الله ينور يا حج
العميل ده كلب لسانه طويل أوي ياخي.
ايه ده مفيش محترمين يردوا بدل منه؟
اكيد فيه نصارى محترمين، لكن ده كلب قليل الأدب.
الله ينور يا حج
العميل ده كلب لسانه طويل أوي ياخي.
ايه ده مفيش محترمين يردوا بدل منه؟
اكيد فيه نصارى محترمين، لكن ده كلب قليل الأدب.
متابع المجزره
متابع
بسم الله الرحمن الرحيم
نستكمل المشاركة (التى لم تكتب لها البقاء حتى حين تصويرها الواردة بالصورة الخامسة):
(المشاركة تقريبية من الذاكرة):
لو عايز مصادر تانية تأكد الفضيحة
خــــــــــــــــــــد(متفهمنيش غلط)
The Oxford Bible commentary
By John Barton
صفحة 353
الرابط الأجنبى:
http://books.google.com/books?id=3su...=zanab&f=false
the word zanab (tail) is euphenism for penis
الترجمة:
كلمة ذنب (ذيل) كنايه عن (((((((((((القضيب))))))))))))))
و انت مكسوف قوى من ان كاتب سفر أيوب معجب بقضيب البهيموث
طيب :
مش مكسوف من كاتب سفر حزقيال:
الذى تكلم عن قضيب الحمير و الأحصنة!!!!
و القضبان الغليظة أيضا!!!!!!
سفر حزقيال 23: 20
وَعَشِقَتْ مَعْشُوقِيهِمِ الَّذِينَلَحْمُهُمْ كَلَحْمِ الْحَمِيرِ وَمَنِيُّهُمْ كَمَنِيِّ الْخَيْلِ.
سفر حزقيال 16: 26
وَزَنَيتِ مَعَ جِيرَانِكِ بَنِي مِصْرَ الْغِلاَظِ اللَّحْمِ، وَزِدْتِ فِي زِنَاكِ لإِغَاظَتِي.
.......................
..............................
الصورة السادسة:
الصورة السابعة:
يتبع (فالمجزرة لم تبدأ حتى الآن!!!!!!!!!!!!!!!!!!)
التعديل الأخير تم بواسطة يوسف محمود ; 17-07-2011 الساعة 01:12 PM
hgl
بسم الله الرحمن الرحيم
الآن:
دقت ساعة ((المجزرة))............لمن تطاول على سيدنا محمد.....على الرغم من التزمنا بالأدب.....(كما هو موثق بالصور)
المرحلة الأولى:
(الذبح).............و التى سوف أستبدلها بمرحلة...(كرنشة الكرانيش!!!)
و التى تشمل نسف و تفنيد مشاركة : العميل سميث...
و التى لم اتمكن من كتابتها هناك:
لانكم زى ما شفتم الردود كانت بتحذف سريعا (جدا) كما هو واضحة فى الصورة الخامسة.....الجزء الأخير منها:
الصورة الخامسة (مرة اخرى........للتذكير):
على بركة الله:
بسم الله الرحمن الرحيم
اقتباس
اقتباس
لاحظ : العظام النحاسية و الحديدية لهذا المخلوق الذى يأكل العشب مثل البقر!!!!
لاحظ : العظام النحاسية و الحديدية لهذا المخلوق الذى يأكل العشب مثل البقر!!!!
هل سمع المحشور اشرف عن الصورة البلاغية ؟؟؟
هل سمع عن التشبيه
هل عرف ان هذا السفر من الاسفار الشعرية و الاشعار تمتلئ بالصور البلاغية من تشبيهات و كنايات
ضحكتنى يا مرشوم ....
ضحكتنى يا عابد الخشبة:
أولا:
فين أداة التشبية يا عميل؟؟؟؟؟؟؟؟
لو كان الاسلوب اسلوب تشبية كان إستخدم _أداة تشبية)
مثل الاية التى تسبقها مباشرة!!!!!!
17 يخفض ذنبه كـــــــأرزة. عروق فخذيه مضفورة
18 عظامه أنابيب نحاس، جرمها حديد ممطول
أين أداة التشبية فى الاية (18)؟؟؟؟؟؟؟
فالآية 18 لا تقول:
عظامه كأنابيب نحاس، جرمها كحديد ممطول
ثانيا:
انت ايه هدفك من جعل الاسلوب...تشبيه؟؟؟؟؟
اليس إيهام القارىء ان الاسلوب اسلوب مجازى و ليس حقيقى لدفع شبهة (المبالغة الخرقاء) عن كاتب السفر...حيث ان الكل- مهما كانت مستوايتهم - يرفضون تصديق وجود حيوان يأكل العشب و عظامة من الحديد و النحاس؟؟؟؟؟؟
يا غبى
يا متبع سنة-تحملوا غباوتى قليلا-:
الأسلوب أصلا مقتبس من الأساطير الوثنية الفرعونية....((و بإعتراف أنطونيوس فكرى))
فهل انت تحاول ان تدافع عن الشاعر الفرعونى (الوثنى) و تنفى عنه شبهة ((المبالغة الخرقاء))؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
العيب فى كتابك (المحدود و القاصر) - باعتراف أنطونيوس فكرى- الى استعار الأساطير الفرعونية الوثنية
و ليس على الشاعر الفرعونى الوثنى!!!!!!
اقتباس
تفسير انطونيوس فكرى:
الاصحاح ال 40 :
ولوياثان. الحية الملفوفة هو إشارة لإبليس. وسواء في مواصفات بهيموث أو مواصفات لوياثان نلمس أن التصوير يخرج عن أي واقع ملموس مما نراه في الحيوانات التي علي الأرض. وربما هو تصوير لجأ لخيال الشعراء ليصور قوتهم، أو هو أخذ من الأساطير المصرية هذه المواصفات لحيوانات أسطورية
بالهنا و الشفا
.............
..............
اقتباس
zanab
برغم انه قام بتظليلها
ذنب و تنطق ذنب
و هي نفس المعني في العبرية و السريانية و اللغة المسرقه منهما العربية
اما باقي المكتوب فهو ببساطة سوء فهم ناتج عن تعابير ادبية تشابه التعبير المصري العامي
اقتباس
فلان بيلعب بديله
اي فلان بيلعب بذنبه
ههههههههههه
فما اقتبسته بدون فهم و لم تقرأه يقول
probably اي محتمل يحتمل و هو كلام غير يقيني و يفهم من السياق
فهل العضو الذكري - القضيب بتعبيرك او ######## - يخفض
ههههههههههههههههههههههههه ههه
أولا:
يا حفيد راعوث و راحاب :
يا مدلس:
الاقتباس الى انت أقتبسته................جبته منين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا مكتبتش الكلام ده نهائى!!!!!!!
اقتباس
فلان بيلعب بديله
لا تنسب الى ما لم أقوله يا حيوان...................
ثانيا:
اقتباس
probably اي محتمل يحتمل و هو كلام غير يقيني و يفهم من السياق
كلامك ده لو كنت جايب مصدر واحد فقط (المصدر الأول) يا غبى
لكن انا جايب 3 مصادر يا أعمى العين و البصيرة!!!!!
لماذا لم ترد على المفسر المسيحى جون جيل؟؟؟؟؟
الرابط المسيحى اهه يا أعمى يمكن مشفتوش المرة الى فاتت:
http://www.biblestudytools.com/comme...job-40-17.html
أظن هنا مفيش probably ...........يا جاهل!!!!!!
ثالثا:
اقتباس
فهل العضو الذكري - القضيب بتعبيرك او ##### - يخفض
ههههههههههههههههههههههههه ههه
الكلمتين الحلوين دول بقى....تاخدهم جرى و تطلع بيهم على إنجلترا
- بس أوعى كلمه منهم تقع كده و لا كده- و تروح جامعة أكسفورد و تقولهم:
انتم يا شوية بقر
يا الى العلام (التعليم) ممرش على شارعكم
يا شويه (جهله):
هو العضو الذكرى بيخفض؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و لما يسألوك : أنت مين يا بنى؟؟؟
إبقى قلهم: أنا عضو من منتدى قبطى معروف
.....صدقنى:
هيفرحوا بيك قوى
تنبيه : و يا ريت تقول نفس السؤال الولبى ده دول للمفسر المسيحى جون جيل برضه!!!!!
و فى النهاية:
كان ليا عندك سؤال:
الاية بتقول:
17 يخفض ذنبه كأرزة. عروق فخذيه مضفورة
لو إستخدمنا منطقك الذكى:
هو فى شجرة أرز(أرزة) بتخفض؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههه
Hard Luck
يا عابد الخشبة
يتبع..............بالسلخ
نستكمل بفضل الله:
السلخ.............(التى سوف أستبدلها بالزركشة بالكرانيش!!!!)
الصورة الثالثة (مكرر للتذكير):
بسم الله
و على بركة الله:
أنحني وأرفع القبعة ليك مستر سميث على الإفحام .
تنحنى..........
يعنى بتقدم له ((مطانية)) مثلا؟؟؟؟
ما هو انتم بقيتوا تنحنوا لكل من هب و دب
أرفع القبعة ليك
طيب حاسب على راسك من الشمس
.....................
....................
اقتباس: و كذلك فالترجومات تقول على أن المقصود من النص التالى " عروق فخذيه مضفورة " هى الخصيتينههههههههههه ، اللي اعرفه ان الكناية مصحوبة بالدليل عليها فأين العلاقة او الدليل على ان عروق الفخذين هما الخصيتين ، والاغرب هي الخصيتان شكليا يقبلان الضفر ، يعني سمعنا ضفر للشعر ، للسلوك ، للخيوط لكن للخصيتين [IMG]http://www.********************************************** **************************************/forum/images/smilies/eek.gif[/IMG] .
الكلمتين الحلوين دول.............تروح تقولهم للمفسر المسيحى جون جيل و من أقتبس عنهمّ!!!!!
.....................
.....................
اقتباس: من هذا الذى لجأ او أخذ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هل الرب (يهوة) بذاته
أكرر:بذاته
هو من لجأ...
او أخذ
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طبعا:
لا
اذن الكاتب ( أو الإلهامى المفترض) قام بالكتابة من نفسه و نسب الكلام زورا الى ((الرب)) ايوب 40 العدد 6
و لكن الرب سمح
و هذا يفقد الثقة بالكامل فى الالهاميين
و يفقد الثقة تماما فى عصمة الكتاب المقدس\
واضح تفهمك الفظيع لأبعاد الكتابة الأدبية فلو نظرت لكتابك لرأيت كلام الاولين والنبيين والشياطين مسجوعا ومنسوقا بشكل ما أفلا يقلل هذا من مصداقية ربك لانه غير في الكلام وصاغه بشكل آخر ، ام ان للكتابة الأدبية لوازمها ؟؟؟
يا مسكين!!!
هناك فرق :
بين:
أن أنقل الكلام و أضعة فى قالب بلاغى يجذب القارىء او المستمع
و بين:
أن أتقول على المتكلم و ان أنسب اليه ما لم يقوله من الأساس!!!!!!!!
سلامه عقلك
لو ((أكرم)) مثلا قال:
((أنا قلتله كفاية تدليس))
فى فرق بين:
واحد نقل الكلام و قال:
أكرم قال: (أنا قلت له كفى تدليسا)
و بين واحد مدلس و كذاب قال:
أكرم قال:/ (أنا قلت له كفى تدليسا ثم قمت بصفعه على قفاه و سببته و أبوه و أمه!!!!!!!)
عرفت الفرق يا عاشق الشعر؟!؟!؟!
أن تنسب الى الله انه قال ما لم يقوله لا يندرج أبدا تحت ما تسميه (لوازم الكتابة الأدبية)
لم يندرج و لن يندرج ..........أبدا
...................
....................
ما كان يجدر بك أن تأتي بمثل هذا الدليل وانت تقرأ نص يتحدث عن عظمة خلق الكائنات ، اي انه يتداخل مع البيولوجي ، وهل من مشكلة لو ذُكر(وهذا لم يذكره النص)لك شيئا مُميِّزا (ولو جنسيا) لحيوان ما في سياق الجسد كله . هل أصبحت الفروق البيولوجية عيبا.
بصراحة أنا معاك فى النقطة دى
هو لما القضيب يبقى أد الشجرة يبقى مميز فعلا
وهل من مشكلة لو ذُكر(وهذا لم يذكره النص) لك شيئا مُميِّزا (ولو جنسيا) لحيوان ما في سياق الجسد كله . هل أصبحت الفروق البيولوجية عيبا.
يا سلام عليك!!!
و صف الحسد كله!!!
طيب مش كلان أولى يوصف (عيونه بدل قضيبه) يقول:
عينيه بتطلع نار....مثلا
و لا مخالبه و لا أنيابة و لا و لا و لا
لا داعى للانكار .....
الكاتب اراد اثارة القارىء بهذة الطريق الشاذة!!!!
يتبع...............ب (يا ما أحلى نورها)
المرحلة الأخيرة:
التقطيع........و التى سوف أسستبدلها ب مرحلة (يا ما أحلى نورها)/
طبعا:
إدارة هذا المنتدى القبطى :
جريئة
مبتخفش
بتواجه الحجة بالحجة و الدليل بالدليل
عندها نزاهة
و تخصص طبعا (يعنى لا يتطرقوا الى الاسلاميات الى فى القسم المخصص)
و الدليل:
اهه:
.اتفضلوا الصورة مضغوطة(للتحميل))....( للأهمية القصوى:يرجى النظر الى تاريخ كل مشاركة و المقارنة بالصور السابقة للتأكد من تسلسل المشاركات!!....)
http://www.2shared.com/file/ya5Ci2YH/_-_.html
فعلا: أجمل عبارة يمكن أن توصف بها الإدارة الجريئة لهذا المنتدى القبطى الشهير:
يا ما أحلى نورها
طبعا حذفوا كل مشاركاتى (عدا المشاركة الاولى)!!!!!!!!!!
حذفوا كل المشاركات التى نسفت فيها ردودهم الواهية
و هى ده بقى سر شعارهم:
إسأل بأدب................نحذف مشاركاتك بإذن المسيح
عشان :
يضحكوا عليك
و يوهموك بالخزعبلات
ايها الزميل المسيحى:
لا تتبع أحد...........دزن ان تفكر (بعقلك أنت ) فيما يقوله لك
لا تتبع أحدا تعصبا.............حتى لا يدلس عليك
Use your mind or Lose yourself
التعديل الأخير تم بواسطة يوسف محمود ; 20-07-2011 الساعة 12:58 PM
الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)
المفضلات