إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

ديمقراطية made in china

Collapse
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • ديمقراطية made in china

    كنت و مجموعة من الأصدقاء سمعنا عن تكوين حزب جديد يسمى الغد الحر و يرأسه الدكتور ايمن نور عضو مجلس الشعب و كان مقر الحزب بشقة فوق جروبي بوسط البلد

    و بعد اخد و رد من الاصدقاء حول الانضمام و الذهاب لسماع ما يقال هناك , و لتمضية ايضا يومين الأجازة في شئ عسى ان يكون بادرة امل و الكلام اللى زهقنا منه ده ,

    قلنا نروح و نجرب

    ,, يمكن و ليه لأ ..

    ده غير ان الواحد بيعز الوهم اللى مرادف لكلمة الحلم و انا من ضيع في الاوهام عمره

    و دايما بقول ان الحلم ممكن يكون علاج و لو مؤقت لجميع الامراض ,



    فأفتانا كبيرنا ( اتخن واحد فينا ) بأن نذهب في طلعة استكشافية انا و صديق اخر لاستطلاع الامر و بيان جدية الموضوع و افكار الحزب و مبادئه و اتجاهاته و هي المرة الثانية بالمناسبة حضوري مثل هذه المؤتمرات و كان اولها للحزب الوطنى , و قد دعيت إليه مجاملة من والد احد اصدقائي و هو عضو مجلس شعب و كان الحديث بالطبع عن الانجازات و النهضة و التطور و العصر الذهبي , فشر و لا هارون الرشيد , و كلام هجص في هجص و عيال واخدة قرشين عشان تصفق كل اما يجيبوا سيرة البيج برص .. و لم اخرج بكلمة نسمعها او نصدقها من هذا اللقاء ,,

    المهم , ذهبنا في الموعد المحدد ووجدت شباب كثير اغلبه جامعي يجلس و يسمع باهتمام ما يقوله الدكتور ايمن و كانت تجلس بجانبه الدكتورة نادية مكرم عبيد وزيرة البيئة المخلوعة سابقا و الموعودة بمنصب محافظ حاليا ( لحين اما ربنا يفرجها) ..و فريد حسنين (عضو مجلس الشعب الناصري السابق و اللى ماشي يقول دلوقتى ان هيرشح نفسه لرئاسة الجمهورية )

    و بعض رجال القضاء السابقين و بعض الدكاترة من جامعة القاهرة و جامعة عين شمس ..

    بدات المحاضرة التى القاها ايمن نور و هوا بالمناسبة اصغر بكثير من صورته بالتليفزيون و خدوده ملظلظة حبتين ,
    يحكى عن البطالة و هموم الشباب و الحرب على العراق و احتلال فلسطين .. ثم النشيد المحفوظ اللى كلنا عارفينه عن قصة حياته ثم تخللتها حكاوي عن كيفية التحاقه بالحياة السياسية و كلام عن كفاح و نضال و الاسطوانة اياها اللى بيقولها كل واحد بعد اما يوصل و يفخد ويستريح و ينام على الحرير و يركب الزلموكة و محدش بيقوله من اين لك هذا ...,

    اخذ الدكتور ايمن يغرد , و يرفرف بأيديه و رجليه و يقول اننا نعيش عصر الديمقراطية و كل واحد يعبر و يفضفض و يحكي مشاكله بحرية و سهولة و يسر , زي شكة الدبوس و اننا و كلنا و حيثما و و و و

    و اللى عايز يسأل عن أي حاجة مهما كانت , يقول , احنا ما بنخافش و مبيهمناش ,, و مفيش حاجة اسمها خطوط حمراء و خطوط مشمشي و
    احنا قدها و قدود بعون الله و ادخل برجالتك يا فرج !!

    المهم , صاحبي صدق السهراية و قام متشملل و سخن و قام سأل الدكتور , سؤال مهبب ؟

    قال له ان الفساد اصبح يزكم الانوف و ان الحرامية بقوا بالقفة و محدش بيمسكهم و طايحين في طول البلاد و عرضها .. و المثل بيقول السمكة تفسد من ذيلها ( الحدق يفهم ) فما هو الحل ؟؟

    الدكتور ايمن اتلجلج و سكت أعضاء اللجنة للحظات قاتلة ,, يفكرون في رد على هذا الخايب اللى مش فاهم اننا كلنا في الهوا سوا

    ثم قال

    ان من يريد طرح أسئلة يستطيع كتابتها على ورقة و سأجيب على كل الأسئلة بالترتيب ..

    كتب صديقي سؤاله الميمون ( بصعوبة لانى كنت منقض على يده اليمنى احاول منعه ) في ورقة و اعطاها لشخص بيلم الاسئلة ,, و قام الدكتور نور يعاونه بعض الدكاترة ( قاعدين في مستشفى احنا ) بالإجابة على الاسئلة بالترتيب و توتة توتة خلصت الحدودتة و فضلنا قاعدين مستنيين السؤال بتاع صاحبي , لغاية اما خلصت الاسئلة و الناس بدات تقوم عشان تمشي و قربوا يطفوا النور و يقفلوا في الشبابيك و احنا قاعدين زي الجواليص مستنيين حد يعبرنا و لكن , محدش سأل في اهالينا ..
    ,

    ثم حدث التوتر على الصعيد الداخلي و الخارجي و احنا نازلين من على السلم
    فقد همس احد الاخوة الحاضرين لنا و الذي يبدو انه حريف مؤتمرات ,و قال لنا بان لا نتجه مباشرة لمكان العربية الموجودة في الشارع اسفل المقر ,

    اوبس , ده الموضوع طلع كبير بقى يا جدعان ,,

    المهم , وشنا اسّود و بقى مقرمش

    طب ايه العمل يا ريس هنروح في الكازوزة و لا ايه ؟

    قال لنا ان احنا لازم نلف شوية على رجلينا , لغاية اما نتأكد ان مفيش حد مراقبنا .. طبعا عملنا بالنصيحة الغالية و رحنا لفينا من عدة شوارع لغاية اما نفسنا اتقطع و بعدين ركبنا العربية و ابتسمنا ابتسامة تريكواز و روحت البيت استحميت و غسلت وداني و نمت لغاية الصبح ,

    طبعا ,

    اللى تأكدت انا منه, بصفة شخصية بعيدا عن القيل و القال ان املنا اتبهدل خالص و ان واحد زي ايمن نور الذي يشع املا و بريقا من العينين و الرأس ( حاطط جل في شعره ) و مستقبلا في البرلمان المصري , طلع فشنك او على الأقل ان هناك حدود لا يمكن تجاوزها و لا يقال إلا ما هوا مسموح به,

    و الا

    الغضب عليه و نفيه الى سجن المزرعة حيث يسكن حسام ابو الفتوح في وئام و انسجام يشاهد شرايط الست دينا و اخواتها براحته و العملية فللي و سلم لي الازرق المولع و انا و انت و رقصنى يا سمير يا ابن عم رجب



    و زغرطي يااللى انتى مش غرمانة
    <img src=\'http://galerie.fantome.ca/smil/anm/obje/019x200billard.gif\' border=\'0\' alt=\'user posted image\' />

  • #2
    ALSALAMU ALAIKUM ALL MUSLIMS
    THANX DEAR BROTHER BANBOTY FOR THIS STORY
    U REMINDED ME OR SOMETHING HAPPENED TO ME WHEN I WAS IN COLLEGE, ONE OF MY FRIENDS WHO CALLED HIMSELD NASERI ASKED ME AND SOME OTHER FRIENDS TO ENTER THE BUILDING OF THE RULING PARTY :blink: I WAS SURPRISED SINCE I KNEW HE WAS NASERI, ANYWAY,HE TOLD US WE CAN BE MEMEBERS AND HAVE A CARD, SO THAT WE CAN HAVE SOME BENEFITS AND MOST SPECIALLY, IF U SHOW IT TO THE POLICE, U WILL BE FINE
    AFTER WE ENTERED, A FAT MAN CAME TO US AND IN HIS HAND WERE SOME PAPERS FOR US TO FILL UP,SO I ASKED HIM WHAT THE PRINCIPLES OF THE PARTY, HE SAID " TO MAKE THE ISLAMIC LAW GOVERNS OUR LAWS ( TATBEEK ALSHAREE3A ALISLAMIAH) SO I ASKED HIM,THE PARTY HAS BEEN RULING EGYPT FOR ALL THESE YEARS, WHAT PREVENTS IT? AND HIS FACE STARTED GETTING RED AND MY FRIEND ASKED HIM JUST TO GIVE US THE PAPERS, AND WE LEFT,AND MY FRIENDS BLAMED ME FOR BEING STUPID AND NAIVE TO ASK SUCH A STUPID QUESTION
    THIS WAS THE FIRST AND THE LAST TIME I ENTERED A PARTY BUILDING AND I&#39;M SURE IT WILL BE THE LAST
    ALSALAMU ALAIKUM

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • #3
      طب احنا يا عمر مصيبتنا اكبر ,, هقولك ليه

      انت لما سألت الراجل التخين السؤال ده , كنتوا لسه طلبة يعنى 18 او 19 سنة

      و لسه مكنتوش عارفين الدنيا ماشية ازاي

      انما احنا عدينا التلاتين بكام سنة نقوم نغلط و نصدق البؤين اللى بنشوفهم في التليفزيون و بيتقالوا في المجلس و الخناقات و الزعيق اللى بيحصل

      و في الاخر طلعت انها حاجات كلها مرسومة و متظبطة

      الله يخرب بيوتهم .. بيت بيت
      <img src=\'http://galerie.fantome.ca/smil/anm/obje/019x200billard.gif\' border=\'0\' alt=\'user posted image\' />

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • #4
        أنا مختلف معاك يا بنبوطى وشايف أن مصر هى واحة الديموقراطية

        كدة ولا عندك رأى تانى :cc_hang:

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • #5
          يا عينى عليك يا بنبوطى انت صدقت الكلام الفاضى ده

          اصلا ايمن نور على ما اسمع طردوه من حزب الوفد ولم يساندوة خلال انتخابات مجلس الشعب

          وبعدين اى حد يرضى ان يستمر ويتعامل مع الحكومة الحاليه يبقى متواطئ وخاصة انك قلت ان نادية مكرم عبيد كانت موجوده يعنى ما شاء الله

          لو هى فعلا كان عندها مبادئ كانت استقالت لما وجدت ان جميع مطالبها لم تنفذ وان التلوث شغال على عينك يا تاجر والمسؤلين عنه هما الناس الكبار

          بس هى قعدت لغاية لما خرجت افاها يأمر عيش

          لكن اقولك ايه تعيش وتاخد غيرها :5:

          îن îëéىهْ نçمùهْ?


          • #6
            Originally posted by moumen@May 12 2004, 02:03 AM
            أنا مختلف معاك يا بنبوطى وشايف أن مصر هى واحة الديموقراطية

            كدة ولا عندك رأى تانى :cc_hang:
            اكيد يامؤمن يا اخويا , احنا اللى افترينا و ملناش في اسمه ايه الهباب ده اللى اسمه ديمقراطية

            دي الحكومة من براءتها مش ناقصة غير انها تحطها على بطاقات التموين
            , احنا اللى بناكل وننكر
            <img src=\'http://galerie.fantome.ca/smil/anm/obje/019x200billard.gif\' border=\'0\' alt=\'user posted image\' />

            îن îëéىهْ نçمùهْ?


            • #7
              Originally posted by gehadmisr@May 12 2004, 02:41 AM
              يا عينى عليك يا بنبوطى انت صدقت الكلام الفاضى ده

              اصلا ايمن نور على ما اسمع طردوه من حزب الوفد ولم يساندوة خلال انتخابات مجلس الشعب

              وبعدين اى حد يرضى ان يستمر ويتعامل مع الحكومة الحاليه يبقى متواطئ وخاصة انك قلت ان نادية مكرم عبيد كانت موجوده يعنى ما شاء الله

              لو هى فعلا كان عندها مبادئ كانت استقالت لما وجدت ان جميع مطالبها لم تنفذ وان التلوث شغال على عينك يا تاجر والمسؤلين عنه هما الناس الكبار

              بس هى قعدت لغاية لما خرجت افاها يأمر عيش

              لكن اقولك ايه تعيش وتاخد غيرها :5:
              طب يعنى يا جهاد , مفيش حاجة تبل الريق كده

              كله موالس مع الحكومة على راي احمد رجب

              موافقون موافقون ,

              رفعت الجلسة

              طب , اخبار واحد زي البدري فرغلي هتكون ايه

              ده راجل باين عليه غلبان و بيشرب سجاير كليوبترا ...

              انا هحاول اطقس من حد معرفة في بور سعيد و اشوف اخباره ايه و بيعمل حاجة للناس و لا لأ و هقولكوا الاخبار .
              <img src=\'http://galerie.fantome.ca/smil/anm/obje/019x200billard.gif\' border=\'0\' alt=\'user posted image\' />

              îن îëéىهْ نçمùهْ?


              • #8
                والله زمان ياعم بنبوطي... انتا وقعت ..

                بس هي جايه ايام بتخدع اكتر.. فالتمثيل الديمقراطي الهش (المضروب) سيصبح من سمات الانظمه العربيه ..

                وياما حتوقع ناس..

                îن îëéىهْ نçمùهْ?


                • #9
                  Originally posted by motaz_A@May 13 2004, 03:22 AM
                  والله زمان ياعم بنبوطي... انتا وقعت ..

                  بس هي جايه ايام بتخدع اكتر.. فالتمثيل الديمقراطي الهش (المضروب) سيصبح من سمات الانظمه العربيه ..

                  وياما حتوقع ناس..
                  ما انت عارف يا زيزو , ان البنى ادم بطبعه مستكشف من ايام اما كان بيلبس فروة الخروف و بيحط و رقة شجرة في دماغه لغاية يومنا ده

                  الاعلام عامل لنا غسيل مخ , منهم لله البعدا

                  فعلا ليهم حق الغرب يركبونا
                  <img src=\'http://galerie.fantome.ca/smil/anm/obje/019x200billard.gif\' border=\'0\' alt=\'user posted image\' />

                  îن îëéىهْ نçمùهْ?

                  Working...
                  X