إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

ماهى فتنة المحيا والممات؟

Collapse
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • ماهى فتنة المحيا والممات؟

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    إخوانى طبعا حضرتكم عارفين إن بعد كل التشهد الاخير بنقول أربع أدعيه أو ننتعوذ من أربع أشياءوهى:
    1- اللهم إنى أعوذ بك من فتنة المحيا و الممات .
    2- اللهم إنى أعوذ بك من فتنة المسيح الدجال .
    3- اللهم إنى أعوذ بك من عذاب جهنم .
    4-اللهم إنى أغوذ بك من عذابي فى القبر.
    السؤال ما هى فتنة المحيا والممات ؟
    وشكرا ولكم منى جزيل الشكر
    أخوكم فى الله محب الرحمن
    أستودعكم الله
    www.islam-3ashank.com
    Allah Akbr
    :hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::h b:

  • #2
    تعلم دينك أولا

    abcdef_475

    ############

    الكلام دا تقوله على القهوة مش هنا ... وكلامك يكون مع الأخوات بحذر شديد .

    لو تكرر هذا الكلام سيتم طردك فوراً .

    السيف العضب
    Last edited by abcdef_475; 28-04-2010, 03:08 AM.

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • #3
      بسم الله الرحمن الرحيم
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

      قال النووي في شرحه لصحيح مسلم: ومعنى فتنة المحيا والممات الحياة والموت واختلفوا في المراد بفتنة الموت فقيل فتنة القبر وقيل يحتمل أن يراد بها الفتنة عند الاحتضار. انتهى.
      وقال المناوي في فيض القدير: (ومن فتنة المحيا) بفتح الميم ما يعرض للمرء مدة حياته من الافتتان بالدنيا وشهواتها والجهالات أو هي الابتلاء مع زوال الصبر (والممات) أي ما يفتن به عند الموت أضيفت له لقربها منه أو المراد فتنة القبر أي سؤال الملكين والمراد من شر ذلك. انتهى.


      http://www.islamweb.net/VER2/Fatwa/ShowFatwa.php?lang=A&Id=111871&Option=FatwaId




      وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ

      זכור אותו האיש לטוב וחנניה בן חזקיה שמו שאלמלא הוא נגנז ספר יחזקאל שהיו דבריו סותרין דברי תורה מה עשה העלו לו ג' מאות גרבי שמן וישב בעלייה ודרשן

      תלמוד בבלי : דף יג,ב גמרא

      تذكر اسم حنانيا بن حزقيا بالبركات
      ، فقد كان سفر حزقيال لا يصلح ان يكون موحى به ويناقض التوراة ، فاخذ ثلاثمة برميل من الزيت واعتكف في غرفته حتى وفق بينهم .

      التلمود البابلي : كتاب الاعياد : مسخيت شابات : الصحيفة الثالثة عشر : العمود الثاني


      [/FONT][/SIZE]
      [/CENTER]

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • #4
        يقصد من هذا
        www.islam-3ashank.com
        Allah Akbr
        :hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::h b:

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • #5
          شكرا أخى بس يا ريت أحد يحذف رد الاخ اللى قرر يفكر بعقله علشان الرد مكانه مش هنا وشكرا اخىabcdef_475 على ردك الجميل , يا أخ (فكرت تفكر بعقلك) الاخ abcdef_475 معروف جدا فى المنتدى إنو محترم جدا
          www.islam-3ashank.com
          Allah Akbr
          :hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::h b:

          îن îëéىهْ نçمùهْ?


          • #6
            بسم الله الرحمن الرحيم
            السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

            , يا أخ (فكرت تفكر بعقلك) الاخ abcdef_475 معروف جدا فى المنتدى إنو محترم جدا


            المثل يقول اعطي العيش لخبازه

            الضيف بدل من ان يذهب ليتعلم دينه الذي لا يعلم عنه شيء أخذ ينقل كعادته من مواقع على الشبكة واغرق بها الموضوع

            وقد حدث له تحريف مزودج من النساخ قصدي من المشرفين انا والسيف العضب

            فانا كتبت له جزء ووقعت تحته

            وكذلك فعل السيف العضب

            وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ

            זכור אותו האיש לטוב וחנניה בן חזקיה שמו שאלמלא הוא נגנז ספר יחזקאל שהיו דבריו סותרין דברי תורה מה עשה העלו לו ג' מאות גרבי שמן וישב בעלייה ודרשן

            תלמוד בבלי : דף יג,ב גמרא

            تذكر اسم حنانيا بن حزقيا بالبركات
            ، فقد كان سفر حزقيال لا يصلح ان يكون موحى به ويناقض التوراة ، فاخذ ثلاثمة برميل من الزيت واعتكف في غرفته حتى وفق بينهم .

            التلمود البابلي : كتاب الاعياد : مسخيت شابات : الصحيفة الثالثة عشر : العمود الثاني


            [/FONT][/SIZE]
            [/CENTER]

            îن îëéىهْ نçمùهْ?


            • #7
              حصل خير أخى
              www.islam-3ashank.com
              Allah Akbr
              :hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::h b:

              îن îëéىهْ نçمùهْ?


              • #8
                فانا كتبت له جزء ووقعت تحته

                وكذلك فعل السيف العضب نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة


                انتم كده ممكن تجنينوه يا أخوة.

                تخيل ده تقريبا اللى حصل فى كتابك ... بس بقى ايه مش تحريف مزدوج ده تحريف سوبر ، تحريف على تحريف و ما تقدرش تعرف مين اللى حرف زى لو دخلت دلوقتى مش هتعرف بالظبط مين اللى حرف فى توقيعك مع ان كل واحد ماضى وخاتم كمان
                مدونتى .. قَلَمُاً و سَيف
                http://qalam-saif.blogspot.com
                http://qalamsaif.wordpress.com

                îن îëéىهْ نçمùهْ?


                • #9
                  شكرا أخى بس يا ريت أحد يحذف رد الاخ اللى قرر يفكر بعقله علشان الرد مكانه مش هنا وشكرا اخىabcdef_475 على ردك الجميل , يا أخ (فكرت تفكر بعقلك) الاخ abcdef_475 معروف جدا فى المنتدى إنو محترم جدا



                  التدليس لا يتوافق مع الاحترام يا عزيزى فهو#####ولدى الدليل


                  بخصوص مداخلتى اعتزر بشده لم اكن اعلم ان مداخلتى هذه تعتبر حرام كما جاء في صحيح البخارى !

                  تعلم كيف تكون محترماً وإلا سأعلمك أنا ..وفر أخلاق الكنائس لمراحيضكم فهي أولى بها .
                  آخر تحذير لك يا نصراني ..وفي إنتظار إكمالك الحوار إن كنت تجرؤ
                  .
                  Last edited by سيف الحتف; 28-04-2010, 12:03 PM.

                  îن îëéىهْ نçمùهْ?


                  • #10
                    يا اخى يا ريت ما تكتب ردودك هنا فين ادارة المنتدى تمنع المهذلة دى
                    www.islam-3ashank.com
                    Allah Akbr
                    :hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::hb::h b:

                    îن îëéىهْ نçمùهْ?


                    • #11
                      لا يا أخي سنترك ردوده التي تنم عن إفلاسه ,وسنحذف السفالات وتربية الكنائس

                      عادي يا أخي , بفضل الله نحن نعلم كيفية ترويض هؤلاء
                      .
                      .

                      îن îëéىهْ نçمùهْ?

                      Working...
                      X