إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

ما هو حل الازمة في مصر الان

Collapse
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    لما انت راجل كدا وحمش كانت فين التحذيرات لمبارك ولاحمد عز وحبيب العادلي الذي كان معين لصيد الاسلاميين واعتقالهم وقتلهم في معقتلات الدولة ؟؟؟؟؟؟
    حازم أبو اسماعيل يعلن الانتفاضة ضد حسني مبارك من سنة 2008 و هو أول واحد دعا الناس للاعتصام في ميدان التحرير ضد حسني مبارك....
    الموضوع التالي بتاريخ 31/12/2008

    http://www.wata.cc/forums/showthread...E3%C8%C7%D1%DF

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • #17
      أنا مبحبش أدخل في نقاشات زي دي يا إخوة.
      لكن فقط أهديكم هذا الفيديو من (سبيس تون)

      [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_n9OciR1O1E[/youtube]
      אין אלוה מבלעדי אללה ומחמד הוא שליח אללה
      إن عرفتَ أنك مُخلط، مُخبط، مهملٌ لحدود الله، فأرحنا منك؛ فبعد قليل ينكشف البهرج، وَيَنْكَبُّ الزغلُ، ولا يحيقُ المكرُ السيء إلا بأهلِهِ. [الذهبي، تذكرة الحفاظ 1 / 4 ].
      בטח באללה ועשׂה טוב שׁכן ארץ ורעה אמונה

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • #18
        الموضوع محزن فعلاً.. فهو أشبه بحرب.
        وهذا يعكس الواقع المرير الذي تشهده أرض الكنانة..!
        اختلاف يفسد للود قضية..وإن لم تكن معي فانت ضدي..!
        الموضوع ليس مع أو ضد..أو يمشي وميمشيش..أو يريد السلطة او لا يريد.
        الأمر جد خطير ولابد أن تكون مصلحة مصر وأمنها واستقرارها فوق كل شيء.
        مصر فعلاً ستكون معرضة لحرب أهلية لو استمر هذا الحال..
        الحل المنطقي هو أن يتفرغ الجيش لحماية الوطن خارجياً ويشكل حكومة إنقاذ وطنية ..
        يجب أن يرحل المجلس العسكرى خصوصاً أن معظم أفراد الشعب يرونه جزء من النظام السابق والأمر فعلاً كذلك..فالمشير كان رجل الرئيس الأول وكان محل إعجابه وثقته.
        وإن كان المجلس فعلاً لا يريد السلطة ولا يعمل لصالح النظام السابق لقام بتسريع نقل السلطة لحكومة منتخبة وعجل بمحاكمة مبارك وعاد لتأمين الحدود وحماية مصر من الأخطاء الخارجية...

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • #19
          هناك من لا يقبل الرأى الاخر ولا فائدة من الجدال.هناك من يحتاج الى ان يرى بعينيه حتى يصدق التحذير المسبق.اعتذر للجميع عن اندفاعى
          عبد فقير حقير جاهل يرجو جنتك يا بديع السماوات والارض وما بينهما

          îن îëéىهْ نçمùهْ?


          • #20
            بسم الله الرحمن الرحيم
            السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



            في رأيي أن حل الأزمة في مصر الآن هو أن تتم انتخابات الرئاسة قبل نهاية إبريل 2012 ... أي قبل وضع الدستور الجديد حتى نضمن ان المجلس الاعلى للقوات المسلحة لن يستمر في الحكم بعد ذلك لأن المشير طنطاوي قال أن انتخابات الرئاسة قبل 30 /6 ....... معنى ذلك أنه يريد إعداد الدستور و الاستفتاء عليه قبل انتخابات الرئاسة و لكن ماذا يكون الحال إذا رفض الناس الدستور الجديد ؟ ستؤجل انتخابات الرئاسة بعد 30 / 6 إلى أن يتم وضع دستور جديد و الاستفتاء عليه من جديد ..... و هكذا إلى أن يتم تأجيل انتخابات الرئاسة إلى منتصف 2013 كما كان مخطط له من قبل .... وبقاء المجلس العسكري في السلطة إلى منتصف 2013 فيه مخاطر كبيرة على مصر لا داعي لشرحها الآن
            دستور جديد ايه يا باشمهندس

            احنا عملنا استفتاء وكانت النتيجة 74 %

            وبعدين يا جماعة نفسي حد يفهمني

            مين المجنون اللي يفكر انه يستولى على الحكم ويبقي فيه ؟

            هو الشعب هيسكت ؟

            لا حول ولا قوة الا بالله

            حضرتك قلت هنا أن عصر التزوير و الطبيخ انتهى خلاص
            ايوة ، انتهي خلاص بلا رجعة بامر الله

            لان التزوير كان يتم بافتعال النظام السابق ، والتزوير مرتبط بالانظمة غير المحترمة

            ولكن التزوير في حد ذاته مش معجزة ، بمجرد انك تجري انتحابات بدون رقابة دولية لو اراد اي نظام تزويرها سيتمكن من هذا ، او حتي كمان مع وجود رقابة اذا كان التزوير على هواها

            وهذا الامر على امكانيته ، الا ان المجلس لن يفعله

            أنا مبحبش أدخل في نقاشات زي دي يا إخوة.
            لكن فقط أهديكم هذا الفيديو من (سبيس تون)
            هما دول من رجال يا احمد ؟

            وهو دا الانشقاق اللي انت بتصوره ؟

            دا مش سبيس تون

            دا ايه ار تي تينز

            اخت زهراء

            الحل المنطقي هو أن يتفرغ الجيش لحماية الوطن خارجياً ويشكل حكومة إنقاذ وطنية ..
            طيب هو حضرتك كمال الجنزوري جه يعمل ايه ؟

            مش عشان حكومة انقاذ ؟

            يجب أن يرحل المجلس العسكرى خصوصاً أن معظم أفراد الشعب يرونه جزء من النظام السابق والأمر فعلاً كذلك..فالمشير كان رجل الرئيس الأول وكان محل إعجابه وثقته.
            مين بس الاول قال لحضرتك معظم دي ؟

            جت منين يعني ؟

            ومين قال لحضرتك ان المشير بردو كان رجل الرئيس الاول ؟

            وجت منين بردو ؟

            وهل لو اعجب حسني مبارك بشخص ووثق فيه فهو شخص خاين وعميل و و و و و ؟

            عموما

            انا تعبت وزهقت بصراحة والواحد حاسس انه هيجيله قريب يا ضغط الدم يا السكر مش عارف ليه

            عموما يا مصر ، ياما دقت على الراس طبول

            والايام بينا ، ومن اراد الاحتكام لشيء فصندوق الاقتراع موجود وهو الفيصل

            ورحم الله سعد باشا زغلول ..... مفيش فايدة

            وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ

            זכור אותו האיש לטוב וחנניה בן חזקיה שמו שאלמלא הוא נגנז ספר יחזקאל שהיו דבריו סותרין דברי תורה מה עשה העלו לו ג' מאות גרבי שמן וישב בעלייה ודרשן

            תלמוד בבלי : דף יג,ב גמרא

            تذكر اسم حنانيا بن حزقيا بالبركات
            ، فقد كان سفر حزقيال لا يصلح ان يكون موحى به ويناقض التوراة ، فاخذ ثلاثمة برميل من الزيت واعتكف في غرفته حتى وفق بينهم .

            التلمود البابلي : كتاب الاعياد : مسخيت شابات : الصحيفة الثالثة عشر : العمود الثاني


            [/FONT][/SIZE]
            [/CENTER]

            îن îëéىهْ نçمùهْ?


            • #21
              استاذ 1 الفيديو اللي انته جايبه دا لرائد خلاص لظابط ساب الخدمة اصلا وخلع الميري وكل كلامه من بعدا كدا وهو مدني زي حضرتك بالظبط
              فربنا يوفقك في انك تجيب لنا اثبات ان في انشقاقات في الجيش بعد كدا
              وبقول للي بيدبر الكلام دا ربنا سيجعل كيدكم في نحركم ان شاء الله
              حازم أبو اسماعيل يعلن الانتفاضة ضد حسني مبارك من سنة 2008 و هو أول واحد دعا الناس للاعتصام في ميدان التحرير ضد حسني مبارك....
              الموضوع التالي بتاريخ 31/12/2008
              انتفاضة ايه يا استاذ islam طيب ليه مش اعتصم هو ؟
              حضرتك جايب مظاهرة كان مشترك فيها اكتر من حركة سياسية وبتنسبها ليه هو
              وقت حرب غزة مصر كلها خرجت في مظاهرات واعتصامات

              مصر فعلاً ستكون معرضة لحرب أهلية لو استمر هذا الحال..
              محااااااااااااااااال
              هذا الشعب انبل شعب في الدنيا وشعب عنده دين ونخوة
              والحرب الاهلية انسب ظرف ليها كان وقت الثورة ومحصلش
              اصلا يا استاذة زهراء اللي كان في مصطفى محمود كان بيحرس بيت اللي في التحرير بالليل والعكس
              الحمد لله معندناش الكلام دا في مصر

              انا زهقت زيك يا طارق وشكلنا هيجلنا السكر والضغط في يوم واحد
              خدني معاك وكفاية عليا الصفحتين دول
              [CENTER]

              إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ



              îن îëéىهْ نçمùهْ?

              Working...
              X