إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

مبروك ! أسطوانة الدكتور حبيب بن عبد الملك بن حبيب / ثاني مشروع لمنتدى الفرقـــان

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • مبروك ! أسطوانة الدكتور حبيب بن عبد الملك بن حبيب / ثاني مشروع لمنتدى الفرقـــان






































    ( كتب الدكتور متوفرة بأربعة هيئات )


    - exe و doc و pdf و chm -



    روابط تحميل الأسطوانة






    أو






    أو






    حجم الأسطوانة : 25 ميجابت / بعد فك الضغط : 30 ميجابت


    - لأهمية الأسطوانة تم رفعها على ثلاثة مواقع مختلفة و يمكن لكم اختيار ما يناسبكم -






    رابط للأسطوانة مفرغة لمن يريد أن تصفح هيكل الأسطوانة قبل تحميلها




    حجم الملف : 9 ميغابت










    و هذه الكتب الإلكترونية لجميع مؤلفات الدكتور حبيب بن عبد الملك بن حبيب لمن يريد تحميلها فرادى





    جميع الكتب الإلكترونية بامتداد chm في ملف واحد





    رابط التحميل




    الحجم بعد الضغط : 10.44 ميجابت








    False Teachings Of Christianity




    رابط التحميل




    الحجم بعد الضغط : 1.13 ميجابت









    الجنة في الكتاب المقدس




    رابط التحميل




    الحجم بعد الضغط :572.74 كيلوبت








    السيف بين الكتاب المقدس و القران الكريم




    رابط التحميل




    الحجم بعد الضغط : 721.25 كيلوبت








    الكتاب المقدس يؤكد ما يقوله القران الكريم




    رابط التحميل




    الحجم بعد الضغط : 1.18 ميجابت









    الناسخ و المنسوخ بين الكتاب المقدس و القران الكريم




    رابط التحميل




    الحجم بعد الضغط : 1.02 ميجابت








    بولس الفريسي مبدل دين المسيح عليه السلام




    رابط التحميل




    الحجم بعد الضغط : 579.93 كيلوبت








    حوار حول قانون الإيمان المسيحي




    رابط التحميل




    الحجم بعد الضغط : 549.08 كيلوبت





    Last edited by أبو علي المغربي; 19-01-2008, 11:46 AM.

  • #2





    خمسون بشارة بالنبي المصطفى في الكتاب المقدس






    رابط التحميل




    الحجم بعد الضغط : 1.91 ميجابت









    مائة معجزة من معجزات النبي صلى الله عليه و سلم




    رابط التحميل




    الحجم بعد الضغط : 578.46 كيلوبت









    ماذا يقول الكتاب المقدس حقا




    رابط التحميل




    الحجم بعد الضغط : 666.62 كيلوبت









    مختصر عقيدة عباد المسيح




    رابط التحميل




    الحجم بعد الضغط : 553.05 كيلوبت









    من بستان الأحاديث النبوية




    رابط التحميل




    الحجم بعد الضغط : 595.58 كيلوبت









    مناظراتي مع قسيسي و رهبان كنيسة الزيتون




    رابط التحميل




    الحجم بعد الضغط : 680.44 كيلوبت










    صور الكتب الإلكترونية لمن لا يستطيعون مشاهدة الصور أعلاه


    رابط التحميل




    الحجم بعد الضغط : 1.22 ميغابت












    شكر خاص للدكتور مجاهد في الله حفظه الله على تعاونه و إشرافه و هذا من طبعه فجزاه الله كل خير


    و طبعا أي عمل يشرف عليه أخونا مجاهد يكون له أهمية كبيرة و صدى واضح في جميع المنتديات


    كالعمل الإستثنائي ( أسطوانة الحكمة و الموعظة الحسنة )



    مشاريع كثيرة بصدد إنجازها و إصدارها عن قريب


    بدعم منتدى الفرقان للحوار الإسلامي المسيحي



    أخوكم في الله / أبو علي المغربي
    Last edited by أبو علي المغربي; 19-01-2008, 11:53 AM.

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • #3
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

      ماشاء الله لا قوة إلا بالله

      جزاكم الله خيراً أخي الفاضل

      جعله الله في موازين حسناتكم أجمعين

      جهد مأجور بإذن الله

      بارك الله فيكم


      اللهم ارحم أبي وأموات المسلمين واغفر له و لهم

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • #4
        الله أكبر الله أكبر ولله الحمد

        ربنا يبارك في مجهودك أخي أبو علي ويجعلها في ميزان حسناتك أنت ودكتورنا الحبيب الدكتور حبيب

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • #5
          تم النقل لقسم الكتب والتثبيت إلى ما شاء الله

          îن îëéىهْ نçمùهْ?


          • #6
            جعلها الله في ميزان حسناتكم
            لا إله إلا الله ... محمد رسول الله

            îن îëéىهْ نçمùهْ?


            • #7

              بوركت دكتور مجاهد و ثبتك الله على الشهادة
              بوركت أستاذ بن عفان

              îن îëéىهْ نçمùهْ?


              • #8
                بارك الله فيك اخى ابو على

                ونفعنا الله بما قدمتم لنا وجزيتم عنا الجنة

                ونبدا بنشرها باذن الله ونسال الله ان يثقل بها ميزان حسناتك

                îن îëéىهْ نçمùهْ?


                • #9
                  أخي نور اليقين ............... فينك من زمان؟

                  و الله افتكرتك مسافر أو شيء من ده !

                  لو عاوز ملف المشاركة ده مفيش مشكله ............

                  اهو في المرفقات أخي ............... لكن تنبه في اخر الملف ستجد جمل قد لونتها باللون الأصفر و ستفهم معناها ...

                  أحبك في الله أخي و أتمنى من الله أن تكون بألف خير ...

                  أبو علي
                  الملفات المرفقة

                  îن îëéىهْ نçمùهْ?


                  • #10
                    أنا أرى أنك لم تستفيد من ملفات ال chm التي تعبت بها بال إسطوانة ....يعني عملت لكل كتاب صيغة chm وبعدين في الأخر لم ترفقهم بالإسطوانة ...لماذا ؟!
                    ضعها كصيغة رابعة ولا ضير بإذن الله

                    ووضعت الملف الجامع لكل الكتب في مكان لا يظهر

                    وملحوظة أن بعض الكتب المهمة تأخرت عن الكتب المهمة


                    لكن ياريت لو ظبطت هذه الأشياء وترفع الإسطوانة مرة أخرى يكون أفضل
                    لكن على العموم والله الإسطوانة جميلة بدون تعديلات وجزاك الله خيرا
                    Last edited by مجاهد في الله; 20-01-2008, 04:57 AM.

                    îن îëéىهْ نçمùهْ?


                    • #11
                      .. يا مجاهد ... الكتب إنت صممتها كلها على شكل chm فلو أنا عملتها فرادى ثاني بامتداد chm فده حيبقى تكرار ملهوش فايده ... ده الإجابة على النقطة واحد

                      الإجابة على النقطه اثنين هي, حطيت الملف بتاع ال chm في الصفحه اللي هي أهم من كل صفحة .... الصفحة اللي دايما بيحب أي متصفح للإسطوانات التجميعية يشوفها .... الصفحة ده بنسيميها ال About .... يعني ( حول الإسطوانة ) ......... عشان أي متصفح بيحب يعرف المعلومات عن المصمم و صاحب الرؤية و كده فحيلاقي الملف هناك ( Bonus ) .... هديه ..... ليه؟ لأنه أنا أصلا إديته الملفات كل كتاب لوحده ...... و ده هو الأهم .... أما الملف ال chm فده حيحملوه بس عشان يبقى مرجع للرجوع ليه لو حبم يشوفو الكتب مجموعة .... لكن ملهوش الملفده ككل مش بنفس أهمية الكتب و هي فرادى ........ و زي منتا شايف أنا كمان رفعت كل كتاب لوحده برضه .... عشان فيه ناس مش حتهتم تحمل الأسطوانة كلها ...... فيه ناس بتخاف من كترة القرايه فتلاقيهم بيحبو اللي محتاجينه بس .... عشان كده حطيت لهم كل كتاب لوحده ...


                      أما الجواب على النقطه التالته ... فهو كالتالي :

                      أنا اجزم بأنه كل الكتب مهمة و متساويه في الأهميه ... أنا بنفسي احترت أقدم ايه و أأخر ايه... يمكن بالنسبة لك ( و انا اتفق معاك مبدئيا ) انه الترتيب مش هو...... لكن صدقني فيه ناس غيرك حتلاقيه ترتيب منظم ..... كله بيمشي حسب علمه .....انا الاخر لو سألتني اديك لايحه احط فيها كتب الدكتور حبيب في قائمة تحكمها الأهمية بتاع كل كتاب ...يمكن تستغرب لو قدمت على كتب الكتب في اول اللايحه كتاب :

                      من بستان الأحاديث النبويه ..... !!

                      و ده كتاب مش حتلاقي فيه حرف واحد جادت بيه قريحه الدكتور حبيب ..... لكن ( و يمكن لك ترجع للمقمدة اللي كتبتها حول الكتاب ) حتعرف ليه الكتاب يحمل من الأهميه عندي بما يجعلني احطه على رأس كل الكتب ....

                      ( للناس فيما يعشقون مذاهب يا عمي و عم عيالي ) .... إنت الاخر برضه ممكن تحط كتاب :

                      الكتاب المقدس يؤكد ما يقوله القران .... على راس القايمه لأنك عارف إنه ده حيفيد المبتدئين في علم مقارنة الأديان ......

                      لكن انا نظامي في الترتيب كان شويه يميل للتفكير في خيارات النصراني مش المسلم ... عشان هي أصلا الأسطوانة موجهه للنصراني كأول جهة مطالبه بمعرفة مواد الأسطوانة .... قبل المسلم بكل تأكيد !


                      بس كلامك على عيني و راسي من فوق يا عمي .... نعوض في الأسطوانات الجايه و أكيد إنت شفت على الأسطوانة بتاع الدكتور حبيب مين الأساتذه اللي حنعمل ليهم الأسطوانات تباعا بنفس الشكل ....


                      عشان تكون سلسلة حصرية بمنتدى الفرقان ( سلسلة فرسان الدعوة الإسلامية ) ......... إنت ملاحظتش الزر على الأسطوانة فيه الكلمة ديت؟


                      أنا عندي بعد نظر ههه ... و الجاي أحلى من اللي فات !

                      îن îëéىهْ نçمùهْ?


                      • #12
                        أنا عن طلبك إمكانية وضع ملفات ال chm فده حتاخد وقت ... لأنك زي منت شايف في صفحات الأسطوانة فيه أمكنة لثلاث أزرار بس ................. يعني لو عاوز أحط زر رابع لازم أغير على كوووووووووووووووووول الصور بتاع الأسطوانة ... و ده يعني تعب من جديد :cry: و وقت المفروض نخصصه للأعمال التانيه اللي نتا عارفها برضه .. و أنا عارفك مترضاليش التعب يا عمي و عم عيالي و انا كمان مارضاش التعب لك... بس إن شاء الله الإصدارات الجايه نحط كل اللي تأمر بيه يا دكتور ...

                        îن îëéىهْ نçمùهْ?


                        • #13
                          لإجابة على النقطه اثنين هي, حطيت الملف بتاع ال chm في الصفحه اللي هي أهم من كل صفحة .... الصفحة اللي دايما بيحب أي متصفح للإسطوانات التجميعية يشوفها .... الصفحة ده بنسيميها ال About .... يعني ( حول الإسطوانة ) ......... عشان أي متصفح بيحب يعرف المعلومات عن المصمم و صاحب الرؤية و كده فحيلاقي الملف هناك ( Bonus ) .... هديه


                          حلوة بونص دي
                          أنا عن طلبك إمكانية وضع ملفات ال chm فده حتاخد وقت ... لأنك زي منت شايف في صفحات الأسطوانة فيه أمكنة لثلاث أزرار بس ................. يعني لو عاوز أحط زر رابع لازم أغير على كوووووووووووووووووول الصور بتاع الأسطوانة ... و ده يعني تعب من جديد :cry: و وقت المفروض نخصصه للأعمال التانيه اللي نتا عارفها برضه .. و أنا عارفك مترضاليش التعب يا عمي و عم عيالي و انا كمان مارضاش التعب لك... بس إن شاء الله الإصدارات الجايه نحط كل اللي تأمر بيه يا دكتور ...
                          ياه
                          أنا كنت فاكرها حاجة بسيطة زي تعديل لينك أو حاجة بسيطة لكن هي فعلا ال chm لكل كتاب لوحدة ملهاش لازمة وكفاية اللي أنا عملته البونص

                          طيب يا عمنا أبو علي أنت عمي وعم عيالي متبقاش تزنق إسمي في أي حاجة من شغلك الله يخليك
                          هو أنا عملت إيه المرة دي علشان تكتب إسمي فيها ؟!
                          ده أنا مكتبتش إسمي في الكتاب الإلكتروني اللي عملته تكتبه أنت في الإسطوانة اللي معملتهاش ؟!


                          وعايز تعملي إسطوانة بإيه هو أنا كتبت إيه علشان تعملي بيه إسطوانة ؟!

                          بس طبعا إسطوانة المهندس زهدي هتكون روعة
                          أستنى هراسلك بأة المهندس زهدي علشان أنا كنت واعده بالمفاجأة ومقلتلوش
                          الله المستعان

                          îن îëéىهْ نçمùهْ?


                          • #14
                            هاهاهاها ............. تعرف و الله أنا نفسي دلوقت ( بالعند فيك بقا ) أعمل كده أسطوانة متخرش الميه ( 1 جيغابت ) و موجوده المواد و لله الحمد .... و أحط عليها الكلام ده :


                            رؤية : مجاهد في الله

                            تنفيذ الرؤية : مجاهد في الله

                            إشراف و متابعة : مجاهد في الله

                            إنتاج و دعم : مجاهد في الله

                            تسويق : مجاهد في الله

                            دعاية : مجاهد في الله

                            تزكية : مجاهد في الله



                            و أخلي كله في الله برضه بالعند فيك .................. يا أخي أنا متفق معاك طبعا في الكلام اللي قلته و كلامك صح الصح .............. لكن ده لا ينفي إنك /

                            دكتور : و ده مجال دراستك هو اللي سمح لك إنك تاخذ اللقب ده

                            داعية إسلامي : و ده كتبك اللي بتعملها ردا على ما يتعرض له من الإسلام من هجوم ضاري عليه من طرف النصارى و غيرهم ..........

                            فالحقيقتين دولت مفيش حد حينكرهم إلا اللي ميعرفكش ............... و زي مبتقوله : اللي ميعرفك يجهلك !

                            أنا بقا و كل الإخوة على النت ( من ماليزيا لغاية المغرب ) نعرفك و نعرف اللي زيك من اللي جندوا أنفسهم لخدمة الإسلام و الذب عن عرضه و الذوذ عن حوضه ..............


                            إبقى اكتب لي و للمنتدى اعتراف بخط إيدك إنك مش إنت صاحب :

                            ألف أكذوبة و أكذوبة لزكريا بطرس و الرد على أبو جهل زكريا بطرس و الرد على سام شمعون في كتابه محمد في الكتاب المقدس و غير ده كتير

                            بعديها أشيل أي كلام يخصك من على أسطواناتي ................ لكن الحق يقال, أنا باحط اسمك و اسم المنتدى على الأسطوانات عشان إنتو الإثنين الملهمين الرئيسيين ليا .................. و كلامك صح ........ هو انا بكلمك أصلا ! هههههههههه

                            يا أخي :
                            ( أعطني حريتي أطلق يديــــا )
                            ( عشان أحط اسمك ع الأسطوانه ديــــا )
                            ( و غيرها جاي و اعتبرهم اهديــــا )
                            ------------------------------> زي البونص يا عمي و عم عيالي !
                            Last edited by أبو علي المغربي; 20-01-2008, 06:45 AM.

                            îن îëéىهْ نçمùهْ?


                            • #15
                              الله يبارك فيك .. أحرجتني
                              مبلاش الكلام الكبير ده يا أبو علي

                              الله يخليك ويبارك فيك ويجعل عملنا خالصا لوجهه ويتقبل منا جميعا ..اللهم أمين
                              Last edited by مجاهد في الله; 20-01-2008, 07:13 AM.

                              îن îëéىهْ نçمùهْ?

                              Working...
                              X