إعـــــــلان

Collapse
No announcement yet.

صور تجنن

Collapse
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • صور تجنن

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    بجد الصورة دي إحتمال تقضي عليا:36_1_4:

    لو بصيت في الصورة قبل التحرك ستجد فيها 12 شخص
    وبعد تحريكهم صاروا 13 شخص

    من أين جاءت الزيادة وكيف؟

    أكيد اللي حيحلها عبقري عشان محدش عرف حلها لحد الآن



    http://www.albshara.com

  • #2
    الصورة صدعت لي راسي
    أظن المشكلة في الراجل اللي لابس بدلة سودا ورا..
    لكن لا ادري ما الذي يحصل بعد إنتقال نصفهم إلى الجهة الأخرى..
    حاجة تجنن فعلاً..!

    نفتقد حضوركم الكريم أستاذنا الكريم.

    îن îëéىهْ نçمùهْ?


    • #3
      المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوالسعودمحمود مشاهدة المشاركة
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

      بجد الصورة دي إحتمال تقضي عليا:36_1_4:

      لو بصيت في الصورة قبل التحرك ستجد فيها 12 شخص
      وبعد تحريكهم صاروا 13 شخص

      من أين جاءت الزيادة وكيف؟

      أكيد اللي حيحلها عبقري عشان محدش عرف حلها لحد الآن

      حاجة غريبة فعلا

      إزاي 12 = 13

      îن îëéىهْ نçمùهْ?


      • #4
        بسم الله الرحمن الرحيم
        السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

        عند انقسام الصورة تتطابق على جزء موجود في اللقطة الاولى فتكون شخص جديد

        فيصبح العدد 13

        وانا زعلان منك عمي ابو السعود

        فينك يا حاج

        وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ

        זכור אותו האיש לטוב וחנניה בן חזקיה שמו שאלמלא הוא נגנז ספר יחזקאל שהיו דבריו סותרין דברי תורה מה עשה העלו לו ג' מאות גרבי שמן וישב בעלייה ודרשן

        תלמוד בבלי : דף יג,ב גמרא

        تذكر اسم حنانيا بن حزقيا بالبركات
        ، فقد كان سفر حزقيال لا يصلح ان يكون موحى به ويناقض التوراة ، فاخذ ثلاثمة برميل من الزيت واعتكف في غرفته حتى وفق بينهم .

        التلمود البابلي : كتاب الاعياد : مسخيت شابات : الصحيفة الثالثة عشر : العمود الثاني


        [/FONT][/SIZE]
        [/CENTER]

        îن îëéىهْ نçمùهْ?


        • #5


          الصورة منقسمة اربعة اقسام ، الجزء العلوي اليمين يتبادل الموقع مع الجزء العلوي الشمال فيتغير العدد

          îن îëéىهْ نçمùهْ?


          • #6
            بسم الله الرحمن الرحيم
            السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

            العباقرة دائما تفكيرهم واحد

            وعشان كدا انا ودكتور مجدي نفس التفكير

            مع دكتور مجدي

            مش هتعرف تغمض عنيك

            وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ

            זכור אותו האיש לטוב וחנניה בן חזקיה שמו שאלמלא הוא נגנז ספר יחזקאל שהיו דבריו סותרין דברי תורה מה עשה העלו לו ג' מאות גרבי שמן וישב בעלייה ודרשן

            תלמוד בבלי : דף יג,ב גמרא

            تذكر اسم حنانيا بن حزقيا بالبركات
            ، فقد كان سفر حزقيال لا يصلح ان يكون موحى به ويناقض التوراة ، فاخذ ثلاثمة برميل من الزيت واعتكف في غرفته حتى وفق بينهم .

            التلمود البابلي : كتاب الاعياد : مسخيت شابات : الصحيفة الثالثة عشر : العمود الثاني


            [/FONT][/SIZE]
            [/CENTER]

            îن îëéىهْ نçمùهْ?


            • #7
              وعشان كدا انا ودكتور مجدي نفس التفكير

              كلام زي الفل

              îن îëéىهْ نçمùهْ?


              • #8
                كل الحلو ل مش صحيحه هتقول لى ازاى هقول لك معرفش ههههههههههه


                http://www.albshara.com

                îن îëéىهْ نçمùهْ?


                • #9
                  حاجة غريبة فعلا
                  إزاي 12 = 13
                  دي حاجة عادية خالص

                  الكتاب المدكس جعل الـ 8 = 5

                  1اخ-3-19: وابنا فدايا: زربابل وشمعي. وبنو زربابل: مشلام وحننيا وشلومية أختهم
                  1اخ-3-20: وحشوبة وأوهل وبرخيا وحسديا ويوشب حسد. خمسة.




                  و جعل الـ 14 = 13

                  يش-19-2: فكان لهم في نصيبهم بئر سبع (وشبع) ومولادة.
                  يش-19-3: وحصر شوعال وبالة وعاصم
                  يش-19-4: وألتولد وبتول وحرمة
                  يش-19-5: وصقلغ وبيت المركبوت وحصر سوسة
                  يش-19-6: وبيت لباوت وشاروحين. ثلاث عشرة مدينة مع ضياعها.




                  و جعل الـ 36 = 29

                  يش-15-21: وكانت المدن القصوى التي لسبط بني يهوذا إلى تخم أدوم جنوبا: قبصئيل وعيدر وياجور
                  يش-15-22: وقينة وديمونة وعدعدة
                  يش-15-23: وقادش وحاصور ويثنان
                  يش-15-24: وزيف وطالم وبعلوت
                  يش-15-25: وحاصور وحدتة وقريوت وحصرون. (هي حاصور)
                  يش-15-26: وأمام وشماع ومولادة
                  يش-15-27: وحصر جدة وحشمون وبيت فالط
                  يش-15-28: وحصر شوعال وبئر سبع وبزيوتية
                  يش-15-29: وبعلة وعييم وعاصم
                  يش-15-30: وألتولد وكسيل وحرمة
                  يش-15-31: وصقلغ ومدمنة وسنسنة
                  يش-15-32: ولباوت وشلحيم وعين ورمون. كل المدن تسع وعشرون مع ضياعها.




                  و جعل الـ 5 = 6

                  1اخ-3-22: وبنو شكنيا: شمعيا وبنو شمعيا حطوش ويجآل وباريح ونعريا وشافاط. ستة.




                  و جعل الـ 5 = 6 مرة أخرى

                  1اخ-25-3: من يدوثون بنو يدوثون: جدليا وصري ويشعيا وحشبيا ومتثيا, ستة.




                  و جعل الـ 15 = 14

                  يش-15-33: في السهل أشتأول وصرعة وأشنة
                  يش-15-34: وزانوح وعين جنيم وتفوح وعينام
                  يش-15-35: ويرموت وعدلام وسوكوه وعزيقة
                  يش-15-36: وشعرايم وعديتايم والجديرة وجديروتايم. أربع عشرة مدينة مع ضياعها.




                  فلماذا لا يحترم إله هذا الكتاب عقل قارئه ؟ هذا إن كان له إله أصلاً .

                  îن îëéىهْ نçمùهْ?


                  • #10
                    انت جبت الاسماء دى منين ياسيف رسول الله من السجل المدنى بتاع المطريه


                    http://www.albshara.com

                    îن îëéىهْ نçمùهْ?


                    • #11
                      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
                      وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته


                      بجد الصورة دي إحتمال تقضي عليا:36_1_4:
                      بعد الشر ربنا يحفظكــ ^_^

                      لو بصيت في الصورة قبل التحرك ستجد فيها 12 شخص
                      وبعد تحريكهم صاروا 13 شخص

                      من أين جاءت الزيادة وكيف؟

                      أكيد اللي حيحلها عبقري عشان محدش عرف حلها لحد الآن



                      لو قسمت الصورة لجزئين .. 7 علي اليمين و 5 علي اليسار


                      لكي يظل العدد كما هو يجب أن يعوض كل جسم في كل نصف بنفس القدر الذي يفقده

                      و هو مالم تجده

                      فــ الرجل الذي في أسفل الصورة علي اليسار .. يفقد جزء و بدلا من أن يعوضه

                      ستجد أن الرجل في اعلي الصورة علي اليمين .. ينتقل الي مكان فارغ اصلا في هذا النصف

                      هذا ما يحدث الزيادة


                      دمت في حفظ الله






                      اللهم خذ بأيدينا اليكــ أخذ الكرام عليكــ

                      اللهم أرنا الحق حقاً و ارزقنا اتباعه

                      و أرنا الباطل باطلاً و ارزقنا اجتنابه

                      اللهم ارزقنا قبل الموت توبة .. و عند الموت شهادة .. وبعد الموت جنة و نعيما

                      اللهم لا تتوفنا الا و أنت راض عنا


                      îن îëéىهْ نçمùهْ?

                      Working...
                      X