إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

لبيبة الهبلة و كريم حسن شحاتة

Collapse
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • لبيبة الهبلة و كريم حسن شحاتة

    جموع المتظاهرين الذين يحملون اللافتات حالوا بيني و بين الطرق المؤدية إلى حديقة الحيوان ،
    حاولت الانحراف بسيارتي أملا في الهروب لأي طريق فرعي و لا جدوى ،
    ما العمل الآن ؟
    تركت الأولاد وحدهم هناك ،
    يا رب سهلها و هات الفرج من عندك ،
    قررت النزول من سيارتي و اللحاق بالأولاد و لو سيرا على الأقدام ،
    الزحام الشديد يحول دون فتح بابي المغلق ،
    أخذ البعض منهم يدق سيارتي بينما هتف الباقون على وقع دقاتهم )
    ـ كفاية .. حرام .. كفاية .. حرام .....
    ( فتحت زجاج نافذتي ، حاولت إثنائهم عما يفعلون ، و لا فائدة ،
    لم يلتفت أحد منهم لصرخاتي ،
    تجمع البعض حول السيارة يهزونها بشدة ،
    تعالى هتافهم )
    ـ كفاية .. حرام ..... ( أخذت أصرخ فيهم )
    ـ و أنا مال أمي أنا ؟ ذنب عربيتي إيه طيب ؟
    ( و لا حياة لمن تنادي ، بدأت قلة منحرفة منهم يقذفون زجاج سيارتي بالحجارة ، عندها قررت الهرب من النافذة ، أمسكت ببرواز النافذة ، سحبت جسدي خارج السيارة ، تشبثت ببعض الواقفين و لكنهم أفلتوني عنوة فسقطت تحت الأقدام ، حاولت النهوض حتى نجحت في الوقوف ، حملتني الجماهير بين موجاتها بعيدا ، أخذت أنظر متحسرا إلى سيارتي التي تكالب عليها الأكلة حتى اختفت عن ناظري ،
    وجدتني أهتف معهم )
    ـ كفاية .. حرام .. كفاية ...
    ( لا حول و لا قوة إلا بالله ، و ما ذنبي أنا ؟ و ما ذنب سيارتي المسكينة ؟
    فجأة ،
    وجدت يدا تضرب ظهري بقوة ،
    التفت و إذا بالخالة لبيبة تحمل إحدى اللافتات ،
    أخذت تصرخ )
    ـ كفاية .. حرام .. كفاية .. حرام .....
    ـ خالة لبيبة ؟؟؟
    ـ إزيك يا أستاذ ، قول ورايا ( أخذت تهتف ) كفاية .. حرام ... ( سألتني ) عامل إيه و فينك من زمان ؟
    ـ الحمد لله ، إنتي اللي عاملة إيه و بتعملي إيه هنا ؟
    ـ زي ما أنت بتعمل بالظبط ، قول قول ( هتفت ) كفاية .... حرام ....
    ـ أيوة بس أنا بأقول كفاية و حرام للناس اللي بيكسروا عربيتي ، لكن أنتي بتقولي كفاية إيه و حرام على إيه ؟
    ـ بأقولها للناس اللي بيقولوا كفاية لحسن شحاتة ....
    ـ ليه ؟ ما هو الصراحة كفاية كده قوي على حسن شحاتة و على اللي عمله فينا ، لأ و قال إيه عاوز ابنه كريم كمان هو اللي يدرب المنتخب من بعده ....
    ـ أيوة يا أستاذ ، بس ما تنساش إن الراجل ده هو اللي جاب لنا كأس إفريقيا تلات مرات و البطولة العربية ده غير ......
    ـ أيوة و هو برضه اللي جاب لنا الوكسة و خرجنا من كاس العالم ، صح و الا أنا بافتري عليه ؟ ده غير إننا بقينا ملطشة للرايح و الجاي ...
    ـ يا ناس حرام عليكم ، مش ده نفسه حسن شحاتة اللي نزلتوا الشارع و قعدتوا تهتفوا له في كاس القارات ؟ مش ده برضه اللي غلب إيطاليا و بهدل البرازيل ؟ و إلا أنتوا زي القطط تاكل و تنكر ؟
    ـ برضه كفاية عليه كده الصراحة ، عاجبك يا خالة لبيبة الغلا اللي احنا فيه ده ؟ دي أسعار اللاعيبة ولعت نار ، ده غير تشفير المباريات ، طب بذمتك الناس ها تتفرج على كورة و الا تستمتع بالماتشات إزاي ؟
    ـ و هو اللي خلى ديون مصر وصلت ل 600 مليار جنيه ؟ و هو اللي خلى تلت الجماهير تحت خط الفقر ؟ و هو اللي هرب 300 مليار دولار بره مصر؟ و هو السبب في إن الدولار بقى بستة جنيه ؟ و هو كمان اللي خلانا ندخل موسوعة جينيس في أعلى نسبة سرطان و بلهاريسيا و دبحة صدرية و سكر و ضغط و فشل كلوي و شلل أطفال و اكتئاب في العالم ؟ و هو اللي خلانا نبقى أعلى نسبة تلوث في الهوا و المية في العالم ؟ و هو السبب في البطالة و الطلاق و العنوسة و الانتحار و الدروس الخصوصية و الكتب الخارجية و الجامعات الخاصة و أطفال الشوارع و العشوائيات و غرق العبارات و حرايق المسارح و حوادث القطورات و موت العيال الطفشانين في البحر ؟ و هو كمان سبب الرشوة و المحسوبية و توريث الوظايف و التحرش بالستات و المخدرات و البلطجة و الجواز العرفي و الستات اللي بتقتل اجوازها و الجرايد و المجلات و القنوات الوسخة ، و هو السبب في تزوير الانتخابات و الاعتقالات و التعذيب لحد الموت و انتهاك حقوق الحيوان ، و هو سبب خساير توشكي و أبو طرطور و شركات القطن و النسيج و سكك الحديد ؟
    أما عجيبة و الله ، مش أنتم اللي عملتوا ده كله ؟ و ناس منكم اللي عملوا كل الحاجات دي ؟
    و حتى حسن شحاتة ده مش واحد منكم ؟ و إلا إحنا جايبينه من إيران و إلا من إسرائيل ؟
    مش مصري زيه زيكم ؟ و شوقي غريب ده منين ؟ مش مصري زيكم ؟ و أحمد سليمان و حمادة صدقي مش مصريين زيكم ؟
    و كل واحد ماسك أيتها حاجة في مصر ، جاي منين ؟ مش منكم فيكم ؟
    يا عالم يا هوه حرام عليكم ،
    علي النعمة ده لو مين كان طفش منكم و من عمايلكم ،
    الراجل ها يعمل إيه و إلا إيه و إلا إيه ؟
    المفروض بقى إنه يعمل من نفسه تمانيين مليون نسخة و إلا يحط لكل واحد م الشعب عسكري ورا قفاه ؟ عشان اللي يغلط يلدعه أول بأول ؟
    و الله أنتوا عالم تخافوا ما تختشوش ...
    ـ و الله إنتي اللي بتستهبلي يا خالة لبيبة ، أمال نجيب شماعة منين نعلق عليها بلاوينا إن شاء الله ؟ أمال هو ماسك المنتخب ليه ؟ مش عشان نقعد نشتم فيه و نلعن أبو خاشه و لما أي حاجة تحصل نشيلها له زي مصيلحي ؟ أمال هو شغلته إيه ؟ مش كفاية كاتم على قلبنا بقاله ستين سنة ؟ عاوزة إيه تاني ؟ و بعدين المفروض أصلا يبقى فيه تداول للمدربين ، ليه ما نديش فرصة لهاني رمزي مثلا ، على الأقل الراجل ده راجع من بلاد بره و يقدر يوصلنا لكاس العالم ، أو حتى الشيخ طه و إلا الشيخ مختار مختار ، و إلا عشان مربين دقونهم يبقوا كفروا ؟ و إلا طالما البرازيل مش راضية عنهم يبقى خلاص ؟ لأ و ستين لأ ، كفاية عليه قوي كده ....
    ( نظرت إلى خالتي لبيبة ، فإذا بها تضع إصبعها أسفل ذقنها و تخلع قناعها )
    ـ مالك يا خالة لبيبة ؟ مالك ؟؟؟؟
    ( و إذا بوجه أحد ضباط أمن استاد القاهرة يخرج من وراء القناع يصرخ )
    ـ لبيبة مين يا ابن الوزة ؟؟؟؟؟؟؟ إنت بتتكلم في السياسة ؟؟؟؟؟؟؟
    ـ سياسة مين يا عم الحاج ؟؟؟؟ و الله العظيم ما حصل ..... دا أنا لا مؤاخذة باتكلم في الكورة ...
    ـ أمال تقصد مين بحسن شحاته و ابنه كريم اللي عاوزه يمسك المنتخب من بعده ؟ تكونش فاكرني أهبل و إلا مختوم على قفايا ( شلح قفاه متسائلا ) شوف الختم كده شوف ؟؟؟؟
    ( و إذا بالعساكر الذين يحيطون بالملعب عند كل مباراة يلتفون حولي ينهالون علي ضربا بعصيهم ، أخذت أصرخ من شدة الألم )
    ـ عاش حسن شحاتة زعيم هيئة الأمم الكروية الرياضية العربية المتحدة الديمقراطية ، يعيش يعيش يعيش .........
    دارت الدنيا من حولي فلم أشعر بشيء بعدها )






  • #2
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    أهلاً وسهلاً بصديقي وأخي الحبيب محمد سنجر لقد أشتقت أليك كثيراً والى روايتك الجميله التي تُفرح قلبي كل ما أقرأها ولي عتاب عليك فقد أطلت علينا بدخولك


    سياسة مين يا عم الحاج ؟؟؟؟ و الله العظيم ما حصل ..... دا أنا لا مؤاخذة باتكلم في الكورة ...
    ـ أمال تقصد مين بحسن شحاته و ابنه كريم اللي عاوزه يمسك المنتخب من بعده ؟ تكونش فاكرني أهبل و إلا مختوم على قفايا ( شلح قفاه متسائلا ) شوف الختم كده شوف ؟؟؟؟




    ده شكلوا مختوم عليه باللون الاسود مش عارف يفرق بين السياسه والكوره

    دارت الدنيا من حولي فلم أشعر بشيء بعدها )


    الف سلامه عليك

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • #3
      المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الكونت مشاهدة المشاركة
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

      أهلاً وسهلاً بصديقي وأخي الحبيب محمد سنجر لقد أشتقت أليك كثيراً والى روايتك الجميله التي تُفرح قلبي كل ما أقرأها ولي عتاب عليك فقد أطلت علينا بدخولك






      ده شكلوا مختوم عليه باللون الاسود مش عارف يفرق بين السياسه والكوره



      الف سلامه عليك
      الله يسلمك يا كونت

      على فكرة
      دائما ما أنتظر ردودك التي تتحلى بخفة الدم

      و أرجو المعذرة على الغيبة
      فلقد كنت قابعا تحت قدمي أبي المقعد
      شفاه الله و عافاه

      تقبل تحيتي و تقديري

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • #4
        فلقد كنت قابعا تحت قدمي أبي المقعد
        شفاه الله و عافاه
        أسال الله تعالى أن يشفيه ويشفي جمع مرضى المسلمين
        وبارك الله فيك

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • #5
          شفى الله والدك واطال عمره وبارك فيك وفيه وجمعكم فى جنته
          وجزاك الله خيرا
          البوذية والمسيحية فى ميزان الحقيقة
          http://www.albshara.com/showthread.php?t=15121
          متردو على أبونا زكريا بطرس الى محدش عارف يرد عليه
          http://www.ebnmaryam.com/vb/t33101-24.html#post470799

          مسلم واحد يدمر تدليس مواقع النصارى باصبع قدمه
          متجدد

          http://www.albshara.com/showthread.php?t=15421

          îن îëéىهْ نçمùهْ?


          • #6
            المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الكونت مشاهدة المشاركة
            أسال الله تعالى أن يشفيه ويشفي جمع مرضى المسلمين
            وبارك الله فيك

            اللهم آمين

            شكرا جزيلا لك
            أخي الحبيب
            الكونت

            تقبل خالص مودتي و تقديري

            îن îëéىهْ نçمùهْ?


            • #7
              المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسمى خالد مشاهدة المشاركة
              شفى الله والدك واطال عمره وبارك فيك وفيه وجمعكم فى جنته


              وجزاك الله خيرا

              اللهم آمين

              شكرا جزيلا لك

              أخي الحبيب

              اسمى خالد

              و دمتم بحفظ الله

              îن îëéىهْ نçمùهْ?

              Working...
              X