=\"http://www.ebnmaryam.com/vb\" target=\"_blank\">www.ebnmaryam.com/vb</a></span>

                  îن îëéىهْ نçمùهْ?


                  • #24
                    السلام عليكم
                    جزاك الله اخى الجامع على تعبك معانا ثم اقول
                    ان حضرتك اشرت ان الافكار اتلخبطت حضرتك عارف ليه ؟ لان احنا عايزين واحد يمسك الموضوع فى ايده اى المدير على اعتبار اتها مدرسة فعلا يعرض عليه الاقتراحات و يتخذ قراراته و لقد اشرت سابقا ان اخنا عايزين واحد يكون صاحب القرار فى الموضوع ده و كنت رشحت حضرتك و الاستاذ ابو بكر و لكن للاسف محدش رد عليا
                    و على اعتبار حضرتك المسئول عن المنتدى فساكلم حضرتك على انك المدير للمدرسة دى و اعرض عليك الاقتراحات دى
                    اولا : عايزين نفكر بشكل مدروس عن هيكل المدرسة دى و ايه المقرارات اللى هانقولها فيها و مين هم اللى هيدرسوا و ازاي الطريقة. ماشى؟

                    تصوري انها زى اي مدرسة ان بها المدير او المشرف ( اللى هو حضرتك) و معاه على الاقل نائب معاه مسئول و ليكن مثلا الاستاذ ابو بكر

                    المدرسين و هم على الارجح انهم سيكونوا من اعضاء المنتدى او اى واحد متخصص فى الرد على النصارى و ليكن مثلا اى حد من قسم الدعوة فى حالة العجز
                    كل مدرس( او مجموعة من المدرسين) من دول هيبقى له ما يدرسه كتخصص ( مثال مدرسين يختصون مثلا فى الاخطاء فى الانجيل و الرد على رد النصارى ) و اخر يكون مثلا يشرح مثلا حادثة الصلب مع الرد ايضا على رد النصارى)
                    انا ممكن اعرض على منتدى قرءان به كل ما يخص القرءان علشان يبقى معانا ايه راى المدير؟
                    الطريقة بقى علشان نتلافى حكاية تدريس العبرية و اخطائها نحاول نعمل منتدى مستقل للمدرسة و مقسم الى اقسام مواد الدراسة و بذا اي دارس فى اى وقت يسال و فى اى وقت يلاقى الاجابة
                    اما ملاحظة حضرتك المهمة عن لازم الواحد يكون متاسس فى الاسلام فهى فى محلها وفى 3 اشياء
                    1- ان يكون الطالب فعلا متدين فده عز الطلب
                    2-ان يكون عنده بعض المعلومات و لسة بيتعلم فده ممكن على اخر الاربع شهوران يزيد من معلوماته الدينية و ستكون الحكاية سهلة بالنسبة له
                    3-ان يكون الواحد ابيض خالص فى الدين و لكن عايز يتعلم علم الرد على النصارى فده لا زم نستفيد من حماسه و عزيمته و ممكن نديله كتب تساعده لكى يبنى نفسه اسلاميا مثل فى الحديث النخبة النبهانية شرح المنظومة البيقونية لكى يعلم الفرق مثلا فى الحديث الصحيح و الحسن و الضعيف و انواعها و فى القرءان مثلا تفسير الجلالين يعنى الحاجات اللى تدليه الاساسيات و تحفزه على ان يزيد
                    وعلى العموم احنا ممكن نعرض فى المنتديات الاسلامية ففيها و الحمد لله ناس كتيرة متدينة و هاتكون الحكاية سهلة
                    ثم اقول ان اى مشكلة ياذن الله القدير لها حل ما دمنا مخلصين لله ليه مش النبى كان لما يحزبه امر كان يفزع الى الصلاة , احنا هنعمل كده لما تصادفنا مشاكل و لازم هاتصادفنا ام كيف يعلم الله صدق نيتنا " احسب الناس ان يتركوا ان يقولوا آمنا و هم لا يفتنون" و" و لنبلونكم حتى نعلم المجاهدين منكم و الصابرين" و لو علم الله صدق نيتنا والله والله المدرسة باذن الله هتنجح" إن الله لا يضيع اجر من احسن عملا" و كان حقا علينا نصر المؤمنين"
                    احنا معانا الله عارفين ايه ناس معاهم ربنا يعنى اى شئ مش هايقف ضدنا بش الاخلاص و العمل" و اعدوا لهم ما استطعتم من قوة
                    انا كده قلت المقترحات اللى عندى انا كنت عايز نطرح مقترحات كل واحد منا و يقوم السيد الجامع بدراستها و لازم حضرتك تعرض علينا العوائق و المشاكل حتى نشترك كلنا فى حلها
                    حضرتك مقلتش ايه راى المشايخ و ياريت تقولنا ايه مقترحاتهم
                    انا عايز بس نشوف كيف ان الصحابة زمان اقامو ا الاسلام خلال ربع قرن انهم اخلصوا النية و كانوا مع ربنا دايما
                    اتخيلوا كده ان الفكرة دى مع النصارى اتخيلوا انهم هايعملوا المستحيل علشان يشوفوا اول واحد يطلع من المدرسة
                    اما بالنسبة لمقترح السيد الجندى فهو فى محله فى المدرسة ان ناس يعرضوا الشبهات و الاخرين يحاولوا الرد

                    و بانتظار مقترحات الجميع

                    îن îëéىهْ نçمùهْ?


                    • #25
                      بسم الله الرحمان الرحيم

                      إقتراحي هو إنشاء مدرسة إسمها مدرسة ((محمد صلى الله عليه وسلم و أخيه عيسى عليه السلام))

                      هنا نتعلم كل شيء و توكل على الله و النية الحسنة

                      îن îëéىهْ نçمùهْ?


                      • #26
                        و لكن يا اخى ينقصتا هنا تدريب ناس عايزين يبقوا زى اعضاء هذا المنتدى وانتاج ناس على الاقل ترد على المسيحيين فى الحياة عموما

                        îن îëéىهْ نçمùهْ?


                        • #27
                          ALSALAMU ALAIKUM AL MUSLIMS
                          BARAK ALLAH FEEKUM ALL MY BROTEHRS FOR YOUR GREAT EFFORTS AND GOOD INTENTIONS
                          MY OPINION HERE, FOR THE TIME BEING AND UNTIL ALLAH WILLS FOR SUCH GREAT WORK TO TAKE PLACE
                          I SUGGEST THAT THE KEY WORD IS READ , THE FIRST WORD ALLAH HAS REVEALED TO OUR BELOVED PROPHET MUHAMMAD PEACE BE UPON HIM, AND OUR PROPHET SAID THAT THE BEST THING THAT MAN CAN DO IS TO LEARN AND THEN TEACH, SO IF WE FOLLOW THAT
                          1- WE WILL READ MORE AND MORE
                          AND DONT FORGET TO PRAY AS ALLAH SAYS " AND SAY MY LORD INCREASE ME IN KNOWLEDGE

                          2- WE SHOULD SHARE OUR KNOWLEDGE WITH OTHERS
                          THROUGH FORWARDING E MAILS TO OTHERS AND INFORM OTHERS ABOUT ISLAMIC SITES AND BOOKS AND FORUMS

                          3- ASKING QUESTIONS
                          AND I MEAN HERE ASKING SCHOLARS BEFORE WE TRY TO ANSWER ANYTHING

                          4- ENCOURAGING OTHER MUSLIMS TO READ AND TALK
                          I ALSO MEAN HERE DA&#39;WA, TO READ AND TALK TO NON MUSLIMS AND TO FEEL HUMBLE ENOUGH TO SAY I DO NOT KNOW WHEN WE DO NOT KNOW, AS OUR PROPHET TAUGHT US

                          5- ALWAYS EXAMINE OUR INTENTIONS AND MAKE IT PURE FOR ALLAH
                          AND NOT FOR SHOWING OFF, OR JUST TO WIN A DEBATE FOR THE SAKE OF MAKING OTHERS FEEL BAD , BUT THE TRUTH IS OUR GOAL AND THE MERCY OF ALLAH IS OUR HOPE

                          I THANK U ALL AND MY I HOPE ALLAH WILL SHOW MERCY ON US ALL AND GUIDE US AND KEEP US GUIDED ALWAYS
                          ALSALAMU ALAIKUM

                          îن îëéىهْ نçمùهْ?


                          • #28
                            اخوانى الأحباء

                            بارك الله فيكم حماسكم ، ولكننى تخلفت عن قطاركم وبدأت العمل ، فقد بدأت بالرد على شبهات وهمية حول القرأن الكريم ، ورددت على 17 سؤال منهم ، ومازال أمامى باقى 150 سؤال ، والله المستعان

                            وأنا جاهز بالرد على الشبهات اللغوية (النحوية) عن القرآن الكريم ، ولا أعرف إن كنت وضعتها هنا أم وضعتها من زمن بعيد فى منتدى برسوميات

                            وجاهز أن اضع ما يقرب من 500 سؤال ليس لهم إجابة عن العهد القديم ، و1100 تقريبا عن العهد الجديد

                            فماذا أعددتم أنتم؟

                            هو ده العمل؟

                            دعوكم من التخطيط ، المهم أساس العمل ، والخطة سيتم تغييرها أثناء العمل لصالح اساس العمل وهو الدعوة

                            أعزكم الله ، فلنبدأ ، الآن ، الآن وليس بعد دقيقة

                            من غير توقيع مفيش وقت

                            îن îëéىهْ نçمùهْ?


                            • #29
                              الف سؤال فى الجديد و 500 فى القديم
                              يا بووووووووووووووووووووووى

                              îن îëéىهْ نçمùهْ?


                              • #30
                                الحمد لله

                                أخيراً الحلم أصبح حقيقة على يد معلمنا أ / أبوبكر_3

                                وفقق الله وجعل عملك هذا في ميزان حسناتك وأعانك عليه حتي تخرج لنا ما وعدتنا به أن شاء الله.

                                والسلام على من اتبع الهدى.

                                îن îëéىهْ نçمùهْ?

                                Working...
                                X