إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

الكنيسه القبطيه تصرخ

Collapse
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • الكنيسه القبطيه تصرخ

    الكنيسة القبطية تصرخ
    من ظاهرة اسلام الاقباط بأعداد كبيرة


    هذا تسجيل شهير جدا جدا مسجل من داخل الكنائس المصرية


    المتكلمون في التسجيل :
    • الأنبا باخوميوس مطران البحيرة
    • الأنبا تاوضروس الأسقف العام لمطرانية البحيرة
    • الأنبا دانيال
    • الأنبا موسى الأسقف العام
    • القمص أنسطاسي الصموئيلي سكرتير البابا شنوده سابقاً ... وآخرون


    بعض الأقوال القوية في التسجيل :
    • لا يوجد حي بدون إستثناء في القاهرة بدون حالات إرتداد .
    • خطر عظيم جدا على الكنيسة المسيحية في مصر بكل عائلاتها , كثرة عدد البنات المسيحيات المرتدات عن الإيمان المسيحي متعلمات وجامعيات ومثقفات ومخطوبات وأيضاً خادمات .
    • لا نؤمن بموضوع الإختطاف إلا الإختطاف الأخير ليسوع المسيح , مفيش حد بيخطف حد دلوقتي , بتبقى عملية بتداري حقيقة - إعتراف بعدم وجود حالات خطف من المسلمين للمسيحيين .
    • هنا في القاهرة يومياً توجد عدة حالات إرتداد , في بعض الأيام توجد أرقام في يوم واحد لا تخطر على بال أحد فيكم .
    • مش عايزيين نقول الأعداد عشان طبعاً أمر يحزننا عندما نقول هذه الأعداد , مفيش داعي لذكر هذه الأعداد .
    • لا نتجاهل ولا نعلن إعلان صريح أمام جميع الشعب .
    • الخطورة ليس إسلام فرد واحد , بل أسر .
    • لما واحد بيفتح سكة كانت مغلقة بقية الأسرة من السهل إنها تنجرف ورائه , لذلك نهتم بأسرة المرتد لألا يعملوا زيه .
    • مفيش شك إن إرتداد أى إنسان بيعمل إحباط للكهنة والخدام في المنطقة - بيحس انه فقد خروف من رعيته .
    • والكنيسة بتفكرنا دائماً بالحقيقة ديه في القداس , بنختم ونقول إحفظنا في إيمانك , يا ريت لما يطلبها الآب الكاهن يكون في ذهننا حالات الإرتداد الكثيرة جدا حالياً .
    • انا قبل كده مكنتش فاكر ان في كثرة حالات زي دلوقتي , فأصبحت واقع مؤلم أحنا عايشيين فيه حالياً .
    • زمان كنا نلاقي حالات الإشهار حالات فردية ولكن دلوقتي نلاقي حالات بالعائلات .
    • هذا الخادم كان ممكن يروح أي مكان , كان ممكن يقبل رجلين وحذاء الحالة ( المرتد عن الإيمان المسيحي ) يبوس جزمته .
    • في من الحالات ديه للأسف , قريبين جدا من الكنائس , خدام , خادمات .
    • نعترف أمامكم ان حصاد حالات الإرتداد أصبح كثير , كل مادى بيزيد عددها وبيتسع .
    • يا ريت الكلام ده يتحول لصلاة لأننا كل يوم بنفقد من أولادنا وبناتنا .
    • لازم كمان منحكيش قصص المرتدين كتير أمام الجيل الجديد .
    • نطلب منكم إنكم تصلولنا بإستمرار لأننا صدقوني بمنتهى الأمانة بقولها - كل سبت بنموت بالبطيء .
    • إنك تسمع إن ولد إتخطف أو بنت إتخطفت إوعى تصدق , مفيش حاجه إسمها خطف .
    • لأن البنت ولا الولد لو قال انا مش عايز أمشي في السكة ديه مش عايزيين منه أكتر من الكلمتين دول .
    • بالنسبة لأن حالات الإرتداد كثيرة جداً وفي تزايد ويومياً بدون استثناء , أحنا بنخسر من أولادنا وبناتنا - أحياناً بيتجاوز في اليوم الواحد أكثر من عشرين حالة وفي الأزهر يوماً عدة حالات لا تقل بين ثمانين ومائتين حالة .
    • نظرياً - ننقرض بعد مائتين , ثلاث مائة سنة .

  • #2
    بيحس انه فقد خروف من رعيته

    îن îëéىهْ نçمùهْ?

    Working...
    X