إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

سؤال

Collapse
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • سؤال

    اولا سلام عليكم وبعد كده على فكرة اقصد حرية الرأى والفكر والاعتقاد عشان الناس المدققين و انا تصفحت كثيرا المنتديات التى تتكلم في موضوع حوار الاديان الاسلامية منها وغيرها لكن ليه دايما فاكرين انكوا صح وليه تقولوا للناس ما تدخلوش المواقع المسيحية ايه المشكلة اذا كنتو واثقين من دينكم ايه القضية ان الناس تقارن وتشوف هترتاح لاى دين على فكرة انا مسلمة لكن عاوزة الحقيقة اولا وانا على فكرة بادافع عن دينى جدا لكن اتعرضت لمصائب كبيرة خلتنى بصراحة احاول ادور اذا كنت على الحق ولا لأ وياريت الناس اللى هتقعد تقول انت مدسوسة وكلام المخابرات ده ما يردوش لكن ده سؤال لكل من يملك اجابة محترمة ومقنعة وياريت تكون مقنعة ضرورى وشكرا لكل اللى مروا على الموضوع
    Last edited by باحثة عن الجنة; 05-04-2010, 12:10 AM. سبب آخر: اضافة

  • #2
    بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    ولا مخابرات ولا مؤامرات

    المنتديات المسيحية عبارة عن ساحات لسب الله سبحانه وتعالى ورسوله الكريم وسب الاخوة والاخوات

    والنص صريح وحضرتك بالـتأكيد لا تعرفيه

    وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آَيَاتِ اللَّهِ
    يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذًا مِثْلُهُمْ إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا ( 140 ) النساء

    ونحن لا نريد ان نكون مثلهم ، ولا نريد الاخوة ان يكونوا مثلهم

    علاوة على ذلك فالأمر من باب النصيحة

    فمن باب أولى يجب على الانسان ان
    يتعلم دينه جيدا قبل ان يذهب ليدافع عنه ، فيقول اشياء ليست بالصحيحة ويوقع نفسه في الشبهات

    لكن ليه دايما فاكرين انكوا صح


    وهل النصاري فاكرين انهم مش صح ؟

    واليهود فاكرين انهم مش صح ؟

    والمسلمين بس هما اللي فاكرين انهم اللي صح ؟

    موضوع الكيل بمكيالين هذا يسبب كمية كبيرة من الضيق
    والقرف حقيقة

    وانا على فكرة بادافع عن دينى جدا لكن اتعرضت لمصائب كبيرة خلتنى بصراحة احاول ادور اذا كنت على الحق ولا لأ


    اتمنى فقط ان تتعلمي دينك اولا قبل ان تدافعي عنه

    عنوان الموضوع عبارة عن تجني وسوء ادب مع المسلمين ورميهم بما ليس فيهم

    لذلك سيتم تغيره بواستطي

    وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ

    זכור אותו האיש לטוב וחנניה בן חזקיה שמו שאלמלא הוא נגנז ספר יחזקאל שהיו דבריו סותרין דברי תורה מה עשה העלו לו ג' מאות גרבי שמן וישב בעלייה ודרשן

    תלמוד בבלי : דף יג,ב גמרא

    تذكر اسم حنانيا بن حزقيا بالبركات
    ، فقد كان سفر حزقيال لا يصلح ان يكون موحى به ويناقض التوراة ، فاخذ ثلاثمة برميل من الزيت واعتكف في غرفته حتى وفق بينهم .

    التلمود البابلي : كتاب الاعياد : مسخيت شابات : الصحيفة الثالثة عشر : العمود الثاني


    [/FONT][/SIZE]
    [/CENTER]

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • #3
      مرحبا بك أستاذتنا الفاضلة ..

      حضرتك نحن ننصح الجميع بعدم الدخول للمنتديات المسيحية ليس لأننا لا نثق في ديننا وليس لكبت الحريات بالعكس نحن نعرض كل أفكارهم هنا ونفندها بالكامل والحمد لله .
      لكن المشكلة الأكبر إن أنا لو أعلم أن هناك مكان ما أصحبه يسبون أبي وأمي ليل نهار هل ينفع إن استمر في هذا المكان ؟؟

      فما بالك بمن هم أغلى عندنا من أباءنا وأمهاتنا وأنفسنا رسول الله صلى الله عليه وسلم وككل ما يخصه .

      لو نجد منتديات مسيحية يسودها الاحترام ومشرفيهم على خلق ما كنا ترددنا في ذلك ولا نصحنا إخواننا بعدم الدخول ...

      والحمد لله لا نخشى شيء ولا نخشى وجودهم بالإضافة إلى أني ما رأيت مسلما تحول إلى المسيحية من خلال هذه المنتديات لأن عرضهم سيء جداً لكن المسألة فيها امتثال لأمر الله عز وجل :
      { وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذًا مِثْلُهُمْ إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا (140) } النساء

      ونحن نفتح أبواب منتدياتنا لكل الأفكار وكل المعتقدات ونناقشها نقاشاً علمياً هذه مهمتنا ..

      ومرحباً بك أستاذتنا وبكل أسئلتك ..
      ألا ليت شعري هل أرى اليوم من فتىً ** صحيح الدعاوى بالصواب منطق
      رحيم رؤوف عاطف متعطف ** ولوعٍ بذكراه على الخلق مشفق
      بلفظٍ تراه في الحقيقة معجزاً ** لزور الذي يأتي به الخصم مزهق
      يناضل عن أصل الوجود بنفسه ** يباري رياح الجود جوداً ويتقى
      حذارا عليه أن يحوز مقامه ** سواه بتأييدٍ وغيرة مشفقِ
      لقد جهل الأقوام قولي ومقصدي ** ولم يدر ما قلناه غير محققِ

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • #4
        اتعرضت لمصائب كبيرة خلتنى بصراحة احاول ادور اذا كنت على الحق ولا لأ
        وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .. أهلا بكي أختي الكريمه في منتدى الفرقان الاسلامي وأتمنى أن تجدي ما يسعدك ويسرك


        وهذه أحد الاسباب التي تجعلنا أن ننصح المسلمين من عدم دخول المنتديات المسيحيه .. تستطعين أن تري بعينك في مواضيع المنتدى يذهب المسلم هناك ويأتي هنا لطلب المساعده ويشتكي من ضعف قلبه

        ويشتكي من الوساوس ... الخ ... لذالك نقول لهم لا تدخل حتى يكون عندك علم بالدين ... العلم سلاح المسلم ... بدونه يمرض القلب

        وانتي بنفسك قلتي هذا الكلام .. بسبب قلة علمك في الدين تعرضتي لمصائب كبيره .. أليس نصحيتنا على حق ولم نقولها من فراق ؟؟


        ليه دايما فاكرين انكوا صح
        كل أنسان يعتقد أنه على حق وأنه هو الصح ولكن الاهم الاثبات أنه على حق

        وبارك الله فيكم جميعا

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • #5
          ولا سلام عليكم وبعد كده على فكرة اقصد حرية الرأى والفكر والاعتقاد عشان الناس المدققين و انا تصفحت كثيرا المنتديات التى تتكلم في موضوع حوار الاديان الاسلامية منها وغيرها لكن ليه دايما فاكرين انكوا صح
          خلاص يعني عشان نعجب نقول ايه؟
          بنقول فكر الاخر وبنرد عليه بالعقل وبالدليل
          وبنعرض اعتراض الاخر برده وبنرد عليه بالعقل والدليل
          وبنعمل مناظرات وبنخلي كل واحد يقول حجته بأدب ودليل والتاني يرد عليه بأدب ودليل
          ايه المطلوب اكتر من كده ؟

          وليه تقولوا للناس ما تدخلوش المواقع المسيحية ايه المشكلة اذا كنتو واثقين من دينكم ايه القضية ان الناس تقارن وتشوف هترتاح لاى دين
          لا صحيح المفروض نوصي بها ونقول للناس خشوا شوفوا صور الاساءة للرسول في توقيع وصور شخصية للاعضاء وفي عناوين المواضيع قبل مضامينها
          اقولك كلمة قلتها كام مرة قلة الادب مش صعبة .. على الاطلاق دي اسهل حاجة انه واحد يمسك مايك في غرفة او يكتب موضوع ويقعد يشرشح ويتريق ... الصعب هو انه يكون محترم وينقد الاخرين بإحترام
          لما يوصلوا للصعب ده يبأ عادي جدا ونحط روابط لمواقعهم هنا كمان ..!

          ادافع عن دينى جدا لكن اتعرضت لمصائب كبيرة خلتنى بصراحة احاول ادور اذا كنت على الحق ولا لأ
          ولقيتي ايه ؟

          îن îëéىهْ نçمùهْ?


          • #6
            سلام عليكم

            اولا شكرا جزيلا لكل من مروا بالموضوع وثانيا الاستاذ abcd الله يسامحك وانا كل اللى عاوزه افهمه ازاى تقولوا للنصارى تعالوا اتعرفوا على اخطاء دينكم بصراحة وموضوعية بينما لا نعطى للمسلمين حتى حق معرفة الاديان الاخرى واشمعنى مثلا حضرتك وغيرك تعرفوا كل شئ واحنا لأ ببساطة ازاى عايزين الناس يعملوا حاجة انتو شخصيا مش بتعملوها بس وشكرا جزيلا لكل من تكلموا باحترام

            îن îëéىهْ نçمùهْ?


            • #7
              اولا شكرا لكل من مروا بالموضوع وثانيا الله يسامحك يا abcd و على فكرة انا اقصد المنتديات المحترمة وليس التى تسب الاسلام وثالثا انا لم اقل حصلتلى مصائب بسبب قلة علمى لا مفيش علاقة انا اقصد مصائب في الحياة ورابعا انا لم ادخل لاشتكى لاى احد هنا او هناك واساسا لم اجرب الدخول عندهم لسه وخامسا شكرا جزيلا لكل المحترمين اللى ردوا بطريقة محترمة

              îن îëéىهْ نçمùهْ?


              • #8
                بسم الله الرحمن الرحيم
                السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

                وثانيا الله يسامحك يا abcd


                اللهم آمين

                و على فكرة انا اقصد المنتديات المحترمة وليس التى تسب الاسلام


                لا يوجد منتدي مسيحي واحد محترم

                كلها منتديات مليئة بالسب والشتم

                النصارى هناك يسبوا الله ورسوله

                وحينما يتعرض المسلم يحذف اعتراضه ويبقي الحال كما هو عليه

                حتى المكان الذي من المفترض ان يكون محترماً لوجود رقابة عليه واعني غرفة القس بسيط كلها شتم وسباب وقلة ادب على تكست الغرفة او حتى من الموجودين حينما يتحدثون على المايك

                حتى القس نفسه يسب سواء كان في الغرفة او في كتبه

                لقد طرحت اسئلة لم تجيني عليها وهي :
                وهل النصاري فاكرين انهم مش صح ؟

                واليهود فاكرين انهم مش صح ؟

                والمسلمين بس هما اللي فاكرين انهم اللي صح ؟


                ازاى تقولوا للنصارى تعالوا اتعرفوا على اخطاء دينكم بصراحة وموضوعية بينما لا نعطى للمسلمين حتى حق معرفة الاديان الاخرى


                من قال لكِ هذا ؟

                يبدو أن حضرتك لم تقرأي في المنتدي و المنتديات الاسلامية عموما

                لم تسمعى عن الدورات التعليمة التي تتم للتثقيف وتعلم اصول ومعتقدات اليهودية والنصرانية

                ولم تسمعى ايضا عن المراجع المسيحية التي يضعها الاخوة في المنتدي والتي لا توجد اصلا في المنتديات المسيحية

                والكثير والكثير

                ومع ذلك لا زلتِ تتحدثين عن اسبابنا حينما ننصح بعدم دخول هذه المنتديات مع اني عن نفسي قد قلت لك من قبل
                المنتديات المسيحية عبارة عن ساحات لسب الله سبحانه وتعالى ورسوله الكريم وسب الاخوة والاخوات

                والنص صريح وحضرتك بالـتأكيد لا تعرفيه

                وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آَيَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذًا مِثْلُهُمْ إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا ( 140 ) النساء

                ونحن لا نريد ان نكون مثلهم ، ولا نريد الاخوة ان يكونوا مثلهم

                علاوة على ذلك فالأمر من باب النصيحة

                فمن باب أولى يجب على الانسان ان يتعلم دينه جيدا قبل ان يذهب ليدافع عنه ، فيقول اشياء ليست بالصحيحة ويوقع نفسه في الشبهات


                علاوة على ما تفضل به الاخوة

                فهل أحدث نفسي أم ماذا ؟

                واشمعنى مثلا حضرتك وغيرك تعرفوا كل شئ واحنا لأ


                من قال هذا ؟

                ببساطة ازاى عايزين الناس يعملوا حاجة انتو شخصيا مش بتعملوها


                ايه هي الحاجة اللي احنا عاوزين الناس يعملوها واحنا شخصيا مش بنعملها ؟

                فزورة هذه ام ماذا ؟

                وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ

                זכור אותו האיש לטוב וחנניה בן חזקיה שמו שאלמלא הוא נגנז ספר יחזקאל שהיו דבריו סותרין דברי תורה מה עשה העלו לו ג' מאות גרבי שמן וישב בעלייה ודרשן

                תלמוד בבלי : דף יג,ב גמרא

                تذكر اسم حنانيا بن حزقيا بالبركات
                ، فقد كان سفر حزقيال لا يصلح ان يكون موحى به ويناقض التوراة ، فاخذ ثلاثمة برميل من الزيت واعتكف في غرفته حتى وفق بينهم .

                التلمود البابلي : كتاب الاعياد : مسخيت شابات : الصحيفة الثالثة عشر : العمود الثاني


                [/FONT][/SIZE]
                [/CENTER]

                îن îëéىهْ نçمùهْ?


                • #9
                  وثالثا انا لم اقل حصلتلى مصائب بسبب قلة علمى لا مفيش علاقة انا اقصد مصائب في الحياة
                  أهلا بكي أختي الكريمه مره أخرى ..

                  حضرتك قلتي بالحرف الواحد

                  لكن اتعرضت لمصائب كبيرة خلتنى بصراحة احاول ادور اذا كنت على الحق
                  وأنا استنتج بناء على كلامك أنك ذهبتي لكي تتأكدي أنك على حق أم لا ... ما دخل مصائب الدنيا في بحثك أنك على حق ام لا ؟


                  ورابعا انا لم ادخل لاشتكى لاى احد
                  ونحن لم نقل أنك اشتكيتي لنا .

                  وبارك الله فيك

                  îن îëéىهْ نçمùهْ?


                  • #10
                    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

                    لا يستطيع أحد في هذا المنتدى الكريم أن يمنع عضوا مسلما بالدخول لأي منتدى مسيحي بل لا يوجد لمفهوم هذا الحظر إلا في المسيحية ووأصدقك القول بأني قبل إشتراكي ي هذا المنتدى الكريم الصرح الطيب
                    دخلت إلى بعض المنتديات المغربية المسيحية- ظنا بأن المغرب بلد متسامح و هو كذلك- بحثا عم معلومات حول المسيحية لأرى بأي ريح يتشبتون فما وجدت إلا ما يدل عن مساوئ أخلاقهم و حقارة أقلامهم و سوء نيتهم و منتداهم فكيف ندخل
                    و السب و الشتم على الأشكال و الأنواع و كما قلت فوالله هنا خير من هناك على
                    أقل تقدير فسوف تجدين هنا مكارم الأخلاق و أدب الحوار و الحديث و حسن النية
                    و سعة الصدر و طيبة القلب
                    ان شاء الله يجعل الله الجنة مثواك و مثوانا آمين
                    Last edited by الكونت; 05-04-2010, 04:30 AM.
                    سئل الحسن البصرى عن سر زهده فى الدنيا فقال أربعة أشياء:

                    علمت أن رزقى لا يأخذه غيرى فاطمأن قلبى،

                    وعلمت أن عملى لا يقوم به غيرى فاشتغلت به وحدى،

                    وعلمت أن الله مطلع علي فاستحييت أن يرانى عاصيا،

                    وعلمت أن الموت ينتظرنى فأعددت الزاد للقاء ربى.

                    îن îëéىهْ نçمùهْ?


                    • #11
                      انا على فكرة بادافع عن دينى جدا لكن اتعرضت لمصائب كبيرة خلتنى بصراحة احاول ادور اذا كنت على الحق ولا لأ
                      سألتك لقيتي ايه ؟

                      انا نفسي اعرف ايه علاقة الموضوع ده بالدين ؟
                      يعني مثلا .. المسيحيين لما يحصلهم مصائب يبقى قضاء وقدر ولما المسلمين يحصلهم مصايب يبأ لازم يفكروا في موضوع ان دينهم غلط ولذلك لازم يعيدوا النظر ؟

                      ايه التفكير العجيب ده ؟
                      ايه العلاقة ؟

                      îن îëéىهْ نçمùهْ?


                      • #12
                        شكرا لمن ردوا باحترام والاستاذ abcd اذا كنت تعلم في الاسلام اذا ظلمت احد الناس فالله لن يسامحك حتى يسامحك صاحب الحق اسلوبك جرحنى كثيرا ولا ادرى لماذا ترد بالطريقة دى مع انى لم افعل شئ سوى السؤال وياريت لو هترد باسلوبك الجارح مرة اخرى لا ترد ولا تشغل بالك وارجو ان يرد عليا المشرفن الاخرين من فضلك وانا لم اقل فوازير ولا حاجة انا قلت ازاى تريدوا النصارى يصدقوا انكم بتنصحوهم بالحقيقة اذا كنتم انتم لا تقبلوا نفس النصح منهم وتحاولوا تتعرفوا على دينهم ووبتتكلم عن دورات انا دخلت كل المنتديات الاسلامية والدورات دى لا اعرف ازاى اصلا بنسجل فيها و اصلا لماذا تفترض سوء النية في النصارى الذين يدعون لدينهم الذيى تربوا عليه كما تدعوا انت لدينك الذى تربيت عليه اشمعنى يعنى اصدق كلام حضرتك ومااصدقش النصارى لانك على دينى مثلا ومعلش هتقولى بالحجة وكده احيانا تكون حججكم قوية واحيانا حججهم تكون قوية وانا كمسلمة بسيطة زى النصرانية البسيطة مش لازم اكون استاذة تفسير وفقه عشان احكم على الدين الصحيح وتقعد تقولى اتعلمى دينك الاول وكده لان النصارى اللى بيسلموا معاك هنا مثلا لا يكونوا متعلمين دينهم كله برضوا لكن اناس بسطاء لكن وصلوا الى الراحة والسكينة واعتقدوا انهم على حق وانا عندما قلت ان حصلتلى مصائب كنت اعلم الحقيقة الثابتة ان الله يبتلى الناس لسببين اما الانتقام او الابتلاء وانا مش عارفة هل انا عنده سبحانه قريبة من الانبياء لمثل هذه الابتلاءات ام هذا انتقام ولفت نظر لانى على ضلال في دينى وعلى فكرة انا اعتبر ملتزمة بالفرائض وبعض السنن واحب ان اعرض كل امورى على الدين قبل ان اتخذ بها اى قرار في كل شئ على قد ما اقدر واعرف

                        îن îëéىهْ نçمùهْ?


                        • #13
                          عفوا

                          أولا سلام ونعمة

                          ثانيا

                          كل كلامكم كدب مع احترامي الكامل لشخصياتكم

                          لأني مسترك في منتديات كتير ومش بتعمل حاجة من دا


                          أنا عارف المشاركة هتتحذف بس دا لأن اللى هيحذفها واثق من خطأة وغلطة


                          يلام

                          îن îëéىهْ نçمùهْ?


                          • #14
                            أختي الفاضلة باحثة عن الجنة ان شاء الله نجد الطريق إلى الجنة
                            بخصوص أي كلام تعتبرينه جارح من الأخ الكريم
                            فاعذريه من فضلك لأني على يقين تام بطيبة قلبه بتمنيه لك كل الخير
                            سئل الحسن البصرى عن سر زهده فى الدنيا فقال أربعة أشياء:

                            علمت أن رزقى لا يأخذه غيرى فاطمأن قلبى،

                            وعلمت أن عملى لا يقوم به غيرى فاشتغلت به وحدى،

                            وعلمت أن الله مطلع علي فاستحييت أن يرانى عاصيا،

                            وعلمت أن الموت ينتظرنى فأعددت الزاد للقاء ربى.

                            îن îëéىهْ نçمùهْ?


                            • #15
                              المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحر للأبد مشاهدة المشاركة
                              عفوا

                              أولا سلام ونعمة

                              ثانيا

                              كل كلامكم كدب مع احترامي الكامل لشخصياتكم

                              لأني مسترك في منتديات كتير ومش بتعمل حاجة من دا


                              أنا عارف المشاركة هتتحذف بس دا لأن اللى هيحذفها واثق من خطأة وغلطة


                              يلام
                              مثلا

                              وكثير من هذا القبيل
                              رد بأة


                              ده غير قلة الادب والسفالة والانحطاط في الردود والتعليقات
                              اتعلم يعني ايه حوار اديان هنا بأة

                              îن îëéىهْ نçمùهْ?

                              Working...
                              X