السلام عليكم ,
بينما اتصفح موقع ال BBC وأذ وجدت شيئاً أستفزازى من أحدالنصارى معلقاً على موضوع مرض الرئيس فى مصر العزيزة .
و أنظر ما يقول :
على عكس آراء الكثيرين، فأنا دوماً ما أعلن عن تأييدي لاستمرارية الرئيس حسني مبارك في الحكم، بل أكثر من ذلك أعلن عن تأييدى لخلافة أحد أبناءه له على غرار ما حدث في دول عربية أخرى. فالكل متيقن من أنه إذا ترك الحكم في مصر لانتخابات حرة، فسوف يسيطر عليها الأخوان المسلمون لأنهم يستخدمون البيان الديني؛ وهو للأسف ما ينساق خلفه أغلب المصريين لأن الدين في مجتمعنا الذي تنتشر فيه الأمية والفقر أهم من أي شيء حتى الطعام، بغض النظر عن صدق نوايا ما يرددونه من عدمه، ولو حدث أن أحكم الأخوان المسلمون قبضتهم على مصر فسوف نعود للخلف مئات السنين ويحدث هنا ما حدث في أفغانستان ويحدث في إيران وباكستان؛ وهو ما ثبت فشله الذريع على الساحة الدولية.
عماد سمير حنا -الإسكندرية - مصر
http://news.bbc.co.uk/hi/arabic/news/newsi...000/3831029.stm
و هذا يجعلنى أستعجب من الأفلام الهندى الى بيعملوها .
يعنى طلبوا أن الأخوان المسلمين ما يخدوش أى دور سياسى و رغم أن هما أقلية
يتحدوا تيار اسلامى فى بلاد اسلامية , و أتحققت لهم طلابتهم .
و بعدين أيه أخرتها .
يعنى النصارى بقوا واخدين فوق حقهم بكتير .
و أتسائل تعليقاً على كلامه
أذا اضطر هذا النصرانى ان يقول انه يكفر و يعيش فى بلد تشتم النصرانية و
تتوعدهم , و تشتم ديانتهم ليل نهار و تشتم ربنا و تمنع وجود كنائس و غيره
و تسجن كل من يقول أنه يؤمن بالله
هيعمل ايه , هيسكوت , ولا هيعمل جبان و يقول انه مش نصرانى و ينسى اولاده دينهم تتدريجياً ؟!!
يعنى ايه الدين أهم من الطعام ,
هو الأخ النصرانى عنده وجهة نظر غير ديه ؟
و كمان النصارى فى دولنا هم الأقلية المؤيدة للرئيس ,
وهما الوحيدين اللى بينتخبوه فى الأنتخابات ,
و طبعاً فى مسلمين يؤيدوه , و لكنهم اقلاء .
و الكل عارف ليه المسلمين اللى عايزين يقولوا لا فى الأنتخابات م ا بيروحوش و يعطوا أصواتهم , من الأخر عشان خوفوه على بيته و أهله و اللى هيحصلوا لو قال لا
يعنى أيه الفرق بيينا و بين العراق ؟!!
و مع ذلك النصارى ما يهمهمش حاجة غير نفسهم .
البلد بتتسرق , مش مشكلة , بابا الفاتيكان بيديهم فلوس مغرئاهم .
المهم أن الرئيس عشرة على عشرة لأنه حافظ حقوقهم و بيقفل النبأ أو غير النبأ لما تقول الحقيقة .
اقتباس :
تنتشر فيه الأمية والفقر
أنتهى .
المشكلة انه مش واخد باله أن الأمية أنخفضت نسبتها ,
و أن حالة البلد الأقتصادية فى تحسن كما تقول الجزيرة :
http://www.aljazeera.net/economics/2004/7/7-1-3.htm
و بالرغم أن الأسعار أرتفعت بشكل قياسى الأ أن الأقتصاد المصرى يشهد منعطف خطير فى الوقت الحالى .
و أذا سئلت الأسر المتوسطة فى مصر , هتلاقى أن الحال متغيرش كتير بالرغم من أرتفاع الأسعار المطرد .
و كل المؤشرات تؤكد على التحسن التدريجيى المحسوس فى حالة الأقتصاد المصرى .
يبقى فين أنتشار الفقر و الأمية
اه , يمكن قصده ازدياد فى اعداد الأسلاميين و أنتشار الحجاب , و قول الأخوان المسلمين للهدنة ,
و أنهم يأسفون للعنف الذى حدث منهم ,
فالنصارى بقوا بيترعبوا أن الأسلاميين يمسكوا الحكم ( سواء كانوا من الأخوان أو من أى حاجة ) و أن يقيموا نظام أسلامى يعزز عقيدة المسلم بالتقدم بناءاً على نظام أسلامى Perfect وده هيزعزع أيمانهم بيسوع المخلص اكتر ما هما متزعزع .
و هيشيل الحجة اللى بيقولوها لأولادهم فى الكنيسة أن سبب تأخرنا هو الأسلام ..
أقتباس :
بغض النظر عن صدق نوايا ما يرددونه من عدمه، ولو حدث أن أحكم الأخوان المسلمون قبضتهم على مصر فسوف نعود للخلف مئات السنين
أنتهى .
هاهاهاها شىء مضحك للغاية ,
أهو الكلام ده بيثبت أن الكره وهو لأى أسلامى مهما كان ,
و ان النصارى يستظلون براية الديكتاتورية و الفسق كما تعلموا من دينهم الحرف .
فهم يريدون الدكتاتورية حتى تتحقق رغباتهم على حساب رغبة الشعب و الديمقراطية .
و هم يعملون الأن على أنحلال الأمة عن الأخلاق و الأتجاه الى الرذيلة ( مش مهم لأن دينهم دين محبة و خلاص , يعنى يعملوا اى حاجة غلط ما فيش مشكلة ) , حتى يبعدونا عن الأسلام و يجعلوا الشعب بعيد عن الدين , و سعتها ممكن تبقى فى ديمقراطية .
أقتباس :
ويحدث هنا ما حدث في أفغانستان ويحدث في إيران وباكستان؛ وهو ما ثبت فشله الذريع على الساحة الدولية.
أنتهى .
هو ايه اللى حصل فى افغانستان و لا فى أيران و لا فى باكستان ؟؟
أفغانستان و المخدرات رجعتلها و الشعب أخر تهيس دلوقتى :
http://www.aljazeera.net/news/asia/2001/11/11-28-16.htm
أعلنت الأمم المتحدة أن زراعة نبات الخشخاش المستخدم لإنتاج الأفيون عادت إلى حقول أفغانستان بعدما حظرتها حركة طالبان. وقال مسؤول في برنامج الأمم المتحدة للمراقبة الدولية للمخدرات في كابل إن أربع ولايات شرق أفغانستان وجنوبها عادت إلى زراعة الخشخاش بشكل يدعو إلى القلق
و ذلك الخبر نشر فى الأربعاء 13/9/1422هـ الموافق 28/11/2001م، (توقيت النشر) الساعة: 20:04(مكة المكرمة)،17:04(غرينيتش)
و ذلك بعدما كانت أفغانستان خالية من الحشيش
http://www.aljazeera.net/news/asia/2001/4/4-12-8.htm
قالت تقارير للأمم المتحدة إن أفغانستان صارت دولة خالية من الحشيش، وذلك بعد التزام المزارعين فيها بقرار أصدره زعيم حركة طالبان الملا محمد عمر بحظر زراعة الأفيون في الأراضي الأفغانية.
و الذى ذكر فى :الخميس 18/1/1422هـ الموافق 12/4/2001م، (توقيت النشر) الساعة: 13:20(مكة المكرمة)،10:20(غرينيتش)
و مالها ايران كمان , مش أحسن من بلدكوا الوسخة اللى فرحنين بيها قوى .
و باكستان , كنت أيه و بقيت أيه يا ترى عشان نفهم أيه اللى موضوع ؟؟!!
و فين النظام الأسلامى اللى هناك عشان ناخد بالنا ؟؟!!
بينما اتصفح موقع ال BBC وأذ وجدت شيئاً أستفزازى من أحدالنصارى معلقاً على موضوع مرض الرئيس فى مصر العزيزة .
و أنظر ما يقول :
على عكس آراء الكثيرين، فأنا دوماً ما أعلن عن تأييدي لاستمرارية الرئيس حسني مبارك في الحكم، بل أكثر من ذلك أعلن عن تأييدى لخلافة أحد أبناءه له على غرار ما حدث في دول عربية أخرى. فالكل متيقن من أنه إذا ترك الحكم في مصر لانتخابات حرة، فسوف يسيطر عليها الأخوان المسلمون لأنهم يستخدمون البيان الديني؛ وهو للأسف ما ينساق خلفه أغلب المصريين لأن الدين في مجتمعنا الذي تنتشر فيه الأمية والفقر أهم من أي شيء حتى الطعام، بغض النظر عن صدق نوايا ما يرددونه من عدمه، ولو حدث أن أحكم الأخوان المسلمون قبضتهم على مصر فسوف نعود للخلف مئات السنين ويحدث هنا ما حدث في أفغانستان ويحدث في إيران وباكستان؛ وهو ما ثبت فشله الذريع على الساحة الدولية.
عماد سمير حنا -الإسكندرية - مصر
http://news.bbc.co.uk/hi/arabic/news/newsi...000/3831029.stm
و هذا يجعلنى أستعجب من الأفلام الهندى الى بيعملوها .
يعنى طلبوا أن الأخوان المسلمين ما يخدوش أى دور سياسى و رغم أن هما أقلية
يتحدوا تيار اسلامى فى بلاد اسلامية , و أتحققت لهم طلابتهم .
و بعدين أيه أخرتها .
يعنى النصارى بقوا واخدين فوق حقهم بكتير .
و أتسائل تعليقاً على كلامه
أذا اضطر هذا النصرانى ان يقول انه يكفر و يعيش فى بلد تشتم النصرانية و
تتوعدهم , و تشتم ديانتهم ليل نهار و تشتم ربنا و تمنع وجود كنائس و غيره
و تسجن كل من يقول أنه يؤمن بالله
هيعمل ايه , هيسكوت , ولا هيعمل جبان و يقول انه مش نصرانى و ينسى اولاده دينهم تتدريجياً ؟!!
يعنى ايه الدين أهم من الطعام ,
هو الأخ النصرانى عنده وجهة نظر غير ديه ؟
و كمان النصارى فى دولنا هم الأقلية المؤيدة للرئيس ,
وهما الوحيدين اللى بينتخبوه فى الأنتخابات ,
و طبعاً فى مسلمين يؤيدوه , و لكنهم اقلاء .
و الكل عارف ليه المسلمين اللى عايزين يقولوا لا فى الأنتخابات م ا بيروحوش و يعطوا أصواتهم , من الأخر عشان خوفوه على بيته و أهله و اللى هيحصلوا لو قال لا
يعنى أيه الفرق بيينا و بين العراق ؟!!
و مع ذلك النصارى ما يهمهمش حاجة غير نفسهم .
البلد بتتسرق , مش مشكلة , بابا الفاتيكان بيديهم فلوس مغرئاهم .
المهم أن الرئيس عشرة على عشرة لأنه حافظ حقوقهم و بيقفل النبأ أو غير النبأ لما تقول الحقيقة .
اقتباس :
تنتشر فيه الأمية والفقر
أنتهى .
المشكلة انه مش واخد باله أن الأمية أنخفضت نسبتها ,
و أن حالة البلد الأقتصادية فى تحسن كما تقول الجزيرة :
http://www.aljazeera.net/economics/2004/7/7-1-3.htm
و بالرغم أن الأسعار أرتفعت بشكل قياسى الأ أن الأقتصاد المصرى يشهد منعطف خطير فى الوقت الحالى .
و أذا سئلت الأسر المتوسطة فى مصر , هتلاقى أن الحال متغيرش كتير بالرغم من أرتفاع الأسعار المطرد .
و كل المؤشرات تؤكد على التحسن التدريجيى المحسوس فى حالة الأقتصاد المصرى .
يبقى فين أنتشار الفقر و الأمية
اه , يمكن قصده ازدياد فى اعداد الأسلاميين و أنتشار الحجاب , و قول الأخوان المسلمين للهدنة ,
و أنهم يأسفون للعنف الذى حدث منهم ,
فالنصارى بقوا بيترعبوا أن الأسلاميين يمسكوا الحكم ( سواء كانوا من الأخوان أو من أى حاجة ) و أن يقيموا نظام أسلامى يعزز عقيدة المسلم بالتقدم بناءاً على نظام أسلامى Perfect وده هيزعزع أيمانهم بيسوع المخلص اكتر ما هما متزعزع .
و هيشيل الحجة اللى بيقولوها لأولادهم فى الكنيسة أن سبب تأخرنا هو الأسلام ..
أقتباس :
بغض النظر عن صدق نوايا ما يرددونه من عدمه، ولو حدث أن أحكم الأخوان المسلمون قبضتهم على مصر فسوف نعود للخلف مئات السنين
أنتهى .
هاهاهاها شىء مضحك للغاية ,
أهو الكلام ده بيثبت أن الكره وهو لأى أسلامى مهما كان ,
و ان النصارى يستظلون براية الديكتاتورية و الفسق كما تعلموا من دينهم الحرف .
فهم يريدون الدكتاتورية حتى تتحقق رغباتهم على حساب رغبة الشعب و الديمقراطية .
و هم يعملون الأن على أنحلال الأمة عن الأخلاق و الأتجاه الى الرذيلة ( مش مهم لأن دينهم دين محبة و خلاص , يعنى يعملوا اى حاجة غلط ما فيش مشكلة ) , حتى يبعدونا عن الأسلام و يجعلوا الشعب بعيد عن الدين , و سعتها ممكن تبقى فى ديمقراطية .
أقتباس :
ويحدث هنا ما حدث في أفغانستان ويحدث في إيران وباكستان؛ وهو ما ثبت فشله الذريع على الساحة الدولية.
أنتهى .
هو ايه اللى حصل فى افغانستان و لا فى أيران و لا فى باكستان ؟؟
أفغانستان و المخدرات رجعتلها و الشعب أخر تهيس دلوقتى :
http://www.aljazeera.net/news/asia/2001/11/11-28-16.htm
أعلنت الأمم المتحدة أن زراعة نبات الخشخاش المستخدم لإنتاج الأفيون عادت إلى حقول أفغانستان بعدما حظرتها حركة طالبان. وقال مسؤول في برنامج الأمم المتحدة للمراقبة الدولية للمخدرات في كابل إن أربع ولايات شرق أفغانستان وجنوبها عادت إلى زراعة الخشخاش بشكل يدعو إلى القلق
و ذلك الخبر نشر فى الأربعاء 13/9/1422هـ الموافق 28/11/2001م، (توقيت النشر) الساعة: 20:04(مكة المكرمة)،17:04(غرينيتش)
و ذلك بعدما كانت أفغانستان خالية من الحشيش
http://www.aljazeera.net/news/asia/2001/4/4-12-8.htm
قالت تقارير للأمم المتحدة إن أفغانستان صارت دولة خالية من الحشيش، وذلك بعد التزام المزارعين فيها بقرار أصدره زعيم حركة طالبان الملا محمد عمر بحظر زراعة الأفيون في الأراضي الأفغانية.
و الذى ذكر فى :الخميس 18/1/1422هـ الموافق 12/4/2001م، (توقيت النشر) الساعة: 13:20(مكة المكرمة)،10:20(غرينيتش)
و مالها ايران كمان , مش أحسن من بلدكوا الوسخة اللى فرحنين بيها قوى .
و باكستان , كنت أيه و بقيت أيه يا ترى عشان نفهم أيه اللى موضوع ؟؟!!
و فين النظام الأسلامى اللى هناك عشان ناخد بالنا ؟؟!!

îن îëéىهْ نçمùهْ?