إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

dont say ...touch wood

Collapse
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • dont say ...touch wood

    [caution]نقلا عن الاخت سوكا اسكندرية:[/caution]


    dont ...touch wood
    معــــــــــــــــــلومه هااااااااااااااااامه جدا منقـــــــــوله (للمسلمين)
    من واحد عايش ف لندن:

    لما تيجي تقول حاجه ولا تحس انك هتحسد فتقول
    ( إمسك الخشب ياعم ) صح

    ...
    بيقول:
    كنت في حوار مع زميلة بريطانية

    وبعدين قلت لها : شغلك ممتاز
    قالت لي : تاتش وود ( امسك الخشب )
    وطبعا هذه العبارة يرددونها كثيرا

    بس هي سألتني: انتم المسلمون عندكم أكيد بتقولوا حاجه بدلها
    قلت لها: لا..بنقولها هي هي

    قالت لي : تقولون إمسك الخشب ؟
    قلت لها: نعم....
    قالت: المسلمين بيقولوا إمسك الخشب؟؟؟؟ معقولة؟؟؟؟ ..

    إستغربت أنها مستغربة.

    قالت : الخشب المقصود هو..خشب الصليب!!!!!!!

    ( قاعدين نقول طول عمرنا إمسك الصليب؟؟؟؟؟)dont ...touch wood

    حيث أنهم يعتقدون في قوة خشب الصليب علي المخلوقات الشريرة كمصاصي الدماء ممن لا يموتون في أساطيرهم إلا به ويخرج الجن ويحفظهم من الحسد وشر السحر


    (( يعني يااااااااااااااريت نقول "" ماشــــــــــاء الله ولا قوه الا بالله "" )

    وبالبحث فى مواقع الاجانب عن معنى هذه العباره كانت اغلب الردود ان هذه الجمله مشتقه او ترجع اما للاساطير القديمه وتستخدم لجلب الحظ اولها لها علاقه بلمس الصليب المسيحى

    http://www.phrases.org.uk/meanings/knock-on-wood.html

  • #2

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • #3
      ممتن لمرورك اختاه

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • #4
        مشكوووووور والله يعطيك الف عافيه

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • #5
          مشكوووووور والله يعطيك الف عافيه
          دائما ما يشرفنى مرورك اخى المصرى الحبيب

          îن îëéىهْ نçمùهْ?

          Working...
          X