إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

نسف شبهة : هل أمر الله بالسجود لأدم فعلا؟؟(ردا على المشرف الجاهل جورج مايكل)

Collapse
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • نسف شبهة : هل أمر الله بالسجود لأدم فعلا؟؟(ردا على المشرف الجاهل جورج مايكل)

    بسم الله الرحمن الرحيم

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    يشكك الجهلاء من مشرفى المنتديات المسيحية:

    فى واقعة :

    أمر الله بالسجود لأدم ( و المثبوته فى القرآن الكريم)............ و ذلك لمجرد عدم وجودها فى كتابهم المدعو: مقدسا!!!!!!!!

    طبعا فكر معوج!!!!

    إنظروا الى هذا المسكين:




    اولا:

    احب ان اوضح ان السجود فى هذا الموضع هو سجود تكريم و ليس عبادة.................( و هذا كان مباحا قبل الإسلام مثل سجود أبوى يوسف ليوسف)


    ثانيا :

    دعونى أنقل لكم هذا الرد الساحق من أخينا :the truth : المشرف بالحراس :


    قصة سجود الملائكة لآدم معروفة من القدم ومسجلة في كتب الكتاب المقدس السحيقة وإن كان بعضها غير قانوني ولكنه قديم إلى ما قبل الميلاد.

    في كتاب من كتب "Pseudepigraph" يوجد كتاب سحيق يسمى "THE BOOK OF ADAM" أو (كتاب آدم) ويعود تاريخة كما تقول "jewish encyclopedia" أو (الموسوعة اليهودية) إلى ما قبل تدمير المعبد الثاني (516 قبل الميلاد و 70 م):........(أى إنه : قبل الإسلام بمئات السنين)

    jewish encyclopedia: ADAM, BOOK OF: There can be no doubt, however, that there existed at an early date, perhaps even before the destruction of the Second Temple, a collection of legends of Adam and Eve

    ليس هناك شَكِّ، على أية حال، انه وَجدَ في تأريخِ مبكّرِ، ربما حتى قبل دمارِ المعبدِ الثانيِ , مجموعة كتب آدم وحواء.

    المصدر:
    http://www.jewishencyclopedia.com/vi...d=759&letter=A

    جاء في هذا الكتاب في قصة سقوط الشيطان:

    THE BOOK OF ADAM

    Fall of Satan

    12.1 the devil began to cry with forced tears and the devil told Adam, "O Adam, all the greed and the anger and all the grief of my heart are directed against you because it was through you that I fell from my dwellings, (it was) by you that I was alienated from my own throne. My wings were more numerous than those of the Cherubim, and I concealed myself under them. Because of you, now my feet walk on the earth, which I would never have believed."
    12.2 Adam replied to the devil and told him,
    12.3 "What is my fault, by which I have done all that to you?"
    13.1 The devil replied to him and told him, "You did nothing to me, but it is because of you that I have fallen upon the earth."
    13.2 The very day when you were created, on that day, I fell from before the face of God, because when God breathed a spirit onto your face, you had the image and likeness of the divinity. And then Michael came; he presented you and made you bend down before God. And God told Michael, "I have created Adam according to (my) image and my divinity."
    14.1 Then Michael came; he summoned all the troops of angels and told them, "Bow down before the likeness and the image of the divinity."
    14.2 And then, when Michael summoned them and all had bowed down to you, he summoned me also.
    14.3 And I told him, "Go away from me, for I shall not bow down to him who is younger than me; indeed, I am master prior to him and it is proper for him to bow down to me.
    15.1 The six classes of other angels heard that and my speech pleased them and they did not bow down to you.
    16.1 Then God became angry with us and commanded us, them and me, to be cast down from our dwellings to the earth. As for you, he commanded you to dwell in paradise.
    16.2 When I had realized that I had fallen before you,[B, "by your power] that I was in distress and you were in rest,
    16.3 then I aimed at hunting you so that I might alienate you from the paradise of Delights, just as I had been alienated because of you.
    17.1 When Adam heard that, he cried in a loud voice and said, "Lord, my life is in your hands. Make this enemy distant from me, who desires to lead me astray and seeks to destroy my race. It is by him that Eve has been lost."
    17.2 At that moment, Beliar became invisible.
    17.3 As for Adam, he remained in the water and did repentance. But Eve had fallen upon the earth like one dead. Then she stood up from the earth (ground
    كتاب آدم

    سقوط الشيطانِ

    12.1 الشيطان بَدأَ بالبُكاء بالدموعِ الحارة وأخبرالشيطانِ آدم، "يا آدم"، كُلّ الطمع والغضب وكُلّ حزن قلبِي مُوَجَّه ضدّك لأنه بسببك سَقطتُ مِنْ مسكني، (و كَانَ) بواسطتك أنّني عُزِلتُ مِنْ عرشِي الخاصِ. أجنحتي كَانتْ عديدة أكثر مِنْ "شوربيم"، وأنا أخفيتُ نفسي تحتهم. بسببك، الآن اسير بأقدامي على الأرضِ، وما كنت اتصور ذلك مطلقا.
    12.2 آدم أجابَ الشيطانِ وأخبرَه،
    12.3 "ما هو ذنبي ، الذي سبب لك كُلّ ما أنت فية؟"
    13.1 الشيطان أجابَه وأخبرَه، "أنت لم تفعل لي شيئا ، ولَكنَّه بسببك سَقطتُ على الأرضِ."
    13.2 اليوم ذاته متى أنت خُلِقتَ، على ذلك اليومِ، سَقطتُ مِنْ قبل وجهِ الله، لأن عندما نفخ الله روحا في وجهِكِ، كنت على صورةُ وشبه الاله. وبعد ذلك ميكائيل جاءَ؛ وقدّمَك وجَعلَك تَنحني أمام الله. وأخبرَ الله ميكائيل، "لقد خَلقتُ آدم طبقاً لصورتي وشبهي."
    14.1 ثمّ ميكائيل جاءَ؛ وإستدعىَ كُلّ قوَّات الملائكةِ وأخبرَهم، "أن يَسْجدُوا لشبهة وصورةِ الله."
    14.2 وبعد أن إستدعاَهم ميكائيل سجد الكل لك، وإستدعاَني انا أيضاً.
    14.3 وأنا أخبرتُه، "أن يبعد عني فأنا لَنْ أَنحني له (آدم) فهو أصغرُ منيّ؛ في الحقيقة، وأَنا أبرع منه ومن المفترض أَنْ يسجد هو لي.
    15.1 ستّة مِنْ أصنافِ الملائكةِ الأخرى سَمعَوا خطابَي وعجبهم ولَمْ يَنحنوا لك آيضا.
    16.1 ثمّ غضب الله شديدا منا وأمرنا، هم وأنا، لكي نخرج مِنْ مساكننا إلى الأرضِ. أما بالنسبة لك، أَمرَك بالسكون في الجنةِ.
    16.2 عندما أدركتُ بأنّني سَقطتُ بسببك ، [بقوَّتِكَ] وأصبحت انا في الخطرَ وأنت في الراحة،
    16.3 فقررت وإستهدفتُ أن أَعْزلُك انت آيضا مِنْ جنةِ المسرّاتِ، كما عُزِلتُ أنا بسببك.
    17.1 وعندما سمع آدم كل ذلك صرخ بصوتٍ عالي وقالَ، "ربي ، حياتي في أيديكِ. إجعلْ هذا العدو بعيدِ عني، الذي يَرْغبُ في تَيهني وتَحْطيم جنسِي. و بواسطته ذلك حواء قد سقطت."
    17.2 وفي تلك اللحظة، إختفى.
    17.3 أما بالنسبة إلى آدم، بَقى في الماءِ وتاب. لكن حواء سَقطتْ على الأرضِ مثل الميت. ثمّ نَهضتْ مِنْ الأرضِ (الأرضية)

    ..............................
    .............................
    .........................
    [gdwl]
    وإن قال قائل جاهل:

    أن هذه أساطير وتخاريف ،


    فإذا بكتابك آيضا الخرافات لانه هو من أقتبس منه قصة أختباء آدم[/gdwl]

    THE BOOK OF ADAM

    Entry of God into Paradise

    [44]22.1 After which we heard that, through an angel, (God) blew the trumpet. He (had) summoned the angels and told them,
    [44]22.2 "Thus says the Lord, come to paradise and hear the sentence to which we are going to judge (them)." Adam (told me), "We have sinned, for God is going to come to judge us." We were afraid and we hid.
    [44]22.3 And God came to paradise sitting upon the Cherubs and the angels were singing hymns before him. When he had arrived at paradise, at once all (the) tree(s) cast off their (its) foliage,
    [44]22.4 and thrones were set up near the tree of life.
    [44]23.1 And God summoned Adam and told him, "Adam, Adam, where are you? Are you hiding from me? Or how will a house hide from its builder? Or why have you hidden near the tree of paradise?"
    [44]23.2 Then your father replied and told the Lord, "I have hidden because I am afraid: I am naked and I am ashamed."
    [44]23.3 God replied to him and told him, "Who told you that you are naked? Have you scorned the commandment which I gave you?"
    [44]23.4 Then Adam remembered my word(s) which I had said, "Do not be concerned for (the blame) for it will lie upon me." And Adam said, "Lord, it is this woman whom you gave to me who deceived me." Then He turned towards me and told me, "What have you done?"
    [44]23.5 And I remembered the serpent's word and I said, "It is the serpent who deceived me
    دخول الله إلى الجنةِ

    [44] 22.1 بعد ما سَمعنَا بأنّ، خلال ملاكِ، (الله) نَفخَ البوقَ. وإستدعىَ الملائكةَ وأخبرَهم،
    [44] 22.2 "هكذا يَقُولُ الرب، تعالوا إلى الجنةِ واسمعوا الكلام الذي سَنَحْاكمُهم به." آدم (أخبرَني)، "لقد أَثمنَا، لأجل هذا الله سَيَجيءُ لمحاكمتنا."وقد كُنّا خائفون فإختفينَا.
    [44] 22.3 وجاء الله إلى الجنةِ يركب على "شيروبس" والملائكةِ كانت ترتل التراتيلَ أمامه. عندما وَصلَ إلى الجنةِ، نزعت كل شجرة.
    [44] 22.4 وعروش شُيدت قُرْب شجرةِ الحياةِ.
    [44]23.1 والله نادى آدم ، "آدم، آدم، أين أنت؟ هَلْ تَختفي منّي؟ كيف يختبئ منزل مِنْ مَن شيدة؟ و لماذا أنت مخفي قُرْب شجرةِ الجنةِ؟ "
    [44] 23.2 ثمّ أبوكَ أجابَ وأخبرَ الرب، "إختفيتُ لأن خائف: أَنا عاريُ وأَنا خجلانُ."
    [44] 23.3 الله أجابَه وأخبرَه، "مَنْ أخبرَك بأنّك عاري؟ هَلْ إحتقرتَ الوصيةَ التي أعطيتُك؟ "
    [44] 23.4 ثمّ تذكر آدم كلماتَي التي قُلتُ، "لا تعنى باللوم لأنه سَيَستندُ علي." وآدم قالَ، "يا رب، هذه المرأة التي أعتطيتها لي هي من خَدعتَني." ثمّ دارَ نحوي وأُخبرُني، "ماذا فعلت؟ "
    [44] 23.5 فتَذكّرتُ كلام الحية وقُلتُ، "الحية هي من خَدعَتني! "


    ................

    [gdwl]وهذا مطابق بالحرف لما ورد بالكتاب المقدس الذي يؤمن به اليهود والنصارى اليوم ، كما جاء بسفرالتكوين:

    [/gdwl]
    سفر التكوين 3
    8 وَسَمِعَا صَوْتَ الرَّبِّ الإِلهِ مَاشِيًا فِي الْجَنَّةِ عِنْدَ هُبُوبِ رِيحِ النَّهَارِ، فَاخْتَبَأَ آدَمُ وَامْرَأَتُهُ مِنْ وَجْهِ الرَّبِّ الإِلهِ فِي وَسَطِ شَجَرِ الْجَنَّةِ.
    9 فَنَادَى الرَّبُّ الإِلهُ آدَمَ وَقَالَ لَهُ: «أَيْنَ أَنْتَ؟».
    10 فَقَالَ: «سَمِعْتُ صَوْتَكَ فِي الْجَنَّةِ فَخَشِيتُ، لأَنِّي عُرْيَانٌ فَاخْتَبَأْتُ».
    11 فَقَالَ: «مَنْ أَعْلَمَكَ أَنَّكَ عُرْيَانٌ؟ هَلْ أَكَلْتَ مِنَ الشَّجَرَةِ الَّتِي أَوْصَيْتُكَ أَنْ لاَ تَأْكُلَ مِنْهَا؟»
    12 فَقَالَ آدَمُ: «الْمَرْأَةُ الَّتِي جَعَلْتَهَا مَعِي هِيَ أَعْطَتْنِي مِنَ الشَّجَرَةِ فَأَكَلْتُ».
    13 فَقَالَ الرَّبُّ الإِلهُ لِلْمَرْأَةِ: «مَا هذَا الَّذِي فَعَلْتِ؟» فَقَالَتِ الْمَرْأَةُ: «الْحَيَّةُ غَرَّتْنِي فَأَكَلْتُ».

    الرابط الأجنبى:


    THE BOOK OF ADAM - كتاب آدم
    http://www.pseudepigrapha.com/pseude...BookOfAdam.htm


    السؤال الآن:

    لماذا السرقة يا بولس؟؟؟؟

    لماذا سرقت قصة السجود لأدم و نسبتها زورا للمسيح ؟؟؟؟؟؟؟؟

  • #2
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

    (انهم قوم لايفقهون)

    عجب العجاب من هؤلاء الذين يحاولون تنديس الاسلام بأي شبه كانت عجب العجاب

    وفي الاخير يخرج من كتابهم مثل القصه،عجبا!!!

    اشكرك اخي وتابع فنحن معك،ثبت الله خطاك
    تبيعني؟!


    http://www.youtube.com/watch?v=iF-NRFNN87o

    !!!

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • #3
      سبحان من يغير ولا يتغير او يتبدل

      اولا كدة وبالعقل كدة ربنا سبحانه وتعالى هو اللي صنعنا وخلقنا وهو رب العالمين

      يعني مستحيل يكون هو رب العالمين ويؤمر الشيطان او غير الشيطان انه يعبد اله غيره دة حاجة مستحيلة اصلا
      فلو كان السجود معناه العبادة مستحيل كان ربنا أمر الشيطان بيه اصلا

      وبعدين الشيطان لما رفض يسجد لادم كان رفضه معناه انه عصى امر الرب القدوس الخالق سبحانه دة من ناحية

      ومن ناحية تانية انه شايف نفسه اعلى واعظم من ءادم فازاي يكرمه او يتصرف اي تصرف يعلي مش شأنه عليه هو حسبها كدة لانه غبي

      ولو كان الشيططان كائن ذكي كان قال بمنتهى البساطة وأنا مالي بأدم وذريته انا أخليني في النعيم اللي انا فيه دة للابد واضمن اعيش في الحياة دي للابد مهما كان التمن وطالما الرب قالي اسجدله ايه يعني ما اس\كرمه اواحترمه وأقدره وافضل للابد منعم في النعيم دة وبردو هفضل انا السيد هنا

      لكن سبحان الله هو طلع غبي وحسبها حسبة بعيييييييييييييييييييييييييييدة اوي وقال لربنا اللي خلقه وصنعه :بقى انا عبدتك طول السنيييييييين دي وعملت وسويت وجاي في الاخر تفضل عليا حتة انسان انت خلقته دنا اقوى منه دنا احسن منه دنا وانا وانا وقعد يقول انا وانا لغاية ما كانت الانا دي سبب هلاكه وهلاك كل اللي يمشي وراه ويديله ودنه

      لو جينا بقى لموضوع الدين وكدة
      فالاستاذ المسيحي اللي قال يعني ازاي الرب يامر للسجود لادم سبحان الله هو اي سجود في الدنيا معناه سجود عبادة

      دة عنده في كتابه الي بيقدسه سجود يعقوب وسجودات كتير هل دة معناه اللي كل اللي سجدو دول عبدوا غير الاله الخالق ؟؟؟!!!

      وبعدين دة هما بيسجدو لقداسة البابا عندهم من كبيرهم لصرصارهم ياترى هما بيعبدوا قداسة البابا اللي هو انسان مخلوق وسابو الخالق ؟؟؟!!!

      ولا فاكر انه عشان كتابك مقالش معلومة معينه خلاص تبقى غلط الكتاب دة اصلا مش حجة على الاسلام نهائي لانه اصلا كتاب مش معروف مصدره ولا مين كتبه ولا صنعه مع انهم بيدعو بالكدب انهم عارفين مين كتبه ومين عمله مع انهم لو كانو يعرفوا بجد كانو عرفو يسكتو المسلمين اللي فاتحين غرفهم ليل ونهار ومنتظرين ردود واضحة على مين كتب وعمل وقال وعاد وزاد في الكتاب اللي نسبو ليه القداسة

      وكمان هو الاستاذ المسيحي فاكر انه لما يقول الكلميتين اللي هو كاتبهم انه بكدة بيهدم الاسلام ؟؟؟؟؟!!! لو فاكر كدة يبقى موهوووووووووووووم وهم كبييييييييييييير

      لان بمنتهى البساطة الاسلام لو اراد رب السماوات انه يمحوه لكان زمانه انتهى من اول محاولة عملها كفار مكة اللي هما اصلا من اعمام واجداد الرسول محمد

      ولا كان عمرنا في حياتنا سمعنا اسم الرسول محمد ولا كنا سمعنا عن حاجة اسمها اسلام اساسا

      لكن لغاية دلوقتي ورغم ان كل اهل الباطل واقفين على قدم وساق ومحاولات لابطال دين الحق الا ان بردو دين الحق يسمو فوق رأس الجميع

      ورغم محاولاتهم للقضاء عليه إلا أنه بيتعرف ويتشهر أكتر وأكتر وكلللل محاولاتهم بنتهي بالفشل

      فاللي بيعمله الاستاذ دة عمله قبله الكتيرين واللي انتهت محاولاتهم بالفشل ياريته بجد يبطل يضيع وقته لان خالق السماء مستحيل هيضيع دينه والحق هيفضل حق حتى لو كل الناس تركته والباطل هيفضل باطل ولو اتبعه كل الناس هي دي الحقيقة والي مش عايز يصدقها براحته هيجي عليه الوقت اللي هيصدق غصب عنه بس وقتها مش هينفع اي اعتذار

      كان نفسي الاستاذ دة يكون موجود معانا لكن خير ربنا يهديه وينور قلبه ويبعت له هداية عظيمة

      والسلام عليكم

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • #4
        سبحان من يغير ولا يتغير او يتبدل

        اولا كدة وبالعقل كدة ربنا سبحانه وتعالى هو اللي صنعنا وخلقنا وهو رب العالمين

        يعني مستحيل يكون هو رب العالمين ويؤمر الشيطان او غير الشيطان انه يعبد اله غيره دة حاجة مستحيلة اصلا
        فلو كان السجود معناه العبادة مستحيل كان ربنا أمر الشيطان بيه اصلا

        وبعدين الشيطان لما رفض يسجد لادم كان رفضه معناه انه عصى امر الرب القدوس الخالق سبحانه دة من ناحية

        ومن ناحية تانية انه شايف نفسه اعلى واعظم من ءادم فازاي يكرمه او يتصرف اي تصرف يعلي مش شأنه عليه هو حسبها كدة لانه غبي

        ولو كان الشيططان كائن ذكي كان قال بمنتهى البساطة وأنا مالي بأدم وذريته انا أخليني في النعيم اللي انا فيه دة للابد واضمن اعيش في الحياة دي للابد مهما كان التمن وطالما الرب قالي اسجدله ايه يعني ما اس\كرمه اواحترمه وأقدره وافضل للابد منعم في النعيم دة وبردو هفضل انا السيد هنا

        لكن سبحان الله هو طلع غبي وحسبها حسبة بعيييييييييييييييييييييييييييدة اوي وقال لربنا اللي خلقه وصنعه :بقى انا عبدتك طول السنيييييييين دي وعملت وسويت وجاي في الاخر تفضل عليا حتة انسان انت خلقته دنا اقوى منه دنا احسن منه دنا وانا وانا وقعد يقول انا وانا لغاية ما كانت الانا دي سبب هلاكه وهلاك كل اللي يمشي وراه ويديله ودنه

        لو جينا بقى لموضوع الدين وكدة
        فالاستاذ المسيحي اللي قال يعني ازاي الرب يامر للسجود لادم سبحان الله هو اي سجود في الدنيا معناه سجود عبادة

        دة عنده في كتابه الي بيقدسه سجود يعقوب وسجودات كتير هل دة معناه اللي كل اللي سجدو دول عبدوا غير الاله الخالق ؟؟؟!!!

        وبعدين دة هما بيسجدو لقداسة البابا عندهم من كبيرهم لصرصارهم ياترى هما بيعبدوا قداسة البابا اللي هو انسان مخلوق وسابو الخالق ؟؟؟!!!

        ولا فاكر انه عشان كتابك مقالش معلومة معينه خلاص تبقى غلط الكتاب دة اصلا مش حجة على الاسلام نهائي لانه اصلا كتاب مش معروف مصدره ولا مين كتبه ولا صنعه مع انهم بيدعو بالكدب انهم عارفين مين كتبه ومين عمله مع انهم لو كانو يعرفوا بجد كانو عرفو يسكتو المسلمين اللي فاتحين غرفهم ليل ونهار ومنتظرين ردود واضحة على مين كتب وعمل وقال وعاد وزاد في الكتاب اللي نسبو ليه القداسة

        وكمان هو الاستاذ المسيحي فاكر انه لما يقول الكلميتين اللي هو كاتبهم انه بكدة بيهدم الاسلام ؟؟؟؟؟!!! لو فاكر كدة يبقى موهوووووووووووووم وهم كبييييييييييييير

        لان بمنتهى البساطة الاسلام لو اراد رب السماوات انه يمحوه لكان زمانه انتهى من اول محاولة عملها كفار مكة اللي هما اصلا من اعمام واجداد الرسول محمد

        ولا كان عمرنا في حياتنا سمعنا اسم الرسول محمد ولا كنا سمعنا عن حاجة اسمها اسلام اساسا

        لكن لغاية دلوقتي ورغم ان كل اهل الباطل واقفين على قدم وساق ومحاولات لابطال دين الحق الا ان بردو دين الحق يسمو فوق رأس الجميع

        ورغم محاولاتهم للقضاء عليه إلا أنه بيتعرف ويتشهر أكتر وأكتر وكلللل محاولاتهم بنتهي بالفشل

        فاللي بيعمله الاستاذ دة عمله قبله الكتيرين واللي انتهت محاولاتهم بالفشل ياريته بجد يبطل يضيع وقته لان خالق السماء مستحيل هيضيع دينه والحق هيفضل حق حتى لو كل الناس تركته والباطل هيفضل باطل ولو اتبعه كل الناس هي دي الحقيقة والي مش عايز يصدقها براحته هيجي عليه الوقت اللي هيصدق غصب عنه بس وقتها مش هينفع اي اعتذار

        كان نفسي الاستاذ دة يكون موجود معانا لكن خير ربنا يهديه وينور قلبه ويبعت له هداية عظيمة

        والسلام عليكم

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • #5
          بارك الله فيك اخي الكريم د. نيو

          يعني معلومة بسيطة لو قلنا ان الكتاب المقدس اقتبس القصة من هذه الكتاب القديمة

          وان النبي صل الله عليه وسلم اقتبس سجود الملائكة وعدم سجود ابليس لأدم من هذه ايضا

          لقلنا ان في هذا معجزة فكيف لنبي عاش في صحراء ان يعرف هذه الكتابات القديمة ؟

          واريد ان اشكر اختنا بنت من مصر على فقهها في دينها جميل جدا كلامك اختي

          يعني مستحيل يكون هو رب العالمين ويؤمر الشيطان او غير الشيطان انه يعبد اله غيره دة حاجة مستحيلة اصلا
          فلو كان السجود معناه العبادة مستحيل كان ربنا أمر الشيطان بيه اصلا
          مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ (79) وَلَا يَأْمُرَكُمْ أَنْ تَتَّخِذُوا الْمَلَائِكَةَ وَالنَّبِيِّينَ أَرْبَابًا أَيَأْمُرُكُمْ بِالْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ (80) ال عمران

          لان بمنتهى البساطة الاسلام لو اراد رب السماوات انه يمحوه لكان زمانه انتهى من اول محاولة عملها كفار مكة اللي هما اصلا من اعمام واجداد الرسول محمد

          ولا كان عمرنا في حياتنا سمعنا اسم الرسول محمد ولا كنا سمعنا عن حاجة اسمها اسلام اساسا
          عليه الصلاة والسلام , كلامك صحيح اختي

          ورغم محاولاتهم للقضاء عليه إلا أنه بيتعرف ويتشهر أكتر وأكتر وكلللل محاولاتهم بنتهي بالفشل
          إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ فَسَيُنْفِقُونَهَا ثُمَّ تَكُونُ عَلَيْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ يُغْلَبُونَ وَالَّذِينَ كَفَرُوا إِلَى جَهَنَّمَ يُحْشَرُونَ (36)الأنفال

          كان نفسي الاستاذ دة يكون موجود معانا لكن خير ربنا يهديه وينور قلبه ويبعت له هداية عظيمة
          اللهم امين




          والسلام عليكم

          وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

          îن îëéىهْ نçمùهْ?

          Working...
          X